wiadomości

stat

Aktywna babeczka. Jak połączyć plażowanie z aktywnością i sportem?

Słońce i szum morza jednych nastrajają do odpoczynku, innych do wzmożonej aktywności fizycznej.
Słońce i szum morza jednych nastrajają do odpoczynku, innych do wzmożonej aktywności fizycznej. maridav/123rf.com

W 24. odcinku cyklu "Aktywa babeczka" przedstawimy za i przeciw związane z podejmowaniem zajęć i ćwiczeń podczas plażowania. Dwa tygodnie temu szukaliśmy uniwersalnego stroju sportowego. Natomiast 27 czerwca podejmiemy temat, czy i jak trenować w czasie menstruacji.



Jakie aktywności fizyczne podejmujesz głównie podczas plażowania?

gry plażowe, np. siatkówka 14%
pływanie 26%
bieganie 3%
spacerowanie 12%
ćwiczenia, które można zrobić przy okazji, np. leżąc 2%
wszystkiego po trochu 7%
żadnej, na plaży tylko odpoczywam 36%
zakończona Łącznie głosów: 121
Choć zapewne większości z nas plażowanie kojarzy się z leżeniem na ręczniku i rozmyślaniem o niebieskich migdałach, nie jest to jedyny możliwy sposób na spędzanie czasu nad morzem. Doskonale wiedzą o tym miłośnicy biegania, którzy przez cały rok korzystają z uroków nadmorskich okolic. Również latem, zwłaszcza o wczesnych godzinach porannych można spotkać mnóstwo osób uprawiających jogging na pasie nadmorskim lub nawet na plaży.

W ciągu dnia, gdy panują upały, a nad wodą są tłumy spacerowiczów, bieganie może być utrudnione. Nie jest to jednak jedyny sposób na aktywne spędzenie czasu na plaży. W okolicy kąpielisk pojawia się coraz więcej zajęć zorganizowanych, w ramach których można potrenować, jednocześnie świetnie się bawiąc. Paniom lubiącym zajęcia taneczne z pewnością spodoba się na przykład zumba na plaży.


- Na plażach jest coraz więcej ogólnodostępnych boisk do siatkówki plażowej. Można również grać w piłkę w wodzie czy nad brzegiem. Popularne ostatnio również stało się frisbee. Zachęcam też do gry w badmintona lub tenisa plażowego, o ile akurat zbyt mocno nie wieje. Równie przyjemną opcją spędzania czasu na plaży z całą rodziną jest zakup małych bramek i granie w piłkę nożną z dziećmi - mówi Karolina Pawlak, trenerka personalna.
Modne stają się też zabawy, które jeszcze niedawno były w Polsce praktycznie nieznane. Należą do nich na przykład skimboarding - surfowanie na niewielkiej desce lub supboarding - połączenie surfingu z kajakarstwem. Dla mniej otwartych na nowości, atrakcyjne będą aktywności znane od dziesiątek lat, takie jak rzucanie ringo - gumowym kółkiem.

Biegać czy nie?



Kwestia biegania po plaży jest sprawą bardzo indywidualną. Jednym truchtanie po piasku będzie sprawiało ogromną przyjemność, innych grząskie podłoże będzie doprowadzać do szaleństwa. Bieganie boso brzegiem morza to fantastyczne ćwiczenie wzmacniające stopy, a miękkość podłoża sprawia, że nie musimy bać się o przeciążenie stawów. Jednak jeśli nie biegaliśmy w ten sposób wcześniej, zwróćmy uwagę na to, aby stopniowo zwiększać kilometraż - stopa, zwykle ubrana w but, nieprzyzwyczajona do tego typu aktywności, jest w ten sposób zmuszana do intensywnej pracy. Zwróćmy także uwagę na to, czy nie biegamy cały czas lekko po skosie - przy odrobinie pecha może kosztować to nas kontuzję przeciążeniową.

Nikt nie zabroni nam biegać w stroju kąpielowym, jednak mało który kostium przystosowany jest do ciągłego podskakiwania, jakie funduje nam bieganie. Jeżeli wiemy, że będziemy chciały przebiec się brzegiem morza, lepiej zawczasu przygotujmy sobie spodenki, koszulkę i stanik sportowy na przebranie się.

Jeżeli nie czujemy się na siłach, aby biegać po plaży lub boimy się kontuzji, warto mimo wszystko co jakiś czas wstać z ręcznika, aby przespacerować się brzegiem morza. Nasze stopy będą nam za to wdzięczne!


Fitness w upale?



A co z popularnymi ćwiczeniami wzmacniającymi? Czy plaża to odpowiednie miejsce, aby wykonać trening taki, jaki zrobiłybyśmy w domu na karimacie?

