• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Drewniana Mucha wzbije się do lotu

Magdalena Iskrzycka
26 września 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Szybowiec SZD-12 Mucha 100 z 1959 roku przechodzi remont w Aeroklubie Gdańskim. Niegdyś znaleźć go można było praktycznie w każdym hangarze, dziś to biały kruk.



Choć technika cały czas idzie do przodu, to, co klasyczne i zabytkowe, nadal zachwyca. Swoich fanów mają stare samochody, stare jachty i stare samoloty. Tylko urzędnicy kręcą na nie nosem.



Jakie zabytkowe maszyny lubisz najbardziej?

W hangarze Aeroklubu Gdańskiego właśnie odbywa się remont rzadko spotykanego szybowca. SZD-12 Mucha 100, zbudowany w 1959 roku w Krośnie, odzyskuje dawną świetność pod czujnym okiem doświadczonego mechanika szybowcowego Pawła Gałkowskiego.

Choć ten konkretny egzemplarz powstał na południu Polski, Muchy produkowane były także w Gdańsku, w barakach stojących nieopodal stacji SKM na Zaspie.zobacz na mapie Gdańska

- Szkielet tego szybowca zbudowany jest z drewna sosnowego i pokryty sklejką grubości od 1 do 1,5 mm lub specjalnym płótnem lotniczym - opowiada o szybowcu Paweł Gałkowski. - Cała konstrukcja jest klejona, nie ma tu żadnych śrub ani gwoździ. Jedyne metalowe elementy to okucia i mechanizmy sterowe.

Patrząc na konstrukcję pozbawioną poszycia, można odnieść wrażenie, że jesteśmy w modelarni, a nie prawdziwym warsztacie. Cienkie listewki wyglądają na bardzo delikatne, to jednak tylko złudzenie. Drewno ma bardzo korzystny stosunek masy do wytrzymałości, dlatego tak chętnie stosowano je do produkcji maszyn latających. Żeby jeszcze bardziej zmniejszyć masę własną szybowca, części, które nie podlegają większym obciążeniom pokrywa się płótnem.

- Kiedyś było ty płótno bawełniane, ale o odpowiednio zwiększonej wytrzymałości. Teraz stosuje się materiał poliestrowy, termokurczliwy, który, jak wszystko w lotnictwie, musi mieć odpowiedni atest - wyjaśnia mechanik.

Ta technologia budowy szybowców zmieniła się dopiero, gdy do użytku weszły lżejsze i wytrzymalsze kompozyty. Co ciekawe, Polska była niegdyś prawdziwym potentatem szybowcowym. Po II wojnie światowej w Bielsku-Białej zaprojektowano i wyprodukowano wiele bardzo udanych konstrukcji, które latają do dziś, w kraju i za granicą. Były wśród nich niezawodne i proste w pilotażu szybowce szkolne, ale również nowatorskie konstrukcje, które budziły zainteresowanie w świecie, takie jak bezogonowy SZD-6x Nietoperz czy SZD-5 Kaczka z nietypowym usterzeniem.

Model SZD-12 Mucha 100 został zaprojektowany jako szybowiec zawodniczy. Był przy tym dość prosty w pilotażu, co pozwalało młodym adeptom lotnictwa przesiąść się na ten typ szybowca wkrótce po ukończeniu szkolenia. Podobnie było w przypadku Lecha Jarmakiewicza, właściciela remontowanej w gdańskim aeroklubie Muchy.

- W szybowcu typu Mucha 100 wykonywałem swoje pierwsze samodzielne loty, dlatego mam do niego wielki sentyment. Odbywało się to jeszcze na starym lotnisku we Wrzeszczu - opowiada pilot i właściciel szybowca. - Kiedy natknąłem się na ten egzemplarz, który przeznaczony został do spalenia, nie mogłem przejść obok niego obojętnie. Postanowiłem go wyremontować.

Wbrew pozorom kupno takiego szybowca nie jest dużym wydatkiem. Muchę w stanie nielatającym można kupić nawet za 1500 zł, jednak w remont takiej maszyny trzeba zainwestować co najmniej dziesięć razy więcej.

