wiadomości

stat

Aktywna babeczka. Na ile można się rozebrać podczas treningu?

Bieg po plaży w kostiumie kąpielowym jest jak najbardziej na miejscu. A co będzie, gdy w takim stroju odbędziemy przebieżkę po ulicy?
Bieg po plaży w kostiumie kąpielowym jest jak najbardziej na miejscu. A co będzie, gdy w takim stroju odbędziemy przebieżkę po ulicy? undrey/123rf.com

Czy podczas treningu w miejscach publicznych możemy kierować się wyłącznie własną wygodą, jeśli chodzi o ubiór? Czy możemy dowolnie odsłaniać swoje ciało, bez obaw o reakcje innych, czy też własną skórę, jeśli zajęcia przeprowadzamy w ostrym słońcu? W 29. odcinku "Aktywnej babeczki" zapraszamy do dyskusji. Dwa tygodnie temu zastanawialiśmy się nad tym, jakie gadżety pomogą nam w treningu, natomiast 5 września podsumowywać będziemy lato wraz z trójmiejskimi ratowniczkami.



Sprawdź, czy istnieje uniwersalny strój sportowy?



Czy podczas treningu w miejscach publicznych zastanawiasz się, czy twój strój nie gorszy innych?

tak, dostosowuję strój do miejsca treningu 27%
myślę o tym, ale przede wszystkim ubieram to, w czym czuję się najlepiej 20%
raczej nie, choć też nie przeginam w tym względzie 23%
jest mi to obojętne, liczy się tylko moja wygoda 30%
zakończona Łącznie głosów: 661
Ubiór treningowy powinien być przede wszystkim wygodny. Na nic zdadzą nam się najmodniejsze kroje czy kolory, gdy koszulka, stanik czy spodenki będą nas uwierać, obcierać lub zsuwać się w którąkolwiek stronę. Oprócz komfortu powinnyśmy myśleć także o funkcjonalności odzieży.

Bardzo ważne jest, aby wybierać części garderoby wykonane z oddychających, przewiewnych materiałów, dzięki którym pot będzie na bieżąco odprowadzany, a ciało pozostanie względnie suche. Ale to nie wszystko. Ubierając siebie, myślmy też o innych.

Wygoda i kultura



Ubranie na trening, szczególnie latem, to także kwestia, która może przysporzyć wielu kontrowersji. Widać to zwłaszcza w miejscowościach nadmorskich. Nie dotyczy to zresztą tylko osób uprawiających aktywność fizyczną, lecz także tych, którzy zapominają, że środek miasta to nie to samo co plaża.

Na ile możemy obnażyć się na trening, gdy jesteśmy w miejscu publicznym? Jeśli chodzi o plażę i miejsca w bezpośredniej jej bliskości, takie jak pas nadmorski, nie musimy specjalnie się krępować. Nikt nie zgorszy się, jeśli będziemy biegać w stroju kąpielowym czy topie i krótkich spodenkach.

Co innego, jeżeli o ścieżki nad morzem zamierzamy tylko zahaczyć, a większość treningu odbywamy ulicami miast. Wówczas strój kąpielowy może być nieco zbyt skąpy.

Chcesz czy nie, ja i tak rozbiorę się



Nagość niedozwolona



Co ciekawe, na to, ile można pokazać ciała, w jakim stopniu się obnażyć, coraz większą uwagę zwracają organizatorzy imprez masowych, takich jak biegi uliczne czy triathlon. W zapisach regulaminu zawodów coraz częściej pojawiają się wytyczne dotyczące strojów, a lista zabronionych zachowań w tym względzie rośnie.

Zwykle nawet więcej jest obostrzeń dotyczących stroju męskiego niż kobiecego. To wszak panowie mają tendencję do wbiegania na metę bez koszulki. W triathlonie nie tylko tego nie można zrobić, ale już na 300 metrów do mety należy nawet zapiąć suwak stroju startowego, tak zwanego trisuitu, po samą szyję.

Długi rękaw latem? Czemu nie



Poza troską o dochowanie wierności sportowym regulaminom dbajmy też o własną skórę. Szczególnie latem nasz strój powinien chronić ją przed słońcem.

