wiadomości

stat

Aktywna babeczka. Czy istnieje uniwersalny strój sportowy?

Najważniejszym kryterium wyboru ubrania na trening jest wygoda użytkowania.
Najważniejszym kryterium wyboru ubrania na trening jest wygoda użytkowania. Josep Mï Suria/123rf.com

Czy istnieje uniwersalny ubiór sportowy do każdej dyscypliny, którą uprawiamy na zewnątrz? Czy jednak kupić sprzęt specjalistyczny do każdej aktywności? Stawiać na modę czy użyteczność? Tymi kwestiami zajmujemy się w 23. odcinku cyklu "Aktywna babeczka". Poprzednio podpowiadaliśmy, kiedy najlepiej zacząć pływać na otwartych akwenach. Natomiast 13 czerwca zastanowimy się, jakie ćwiczenia możemy wykonywać... na plaży.



Czy stawiasz na uniwersalny strój do aktywności na zewnątrz?

tak, po co przepłacać i zapełniać szafę 39%
raczej tak, jeśli to tylko możliwe 29%
zdarza się, ale mam też stroje specjalistyczne 13%
zdecydowanie nie, bo nie ma takiego 19%
zakończona Łącznie głosów: 119
Każda z nas, która uprawia jakikolwiek sport, doskonale zdaje sobie sprawę, jak ważny jest odpowiednio dobrany ubiór. Ale nie chodzi wcale o modne kolory ani o metkę z napisem ulubionej marki. Najważniejszym kryterium wyboru ubrania na trening jest wygoda użytkowania. Odzież ma przede wszystkim nie przeszkadzać nam w aktywności fizycznej - nie krępować ruchów, nie podwijać się i nie zsuwać, zmuszając nas tym samym do ciągłego poprawiania się.

Moda i funkcjonalność



Bardzo ważne są materiały, z których wykonane są nasze sportowe ubrania. Oczywiście, jeżeli mamy takie życzenie, możemy biegać, jeździć na rowerze i wędrować w ulubionej, bawełnianej koszulce. Będziemy mieć jednak kłopot, gdy mocno się spocimy i przewieje nas wiatr lub złapie deszcz. Materiały, z których wykonana jest specjalistyczna odzież sportowa są tak skonstruowane, aby nie nasiąkać wodą i schnąć możliwie jak najszybciej.

W kontekście wygody użytkowania i materiałów pojawia się jeszcze jedno ważne pytanie. Czy do każdej dyscypliny, którą chcemy uprawiać, potrzebujemy zestawu ubrań przeznaczonego specjalnie do tej dyscypliny? Czy możemy jeździć na rowerze i ćwiczyć w siłowni w ubraniu do biegania, biegać w rowerowym? Jak podejść do kwestii doboru odpowiednich butów?

- Różne dyscypliny mają odmienne charakterystyki, dlatego ubrania powinny spełniać określone funkcje. Zupełnie innej funkcji koszulki będzie potrzebowała osoba jeżdżąca na rowerze od takiej, która lubi udać się na wycieczkę trekkingową w góry. Inne materiały i krój to nie wszystko - różne są także możliwości, jakie daje nam specjalistyczna odzież. Triathlonistka będzie potrzebowała w swojej koszulce lub kombinezonie kieszonki na żele energetyczne, rowerzystka - wygodnych spodenek z wkładką, biegaczka - komfortowych butów z dobrą amortyzacją... Ważne jest także, aby odpowiedzieć sobie na pytanie, z jaką intensywnością uprawiamy określony sport. Okazjonalne biegaczki powinny szukać dla siebie jedynie wygody, bo to ona jest najważniejsza. Z kolei osoby, które trenują regularnie i przygotowują się do zawodów, powinny zwrócić uwagę także na specjalistyczne cechy odzieży i obuwia. W przypadku butów do biegania będą to parametry takie jak amortyzacja, trzymanie stopy, oddychalność czy dynamika - radzi Radosław ŁabędzkiDecathlonu w Rumi.
Specjalistyczne ubranie sportowe zapewnia wygodę użytkowania.
Specjalistyczne ubranie sportowe zapewnia wygodę użytkowania. Andrii Iurlov/123rf.com

Ubranie na rower



Odzież rowerowa jest dość charakterystyczna już na pierwszy rzut oka. Koszulki i kurtki rowerowe są skrojone tak, aby chronić lędźwia i nerki przed przewianiem. Przedłużony krój z tyłu to gwarancja wygody, a czasem także zachowania zdrowia. Spodenki ze specjalną wkładką, zwaną w kolarskim środowisku "pieluchą" lub "pampersem" mają zapewnić użytkowniczkom komfort jazdy nawet na długich dystansach. Podczas wizyty w sklepie sportowym warto zwrócić uwagę na to, czy zabieramy do przymierzalni spodenki kolarskie dla kobiet. Ze względu na oczywiste różnice anatomiczne, wkładki w spodenkach dla panów i pań różnią się diametralnie.

