wiadomości

stat

Aktywna babeczka - pożegnanie. Jak dbać o cerę i dłonie podczas treningu w mrozie?

W mroźne dni nie musisz rezygnować z treningu, ale zadbaj o cerę i skórę dłoni.
W mroźne dni nie musisz rezygnować z treningu, ale zadbaj o cerę i skórę dłoni. spotpoint74/123rf.com

Od lipca 2018 roku, w co drugi czwartek przedstawialiśmy kwestie związane z aktywnością fizyczną ukierunkowaną na panie. W 35., ostatnim odcinku "Aktywnej babeczki" podpowiadamy, jak zadbać o cerę i skórę dłoni podczas treningów przy coraz niższych jesienno-zimowych temperaturach. Dwa tygodnie temu poruszaliśmy temat zdobycia uprawnień instruktorki fitness. W 2020 roku zaprezentujemy nowy cykl. Czekamy na propozycje, o czym lub o kim chcieliście regularnie czytać? Propozycje wpisujecie w opiniach, głosujcie w ankiecie, a także wysyłajcie na aktywne@trojmiasto.pl.



Nawet skały pękają...



Nowy cykl Aktywne Trójmiasto powinien prezentować:

Zobacz wyniki (135)
Bieganie, nordic walking, spacery czy jazda na łyżwach są wielką przyjemnością także w mroźniejsze dni. Zwykle nie żałujemy podejmowania aktywności fizycznej zimą, o ile tylko zdołamy przełamać kryzys motywacyjny i zostawić ciepły koc na rzecz ładowania endorfin za pomocą sportu. W tym czasie powinnyśmy jednak szczególnie zadbać o ochronę przed zimnem - zarówno przed infekcjami, jak i przed zgubnym wpływem zmian temperatury na kondycję skóry. Narażona jest zwłaszcza skóra dłoni i twarzy.

- Nawet skały pękają pod wpływem wiatru, deszczu i mrozu. Nie dziwmy się, że  stokroć delikatniejsza skóra też ulega ich niekorzystnemu wpływowi. Częste zmiany temperatury i wilgotności stanowią prawdziwe wyzwanie dla mechanizmów obronnych skóry. Jesień i zima to czas, gdy szczególnie łatwo dochodzi do naruszenia struktury płaszcza lipidowego chroniącego jej powierzchnię. W efekcie skóra traci wilgoć, staje się sucha i szorstka. Zmniejszenie elastyczności zwiększa podatność na mikrouszkodzenia i prowadzi do podrażnień. Skóra jest piekąca i zaczerwieniona - wskazuje Agnieszka Sługocka, kosmetolog z przychodni Medyczna Gdynia.
- Okres jesienno-zimowy to czas, w którym skóra dłoni jest narażona na ekstremalne warunki. Z jednej strony zimne temperatury na zewnątrz, z drugiej ciepłe i suche powietrze w zamkniętych ogrzewanych pomieszczeniach. Jeżeli do tego wyzwania temperaturowego dodamy obciążenie fizyczne i wysoką wilgotność powietrza, na które narażamy skórę podczas ćwiczeń, otrzymamy gotowy przepis na pęknięcia i podrażnienia dłoni - przypomina Ewelina Kreft, kosmetolog i koordynator kliniki INVICTA Anti-Aging.

Jak dbać o dłonie i cerę?



W przypadku rąk zaradzenie problemom jest stosunkowo łatwe. Wystarczy przede wszystkim zakładać rękawiczki sportowe, które ogrzeją nasze dłonie, jednocześnie nie pozwalając się im zapocić.

- Aby utrzymać skórę dłoni w dobrej kondycji, należy ćwiczyć w specjalnych, przeznaczonych do tego rękawiczkach z naturalnych tkanin. Zmniejszy to ryzyko uszkodzeń mechanicznych takich jak obtarcia, pęcherze, pęknięcia skóry oraz pomoże ograniczyć pocenie dłoni - radzi Ewelina Kreft.
Nieco trudniej jest zadbać o cerę podczas treningu. Zakrywanie twarzy podczas aktywności fizycznej nie zawsze jest wygodne. Przy dużych mrozach możemy i powinnyśmy biegać czy jeździć w chustce typu buff. Jednak podczas biegania czy innej dyscypliny, gdy mamy przyspieszony oddech, szybko zaparowujemy sobie taką chustkę i efekt jest odwrotny do zamierzonego. Dlatego jeszcze ważniejsze jest odpowiednie dbanie o skórę dłoni i cerę poza treningami. Regularne, a mało angażujące czasowo zabiegi pozwolą utrzymać ją w stosunkowo dobrej kondycji.