Nawet jeśli lubimy się opalać i wychodzimy tylko na godzinę biegania czy na rower, to nie ryzykujmy poparzenia. Niektórzy, chcąc uniknąć nadmiernej ekspozycji na promienie słoneczne wybierają nawet odzież z dłuższym rękawem. To również dobry pomysł, pod warunkiem, że jest to strój wykonany z tak zwanych "oddychających" materiałów.

- Dla naszego organizmu termoregulacja jest bardzo istotnym mechanizmem biologicznym. W trakcie wysiłku organizm produkuje duże ilości ciepła, a skóra pokrywa się kropelkami potu, aby po odparowaniu ochłodzić się. Dlatego z jednej strony odsłonięcie ciała, aby umożliwić parowanie, jest najbardziej fizjologiczną formą termoregulacji. Z drugiej strony jeśli trening odbywa się w pełnym słońcu, to albo trzeba zabezpieczyć się kremami z filtrem przeciwsłonecznym, albo korzystać z odzieży sportowej, która dzięki specjalnej budowie także umożliwia parowanie.

Dodatkową korzyścią płynącą z używania sportowych koszulek i spodni jest komfort "suchej skóry" pomimo wysiłku. To wszystko dzięki temu, że pot odciągany jest od powierzchni skóry w wierzchnie warstwy ubrania i stamtąd odparowuje, co także umożliwia termoregulację - mówi dr n. med. Piotr Szlązak, dermatolog z Dermedica w Gdańsku.

W przypadku kremów z filtrem należy zwrócić uwagę na wytyczne producenta dotyczące stosowania. Osobom aktywnym fizycznie najlepiej sprawdzą się produkty wodoodporne, które nie spłyną z nas razem z kropelkami potu. Pamiętajmy jednak, że aplikację kremu należy powtarzać co jakiś czas - jedno posmarowanie się nie wystarczy nam na cały dzień.

"Aktywna babeczka" to cykl, w którym poruszamy tematy związane z aktywnością fizyczną. Znajdziecie tu damskie spojrzenie na sport i treningi, jednak informacje, które przekazujemy w tym cyklu, mogą okazać się przydatne nie tylko dla kobiet. Przedstawiamy pomysły na trening w parach, zespołach czy ofertę aktywności sportowej dla rodzin. Podpowiadamy, z jakich sportowych propozycji możecie skorzystać w Trójmieście, jak przygotować się na trening i pokazujemy, że nie trzeba trenować zawodowo, żeby poczuć się po prostu dobrze.

Dotychczas w cyklu:
  1. Jak zacząć trenować?

  2. Sposoby na wypracowanie idealnej sylwetki

  3. Czego nie powinno zabraknąć w torbie, którą zabieramy na trening?

  4. Na ćwiczenia do siłowni w rękawiczkach czy bez?

  5. Ćwiczenia na mięśnie brzucha

  6. Jak zmotywować się do treningów?

  7. Droga na skróty. Czy i kiedy sięgnąć po suplementy?

  8. Jak sprawdzić, czy właściwie trenujesz?

  9. Trenujemy pośladki. Pomogą przysiady

  10. Co wypada robić, a czego się wystrzegać w siłowni i fitness klubie?

  11. Który trening bardziej wydajny: solo, w duecie czy grupie?

  12. Czy trenować z muzyką w słuchawkach czy bez?

  13. Jak się poprawnie rozciągać przed i po zajęciach?

  14. Jak poprawnie korzystać z sauny?

  15. Jak się ubrać, by zimą uprawiać sport i nie zachorować

  16. Jak rozpocząć treningi mimo nadwagi?

  17. Co zrobić, gdy trening nie przynosi pożądanych efektów?

  18. Jak ćwiczyć w siłowni pod chmurką?

  19. Po co robimy selfie na treningach?

  20. Sposoby na regenerację po treningach

  21. Co jeść przed i po treningu?

  22. Kiedy bezpiecznie zacząć pływać w otwartej wodzie?

  23. Czy istnieje uniwersalny strój sportowy?

  24. Jak połączyć plażowanie z aktywnością i sportem?

  25. Czy i jak trenować w trakcie menstruacji?

  26. Jak wysmuklić uda i pośladki?

  27. Czy w ciąży można uprawiać sport?

  28. Jakie gadżety pomogą nam w treningu?