Sama renowacja to jednak nie wszystko. - O stare szybowce trzeba się troszczyć - mówi Lech Jarmakiewicz. - Są bardzo wrażliwe na wilgoć, trzeba je często poddawać przeglądom, potrzebny jest też dobry mechanik, który zna się na rzeczy.

Okazuje się, że to nie pieniądze, czas czy dostępność fachowców może stać się problemem przy przywracaniu szybowcowi dawnej świetności. Na przeszkodzie stanąć mogą też bezduszni urzędnicy.

- Staram się, żeby moja Mucha była podobna do tych, którymi latałem w młodości. Kupiłem nawet oryginalne radio lotnicze z tamtych lat. Udało mi się je naprawić, przestroić i dostosować do dzisiejszych wymogów. Jednak gdy próbowałem je zarejestrować w odpowiednim urzędzie, okazało się, że sama procedura kosztować będzie dziesięć razy tyle, co samo urządzenie wraz z naprawami - mówi nieco zrezygnowany posiadacz Muchy.

Dlatego niewykluczone, że Mucha Jarmakiewicza zostanie zarejestrowana poza Polską, gdzie takich absurdów nie ma. Dla Lecha Jarmakiewicza byłaby to bardzo smutna ostateczność, bo szybowiec, do którego ma tak duży sentyment, został zaprojektowany przez polskich inżynierów, zbudowany przez polskich rzemieślników, służył też wielu polskim pilotom. Właściciel chciałby, żeby Mucha dumnie nosiła na kadłubie znaczki SP, oznaczające przynależność do polskiego rejestru statków powietrznych.

Miejsca

Opinie (45) 2 zablokowane

  • Rozumiem że Trójmiasto to prowincja i nie macie zbyt wielu tematów bo tu nic ciekawego się nie dzieje (16)

    ale pisać o jakiś samolocikach z drewna to przesada,kogo to interesuje

    • 7 164

    • Interesuje ! (2)

      Miłośników Lotnictwa i Szybownictwa !!

      • 33 2

      • chyba idiotów (1)

        bo samolot z drewna dobry dla ułomów.

        • 1 42

        • Mosquito też były z drewna.

          Ale na fejsiku o tym pewnie nie ma, więc nie było takich samolotów.

          • 18 1

    • obvious troll is obvious

      • 12 0

    • pewnie wolałbyś wzmiankę o nowym bmw lub golfie lub o imprezie w weekend

      z kiepskim koncertem i piwkiem z plastikowego kubka. Ale wierz mi, że szybownictwo polskie dla reszty świata lotniczego jest najwyższą klasą i poprzeczką nie do przeskoczenia, a akurat SZD-12 Mucha 100 jest jego integralną częścią i dumą jednocześnie.

      • 26 1

    • A ty masz jakies zainteresowania ???

      Czy tylko umiesz trolować forum?

      • 15 0

    • Magda

      np. mnie to interesuje :)

      • 10 1

    • Wyobraź sobie Człowieku, że jeszcze są ludzie, których interesuje coś poza budką z piwem i pilotem do seriali. Miłego malkontentowania życzę.

      • 10 0

    • Mnie to interesuje... a Ty potrafisz tylko zrzędzić...

      • 6 0

    • Wolałbyś o Golfikach III po tuningu?

      • 10 0

    • Mnie interesuje

      Mnie interesuje, buraku!

      • 6 0

    • Mnie to interesuje...

      • 8 0

    • ale to trzeba być...

      nieszczęśliwym głupkiem żeby taki komentarz nagryzdać.

      • 9 0

    • puknij się wgłowe

      ja już wole to przeczytać niż słuchać o pierdołach w polityce , zapisz się buraku do jakiejś partii to ci trochę mózg zlasują

      • 2 0

    • dureń

      Na pewno nie takiego durnia jak ty...

      • 1 0

    • Wszystkich to interesuje kto ma do czynienia z szybownictwem i modelarstwem ma pasję i coś sobą w tej dziedzinie prezentuje . Oczywiście nie takich jełopów jak ty bo pusty jesteś jak bębenek na odpuście wiejskim . To że ciebie akurat to nie interesuje nie oznacza że wszyscy są tacy jak ty. Ludzie techniczni zajmujący się czym kol wiek w dzisiejszych czasach są cennym społeczeństwem. Umiejętności techniczne są w cenie a świat nie składa się tylko z tych co umieją nacisnąć enter i wydawać polecenia . No tak ale co ty możesz na ten temat wiedzieć skoro zostałeś inaczej wychowany technicznie .

