• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

5 mln zł dotacji na modernizację szlaków w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym

Krzysztof Kochanowicz
7 grudnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szlak Rowerowy R64 zostanie zlikwidowany
Obecny, główny szlak rowerowy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego skierowany jest przede wszystkim do miłośników kolarstwa górskiego. Mało tu odcinków, którymi moglibyśmy poruszać się rowerami trekkingowymi. Obecny, główny szlak rowerowy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego skierowany jest przede wszystkim do miłośników kolarstwa górskiego. Mało tu odcinków, którymi moglibyśmy poruszać się rowerami trekkingowymi.

5 mln zł dofinansowania otrzymało Trójmiasto na modernizację i rozwój szlaków turystycznych przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami. Wszystkie prace, które będą prowadzone do 2020 roku włącznie, pochłoną prawie 13 mln zł.



Rozwój szlaków turystycznych w TPK to wspólny projekt Gdańska, Gdyni i Sopotu. Koszty realizacji inwestycji będą ponoszone przez każdego partnera projektu samodzielnie, w odniesieniu do szlaków biegnących przez jego terytorium. Celem inwestycji jest modernizacja istniejących nawierzchni ciągów rekreacyjnych oraz wykonanie oznakowania tych tras.

Planowane są:

  • utwardzenie nawierzchni przez zastosowanie nawierzchni szutrowej lub bitumicznej, cząstkowy remont istniejących nawierzchni bitumicznych, będących w złym stanie technicznym,
  • wprowadzenie elementów uspokojenia ruchu,
  • wzmocnienie podbudowy części dróg leśnych na szlaku, które wykorzystywane są przez pojazdy wykorzystywane do prowadzenia gospodarki leśnej.


Realizacja projektu przewidziana jest na lata 2018-2020. Całkowita wartość projektu partnerskiego wynosi 12 768 766 zł. Maksymalne dofinansowanie dla projektu to 5 mln zł, a maksymalny poziom dofinansowania projektu ze środków EFRR wynosi 55 proc. kosztów kwalifikowalnych.

Wartość projektu dla części gdańskiej szlaku turystycznego to około 7,43 mln zł.
  • Główny szlak turystyczny przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, który będzie modernizowany.
  • Gdański odcinek szlaku turystycznego przez TPK.

Obecny przebieg głównej osi szlaku i nasze uwagi:

Zaprojektowany przed laty główny szlak rowerowy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego to trasa liniowa wytyczona w obu kierunkach między Gdańskiem, Sopotem a Gdynią. Opcjonalnie trzymając się oznakowania szlaku można kontynuować nim wycieczkę aż do Wejherowa. Szlak został oznakowany kolorem niebieskim w większości w postaci malowanej na drzewach i słupach. Miejscami, np. w okolicy Chwarzna, oznakowanie zostało uzupełnione znakami metalowymi, które ułatwiają przejazd przez ruchliwą dwupasmówkę - ul. Chwarznieńską zobacz na mapie Gdyni. Szkoda jednak, że podobne znaki nie występują przy przelotach przez inne dzielnice i osiedla Trójmiasta, które szlak przecina.

Obecna oś rowerowego szlaku Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego niestety nie spełnia swojej idei, jako głównego szlaku komunikacyjnego przez tereny leśne. W dużej mierze szlak kluczy zakamarkami, do których swobodnie można byłoby wytyczyć tzw. szlaki łącznikowe. W wielu miejscach do pokonania mamy niezbyt przyjazne rowerzystom dukty leśne, które bardziej nadają się dla turystyki pieszej bądź konnej.

Jeśli chcielibyśmy zachować ideę tego szlaku jako głównej osi wiodącej przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, należałoby wytyczyć go znacznie bardziej dogodnymi drogami i duktami leśnymi, o mniejszym nachyleniu terenu. To ma być produkt skierowany do rodzinnej turystyki rowerowej, a nie jak obecnie do miłośników MTB!

>>> Dokładny opis i przebieg szlaku rowerowego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy

Obecny przebieg głównego szlaku rowerowego Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego bardziej kluczy wśród ciekawostek krajoznawczych lasu niż umożliwia dogodny przejazd między dzielnicami i osiedlami Trójmiasta. Obecny przebieg głównego szlaku rowerowego Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego bardziej kluczy wśród ciekawostek krajoznawczych lasu niż umożliwia dogodny przejazd między dzielnicami i osiedlami Trójmiasta.


Rowerowe szlaki łącznikowe Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego:

1. Szlak z Gdyni Witomina do Chyloni
2. Szlak z Gdyni Chwarzna do Dąbrowy
3. Szlak z Gdyni Głównej do Chwarzna
4. Szlaki w okolicy Leśniczówki Gołębiewo
5. Szlaki z Gdańska Oliwy do Złotej Karczmy
6. Szlak z Gdańska Osowy do Gdyni Fikakowa
7. Szlak z Gdańska Osowy do Źródła Marii


Przeczytaj także o szlakach rowerowych przyjaznych rowerzystom.

