Bieganie. Najczęstsze kontuzje i jak ich unikać?

Radosław Dudycz (na zdjęciu) w trakcie biegu.
Radosław Dudycz (na zdjęciu) w trakcie biegu. fot. Monika Goldszmidt-Czarniak/Trojmiasto.pl

Uprawianie biegania nawet na poziomie amatorskim wiąże się z ryzykiem odniesienia kontuzji. Każdy biegacz musi liczyć się z tym, że prędzej czy później dojdzie do jakiegoś przeciążenia. - Na podstawie moich doświadczeń mogę powiedzieć, że nie znam zawodnika - czy to amatora, czy zawodowca, który nie miał żadnej kontuzji - są mniejsze i większe urazy - mówi Radosław Dudycz, wielokrotny mistrz i medalista mistrzostw Polski na dystansach półmaratonu i maratonu. Jakie są najczęstsze urazy biegaczy i jak ich unikać?



Blisko 6-godzinne show w Ergo Arenie



Czy kiedykolwiek próbowałe(a)ś swoich sił w bieganiu?

Zobacz wyniki (214)

Jakie są najczęstsze kontuzje?



Kontuzje głównie wynikają z przeciążeń treningowych. Z reguły odbywa się to tak, że zawodnicy zaczynający przygodę z bieganiem biegają za szybko i  za dużo. W związku z tym później mają problemy np. z kolanami, stawami biodrowymi, a także ścięgnem Achillesa.

- To trzy bardzo kluczowe miejsca w ciele, z którymi biegacze najczęściej mają problemy. Wynikać może to ze złego doboru butów lub złej techniki biegu. W stosunkowo prosty sposób można to wyeliminować. Problemy z kolanami mogą pojawić się również, gdy celem biegacza jest schudnięcie przez bieganie, a jego stawy nie są jeszcze przygotowane do takiego wysiłku i lepszym rozwiązaniem na początek byłby naprzemienny marsz z wolnym truchtem zamiast ciągłego biegu - wyjaśnia Radosław Dudycz, rekordzista kraju w maratonie w kategorii mężczyzn do lat 40.

Urazy doświadczonych biegaczy



Z kontuzjami zmagają się także doświadczeni biegacze. Przetrenowanie może różnie się objawiać u poszczególnych zawodników. Mogą o nim świadczyć już zwykłe bóle mięśni, ale może to być też np. zmęczeniowe pęknięcie piszczeli. Bardziej zaawansowanych zawodników dotyczą zwykle poważniejsze dolegliwości, co związane jest także z ich większą odpornością na ból.

- Jeśli ktoś trenuje dosyć długo, to zdarzają się przykładowo naciągnięcia mięśnia dwugłowego uda, ITBS (zespół pasma biodrowo-piszczelowego), problemy z mięśniami pośladkowymi. Kontuzje często wynikają z braku treningu ogólnorozwojowego. Dodatkowo przy braku rozciągnięcia dochodzi jeszcze rwa kulszowa. Takie urazy biegacze mają z reguły po kilku latach trenowania - dodaje Dudycz.

Trójmiejska Liga Hokeja wystartowała.



Dwie formy rozgrzewki



- Niestety dużo biegaczy zapomina, że trzeba się rozgrzać, aby uniknąć kontuzji. Jak to właściwie zrobić? Dla jednego rozgrzewką może być kilometr lub dwa truchtu, by dopiero później wykonywać ćwiczenia rozciągające - wymachy, odmachy i krążenia w ruchu. Niektórzy wolą przed biegiem tylko się rozciągać przez 5 czy 10 minut. Ja preferuję pierwsze rozwiązanie. Dla amatorów kilometr czy dwa truchtu są sposobem na dogrzanie organizmu i wtedy mięśnie oraz stawy lepiej się rozciągną, a tym samym przygotują do wysiłku - kontynuuje nasz rozmówca.
Biegacze mają także inne sposoby na unikanie urazów. Przykładem jest rolowanie po treningu oraz joga. Każdy musi sam się przekonać, co dla niego jest najlepsze. Wszystko zależy od indywidualnych możliwości zawodnika i jego predyspozycji.

Trzeba próbować unikać kontuzji



- Ostatnio odzywają się do mnie osoby, które dopiero zaczynają przygodę z bieganiem. Niestety popełniły błędy, o których wcześniej powiedziałem i dlatego podjęły decyzję, żeby rozpocząć współpracę z trenerem. Oby częściej przyczyną takiej decyzji była chęć poprawienia wyników, a nie problemy zdrowotne - podsumowuje Dudycz.

Jesteś twardy? Sprawdź się w futbolu amerykańskim

Opinie (39) 1 zablokowana

  • Zyski przeważają nad potencjalnymi urazami (2)

    Bieganie daje tak dużo korzyści zdrowotnych że nie należy bać się ryzyka kontuzji. Lepiej mieć drobne kontuzje i być ogólnie sprawnym i zdrowymi niż być otyłym leniem co tylko potrafi z kanapy do samochodu dojść. Ćwiczymy z umiarem i rozsądkiem a kontuzje nigdy nie będą poważne.

