• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia otwiera się na rowerzystów

Magdalena Iskrzycka
13 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pełnomocnik i urzędnik rowerowy mają być zgranym duetem, który zapewni gdynianom nowoczesną sieć dróg rowerowych. Pełnomocnik i urzędnik rowerowy mają być zgranym duetem, który zapewni gdynianom nowoczesną sieć dróg rowerowych.

Gdynia jest coraz bardziej otwarta na głos rowerzystów. Powołała właśnie nowego Pełnomocnika Prezydenta Gdyni ds. Komunikacji Rowerowej oraz Gdyńskiego Urzędnika Rowerowego, czyli duet, który odpowiadać będzie za koordynację projektów i inwestycji ważnych dla miłośników dwóch kółek.



Dojeżdżasz rowerem do pracy/szkoły?

Rowerzyści zgodnie twierdzą, że Gdynię czeka dużo pracy, by infrastrukturę rowerową doprowadzić do stanu zadowalającego. Nieskomunikowane, dziurawe ścieżki rowerowe czy brak parkingów dla rowerów to główne problemy doskwierające gdyńskim fanom dwóch kółek.

Już wcześniej pisaliśmy, że lekiem na te niedogodności będzie praca nie tylko pełnomocnika ds. dróg rowerowych, ale także urzędnika, który będzie za nie odpowiadał. "Lekarzy" będzie dwóch. Z problemami rowerzystów mierzyć się będą Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski - świeżo powołany Pełnomocnik Prezydenta Gdyni ds. Komunikacji Rowerowej - oraz Rafał Studziński - działający jako Gdyński Urzędnik Rowerowy. Zmuda-Trzebiatowski to radny Gdyni, zastąpi na tym stanowisku Marcina Wołka, również radnego, a także wykładowcę akademickiego, który zrezygnował z funkcji. Jego następca będzie pracował społecznie. Studziński jest natomiast urzędnikiem Zarządu Dróg i Zieleni, który do tej pory pracował także przy projektach dróg rowerowych. Teraz będzie to jego główne zadanie.

- Zaczęliśmy od przejrzenia planów związanych z przebudową ul. Morskiej. Udało nam się wprowadzić kilka poprawek, które ułatwią życie rowerzystom. Niestety, związane to będzie z opóźnieniem prac, ale moim zdaniem warto poczekać - mówi Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Unikanie tego typu opóźnień, czyli dbanie o to, żeby aspekt rowerowy był brany pod uwagę już w początkowych fazach realizacji różnych projektów i inwestycji miejskich to jeden z obowiązków Gdyńskiego Urzędnika Rowerowego.

- Pierwszy sukces to samo powołanie tych stanowisk - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Liczę na to, że teraz zachowanie zgodności z europejskimi standardami dotyczącymi infrastruktury rowerowej nie będzie już stwarzało problemu.

To jednak nie jedyny sukces, w który celują Zmuda-Trzebiatowski i Studziński. Na pierwszy ogień chcą odchudzić Gdyńską Radę Rowerową o kilku urzędników, zająć się infrastrukturą, taką jak ścieżki i parkingi, a także spopularyzować transport rowerowy.

- Będziemy wyróżniać firmy zachęcające pracowników do porzucenia samochodu na rzecz roweru. Postaramy się też wpłynąć na zwiększenie ilości imprez, kierowanych do amatorów dwóch kółek - wylicza Zmuda-Trzebiatowski.

Wraz z powołaniem Pełnomocnika ds. Komunikacji Rowerowej oraz Urzędnika Rowerowego, Gdynia dołączyła do Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, która za cel stawia sobie między innymi promocję roweru jako środka codziennych dojazdów.

Opinie (252) ponad 10 zablokowanych

  • Gdynia i Gdańsk są tak żle zaplanowane, że przez następne 30 lat nie ma mowy o jeżdzie na rowerze. (2)

    A chciałbym.

    • 1 5

    • a popatrz, a ja jeżdżę

      • 5 0

    • wielu mieszkańców Nowego Jorku i Londynu myślało dokładnie tak samo

      dzięki woli politycznej i wyobraźni od kilku lat liczba rowerzystek i rowerzystów w tych miastach rośnie bardzo szybko.

