• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wybierz się na przełaj rowerowy

Krzysztof Kochanowicz
19 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Cyclocross, to świetna zabawa nie tylko dla cyklistów ale i kibiców. Cyclocross, to świetna zabawa nie tylko dla cyklistów ale i kibiców.

Minął sierpień, minął wrzesień, znów październik i ta jesień. Sezon na ściganie się na szosie już za nami, jednak to że za oknem jest szaro, buro i ponuro nie oznacza wcale, że rowery zostały odstawione w kąt! Kolarze, którzy choć trochę poważniej myślą o swoich wynikach, trenują już pod kątem przyszłorocznych zawodów i to w niełatwych warunkach. Jednym z takich otwartych treningów w trójmieście jest Cyclocross, zorganizowany przez załogę sklepu Dre Rowery i drużynę Klubu Kolarskiego Trek Gdynia. Impreza rozpocznie się w niedzielę, 23 listopada, o godz.11, u stóp Góry Donas w Gdyni.



Dre Rowery Cyclocross to trening i wyścig przełajowy, który odbędzie się już w najbliższą niedzielę 23 listopada. Zapraszamy zarówno przełajowców, jak i posiadaczy rowerów górskich, a także, albo przede wszystkim kibiców. Przełaj jest jedną z najefektowniejszych dyscyplin kolarskich, a większa część trasy widoczna będzie z rejonu dawnego pola motocrossowego. Do startu organizatorzy dopuszczają wszystkie rowery, przecież to tylko wspólny trening.

Baza zapisów:

znajdować się będzie u stóp Góry Donas,
Wszyscy uczestnicy biorący udział w treningu, startują w kaskach, na sprawnych rowerach i na własną odpowiedzialność. Rywalizacja na oznakowanej trasie rozpocznie się po zapisach, tj. o 11.30 i potrwa godzinę. Warto zaopatrzyć się w dodatkową, ciepłą odzież, ponieważ po zakończeniu treningu organizatorzy zapraszają na wspólny cyclocrossowy poczęstunek.

Szczegółowe informacje o imprezie na stronie Klubu Kolarskiego Trek Gdynia

Czym jest kolarstwo przełajowe?

Kolarstwo przełajowe (przełaj, cyclocross, cx) to forma kolarstwa terenowego, protoplasta kolarstwa górskiego, przez lata praktycznie zapomniana w Polsce, w ostatnich czasach odzyskująca popularność na Świecie i w naszym kraju.

Przełaj istniał na długo przed skonstruowaniem pierwszych rowerów górskich. Rower przełajowy najkrócej można opisać, jako zmodyfikowany pod kątem jazdy w terenie rower szosowy. Mamy więc z jednej strony charakterystyczną kierownicę i manetki szosowe, wysoką, zwartą ramę, sztywny widelec, a z drugiej strony - nieco szersze (30-33mm) opony z terenowym bieżnikiem, dużo przestrzeni miedzy kołami a ramą, czy hamulcami, tak aby błoto nie blokowało kół i kilka mniej widocznych rozwiązań technicznych.

Wyścigi przełajowe zazwyczaj rozgrywane są na trasach w formie krótkich pętli (przeciętnie 1,5-2,5km) zawierających charakterystyczne dla tej dyscypliny przeszkody, często budowane sztucznie - schody, piasek, błoto, progi, barierki, kłody do przeskakiwania, serie ostrych zakrętów i inne. Sporo jest też odcinków dla sprinterów oraz w miarę możliwości - fragmentów trasy przez które trzeba przebiec z rowerem na ramieniu.

Wszystko po to, żeby wymóc na zawodnikach techniczną jazdę w pełnym skupieniu i na pełnych obrotach - co znaczące, wyścigi te są krótkie (zazwyczaj trwają około godziny) i przy dobrze przygotowanej trasie nie pozwalają nawet na chwilę zwolnić, odpuścić, odpocząć.