- Nie zawierający wody, ochronny krem witaminowy doskonale uzupełni ubytki lipidów w płaszczu ochronnym skóry. Stosowany przed każdym wyjściem na zewnątrz skutecznie izoluje ją od chłodu i niesprzyjających warunków atmosferycznych. Spacer, jazda na łyżwach lub nartach co najwyżej lekko zaróżowią wtedy nasze policzki i dłonie. Zapomnimy o piekącej, ściągniętej, popękanej skórze! Atopowa i sucha skóra wymaga aktywnego zatrzymania wilgoci również, gdy przebywamy w zamkniętych pomieszczeniach. Ponieważ te rodzaje skóry zawierają mniej cząsteczek mocznika, należy regularnie uzupełniać jego niedobór np. sięgając po lotion z tym składnikiem. Dobrze, jeśli kosmetyk zawiera również oliwę z oliwek - naturalny składnik natłuszczający - oraz witaminy A i E. Witamina A wspomaga regenerację skóry i wzmacnia jej odporność na zakażenia. Witamina E jest naturalnym przeciwutleniaczem - odgrywa ważną rolę w walce z uszkodzeniami spowodowanymi przez wolne rodniki - instruuje Agnieszka Sługocka.

Domowe przyjemności - świetne efekty



Choć wizyty u kosmetyczki i w salonie spa są przyjemnościami, które od czasu do czasu warto sobie zafundować, nie jest to jedyna droga do utrzymania skóry w świetnej kondycji. Jeśli pokusimy się o regularną pielęgnację domowymi sposobami, będziemy mogły cieszyć się dłońmi o zdrowym, pięknym wyglądzie.

- Suchą skórę ukoją takie składniki odżywcze jak: gliceryna, alantoina, d-pantenol, masło shea, lanolina i wosk pszczeli - wylicza Ewelina Kreft.
- Aby wspierać naturalne mechanizmy ochronne i odnowę skóry, stosujmy krem łagodzący podrażnienia ze składnikami aktywnymi uczestniczącymi w jej regeneracji. Kluczowe znaczenie mają w tym procesie cynk oraz witaminy A i E. Ważne, by krem łatwo się rozprowadzał, nie dając uczucia "tępego" tarcia podczas aplikacji. Zastosowany wieczorem, będzie wspomagał proces odbudowy skóry w trakcie nocy - mówi Agnieszka Sługocka.

Zabieg na dłonie - peeling cukrowy



Warto skorzystać z rady profesjonalisty i w jeden z długich, zimowych wieczorów usiąść po treningu do domowego spa dłoni.

- W domowym zaciszu można w prosty i niedrogi sposób zregenerować skórę dłoni.
Taki zabieg powinien rozpocząć się ziarnistym peelingiem dłoni, np. cukrowym (a jeżeli takiego nie posiadamy, wystarczy nanieść na dłonie kilka kropli oliwy z oliwek i łyżeczkę brązowego cukru), a następnie masować dłonie przez kilka sekund. Na tak przygotowaną skórę nakładamy grubą warstwę kremu do rąk i zawijamy dłonie w przezroczystą folię lub w foliowe rękawiczki, tworząc tzw okluzję. Aby wchłanianie kremu było skuteczniejsze, można folię okryć ciepłym ręcznikiem. Po 10 minutach całość zmywamy, a pozostałości kremu dokładnie wmasowujemy w skórę dłoni. W gabinecie kosmetycznym popularnym zabiegiem jest parafinowanie dłoni, które wygląda podobnie jak domowy zabieg, ale folię zastępuje się ciepłą parafiną. Zabieg parafinowy pozwala na głęboką penetrację składników odżywczych w głąb skóry, rozgrzewa skórę i zmiękcza ją. W przypadku odcisków pozwala je zredukować i zapobiega powstawaniu kolejnych - instruuje Ewelina Kreft.

