W poszukiwaniu głazów narzutowych Pawła, Gawła oraz Muminków

25 czerwca 2013 (artykuł sprzed 10 lat)
Migawki ze "żwawego spaceru po pracy". Tym razem udaliśmy się do Doliny Cisowskiego Potoku w poszukiwaniu głazów narzutowych: Pawła, Gawła i Muminków. Migawki ze "żwawego spaceru po pracy". Tym razem udaliśmy się do Doliny Cisowskiego Potoku w poszukiwaniu głazów narzutowych: Pawła, Gawła i Muminków.

Pomimo dość upalnego dnia i krwiożerczych komarów, które czyhały na nas na szlaku naszej wędrówki nie ugięliśmy się w realizacji naszego planu. W tym tygodniu w ramach "żwawego spaceru po pracy" wybraliśmy się do gdyńskich zakamarków Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, gdzie skrywają się głazy narzutowe: Paweł, Gaweł oraz ich kumple - Muminki. Pomimo bardzo wysokiej temperatury udało nam się odnaleźć wszystkie tajemnicze głazy, a dystans wędrówki sięgnął 17 km.

Trasa prowadziła znanymi szlakami Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, a także ścieżką dydaktyczną zwaną Szlakiem Wiewiórki, którą mieliśmy już okazję pokonać zeszłej zimy, w śniegu po kolana. Żwawy marsz po pracy rozpoczęliśmy późnym popołudniem w Gdyni Głównej i po prawie 4 godzinach zakończyliśmy go na Pustkach Cisowskich. Pomimo braku tlenu wędrówce towarzyszyły rozmowy, jak również fantastyczna rodzinna atmosfera, którą jak zwykle tworzą wszyscy uczestnicy wycieczki. Chcesz się przekonać? Dołącz. To nic nie kosztuje!

Wyrusz naszym tropem...

Chcąc dotrzeć do tajemniczych głazów narzutowych, które skrywają się na stromych zboczach wzniesień lasów okalających Rezerwat Przyrody "Cisowa", musieliśmy dostać się najpierw do doliny potoku płynącego przez ów teren. Niestety za dużego wyboru w oznakowanych pieszych szlakach turystycznych Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, które wiodą w tamtym kierunku nie ma. Do samych głazów też specjalnie nie ma żadnych kierunkowskazów więc jedynie na co mogliśmy liczyć, to na w miarę dobrą orientację w terenie i wędrówkę po części szlakami turystyki rowerowej, zachowując oczywiście szczególną ostrożność na poruszających się tamtędy entuzjastów dwóch kółek.

Ruszyliśmy więc w kierunku granicy lasu, wspinając się w górę ul. Wolności zobacz na mapie Gdyni. Następnie obraliśmy drogę gruntową, którą wiedzie oznakowana kolorem zielonym leśna trasa rowerowa łącząca Gdynię Główną z Chwarznem, którą niejednokrotnie mieliśmy okazję pokonać na dwóch kółkach. Droga ta doprowadziła nas do skrzyżowania z główną trasą rowerową Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, oznakowaną kolorem niebieskim, którą kontynuowaliśmy następnie wędrówkę w kierunku Demptowa i Leśniczówki Zwierzyniec. Był to ostatni moment kontaktu z cywilizacją i na dobrą sprawę możliwość uzupełnienia wszelakiego prowiantu przed kolejnymi kilometrami trasy.

• Migawki ze "żwawego spaceru po pracy". Tym razem udaliśmy się do Doliny Cisowskiego Potoku w poszukiwaniu głazów narzutowych: Pawła, Gawła i Muminków

Po pokonaniu przejścia pod Obwodnicą Trójmiasta szlak zaczyna piąć się ku wierzchołkom naszych lasów i w końcu natrafiamy na akcent turystyki pieszej, czyli oznakowany kolorem czerwonym Szlak Wejherowski. W jego towarzystwie wiedzie również ciekawa ścieżka dydaktyczna zwana Szlakiem Wiewiórki, skupiona wokół Leśnego Ogrodu Botanicznego Marszewo. Znając dobrze jej przebieg, prowadząca wędrówkę Iza, zafundowała uczestnikom wędrówki wesołą lekcję ze znajomości fauny i flory Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Zabawa była przednia, niech żałują jedynie Ci, których nie było!

Następnie zeszliśmy do Doliny Marszewskiego Potoku skąd zaczęliśmy wspinaczkę pod kolejne wzniesienia, na zboczach których skrywają się tajemnicze głazy narzutowe m.in. Paweł, Gaweł, kumple Muminki oraz parę innych bezimiennych.

Tajemnicze, a zarazem interesujące miejsca naszych lasów to jedno. Informacje o nich można znaleźć w różnych pismach wydawanych przez lokalne wydawnictwa jak np.: Eko-Kapio. Są one oznakowane na wielu lokalnych mapach. Wiele do życzenia pozostaje jedynie ze strony naszego Nadleśnictwa, a także Zarządu Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, które w ogóle nie zadbały o możliwości dotarcia do wspomnianych ciekawostek. A szkoda, gdyż szlak dydaktyczny z pewnością cieszyłby się zainteresowaniem wśród entuzjastów wędrówek pieszych i nie tylko. Aż się prosi by w okolicy postawiono tablice informujące o ciekawych obiektach. Te, które są obecne, to jedynie informacje o samym Rezerwacie Przyrody Cisowa oraz o chronionych tam gatunkach fauny i flory.