      • 1 0

  • ciekawe czy za sterami zasiądzie (3)

    ministra Mucha?
    Byłoby miło...

    • 18 11

    • szkoda szybowca

      • 9 0

    • (1)

      mini-co?

      • 10 0

      • stra

        • 3 0

  • Drewniana Mucha powiadacie (2)

    Mocne i mroczne.

    • 13 6

    • minister Mucha tez jest drewniana :-/

      • 6 0

    • Muchę na wrotkę i za nim!!

      • 1 0

  • Podoba mi się pasja Pana Lecha, trzymam kciuki za powodzenie

    Najlepiej jest nic nie robić, siedzieć z założonymi rencami, tymi rencami i pierdzieć w stołek.
    Brakuje Ligi Obrony Kraju i tamtego podejścia do młodych ludzi, których pasją były szybowce bądź jachty. Nawet nie ma komu przekazać wiedzy, bo dzisiejsze pokolenie 1500 brutto nie nadaje się mentalnie do kultywowania tradycji.

    • 39 1

  • "zostanie zarejestrowana poza Polską, gdzie takich absurdów nie ma." (2)

    Nikt się nie przejmuje żaden urzędnik, polityk od wielu lat cyrk się kręci i tak do emerytury.

    • 43 0

    • jak widać w tym postkomuszo-agenturalnym państwie nawet żeby rozwijać hobby trzeba kombinować i działać za granicą....a co dopiero prowadzić biznesy tworzyć miejsca pracy?

      • 9 1

    • rejestr poza krajem

      No niestety puki w urzędach będą siedzieć bezduszni ludzie nie posiadający odrobiny dobrej woli by pomóc, a wręcz odwrotnie,to tacy pasjonaci będą uciekać z tego kraju. Może wreszcie przyjdzie ktoś do urzędu lotnictwa i przewietrzy.

      • 0 0

  • bractwo potrójnej mewy

    Latałem tym typem szybowca w Aer.Gdańskim przy Kilińskiego . Aaaah !!!

    • 22 1

  • Ludzi nie mają piniędzy

    Ludzie nic nie majo a muchy latajo

    • 4 19

  • Tyle roboty... a jak coś przy starcie pójdzie nie tak... to traaach... i wszystko od początku

    • 1 20

  • Odnośnie tzw. układu skrzydeł kaczka

    Jest to układ w którym ster wysokości znajduje się w części dziobowej przed skrzydłami.

    "Szybowiec SZD-5 Kaczka, konstrukcja posiadająca płaszczyzny sterowe na krawędzi natarcia, czyli w przedniej części skrzydła."

    A zatem nie chodzi tu o krawędź natarcia, ale usytuowanie steru wysokości, nie "w przedniej części skrzydła", ale w przedniej części kadłuba.

    • 18 0

  • Korekta (2)

    Szybowiec SZD5 Kaczka-ma na przodzie kadłuba usterzenie pionowe a płaszczyzny sterowe na spływach płatów - Pani Madziu !

    • 11 3

    • Pani Madzia najlepiej zna się na kukułczych gniazdach

      na szybowcach średnio ale artykuł rewelacja tak czymać !

      • 1 4

    • Mały błąd Ci się wkradł :)

      "Kaczka" miała na przodzie kadłuba usterzenie poziome, a nie pionowe. Płyty na końcach płatów były sterem kierunku, czyli usterzeniem pionowym (i zarazem hamulcami aerodynamicznymi, przy jednoczesnym wychyleniu na zewnątrz obydwu płyt).

      A swoją drogą, "Kaczka" była dziełem Instytutu Szybowcowego (IS) a nie SZD, stąd właściwe oznaczenie to IS-5, a nie SZD-5 :)

      Pozdrawiam :)

      • 0 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gry Parkowe na Orientację Zabawa z Mapą Kozacza Góra

20 - 27 zł
impreza na orientację

Bieg granicami Sopotu

50 zł
bieg

Razem w plenerze. Spacer krajoznawczy

spacer

Forum

Najczęściej czytane