wiadomości

stat

Aktywna babeczka. Jakie gadżety pomogą nam w treningu?

Zegarki, słuchawki, pasy na telefon - które z tych gadżetów są dla nas najbardziej przydatne?
Zegarki, słuchawki, pasy na telefon - które z tych gadżetów są dla nas najbardziej przydatne? lzflzf/123rf.com
Najnowszy artukuł na ten temat

Aktywna babeczka. Czy morsowanie jest dla mnie?

Czy do efektywnego treningu potrzebujemy gadżetów i akcesoriów sportowych? W 28. odcinku "Aktywnej babeczki" podpowiadamy, które z oferowanych produktów w tym zakresie są rzeczywiście przydatne. Dwa tygodnie temu poruszaliśmy temat aktywności fizycznej w ciąży. Natomiast 22 sierpnia zastanowimy się nad tym, jak bardzo możemy obnażać się podczas treningów w miejscach publicznych.



W miarę wdrażania się w sportowy światek i poświęcania coraz większej ilości czasu na trening, zaczynamy także rozglądać się za adekwatnym sprzętem i akcesoriami. Wiele z nich pomaga nam stawać się coraz szybszymi lub powoduje, że uprawianie sportu jest po prostu wygodniejsze.

Zegarki sportowe



Jednym z pierwszych zakupów, jakie warto rozważyć w kontekście efektywnego treningu, są zegarki sportowe. Obecnie rynek oferuje ich mnóstwo, a różnią się one nie tylko rozmiarami i kolorami, lecz przede wszystkim dostępnymi funkcjami.

Producenci tego typu sprzętu prześcigają się we wdrażaniu innowacji. Obecnie z zegarka możemy wyczytać długość kroku biegowego, ewentualną dysproporcję pomiędzy lewą i prawą nogą w biegu i na rowerze, odchylenie pionowe czy liczbę ruchów w pływaniu. Jednak jeżeli dopiero zaczynamy przygodę ze sportem, wystarczy nam podstawowy model, informujący nas o tempie i tętnie. Pomiar prędkości to prosta sprawa - niemal każdy zegarek sportowy posiada odbiornik GPS. Jeśli chodzi o monitorowanie tętna, dane pozyskiwane są na jeden z dwóch sposobów - z paska na klatce piersiowej lub z paska zegarka na nadgarstku. Choć drugi z wymienionych systemów jest prężnie dopracowywany przez producentów, wciąż znacznie bardziej wiarygodny jest pomiar z klatki piersiowej.

Monitorowanie pracy serca pozwala nam uzyskiwać informacje o naszych postępach treningowych, aktualnie wykonywanej pracy oraz ogólnym stanie organizmu. Co więcej, może pomóc nam wychwycić wszelkie anomalie, takie jak gwałtowne skoki tętna, arytmię, niewystarczającą restytucję tętna i tym podobne. Jeśli zauważymy, że wartości pulsu na ekranach naszych zegarków "wariują", zwróćmy się o poradę do lekarza.

- Stosując różnego rodzaju gadżety elektroniczne rejestrujące czy oceniające pracę serca musimy zdawać sobie sprawę, że większość tych urządzeń dostępnych na rynku nie posiada żadnych atestów pozwalających na ich stosowanie przez profesjonalnych medyków. Co za tym idzie, wyniki takich rejestracji mogą być niewiarygodne. Zapis z takich aparatów nie może stanowić podstawy do rozpoczęcia leczenia lub kwalifikacji do jakichkolwiek procedur medycznych. Jednak gromadzone zapisy mogą stanowić niejako sygnał ostrzegawczy, który może być podstawą dla lekarza do wdrożenia odpowiedniej diagnostyki, w tym do zastosowania dopuszczonych do użytku różnego rodzaju rejestratorów rytmu. Obecnie dostępnych jest wiele rodzajów takich urządzeń spełniających wysokie wymagania. Mogą być to rejestratory zewnętrzne, noszone przez pacjenta nawet kilka dni jak i małe urządzenia implantowane podskórnie. Dopiero zapisy z takich profesjonalnych aparatów stanowić mogą podstawę postępowania medycznego - mówi dr hab. med. Maciej Kempa, lekarz kardiolog.
Nie ulega wątpliwości, że jeśli współpracujemy z trenerem, zapisy z zegarka będą dla niego cennym źródłem informacji. Dla osoby trzeciej, która nie widzi nas na co dzień, obiektywne dane będą dużo lepszym wskaźnikiem naszej formy niż nasze subiektywne sprawozdania z treningów.

Co równie ważne dla dużej grupy osób, zegarek sportowy, który łączy się ze smartfonem, pozwoli nam na odbieranie powiadomień o połączeniach, a w niektórych przypadkach - nawet odbieranie tych połączeń.

- Zegarek sportowy pozwala na więcej niż monitorowanie codziennej aktywności. Może pomóc planować treningi, motywować do efektywniejszych ćwiczeń, kontrolować stan organizmu oraz postępy w trakcie ich trwania. Poza takimi podstawowymi już funkcjami jak krokomierz, czujnik tętna, licznik spalonych kalorii czy monitor snu, coraz więcej zegarków wyposażonych jest w możliwość współpracy ze smartfonem. Wedle życzenia użytkownik może wtedy nie tylko dokładnie analizować odbyte jednostki treningowe w aplikacjach, lecz także cieszyć się powiadomieniami na nadgarstku, chociażby o nadchodzących połączeniach czy nowych wiadomościach. Jest to gadżet polecany wszystkim aktywnym osobom, które lubią pozostawać w nieprzerwanym kontakcie ze światem, a przy tym wszystkim sprzęt wygląda elegancko i jest wygodny w noszeniu - mówi Tomasz Adamczyk, trener personalny.