Strój biegowy... i nie tylko



Strój do biegania nie zawsze sprawdzi się na rowerze, jednak jest to kwestia indywidualna. Jeżeli mamy wygodne siodełko i nie planujemy spędzić na rowerze kilku godzin bez przerwy, możemy wybrać się na wycieczkę w odzieży do biegania. Pamiętajmy jednak - zwłaszcza w chłodne dni - o unikaniu krótkich koszulek, które przy pochyleniu się do kierownicy odsłonią nasze plecy.

W pozostałych dyscyplinach, takich jak nordic walking czy trekking, podczas ćwiczeń w siłowni i zajęć fitness strój do biegania będzie strzałem w dziesiątkę.

Specjalistyczne obuwie



A co z butami? Obuwie zatrzaskowe, przeznaczone specjalnie do jazdy na rowerze, w dużym stopniu poprawi nasz komfort i efektywność pedałowania. Dzięki możliwości podciągania pedałów w górę, a nie tylko naciskania na nie, będziemy jechać szybciej i wygodniej. Pamiętajmy jednak, że do jazdy w ten sposób musimy się przyzwyczaić, a najprawdopodobniej także... co najmniej raz wywrócić! Jeśli wybieramy się na wycieczkę, podczas której zamierzamy chodzić tyle samo, co jeździć, buty zatrzaskowe nie sprawdzą nam się zbyt dobrze - spacerowanie w nich jest bardzo niewygodne.

Strój triathlonowy



Ciekawym, choć stosunkowo mało popularnym rozwiązaniem jest zaopatrzenie się w strój triathlonowy, który świetnie nadaje się zarówno do biegania, jak i na rower. Specyfika takiego ubioru zapewni nam komfort użytkowania w różnych dyscyplinach. Jeśli planujemy wystartować w duathlonie lub triathlonie, warto zakupić taki strój odpowiednio wcześniej, aby zdążyć w nim potrenować.

- Podczas treningów warto stosować odzież przeznaczoną do konkretnych dyscyplin. Wkładki w strojach kolarskich są przystosowane do dłuższej jazdy na rowerze, lepiej zabezpieczają nas podczas regularnych bądź dłuższych treningów. Jeśli planujemy udział w zawodach triathlonowych, oprócz pianki i dodatkowych akcesoriów niezbędnych do startu, warto zaopatrzyć się w strój triathlonowy. Taki strój szybko wysycha, jest zaopatrzony w nieco cieńszą wkładkę, której zadaniem jest zarówno zapewnienie nam komfortu podczas jazdy na rowerze, jak również pozostawia swobodę ruchów podczas części biegowej. Stroje takie wykonane są z materiałów minimalizujących ryzyko wystąpienia otarć, dlatego warto ich używać także podczas treningów zakładkowych, kiedy łączymy dwie lub więcej dyscyplin - tłumaczy Oskar Szmidt3athlete.
"Aktywna babeczka" to cykl, w którym poruszamy tematy związane z aktywnością fizyczną. Znajdziecie tu damskie spojrzenie na sport i treningi, jednak informacje, które przekazujemy w tym cyklu, mogą okazać się przydatne nie tylko dla kobiet. Przedstawiamy pomysły na trening w parach, zespołach czy ofertę aktywności sportowej dla rodzin. Podpowiadamy, z jakich sportowych propozycji możecie skorzystać w Trójmieście, jak przygotować się na trening i pokazujemy, że nie trzeba trenować zawodowo, żeby poczuć się po prostu dobrze.

Dotychczas w cyklu:
  1. Jak zacząć trenować?

  2. Sposoby na wypracowanie idealnej sylwetki

  3. Czego nie powinno zabraknąć w torbie, którą zabieramy na trening?

  4. Na ćwiczenia do siłowni w rękawiczkach czy bez?

  5. Ćwiczenia na mięśnie brzucha

  6. Jak zmotywować się do treningów?

  7. Droga na skróty. Czy i kiedy sięgnąć po suplementy?

  8. Jak sprawdzić, czy właściwie trenujesz?

  9. Trenujemy pośladki. Pomogą przysiady

  10. Co wypada robić, a czego się wystrzegać w siłowni i fitness klubie?

  11. Który trening bardziej wydajny: solo, w duecie czy grupie?

  12. Czy trenować z muzyką w słuchawkach czy bez?

  13. Jak się poprawnie rozciągać przed i po zajęciach?

  14. Jak poprawnie korzystać z sauny?

  15. Jak się ubrać, by zimą uprawiać sport i nie zachorować

  16. Jak rozpocząć treningi mimo nadwagi?

  17. Co zrobić, gdy trening nie przynosi pożądanych efektów?

  18. Jak ćwiczyć w siłowni pod chmurką?

  19. Po co robimy selfie na treningach?

  20. Sposoby na regenerację po treningach

  21. Co jeść przed i po treningu?

  22. Kiedy bezpiecznie zacząć pływać w otwartej wodzie?

  23. Sposoby na regenerację po treningach