      • 2 0

  • Gdańsk - Gdynia (2)

    Nie dalej jak wczoraj chciałam sprawdzić połączenie rowerowe Gdańsk-Gdynia, żeby zrezygnować z dojazdu do pracy samochodem. I tutaj zaskoczenie, droga rowerowa kończy się wraz granicą Sopot-Gdynia (mowa o odcinku przy plaży). Żeby przedostać się dalej trzeba targać rower po plaży przez kilka ładnych metrów, albo wnieść go po schodach (niemurowanych, bez wjazdu).

    • 4 1

    • A ja jeżdżę

      Jeżdżę czasem do pracy z Gdyni Śródmieście do Wrzeszcza. Jadę wzdłuż Zwycięstwa-Niepodległości-Grunwaldzkiej. Najgorszy jest odcinek do Klifa - fragmenty ścieżek raz po jednej raz po drugiej stronie ulicy, więc znaczne odcinki pokonuję po chodniku. Potem jest lepiej: długa prosta do Sopotu, przez Sopot Armii Krajowej i w Gdańsku już prawie tylko po ścieżkach rowerowych. I perspektywa przepychania się przez ten pierwszy odcinek w Gdyni najczęściej mnie zniechęca do wzięcia roweru i studzi entuzjazm. Gdyby tam sytuacja uległa poprawie na pewno bym jeździł częściej. Czekam na to od wielu lat. Może się doczekam.

      • 6 1

    • no popatrz, góra wyrosła na drodze

      a to niefart

      • 1 2

  • I tak 1 x w miesiącu pojedzie masa krytyczna !

    • 4 3

  • Jeżdżę codziennie do pracy rowerem z Gdyni do Sopotu (3)

    Rzeczywiście, szału nie ma z tymi ścieżkami w Gdyni. Najpierw osiedlowe chodniki do Osiedla Zielonego a potem na Al.Zwycięstwa. Dużo można by poprawić, ale nie powiem, jedzie się całkiem dobrze (po Gdyni). Za to w Sopocie!!! Tam to jest masakra! Skręcam w Haffnera a tam ani ścieżki ani chodniki nie zrobione. Stare, powykrzywiane płyty... wstyd takie bogate miasto

    • 3 2

    • (2)

      a po co przy takich ulicach jak Haffnera drogi rowerowe dla mnie to bezsens totalny szeroko masa miejsca na ulicy jest,rower to pojazd który powinien gdzie się da poruszać się ulicami tak jest wszędzie na zachodzie.Drogi rowerowe powinny być wytyczane przy drogach takich jak Grunwaldzka gdzie samochody pędzą 70 czy 80 na godzinę ale ulice takie jak AK w Sopocie Haffnera to przesada to tylko wystawianie rowerzystów na zagrożenie bocznych zderzeń z samochodami wyjeżdżającymi z bocznych ulic czy posesji które są najczęstsze przy wydzielonych drogach rowerowych w ogóle najczęstsze są uderzenia w bok roweru a nie w jego tył.

      • 3 0

      • na Haffnera warto wymalować pas dla rowerzystów na jezdni (1)

        jest tam dość szeroko

        • 1 0

        • pasy dla rowerów też są zbędne chyba że zrobią remont nawierzchni zwłaszcza za tymi hotelowcami przy prawym skraju nawierzchnia jest najgorsza same dziury i wystające jak wyspy studzienki ja tam zawsze cisnę środkiem jak nie jeżdżą samochody

          • 2 0

  • Ale żeby tak zaraz w pierwszym dniu urzędowania

    łamać przepisy? Ja rozumiem, prezydent, dziennikarze, sesja zdjęciowa ale dlaczego tandem porusza się po chodniku a nie po biegnącej obok ddr? Czyżby gdyński zwyczaj jazdy po chodniku zamiast po jezdni miał być w ten sposób nobilitowany? Proszę, nigdy więcej :-)
    Trzymam kciuki za powodzenie działań.

