wiadomości

stat

Aktywna babeczka. Droga na skróty. Czy i kiedy sięgnąć po suplementy?

Na rynku nie brakuje rozmaitych suplementów, ale czy akurat pomogą nam w treningu?
Na rynku nie brakuje rozmaitych suplementów, ale czy akurat pomogą nam w treningu? fot. 123rf.com

Ciężko pracujemy na treningach, a pożądane efekty nie przychodzą? Czy jest droga na skróty i pomogą nam suplementy? Jeśli tak, to kiedy i jakie zacząć stosować? A może to jednak nie dla mnie? M.in. na te pytania znajdziecie odpowiedź w 7. odcinku cyklu "Aktywna babeczka". Poprzednio podpowiadaliśmy jak zmotywować się do treningów, gdy dopada nas zniechęcenie. Natomiast za dwa tygodnie będziemy doradzać, jak sprawdzić, czy ćwiczymy z odpowiednią dla nas intensywnością.



PRZECZYTAJ TEŻ CO O TYM SĄDZI DIETETYK?

Czy stosujesz suplementację?

tak, bez niej nie wyobrażam sobie treningów

24%

od czasu do czasu, gdy czuję, że organizm potrzebuje wspomagania

21%

przyjmuję jakieś witaminy, ale nie przywiązuję do tego zbyt dużej wagi

13%

staram się tego unikać, ale zdarza się sporadycznie

9%

nie, po co?

33%
Największą popularnością wśród osób, które rozwijają swoją przygodę z aktywnością fizyczną, cieszą się suplementy wspierające kształtowanie idealnej sylwetki. Na rynku dostępnych jest wiele różnych produktów, które można przyjmować przed, w trakcie lub po treningu. Czy to droga na skróty do osiągania pożądanych efektów?

Warto podkreślić, że suplementy mogą wspomóc nas w osiągnięciu konkretnych efektów, ale nie zastąpią aktywności fizycznej czy odpowiednio zbilansowanej diety.

Czy potrzebujemy suplementów?



- Problem z suplementami jest taki, że często ich nadużywamy. Stosujemy je tylko dlatego, że są popularne, czy ktoś znajomy nam polecił. Prawda jest taka, że jeżeli mamy dobrze zbilansowana dietę i regularny sen trwający siedem lub osiem godzin, to nie potrzebujemy raczej suplementacji. Jeżeli nie jesteśmy zawodowymi sportowcami, to po tego rodzaj wspomagania powinniśmy sięgać, jeśli rzeczywiście są racjonalne przesłanki, że to nam pomoże - mówi trener personalny Marek Dembek z Active Life.
Odpowiednie nawyki żywieniowe w zestawieniu z umiarkowanym wysiłkiem w zupełności wystarczą.

- Jeśli uprawiamy sport rekreacyjny - trzy razy w tygodniu, to tak naprawdę nie potrzebujemy dodatkowej suplementacji. Oczywiście pod warunkiem, że dieta jest bardzo dobrze zbilansowana i nie mamy problemu z przyswajaniem składników odżywczych. Jednak może dojść do sytuacji większego zapotrzebowania na dane składniki mineralne, witaminy czy chociażby białko w momencie dużej ilości pracy, zwiększonego stresu czy zwiększenia aktywności fizycznej - podkreśla Dominika Dietrich z Akademii Skutecznej Diety.

Kiedy jednak sięgnąć po suplementy?



- Trzeba być bardzo ostrożnym w wyborze suplementów, ponieważ produktów na rynku jest bardzo dużo. Każdy producent poprzez reklamę czy konkurencyjną ceną zachęca do ich zakupu - przestrzega Dietrich.
Nim sięgniemy po suplementy warto zbilansować dietę.
Nim sięgniemy po suplementy warto zbilansować dietę. fot. 123rf.com
Zupełnie inaczej wygląda sytuacja w momencie, kiedy czujemy, że nasz organizm nie funkcjonuje prawidłowo. Niewłaściwie zbilansowana dieta czy niedobory snu to syndromy, które powinny nas przekonać do wspierania suplementami.