Z informacji znalezionych w publikacji Dagmary Macioch o gdyńskich pomnikach przyrody pogłębiliśmy naszą wiedzę jedynie o kilka szczegółów, takich jak rozmiary ów głazów oraz porosty, które na nich rosną. Największy z nich w tej okolicy to Paweł, mierzy 120 cm wysokości oraz 720 cm w obwodzie. Gaweł jest nieco mniejszy, liczy odpowiednio 100 / 600 cm. O bardzo zbliżonych rozmiarach są także Muminki, te jednak są nieco bardziej zagłębione w zboczu. Co nam jednak po tych suchych danych? ... I tak tego nikt nie zapamięta. Szkoda, że z tak ciekawymi nazwami głazów nie ma powiązanych żadnych legend. Paweł, Gaweł... a także Muminki, można by tu dodać jakieś ciekawe historie, chociażby pod kątem wędrówek z dziećmi, które uwielbiają tajemnicze historie.

Delikatnie zawiedzeni udaliśmy się w dół Doliny Cisowskiego Potoku przecierając nieco zarośniętą pokrzywami ścieżkę, aż doszliśmy do Pustek Cisowskich, gdzie zakończyliśmy kolejną edycję naszego "żwawego spaceru po pracy".

Statystyki wędrówki:

- Całkowity dystans: 17,1 km
- Łączny czas wędrówki (wraz z przerwami): 3h47min
- Średnia prędkość: 4,49 km/h
- Przewyższenia: 125,8 m n.p.m.

Dziękujemy wszystkim za zainteresowanie i zapraszamy na kolejne wypady!

Wypad prowadzili:
Izabela Walczak & Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto]

Pomysł "Spacerów i wędrówek po pracy":

"Żwawe spacery po pracy" są uzupełnieniem proponowanych przez grupę wypadów rowerowych. Przykładem powyższej relacji, raz w środku tygodnia Grupa Rowerowa 3miasto wybiera się na krótki, ale dość intensywny wypad pieszy po lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego i najbliższych okolicach. Trasa zwykle oscyluje między 12 a 18 km, a jej czas do 4 godzin. Dłuższe wypady piesze grupa organizuje głównie jednak w weekendy poza głównym sezonem rowerowym. Wszystko zależy jednak od chęci i możliwości.

Info:

Mając co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas, to nic nie kosztuje!

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Zajrzyj i dowiedz się, gdzie w najbliższym czasie wybiera się Grupa Rowerowa 3miasto

• Te kamienie to fajny pomysł na wycieczkę... (3)

dobrze, że eksplorujecie nowe tereny. BTW - jak widać, bez kijków też można nieźle maszerować ;>

• Można, można ;) (2)

...ale gdy komary żrą, lepiej ręce mieć wolne ;)

• Tu nie chodzi o komary ;) (1)

Z kijkami dobrze się chodzi gdy jest chłodno i trzeba narzucić szybsze tempo. Odpychając się kijkami pracują mocniej ramiona, pracuje więcej partii mięśni i dzięki temu organizm się tak nie wychładza. Wędrując latem, gdy słońce mocno praży wolę zamiast kijów wziąć do ręki browca :)

• Bo nie ma to jak żubra zabrać na spacer do lasu ;)

...no teraz to namówiłeś !
          Na kolejny wypad idę z Wami ;)

• Gdyńskie kamienie narzutowe... (2)

...na leśnych terenach Gdyni jest o wiele więcej głazów narzutowych niż w Gdańsku, a turystycznie zostały zupełnie pominięte, a szkoda. W Gdańsku mamy słynny "Diabelski Kamień", "Kamienną Twarz", czy chociażby "Głaz Borkowskiego", to raptem trzy kamienie, ale o ciekawych legendach. Poza tym prowadzą do nich, albo w ich bliskie okolice szlaki turystyczne, którymi można wybrać się na ciekawą wycieczkę po okolicy. W Gdyni, żaden z kamieni nie ma swojej legendy i gdyby nie oznakowane na mapie wydawnictwa Eko-Kapio, pewnie nikt o nich by nie wiedział, prócz leśników i przypadkowych grzybiarzy ;(

• Fakt... (1)

...hmmm, a może by tak zrobić jakiś taki fajny spacerek po tych gdyńskich głazach narzutowych łącząc to wszystko w jedną trasę.

• Wcale nie ma tam ich za dużo ;-/

Większość głazów skupiona jest właśnie nad potokiem Cisowej, kilka innych znacznie dalej, ale czy są one warte uwagi... raczej nie, kamyki, jak kamyki.
        Zastanawia mnie jednak fakt postawienia ostatnio w Trójmiejskim PK kamiennych drogowskazów przy głównych duktach. Ktoś wie coś więcej na ten temat?

• inne kamienie

jeszcze dość tajemniczy Głaz w Wykopie niedaleko Diabelskiego Kamienia - piekielnie trudny do znalezienia (mam namiary) oraz Głaz na Wzgórzu. Co do Diabelskiego Kamienia, to trzeba przyznać, że chociaż PTTK poprowadziło do niego szlak łącznikowy czarny.

Święta Wielkanocne nad morzem - atrakcje dla całej rodziny

zajęcia rekreacyjne

Konopna Noc Saunowa!

spotkanie, morsowanie, trening

Aktywne Świętowanie - Wielkanoc 2024

w plenerze, zajęcia rekreacyjne, sporty ekstremalne