Z tych względów, kolarstwo przełajowe jest świetnym treningiem przygotowującym do startów w letnich dyscyplinach kolarskich. Mamy tu do czynienia z intensywnym treningiem jazdy z maksymalnymi obciążeniami i jednocześnie ciężką szkołę techniki jazdy na rowerze - to co na rowerze górskim, wygodnym, amortyzowanym, z szerokimi oponami i kierownicą zdaje się być łatwe, na rowerze przełajowym staje się wyzwaniem.

Można długo dyskutować o tym czy kolarstwo przełajowe w dobie zaawansowanych technologii, pozwalających na konstruowanie wygodniejszych i bezpieczniejszych rowerów, na których łatwiej się jeździ, ma sens i rację bytu, czy nie. Rowery przełajowe mają swoje ograniczenia, tak jak i zalety, ale przede wszystkim ta odmiana kolarstwa ma swój nieodparty urok, który pozwolił odrodzić się jej na Świecie poza wąskimi kręgami zawodowców i zyskuje coraz więcej zwolenników.

Pisać można długo, ale jeśli ktoś jest ciekawy jak smakuje przełaj, najlepiej sam się o tym przekonaj!

Czytaj także: otwarte treningi trójmiejskich błotniaków

Organizatorzy:

- Serwis Dre Rowery
- Klub Kolarski Trek Gdynia

Opracował:

Miejsca

Wydarzenia

Zobacz także

Opinie (18) ponad 10 zablokowanych

  • Dla odważnych :] Fajna inicjatywa. Powodzenia :]

    • 15 0

  • I tam jest miejsce rowerzystów (3)

    a nie na ulicach wśród samochodów.

    • 10 46

    • Miejsce dla roweru jest tam gdzie się zmieści.

      Ale jak ktoś ma ciasny umysł to go mało gdzie wepchnie.

      • 30 2

    • ale poco sie wypowiadasz zasmrodzony blachosmrodzie w tematach o których nie masz pojecia! (1)

      Rowery są wszedzie i bedzie ich wiecej na ulicach, a ty bozesz sie tylko dostosowac albo wypad na marsa tylko tam ich jeszcze nie znajdziesz:)

      • 7 4

      • I po co tyle agresji?

        Lepiej Ci z tym?
        Rozumiem, że siedzisz w pracy, a nawet gdybyś był w domu to na rower już dla ciebie za zimno, to jednak nadal nie powód by się tak rzucać.

        • 6 2

  • Napisane jest co trzeba, (11)

    więc nie będę się czepiał, chociaż... ten "nieodparty urok" daje do myślenia :).
    Ostatnio nawet trochę zastanawiałem się nad ewentualnym kupnem przełajówki, jako pewnej alternatywy dla tzw. górala. Może ktoś napisałby o swoim doświadczeniu w amatorskim użytkowaniu takiego roweru?

    • 1 0

    • Znajomość angielskiego wskazana (10)

      W sieci pełno filmów z zawodów, jazdy indywidualnej w terenie i po mieście. Są też ciekawe teksty na temat przełajów. Zachęcam do poszukiwań w miarę możliwości, w UK to bardzo popularny sprzęt.

      Osobiście jeździłem raz i uważam to za rower przydatny na nasze dziurawe ulice bardziej, niż do lasu. Błotem się zapycha tak samo szybko jak szosa. Sprzęt dobrej klasy nowy o wadze adekwatnej do potrzeb i możliwości technicznych jest u nas prawie niedostępny, bo trudno uznać cyclocrossa o wadze 10 kg. za coś przydatnego. Tyle dziś ważą górale i dobre rowery fitness, o wiele wygodniejsze i praktyczniejsze.

      • 1 0

      • A może ogłaszający się

        tu permanentnie sklep w Hali Olivia udostępni taki sprzęt do testów? W kilku miastach w Polsce jest to możliwe.

        • 1 0

      • Taa na pewno (8)

        tyle że w tym MTB za amortyzator zapłacisz tyle co za całe 10kg CX.
        Po drugie rowery 8kilowe nie są potrzebne nikomu poza proTurowcami
        i szpanerami, przedmówca to która grupa?