    • 3 3

  • Gdynia otwiera się od dwudziestu lat

    dla rowerzystów. Kiedy się otworzy tego nikt nie wie. Jeżeli otwarciem jest zatrudnienie dwóch niewiadomo co robiących urzędników ds rowerów, to władzom Gdyni gratuluję poczucia humoru.

    • 7 4

  • Dpua z rowerami ...

    Ostatnią zimę przeżyło 20% pszczół !!!

    TO JEST PRAWDZIWY PROBLEM !!!

    • 2 2

  • Ścieżki rowerowe (3)

    Tylko po co budować Ścieżki Rowerowe jak i tak rowerzyści jeżdżą po drogach między samochodami kiedy obok jest wydzielona ścieżka. BEZ SENSU.

    • 2 5

    • rowerzyści mają różną tolerancję ryzyka

      dopóki kierowcy nie będą budzili zaufania to wiele cyklistek będzie chciało uciekać na chodniki lub wydzielone z nich "śmieszki" rowerowe. W Anglii nie ma obowiązku korzystać z dróg dla rowerów, tak jak w Polsce nie ma obowiązku z korzystać z ciągów pieszo-rowerowych, które niektórzy kierowcy uważają za drogi dla rowerów.

      • 2 1

    • (1)

      skoro w jakims miejscu robi tak wielu rowerzystów to znaczy że droga rowerowa jest do d... jest to zbadane w Warszawie im głupsza sygnalizacja na przejazdach (przyciski) i związany z tym czas oczekiwania gdzieś było to nawet 15 minut w kraju im ostrzejsze i bardziej idiotycznie poprowadzone łuki itd tym więcej rowerzystów olewa drogę rowerową wg mnie słusznie bo jeżeli ktoś niepoważnie cię traktuje budując ci g... na którym możesz mieć wypadek to bezpieczniej i przewidywalniej jest jechać ulicą w ruchu drogowym bo rower to też jest pojazd.W tym kraju budując drogi rowerowe liczy się że po prostu wywali się rowerzystów z ulic a nie że ułatwi im się np poruszanie czy poprawi komfort jazdy bardzo rzadko są drogi rowerowe przemyślane i rozsądnie zbudowane

      • 3 0

      • dzięki pracy oficerów rowerowych Wrocławia, Warszawy, Gdańska i kolejnych miast Polski

        dobrze zaprojektowanych i zbudowanych DDR jest coraz więcej. W Gdyni też tak może być.

        • 1 0

  • sciezki rowerowe to bezsens (2)

    zajnuja miejsce , żeby przez kilka miesiecy w roku kilku rowerzystow mogło sobie pojezdzic. lepiej byłoby zeby poprostu zrobic szersza jezdnie z wydzielonym pasem dla rowerow i autobusów . a w zimę po tym pasie mogliby jezdzic wszyscy.

    • 4 6

    • (1)

      rowerzyści + autobusy + wszyscy - w naszym kraju słabo to widzę

      • 0 1

      • wszystko jest kwestią kultury ale jak wszyscy uważają innych za wrogów na drodze to inna rzecz ale nie nauczy się kultury poprzez segregację rowerów od samochodów to idiotyczna metoda sprowadzająca się do absurdalnych przebiegów dróg rowerowych które z kolei irytują bardziej wprawnych rowerzystów.Nie przy każdej ulicy trzeba wydzielać drogę dla rowerów to zbyteczne a mnoży tylko punkty kolizyjne między samochodami a pojawiającymi się miejscowo rowerzystami

        • 3 0

  • A z Grabówka na Obłuże wciąż brak połączenia:((( (1)

    Dlaczego nie ma drogi rowerowej z Grabówka na Obłuże?????????? Taka bliska odległość, a ja nie mogę pokonać jej na rowerze (zakaz)!Dlaczego?????!!!

    • 4 0

    • a moze PKS pomoże .....

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Tematyczny spacer miejski: Wzdłuż Kanału Raduni

30-50 zł
spotkanie, spacer, zajęcia rekreacyjne

Dzienny Azymut - V sezon [2024] - Etap 1 - Gdynia Dąbrowa

20-30 zł
zajęcia rekreacyjne, impreza na orientację, trening

Mecz z kibicami Trefl Gdańsk

mecz

Forum

Najczęściej czytane