wiadomości

stat

Aktywna Babeczka. Sposoby na regenerację po treningach

Najnowszy artukuł na ten temat

Aktywna babeczka - pożegnanie. Jak dbać o cerę i dłonie podczas treningu w mrozie?

Jedną z metod na regenerację po ciężkim dniu jest sen. A jak wy odpoczywacie?
Jedną z metod na regenerację po ciężkim dniu jest sen. A jak wy odpoczywacie? Erik Reis/123rf.com

W 20. odcinku cyklu "Aktywna babeczka" podpowiemy, jak najlepiej zregenerować się po dniu obfitującym w aktywności fizyczne. Dwa tygodnie temu zastanawialiśmy się, po co robimy sobie selfie na treningach, a 2 maja spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jak prawidłowo planować posiłki okołotreningowe.



W jaki sposób najczęściej regenerujesz się po męczącym dniu?

śpię 47%
idę na masaż lub do spa 1%
odpoczywam w aktywny sposób 7%
robię rzeczy, które najbardziej lubię 10%
różnie, nie ma reguły 25%
nie mam czasu na odpoczynek 10%
zakończona Łącznie głosów: 172
Każda z nas miewa dni po brzegi wypełnione pracą, codziennymi obowiązkami i aktywnością. Zdarza się, że nasz organizm mówi stop, a wtedy musimy zatrzymać się choć na chwilę, aby naładować swoje akumulatory. Jednak zdecydowanie lepiej regularnie dbać o to, aby nie dopuszczać do uczucia skrajnego przemęczenia. Podpowiadamy sprawdzone sposoby na regenerację organizmu zwłaszcza w dni obfitujące w treningi.

Niezastąpiony sen



Choć brzmi to banalnie, to właśnie sen jest najlepszym, niezastąpionym, a co więcej, całkowicie darmowym sposobem na regenerację zarówno po treningach, jak i w każdej sytuacji zmęczenia organizmu. Podczas snu wydzielają się hormony odpowiadające za odbudowę sił mentalnych i fizycznych. Oprócz odpowiedniej ilości snu w nocy, podczas intensywnych dni warto znaleźć choćby kwadrans na energetyzującą drzemkę w ciągu dnia.

Sauna i spa - uczta dla ducha i ciała



Każdemu od czasu do czasu należy się odrobina luksusu. Regularne wizyty w saunie pozwolą nam zażyć głębokiego relaksu po ciężkim dniu. Może się okazać, że wyjdziemy z niej rześkie i wypoczęte, gotowe na nowe wyzwania. Co jakiś czas warto też zafundować sobie relaksujący masaż lub wizytę w spa. Ważne, aby dobrać rodzaj zabiegu do bieżących potrzeb, choćby tego, czy w danym dniu odbyłyśmy intensywny trening.

- Krótko po treningu najlepiej skorzystać z krioterapii miejscowej. Sauna, jacuzzi, zabiegi na ciało oraz masaże idealnie nadają się na dni wolne od wysiłku fizycznego. Po dniu obfitującym w przeróżne zadania polecamy zabiegi relaksujące takie jak rytuały na ciało z peelingiem i maską - mówi Weronika Grzenkowicz, kierownik spa w hotelu Faltom w Rumi.
- Doskonałym sposobem na odprężenie będzie przyjemna kąpiel aromaterapeutyczna, która ma działanie zarówno zdrowotne, jak i pielęgnacyjne. Wspomaga układ krążenia, relaksuje napięte mięśnie i odżywia skórę. Z kolei sauna to prawdziwe dobrodziejstwo dla urody i zdrowia. Powoduje intensywne rozgrzanie skóry, pobudza ukrwienie, zmiękcza naskórek. Pocenie wzmaga pracę nerek, dzięki czemu szybciej z organizmu usuwane są zbędne produkty przemiany materii. Naprzemienne ogrzewanie i oziębianie ciała hartuje organizm i stabilizuje układ immunologiczny - mówi Paulina Cebula z hotelu Villa Baltica w Sopocie.
Przeczytaj także:



Gdy mamy ku temu okazję, warto wybrać się na masaż lub do spa.
Gdy mamy ku temu okazję, warto wybrać się na masaż lub do spa. puhhha/123rf.com

Rozciąganie i joga



Zmęczone mięśnie będą nam wdzięczne za sesję delikatnego stretchingu. Wystarczy kwadrans rozciągania się przy okazji oglądania ulubionego serialu, aby odczuć wyraźną różnicę w samopoczuciu. Możemy też sprawdzić, czy przypadną nam do gustu grupowe zajęcia jogi. Regularna praktyka jogi pod czujnym okiem instruktora może stać się dla nas prawdziwą przyjemnością.

Nie daj się pokusom



Często, gdy odczuwamy przejmujące zmęczenie, pojawia się niepohamowana ochota na słodycze. Zwykle zdarza się to wówczas, gdy przez cały dzień nie miałyśmy czasu zjeść porządnego posiłku. Jeśli zaplanujemy regularne, zbilansowane posiłki, ryzyko "wciągania" niskojakościowego, przetworzonego jedzenia znacznie spadnie.