    • 32 12

    • Sypanie ogólnikami jak na wiecu wyborczym :D

      • 8 0

    • Samo bieganie nie zapewnia ani bycia ogólnie sprawnym, ani pozbycia się otyłości.

      • 9 2

  • Bieganie jest nudne (9)

    • 25 20

    • Ty jesteś nudny (7)

      Miłego dnia

      • 10 10

      • (6)

        Każdy ma prawo do swojej opinii - również uważam, że bieganie jest nudne.

        • 10 3

        • no wiadomo, że nie jest to taka rozrywka jak siedzenie przed tv (5)

          i dźwiganie pilota

          • 6 2

          • i po co głupie generalizowanie? (1)

            jest jeszcze jazda na rowerze i to już jest ciekawsze. Niby to samo, ale jednak szybciej. Albo pływanie, przemieszczasz się w 3 wymiarach.

            • 3 1

            • zmora naszych czasów

              jak ktoś mówi, że nie jest A, to przykleja mu się łatkę że jest B

              ps. właśnie generalizowałem ;)

              • 3 0

          • (2)

            pierdzielisz.
            Czy w Twoim swiecie jest tylko bieganie i siedzenie przed kompem?

            Biegam 2-4x tydzien i tez uwazam ze jest to dość nudne. sa duzo ciekawsze sporty.

            • 2 0

            • (1)

              Pewnie i są, ale są również i bardziej kosztowne. Parafrazując: stosunek cena/jakość w przypadku biegania, wcale nie jest najgorsza.

              • 1 0

              • nie zawsze

                • 0 0

    • w zależności

      ja lubię biegać, ale mieszkam na wsi
      nie wiem czy gdybym był mieszczuchem to wciąż byłbym entuzjastą biegania
      może o to chodzi
      ostatecznie - nie każdy musi biegać, jest wiele pięknych form ruchu

      • 10 1

  • Pot, bolące nogi, ból stawów, zwichnięcia, smog, potrącenie, przewrócenie itd. (3)

    Jest na to sposób- przestać biegać.

    • 12 15

    • przestać zyć

      :)

      • 3 6

    • ten pot najgorszy - jak zyc XD

      • 4 0

    • Na twoja głupote tez jest rada walnij sie gumowym młotkiem w ten pusty łeb :)

      • 0 0

  • Tylko basen (1)

    Pływanie angażujesz do wysiłku całe ciało przy niemal zerowym obciążeniu stawów.

    • 15 5

    • basen tak

      jako trening uzupełniający

      • 3 0

  • Zawau serca gwarantowany. Nie polecam (2)

    • 7 12

    • (1)

      Żona Dr Oetkera?

      • 6 0

      • nie , zona dr.huckenbusha

        XDD

        • 4 0

  • nie lubie (2)

    biegac ale raz w tygodniu musze i tylko w lesie gdzie jest miekko i duzo gorek hehe rozgrzewka max 10 min dobre buty nie najedzony to moje zasady swiata nie zwojowalem haha i tak 6km a drugi trening to sprinty na 60m mieszane cardio .Najlepiej lubie rower,boksowanie na worku,plywanie i silownie .Ale ogolnie polecam bieganie takze na +

    • 6 5

    • zdecydowanie!

      interwały fajnie poprawiają kondycję

      • 4 0

    • Lepiej kup sobie poradnik j.polskiego w piśmie.

      • 1 5

  • przestac biegac

    • 6 6

  • (3)

    Obciąża stawy, deformuje stopy, nie rozwija wszystkich mięśni i jest cholernie nudne.

    • 10 8

    • zeby rozwujac miesnie to cisniesz fbw, ale wtedy trzeba rozwijac kondycje wiec biegasz, ale jeszcze mobility by się przydało

      • 2 0

    • A kto powiedział, że bieganie jest wyłącznym rozwiązaniem na całe zło? (1)

      Jak idziesz na siłkę, to jednego dnia też nie "zaangażujesz wszystkich mięśni" (tak, wiem, można, ale wtedy to nie ćwiczenia siłowe). Trzeba kilku dni, aby poćwiczyć wszystko. Z bieganiem tak samo, jednego dnia biegasz, drugiego siłowe, a trzeciego...

      • 3 0

      • wszystkie mięśnie to chyba tylko zapasy angażują

        w czasie walki

        • 2 0

  • Na forum dominuja sceptycy biegania

    A w ankiecie 21% nie ma nawet zamiaru biegac

    • 8 0

  • Ok

    Mam 70 lat,biegam truchcikiem.Wtedy udrożniają mi się żyły.To ważne w tym wieku

    • 11 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Warsztaty kulinarne Smaki Azji cz.II
Warsztaty kulinarne Smaki Azji cz.II
warsztaty, zajęcia rekreacyjne
lis 28
niedziela, g. 11:00 - 13:00
Gdańsk Wrzeszcz, Rozmaryn i bazylia warsztaty kulinarne
Seans relaksacyjny
Seans relaksacyjny
zajęcia rekreacyjne
lis 28
niedziela, g. 17:30, 19:30
Gdynia, Hotel Quadrille Relais & Châte
Harpuś z mapą na Zaspę Młyniec!
Harpuś z mapą na Zaspę Młyniec!
impreza na orientację
lis 28
niedziela, g. 10:30 - 14:30
Gdańsk

Forum