- W obecnych czasach bardzo modne są koktajle białkowe. Nieraz spotykam się z osobami, które taki koktajl wypijają nawet trzy razy dziennie, a do tego dostarczają dość spore ilości białka w diecie. Należy pamiętać, że ilość białka ma ogromne znaczenie i nie powinno się przekraczać danych norm. Dieta wysokobiałkowa może mieć negatywne konsekwencje i skutkować zaburzeniami w pracy organizmu - dodaje Dietrich.

Zacznijmy od badań



Dlatego, zanim zdecydujemy się na suplementację, powinniśmy zacząć od badań krwi.

- Jeżeli planujemy suplementować witaminę D3, sprawdźmy jej poziom wyjściowy. Ważne, by przez dwa tygodnie przed badaniem jej nie zażywać. Jeżeli czujemy zmęczenie, zbadajmy żelazo, kortyzol i poziom głównych minerałów, takich jak: cynk, sód, potas. Następnie na podstawie wyników wybierzmy odpowiednią suplementację. Tutaj warto skonsultować się z lekarzem lub dietetykiem - podkreśla Marek Dembek.

Jakie suplementy wybrać?



Wybierając suplementację, powinniśmy zastanowić się, jaki ma przynieść nam efekt, w czym nam pomóc.

- W lepszej regeneracji pomoże nam omega-3, magnez, cynk i antyoksydanty. Jeżeli potrzebujemy więcej energii lub dodatkowego pobudzenia w trakcie treningu siłowego, to zwróćmy uwagę na suplementy z kofeiną, beta-alaniną i argininą. Osoby, które chcą dostarczyć organizmowi odpowiednią ilość makroskładników lub kalorii w ciągu dnia, decydują się na różnego rodzaju białka czy gainery - wylicza Dembek.

Suplementacja przed czy po treningu?



Wybór poszczególnych produktów i ich łączenie powinno być uzależnione od naszych celów treningowych. Gdy zdecydowaliśmy się na suplementy, ważne jest, kiedy będziemy je przyjmować. Niektóre z nich są zalecane przed, a inne bezpośrednio po wysiłku.

Te zażywane przed treningiem mają na celu zwiększenie siły i wytrzymałości podczas budowania masy mięśniowej lub redukcji tkanki tłuszczowej. Tzw. spalacze oraz koktajle białkowe z BCAA najlepsze efekty przynoszą, kiedy są stosowane 30 minut przed planowanym wysiłkiem.

Natomiast suplementacja po treningu ma na celu regenerację mięśni. W tym przypadku zalecane jest m.in. białko, które powinno być dostarczone w ciągu 15 minut od zakończenia wysiłku. BCAA po treningu powinno być łączone w np. z preparatami Carbo.

Zanim zdecydujemy się jednak na konkretny produkt, warto skonsultować wybór ze specjalistą.

"Aktywna babeczka" to cykl, w którym poruszamy tematy związane z aktywnością fizyczną. Znajdziecie tu damskie spojrzenie na sport i treningi, jednak informacje, które przeczytacie w tym cyklu, mogą okazać się przydatne nie tylko dla kobiet. Przedstawiamy pomysły na trening w parach, zespołach czy ofertę aktywności sportowej dla rodzin. Przybliżamy wam, z jakich sportowych propozycji możecie skorzystać w Trójmieście, podpowiadamy, jak przygotować się na trening i pokazujemy, że nie trzeba trenować zawodowo, żeby poczuć się po prostu dobrze.

Dotychczas w cyklu:
  1. Jak zacząć trenować?

  2. Sposoby na wypracowanie idealnej sylwetki

  3. Czego nie powinno zabraknąć w torbie, którą zabieramy na trening?

  4. Na ćwiczenia do siłowni w rękawiczkach czy bez?

  5. Ćwiczenia na mięśnie brzucha

  6. Jak zmotywować się do treningów?

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (40)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.