Pasy na telefon



Akcesoriami, które często okazują się przydatne, są wszelkiego rodzaju pasy na telefon. Mogą być one mocowane na biodrach lub na ramieniu. Zwykle oferują one wygodne mocowanie smartfona, do którego często podłączamy słuchawki. Pamiętajmy jednak, że słuchanie muzyki podczas biegania czy jazdy na rowerze może być naprawdę niebezpieczne. Zastanówmy się też, czy na pewno potrzebujemy telefonu, gdy wychodzimy na godzinne bieganie po parku? Z jednej strony poprawi to nasze bezpieczeństwo - w razie kontuzji będziemy mogli łatwo zadzwonić po pomoc, z drugiej jednak sprawi, że cały czas będziemy słyszeć przychodzące wiadomości, połączenia i powiadomienia. Może warto czasem odciąć się od tych bodźców? Jeśli nie jesteśmy akurat w trakcie przerwy w pracy, podczas której musimy pozostawać dostępni - zastanówmy się nad tym.

Bidony na wodę



Sprzętem przydatnym zwłaszcza w lecie będą także bidony na wodę. W zależności od potrzeb i upodobań, możemy wybierać nie tylko wśród standardowych, plastikowych butelek do trzymania w dłoni. Możemy także wyposażyć się w pas biodrowy z małymi buteleczkami lub w tak zwane softflaski - miękkie pojemniki na wodę z poliuretanu, które dzięki swojej plastyczności jest wygodny do noszenia przy ciele, na przykład pod obcisłym strojem lub pod nogawką legginsów.

Szał zakupów



Gdy stajemy się pasjonatkami jakiejś aktywności fizycznej, łatwo jest nam wpaść w szał kupowania kolejnych sprzętów i gadżetów przeznaczonych do "naszego" sportu. Nie ma w tym nic złego, jednak musimy zdawać sobie sprawę z tego, że niewiele z tych gadżetów jest nam absolutnie potrzebnych. Z powodzeniem możemy biegać, jeździć na rowerze czy pływać, dysponując tylko podstawowym zestawem sprzętu. Nie dajmy wmówić sobie, że któryś z gadżetów w magiczny sposób sprawi, że będziemy szybciej biegać, lepiej się regenerować i nie będą nas boleć kolana. Podstawą jest systematyczność, umiar i radość z wykonywanego treningu.

"Aktywna babeczka" to cykl, w którym poruszamy tematy związane z aktywnością fizyczną. Znajdziecie tu damskie spojrzenie na sport i treningi, jednak informacje, które przekazujemy w tym cyklu, mogą okazać się przydatne nie tylko dla kobiet. Przedstawiamy pomysły na trening w parach, zespołach czy ofertę aktywności sportowej dla rodzin. Podpowiadamy, z jakich sportowych propozycji możecie skorzystać w Trójmieście, jak przygotować się na trening i pokazujemy, że nie trzeba trenować zawodowo, żeby poczuć się po prostu dobrze.

"Aktywna babeczka" to cykl, w którym poruszamy tematy związane z aktywnością fizyczną. Znajdziecie tu damskie spojrzenie na sport i treningi, jednak informacje, które przekazujemy w tym cyklu, mogą okazać się przydatne nie tylko dla kobiet. Przedstawiamy pomysły na trening w parach, zespołach czy ofertę aktywności sportowej dla rodzin. Podpowiadamy, z jakich sportowych propozycji możecie skorzystać w Trójmieście, jak przygotować się na trening i pokazujemy, że nie trzeba trenować zawodowo, żeby poczuć się po prostu dobrze.

Dotychczas w cyklu:
  1. Jak zacząć trenować?

  2. Sposoby na wypracowanie idealnej sylwetki

  3. Czego nie powinno zabraknąć w torbie, którą zabieramy na trening?

  4. Na ćwiczenia do siłowni w rękawiczkach czy bez?

  5. Ćwiczenia na mięśnie brzucha

  6. Jak zmotywować się do treningów?

  7. Droga na skróty. Czy i kiedy sięgnąć po suplementy?

  8. Jak sprawdzić, czy właściwie trenujesz?

  9. Trenujemy pośladki. Pomogą przysiady

  10. Co wypada robić, a czego się wystrzegać w siłowni i fitness klubie?

  11. Który trening bardziej wydajny: solo, w duecie czy grupie?

  12. Czy trenować z muzyką w słuchawkach czy bez?

  13. Jak się poprawnie rozciągać przed i po zajęciach?

  14. Jak poprawnie korzystać z sauny?

  15. Jak się ubrać, by zimą uprawiać sport i nie zachorować

  16. Jak rozpocząć treningi mimo nadwagi?

  17. Co zrobić, gdy trening nie przynosi pożądanych efektów?

  18. Jak ćwiczyć w siłowni pod chmurką?

  19. Po co robimy selfie na treningach?

  20. Sposoby na regenerację po treningach

  21. Co jeść przed i po treningu?

  22. Kiedy bezpiecznie zacząć pływać w otwartej wodzie?

  23. Czy istnieje uniwersalny strój sportowy?

  24. Jak połączyć plażowanie z aktywnością i sportem?

  25. Czy i jak trenować w trakcie menstruacji?

  26. Jak wysmuklić uda i pośladki?

  27. Czy w ciąży można uprawiać sport?

Opinie (33) 8 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.