Przede wszystkim regularność



Istotny jest także dobór kosmetyków do codziennej pielęgnacji.

- Jesienią i zimą dopasujmy do tych pór roku produkt do mycia. Warto wtedy zacząć stosować delikatną piankę myjącą, zawierającą substancję łagodzącą podrażnienia i stany zapalne. Jasny ichtiol doskonale spełnia tę rolę. Zwróćmy również uwagę na to, by składniki myjące nie naruszały mechanizmów ochronnych skóry - miały pH ok 5,5 oraz nie naruszały jej płaszcza lipidowego. Delikatnie oczyszczona skóra, wspomagana odpowiednim kremem regenerującym w ciągu nocy, będzie bardziej odporna na niekorzystne warunki atmosferyczne podczas dnia. Cokolwiek wybierzemy, przede wszystkim stosujmy kosmetyki regularnie. Gdy stoją zapomniane na półce, ani trochę nie pomogą skórze. Wiosna już za pół roku... - zachęca Agnieszka Sługocka.
"Aktywna babeczka" to cykl prowadzony od 26 lipca 2018 roku, w którym poruszaliśmy tematy związane z aktywnością fizyczną. Staraliśmy się pokazać damskie spojrzenie na sport i treningi, ale przekazywane informacje z założenia miały być przydatne nie tylko kobiet. Przedstawialiśmy pomysły na trening w parach, zespołach czy ofertę aktywności sportowej dla rodzin. Podpowiadaliśmy, z jakich sportowych propozycji możecie skorzystać w Trójmieście, jak przygotować się na trening, oraz pokazywaliśmy, że nie trzeba trenować zawodowo, żeby poczuć się po prostu dobrze.

Wcześniej w cyklu:
  1. Jak zacząć trenować?

  2. Sposoby na wypracowanie idealnej sylwetki

  3. Czego nie powinno zabraknąć w torbie, którą zabieramy na trening?

  4. Na ćwiczenia do siłowni w rękawiczkach czy bez?

  5. Ćwiczenia na mięśnie brzucha

  6. Jak zmotywować się do treningów?

  7. Droga na skróty. Czy i kiedy sięgnąć po suplementy?

  8. Jak sprawdzić, czy właściwie trenujesz?

  9. Trenujemy pośladki. Pomogą przysiady

  10. Co wypada robić, a czego się wystrzegać w siłowni i fitness klubie?

  11. Który trening bardziej wydajny: solo, w duecie czy grupie?

  12. Czy trenować z muzyką w słuchawkach czy bez?

  13. Jak się poprawnie rozciągać przed i po zajęciach?

  14. Jak poprawnie korzystać z sauny?

  15. Jak się ubrać, by zimą uprawiać sport i nie zachorować

  16. Jak rozpocząć treningi mimo nadwagi?

  17. Co zrobić, gdy trening nie przynosi pożądanych efektów?

  18. Jak ćwiczyć w siłowni pod chmurką?

  19. Po co robimy selfie na treningach?

  20. Sposoby na regenerację po treningach

  21. Co jeść przed i po treningu?

  22. Kiedy bezpiecznie zacząć pływać w otwartej wodzie?

  23. Czy istnieje uniwersalny strój sportowy?

  24. Jak połączyć plażowanie z aktywnością i sportem?

  25. Czy i jak trenować w trakcie menstruacji?

  26. Jak wysmuklić uda i pośladki?

  27. Czy w ciąży można uprawiać sport?

  28. Jakie gadżety pomogą nam w treningu?

  29. Na ile można się rozebrać podczas treningu?

  30. Praca ratowniczek w Trójmieście to nie "Słoneczny patrol"

  31. Jak wrócić do formy po urlopie?

  32. Jakie zajęcia wybrać w fitness klubie?

  33. Komu przyda się morsowanie?

  34. Jak zostać instruktorką fitness?

Opinie (14) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.