Spacer Szlakiem Wiewiórki w okolicy Gdyni Cisowej

7 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Migawki ze spaceru "Szlakiem Wiewiórki" Migawki ze spaceru "Szlakiem Wiewiórki"

"Szlak Wiewiórki", to licząca około 2,5 km ścieżka edukacyjno-przyrodnicza wiodąca w pobliżu Ośrodku Edukacji Przyrodniczo - Leśnej "Marszewo". Ścieżka oznakowana czerwonym emblematem tego zwierzęcia na białym tle, biegnie bardzo urozmaiconą trasą z atrakcyjnym punktem widokowym. Prowadzi przez najcenniejsze i bardzo zróżnicowane tereny leśne typowe dla strefy krawędziowej Wysoczyzny Gdańskiej. Rzeźba terenu jest tu bardzo urozmaicona, co decyduje nie tylko o wyjątkowej malowniczości tego terenu, ale także o dużej zmienności przestrzennej zbiorowisk leśnych.

Wyrusz naszym tropem:

Sam "Szlak Wiewiórki" to jednak zbyt krótka dla nas trasa, dlatego też spacer wydłużyliśmy o inne malownicze, leśne tereny Gdyni, którymi niejednokrotnie mieliśmy okazję już przemierzać pieszo, bądź rowerem. Trasę naszej niedzielnej wycieczki pieszej rozpoczęliśmy na dworcu w Gdyni Głównej skąd udaliśmy się ulicą Wolności zobacz na mapie Gdyni i dalej Elbląską zobacz na mapie Gdańska w stronę granicy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Przy samym skraju lasu rozpoczyna się dobrze oznakowany i bardzo wygodny zielony szlak rowerowy , który pomimo śniegu był bardzo dobrze utrzymany. Trasa jest szeroka, ubita, idealnie nadaje się na niedzielny spacer. Doszliśmy do skrzyżowania gdzie szlak ten łączy się z wygodny główną trasą rowerową naszych lasów oraz oznakowanym kolorem czerwonym Szlakiem Wejherowskim , na którego też mamy chrapkę. Część naszej trasy odbyliśmy tym właśnie szlakiem mijając po drodze miejsce pamięci poległych strażników lasu w okresie II wojny światowej. Na kładce nad estakadą Kwiatkowskiegozobacz na mapie Gdyni zatrzymaliśmy się na szybką regenerację sił i obowiązkową fotkę z panoramą Gdyni, chociaż przejrzystość powietrza nie była rewelacyjna tego dnia. Tuż za wiaduktem szlak niebieski odbija w lewo, i schodzi łagodną doliną w stronę Demptowa. Zaraz za willowym osiedlem jest przejście pod obwodnicą i znowu zapuszczamy się w leśne ścieżki, szlak rowerowy jest tu szeroki i dobrze utrzymany, my jednak żegnamy się z nim, gdyż naszym celem jest edukacyjny "Szlak Wiewiórki".

Trasa, którą pokonaliśmy. Trasa, którą pokonaliśmy.

Idąc więc nieco "na szagę", ale za to bardzo na skróty wyszliśmy dokładnie przy parkingu leśnym gdzie zaczyna się wspomniana ścieżka przyrodnicza. "Szlak Wiewiórki" jest bardzo dobrze przygotowany. Na jego trasie ustawiono wiele pomysłowych tablic informacyjnych i zagadek dla spacerujących, w jednym miejscu. Brakuje tylko dobrego oznaczenia jednego ze skrętów, który przez omyłkę może zostać pominięty. Trasa ścieżki pokrywa się częściowo z niebieskim szlakiem rowerowym i częściowo z czerwonym szlakiem pieszym, w niedzielę nie było jednak na żadnej z nich specjalnie tłumnie więc z poruszaniem się po szlaku Ne mieliśmy żadnych problemów. Ścieżka kończy się przy Ośrodku Edukacji Przyrodniczo - Leśnej "Marszewo" zobacz na mapie Gdyni, ale to nie znaczy, że tu zakończyliśmy nasz spacer. Kontynuując wędrówkę przeszliśmy przez ul. Marszewską i trochę na skróty, wydreptanymi wcześniej ścieżkami wróciliśmy na niebieski szlak rowerowy. Niedaleko trasy naszej wędrówki kryją się ciekawe głazy narzutowe m.in. Paweł i Gaweł, jednak w tak głębokim śniegu szukanie ich mijało się z celem. Z drugiej strony jednak bardzo nas to cieszy gdyż mamy solidny argument by wycieczkę tę powtórzyć wiosną. Drepcząc dalej przed siebie niebieskim szlakiem doszliśmy do Pustek Cisowskich, które udało nam się obejść leśnym ścieżkami przy okazji odkrywając szałas niewiadomego przeznaczenia zbudowany nad Potokiem Cisówki. Stamtąd już szeroką drogą leśną skierowaliśmy się z powrotem w stronę cywilizacji wychodząc na ul. Kartuskiej zobacz na mapie Gdyni.