        • 0 0

        • Przedmówca to grupa MTB, myśląca o alternatywie (4)

          i uważam, że rower ważący 10 kg nie nadaje się do biegania z nim pod górę po błocie. Natomiast z 8 kg da się fajnie pobiegać, a do tego ma służyć ten rower i tym być lepszy od górala. Jakbym chciał jeździć szybko po asfalcie, kupiłbym szosę. Jakbym chciał szybko po lesie to MTB 27.5 lub 29'.
          Ale tam gdzie takim sprzętem nie podjadę, muszę tego górala wnieść, a z lekkim cyclo sobie wbiegnę. Nie jest to szpan, wystarczy pooglądać na tube.

          Kiedyś jeździłem na rowerze ważącym 18 kg, teraz 11,5. Jeśli nie widzisz różnicy to szkoda.

          • 0 1

          • Jak myślisz, ile ważyły rowery CX z czasów Grzegorza Jaroszewskiego? (3)

            może najpierw osiągnij to co on na 11 kg rowerku ze stalową ramą
            a potem opowiadaj swoje dyrdymały?
            On jakoś dawał radę biec pod górę...

            Odpowiedż na pytanie 2 brzmi: do grupy szpanerów?

            • 2 1

            • Z 18 kg góralem też biegałem (2)

              Tylko po co?

              Szpanerem nie jestem, tylko człowiekiem po 40 praktycznie myślącym. Ciekawe co Ty osiągnąłeś w sporcie? Sprawne palce od klikania?

              • 1 2

              • 18 kg MTB, to faktycznie nisko zaczynałeś (1)

                albo waga była zepsuta bo już za góra 2000 pln masz rower circa 12 kg
                a takie 18 kg to są z lusterkiem, nóżką, błotnikami, bagażnikiem
                i wiegachnym koszem
                na kierownicy... U Czesia L. z czymś takim się "ścigałeś"?

                A potem od razu fura za 15 tys jak rozumiem... goście z małym fjutem tak mają
                -- od ściany do ściany

                • 0 3

              • Głupota i chamstwo nie bolą

                Porównujesz obecne rowery z tymi sprzed 24 lat? Sądzę, że jeździłem na rowerze, gdy ty śmieszny chłopcze na stojąco pod szafę wchodziłeś. Tyle w temacie

                • 2 0

        • Może i nie "potrzebne" - ale co w ogole jest potrzebne amatorowi? :) (2)

          Jak miałbym wybierać miedzy 10 a 8 kilo, to oczywiscie że wolałbym 8, bo tą róznicę czuć - przy skakaniu, podjazdach, przenoszeniu roweru, przyspieszaniu.. To nie są różnice rzędu 100g zaoszczędzone na napędzie czy kierownicy, 2kg to jest realna wyczuwalna dla amatora waga.

          Jak się jeździ dla przyjemnosci, to chyba lepiej jezdzić na sprzęcie ktory nie robi pod górkę tylko to ułatwia - prawda? Jak mam się zmęczyć to po prostu wybieram trudną lub długą trasę.

          • 0 0

          • za tą samą cenę rower CX musi być lżejszy to chyba oczywiste... (1)

            UCI wyznacza dolny limit na wagę roweru więc za określoną cenę bez
            problemu zbuduje się CX i MTB o wagdze równej temu limitowi...

            nie uwzględnianie ceny sprzętu do turystyki/rekreacji a nie wyczynu to cecha cienkich bolków z małym knutem

            • 0 1

            • Ale najczęściej rower CX nie jest lekki i tani

              Szkoda czasu na ględzenie po próżnicy. Pooglądaj rowerki w necie i ich parametry a potem się wypowiadaj

              • 0 1

  • CX demo

    cześć, testy przełajówek możliwe są w sklepie, który organizuje ww. imprezę, pozdrawiam,

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nordycka Noc Saunowa

169 - 299 zł
zajęcia rekreacyjne

TRE ćwiczenia uwalniające stres, napięcia i traumę z dr Markiem Kulikowskim

100 zł
warsztaty, trening

Warsztat Wyjazdowy: Joga Pięciu Żywiołów z Moniką Żółkoś

1200 zł
joga

Forum

Najczęściej czytane