- Myślę, że pobyt na plaży warto wykorzystać na to, aby dla odmiany, zamiast wykonywać ćwiczenia wzmacniające, po prostu bawić się w gronie rodziny czy znajomych. Jak najbardziej na plaży możemy zrobić sobie trening z wykorzystaniem ciężaru własnego ciała, jednak w upale mogą one wcale nie być aż tak przyjemne - dodaje Karolina Pawlak.
Bieganie po plaży to sama przyjemność, jednak trzeba uważać na kontuzje.
Bieganie po plaży to sama przyjemność, jednak trzeba uważać na kontuzje. luckybusiness/123rf.com
O czym pamiętać, gdy zdecydujemy się na trening wzmacniająco-siłowy na plaży? Przede wszystkim zapewnijmy sobie odpowiednią ilość wody do picia, krem z filtrem przeciwsłonecznym oraz okrycie głowy. Nie ćwiczmy do upadłego - uczucie gwałtownego osłabienia czy zawroty głowy będą dla nas sygnałami, że tego typu bodźce lepiej przenieść do domu lub zrealizować je przy okazji wizyty w klubie fitness.

Joga na plaży



Plaża, zwłaszcza wcześnie rano i późno wieczorem, a także w miejscach mniej uczęszczanych jest także doskonałym miejscem do praktyki jogi. Dzięki niezwykłej nadmorskiej atmosferze można jeszcze głębiej wczuć się w ten rodzaj aktywności.

- Plaża to świetne miejsce, kojarzące się nam z bliskością natury. Piasek przyjemnie rozgrzewa nasze stopy, a szum fal koi rozbiegany umysł. Coś dla ciała i dla umysłu. Oby tylko dopisała nam pogoda - mówi Iwona Brzezińska ze Studia Jogi i Terapii Naturalnych Body and Mind.
Jogę można praktykować samodzielnie lub w grupie - wiele szkół jogi na czas letni przenosi zajęcia właśnie na plażę. Ze względu na piaszczyste podłoże niektóre pozycje będą w tych warunkach trudniejsze do wykonania.

W okresie letnim warto wykorzystać warunki na plaży do przeprowadzenia praktyki jogi.
W okresie letnim warto wykorzystać warunki na plaży do przeprowadzenia praktyki jogi. dolgachov/123rf.com
- Praktykując jogę na plaży warto skupić się na podstawowych pozycjach stojących, np. skłonach do przodu czy trójkątach. Bezpieczne będą też pozycje siedzące - skłony i skręty - oraz wiele pozycji leżących. Należy pamiętać, że piasek jest niestabilnym podłożem i dla osoby początkującej balanse mogą okazać się trudne i niewygodne. Na pewno najprzyjemniejszą pozycją na plaży będzie savasana, czyli relaks wykonywany po każdej praktyce jogi, szczególnie gdy towarzyszy nam bezkresne morze, szum fal i zachód słońca - - tłumaczy Brzezińska.
"Aktywna babeczka" to cykl, w którym poruszamy tematy związane z aktywnością fizyczną. Znajdziecie tu damskie spojrzenie na sport i treningi, jednak informacje, które przekazujemy w tym cyklu, mogą okazać się przydatne nie tylko dla kobiet. Przedstawiamy pomysły na trening w parach, zespołach czy ofertę aktywności sportowej dla rodzin. Podpowiadamy, z jakich sportowych propozycji możecie skorzystać w Trójmieście, jak przygotować się na trening i pokazujemy, że nie trzeba trenować zawodowo, żeby poczuć się po prostu dobrze.

Dotychczas w cyklu:
  1. Jak zacząć trenować?

  2. Sposoby na wypracowanie idealnej sylwetki

  3. Czego nie powinno zabraknąć w torbie, którą zabieramy na trening?

  4. Na ćwiczenia do siłowni w rękawiczkach czy bez?

  5. Ćwiczenia na mięśnie brzucha

  6. Jak zmotywować się do treningów?

  7. Droga na skróty. Czy i kiedy sięgnąć po suplementy?

  8. Jak sprawdzić, czy właściwie trenujesz?

  9. Trenujemy pośladki. Pomogą przysiady

  10. Co wypada robić, a czego się wystrzegać w siłowni i fitness klubie?

  11. Który trening bardziej wydajny: solo, w duecie czy grupie?

  12. Czy trenować z muzyką w słuchawkach czy bez?

  13. Jak się poprawnie rozciągać przed i po zajęciach?

  14. Jak poprawnie korzystać z sauny?

  15. Jak się ubrać, by zimą uprawiać sport i nie zachorować

  16. Jak rozpocząć treningi mimo nadwagi?

  17. Co zrobić, gdy trening nie przynosi pożądanych efektów?

  18. Jak ćwiczyć w siłowni pod chmurką?

  19. Po co robimy selfie na treningach?

  20. Sposoby na regenerację po treningach

  21. Co jeść przed i po treningu?

  22. Kiedy bezpiecznie zacząć pływać w otwartej wodzie?

  23. Czy istnieje uniwersalny strój sportowy?

Opinie (15) 2 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.