Podsumowanie

Pogoda była wymarzona na wędrówki, w lesie czuć było mróz jednakże nie przeszkadzał on dostrzegać walorów pięknej śnieżnej zimy. Grupa była bardzo zgrana i zaprawiona w spacerach po lesie, nie było maruderów i tempo trasy nie pozwalało marznąć. Ścieżka edukacyjna podciągnęła nas nieco w naszej wiedzy na temat charakterystyki lasów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego oraz jego fauny i flory, dowiedzieliśmy się do czego służą repelenty oraz jakie funkcje spełniają poszczególne rośliny i zwierzęta w całym ekosystemie leśnym.

Statystyki spaceru:

- Całkowity dystans: 17,3 km
- Łączny czas marszu: 4h20min
- Średnia prędkość: 4,26 km/h

Spacer prowadziła: Iza Walczak [GR3miasto]
Ślad GPS zrobił: Łukasz Malinowski [sympatyk GR3miasto]

• Migawki ze spaceru "Szlakiem Wiewiórki"

Pomysł spacerów:

Są one uzupełnieniem proponowanych przez naszą grupę wypadów rowerowych, organizowanych w weekendy. Przykładem powyższej relacji, od czasu do czasu w weekendy oraz regularnie raz w środku tygodnia, wieczorem po pracy wybieramy się na krótki wypad pieszy po lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. W zależności od pory dnia trasa zwykle nie przekracza 10-20 km. W zimowe weekendy też nie próżnujemy! W zależności od chęci i czasu, wybieramy się to na rower, to wędrówkę po okolicy. Nieraz także na narty, a nawet i kajak.

Żadna pora roku, ani pogoda nam niestraszna; wystarczy odpowiednio się ubrać!

Info:

Mając co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas, to nic nie kosztuje!
O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Zajrzyj gdzie w najbliższym czasie wybiera się Grupa Rowerowa 3miasto

opracował:

• Zdrowie i edukacja

Więcej takich spacerów a leśnikom będzie się pracowało lepiej - wzrośnie poziom wiedzy o lesie.

• Wg mnie TPK to jedna z najlepszych rzeczy, jaka się Gdańszczanom trafiła (3)

rozmiar, zróżnicowanie terenowe - dla pieszych, rowerów, narciarzy biegowych. Absolutna rewelacja.

• Nie tylko Gdańszczanom... (2)

...w ogóle mieszkańcom Trójmiasta i okolic
      Gdyby tak jeszcze więcej uwagi poświęcano "porządkom".
      Często nowo powstałe szlaki są szybko zaniedbane przez samych leśników, którzy uprawiając tzw. gospodarkę leśną niszczą ich oznakowanie. W rezerwatach przyrody, na ścieżkach dydaktycznych jak m.in. ta w Dolinie Samborowo poszczególne stacje dydaktyczne przypominają raczej jakby tamtędy przeszła trąba powietrzna. Pościnane drzewa leżą już od kilku miesięcy. Takich przykładów jest więcej. Z jednej strony Dyrekcja Trójmiejskiego PK promuje "zielone płuca Trójmiasta", z drugiej strasznie zaniedbuje ten teren !

• Niestety z roku na rok jest gorzej, a będzie jeszcze gorzej. (1)

gdansk.lasy.gov.pl/rdlpgdansk/jednostki/gdansk/biblioteka/plan-urzadzenia-lasu-2015-2025/posiedzenie-komisji-za142ozen-planu

Niestety poza Nadleśnictwem Gdańsk, które niszczy te lasy traktując je jak typowy las gospodarczy, nikt się nad tym nie pochyla :(

tnij.org/o_las_dbaj

• Olasdbaj

To mały pikuś. Jest projekt aby ograniczyć rolę ochronną Parków Krajobrazowych. Parki Krajobrazowe mają służyć ochronie krajobrazu, a nie przyrody. To dopiero bezie zamach na polską przyrodę. Lobby deweloperskie górą.

• Dlaczego na zdjęciach są sami ludzie? (1)

Chciałbym zobaczyć te wiewiórki. Wytrute?

• Z przykrością stwierdzam, iż nie powiadomiono nas (nie mówiąc już o zaproszeniu) o przedmiotowej wycieczce po trasie poświęconej naszej rodzinie. Stąd nie było nas na tej niedorobionej sesji fotograficznej.

• Pół Gdyni to lasy

a ja lubię lasy!

KŁYKCIK !!!

• Zjedz tę kanapkę do końca, a później mów...

...nikt Ci jej nie zabierze;)

• Ciekawostka

Wiewiórki w taki śnieg nie wychodzą z dziupli :-)
    A po za tym przeniosły się do miasta bo łatwiej o jedzonko

• Edukacja

Dowiedziałem się, co to jest repelent oraz jak wygląda rohatyniec nosorożec.

• to szlak Czerwonego Wiewiora !!!

• Czerwony wiewiór

No proszę a niby ukrywał się w Greferbergerstanie trzeba powiadomić Bucka Rockgouta. No tak Gdynia. A kto lubi Gdynię? Czerwony Wiewiór!!

• Lasy Pomorza !

Święta Wielkanocne nad morzem - atrakcje dla całej rodziny

zajęcia rekreacyjne

Konopna Noc Saunowa!

spotkanie, morsowanie, trening

Aktywne Świętowanie - Wielkanoc 2024

w plenerze, zajęcia rekreacyjne, sporty ekstremalne