- Ważne jest też, byśmy skupili się na jedzeniu. Nie siadajmy przed telewizorem, ale zjedzmy posiłek przy stole, świadomie go spożywając. Łatwiej nam będzie wtedy utrzymać odpowiednią podaż kaloryczną dla naszego organizmu - tłumaczy Magda Sałacka z firmy Mój Dietetyk.
Ważnym elementem regeneracji organizmu jest prawidłowa dieta.
Ważnym elementem regeneracji organizmu jest prawidłowa dieta. puhhha/123rf.com

Odpowiednie nawodnienie



- Nieodpowiednia podaż płynów może prowadzić do zaburzenia pracy naszego organizmu. Pierwsze objawy odwodnienia to osłabienie, problemy z koncentracją, bóle głowy czy częste uczucie zmęczenia. Woda wypita tuż przed spożyciem posiłku wypełnia żołądek, daje uczucie pełności i sytości, dzięki czemu szybciej kończymy posiłek i zjadamy mniej kalorii. W ciągu dnia powinniśmy pić ok. 2-2,5 litra wody, jednak zapotrzebowanie jest zależne od naszego wieku, aktywności fizycznej oraz rodzaju wykonywanej pracy - tłumaczy Magda Sałacka.

"Nie" dla ekranów i wieczornego podjadania



Na dwie godziny przed pójściem spać powinniśmy wyłączyć telewizor, komputer i nie wpatrywać się w ekran smartfona. Niebieskie światło emitowane przez wyżej wspomniane urządzenia znacznie utrudnia naszemu organizmowi przejście w stan wypoczynku. Powinnyśmy zwrócić na to szczególną uwagę, jeśli słabo się wysypiamy - być może przewijanie mediów społecznościowych bezpośrednio przed pójściem spać jest tego główną przyczyną.

Należy także unikać spożywania posiłków, zwłaszcza obfitych, krótko przed snem.

- Ostatni posiłek powinniśmy zjeść najpóźniej na 2-3 godziny przed zaśnięciem. Powinien on składać się z dużej ilości warzyw (sałatki, surówki, zapiekanki), lekkostrawnego i niskotłuszczowego białka (wędliny gotowane, sery twarogowe, ryba pieczona, jajka), niewielkiej ilości tłuszczu roślinnego (oliwa, nasiona, awokado, oliwki) oraz małej ilości węglowodanów złożonych. W ten sposób otrzymamy posiłek sycący, a jednoczenie niskokaloryczny. Unikajmy produktów i potraw o wysokim indeksie glikemicznym - mówi Agnieszka Kościowska z firmy Dietetyk dla Ciebie.

Lekka aktywność fizyczna



Bardzo często po ciężkim treningu idealnym sposobem na regenerację okazuje się... kolejny trening. Mamy jednak na myśli lekką, niezobowiązującą aktywność fizyczną, wyłącznie dla podniesienia tętna i wspomożenia mięśni w usuwaniu szkodliwych produktów przemiany materii. Możemy pójść na spacer, na przejażdżkę rowerową lub lekki jogging.

"Aktywna babeczka" to cykl, w którym poruszamy tematy związane z aktywnością fizyczną. Znajdziecie tu damskie spojrzenie na sport i treningi, jednak informacje, które przekazujemy w tym cyklu, mogą okazać się przydatne nie tylko dla kobiet. Przedstawiamy pomysły na trening w parach, zespołach czy ofertę aktywności sportowej dla rodzin. Podpowiadamy, z jakich sportowych propozycji możecie skorzystać w Trójmieście, jak przygotować się na trening i pokazujemy, że nie trzeba trenować zawodowo, żeby poczuć się po prostu dobrze.

Dotychczas w cyklu:
  1. Jak zacząć trenować?

  2. Sposoby na wypracowanie idealnej sylwetki

  3. Czego nie powinno zabraknąć w torbie, którą zabieramy na trening?

  4. Na ćwiczenia do siłowni w rękawiczkach czy bez?

  5. Ćwiczenia na mięśnie brzucha

  6. Jak zmotywować się do treningów?

  7. Droga na skróty. Czy i kiedy sięgnąć po suplementy?

  8. Jak sprawdzić, czy właściwie trenujesz?

  9. Trenujemy pośladki. Pomogą przysiady

  10. Co wypada robić, a czego się wystrzegać w siłowni i fitness klubie?

  11. Który trening bardziej wydajny: solo, w duecie czy grupie?

  12. Czy trenować z muzyką w słuchawkach czy bez?

  13. Jak się poprawnie rozciągać przed i po zajęciach?

  14. Jak poprawnie korzystać z sauny?

  15. Jak się ubrać, by zimą uprawiać sport i nie zachorować

  16. Jak rozpocząć treningi mimo nadwagi?

  17. Co zrobić, gdy trening nie przynosi pożądanych efektów?

  18. Jak ćwiczyć w siłowni pod chmurką?

  19. Po co robimy selfie na treningach?

Opinie (34) 8 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.