Opinie (81) 2 zablokowane

  • (4)

    Dużo jeżdżę po lasach Parku Krajobrazowego i w większości tras nie trzeba poprawiać ,a tam gdzie jest rozjeżdżone przez leśników to oni powinni naprawić i nie trzeba na to milionów
    Ogólie po górkach jeździ mało rowerzystów i wątpię żeby ci co nie jeżdzą teraz nagle zmienili trasy.Przejadą się może raz i dadzą spokój

    • 44 5

    • (2)

      Jak by była porządna trasa to by jeździli, a nie że trochę popada traktor (leśniczych) przejedzie i trasa już nieprzejezdna.

      Jak nie wiesz o czym pisze polecam teraz przejechać trasę z Oliwy do Matarni, pomimo że jest tam asfalt przejazd raczej tylko dla "zaprawionych w boju".

      • 6 4

      • (1)

        Tam właśnie powinni te dziury w asfalcie naprawić leśnicy.Jeździłem tamtędy zanim były tak wielkie ubytki w asfalcie i przeszkadzały tylko miejsca gdzie pod asfaltem były korzenie

        • 2 1

        • dziury to nie problem. problemem jest syf jaki naniesli. teraz sie przejedz, a nie w lato

          • 2 0

    • bo je4stes człowiekeim słabej wiary

      • 2 3

  • kaski ubierac bo przy upadku w lesie nie ma zartow

    • 6 6

  • Drogi szutrowe (1)

    Dla biegających po TPK to nienajlepsza wiadomość. Ostre krawędzie tłucznia niszczą obuwie sportowe, a po kilku przejazdach kilkudziesięciotonowego harvestera, forestera, czy innego potworka, z głębszych warstw drogi wydostają się na powierzchnię dużo cięższe i potencjalnie bardziej zagrażające stopom kamloty. Proponuję zapoznać się z tzw Drogą Nadleśniczych w oliwsko- sopockiej części TPK. Krawędzie drogi to rozjechane koleiny (aktualnie napełnione wodą), środkowa część to wyorane przez maszyny kamienie.

    • 30 1

    • drogi szutrowe to jeszcze rozumiem ale drogi z ostrego tłucznia to porażka.

      • 3 1

  • dewastacja lasu ! (1)

    korzystanie z lasu powinno odbywać się bez jakiejkolwiek ingerencji w jego naturalne ukształtowanie (nawet jeżeli drogi zostały rozjeżdżone przez "leśników" to nie można kłaść ubitych szutrów czy tez nawierzchni bitumicznej)

    • 22 6

    • acha.... ale ze słowaka i spacerowej rozumiem że nie korzystasz?

      • 0 4

  • Leśnictwo Cisowa ....

    .... od lat zmieniło się w motocross Cisowa. Las jest dokładnie przeorany przez bandy motocyklistów.

    • 13 3

  • jeden wielki wałek

    tak naprawdę chodzi o to, żeby utwardzić drogi, którymi jeździ ciężki sprzęt

    ostatnimi laty dewastacja przez szkodników leśników mocno się nasiliła i wiele dróg, które były przejezdne nawet na zwykłym, miejskim rowerze, teraz jest w takim stanie, że na góralu brodzi się oponami całymi zanurzonymi w budyniowatym, głębokim w błocie, albo trzeba jechać po wielkiej tarce po oponach ciągników itp.

    znaleźli sobie sposób na trzepanie kasy i wycinają i przy okazji niszczą las

    co z tego, że na miejsce wyciętych drzew są sadzone szkółki? jaki urok ma taki las, gdzie masz jedno drzewo przy drugim, w regularnych odstępach? to jest fabryka drewna, nie las.

    • 33 2

  • dostali kasę na to co zniszczyli............... cholera!

    • 17 4

  • leśnicy niszczą lasy i drogi to oni są największymi szkodnikami rozjezdzaja ścieżki i dewastuja lasy

    • 19 3

  • albo asfalt albo leśna

    Czy ktoś w końcu pójdzie do rozum do głowy i przestanie wywalać ostre kamulce zwane szutrem na leśne drogi? Nie każdy ma fula i dwucalowe opony, niektórzy jeżdżą na trekingavh bez amortyzacji. taki pojazd jest eygodniejszy, jeśli nie śmigamu po skałkach lub bezdrożach. Po lesie idealny, jeśli są tam drogi leśne, mogą być z korzeniami, kałużami, patykami itp, ale szuter jest bardzo nieprzyjemny, zarówno kla rąk, tyłka jak i dla oczu. Co innego podnieść się przed przeszkodą, a co innego jechać niczym po bruku. Po kilku latach taka froga nieco się wygłafza, ale wystarczy solidniekdzy deszcz i znów ostre krawędzie wystają i czyhają na nasze opony.

    • 14 2

  • utwardzenie nawierzchni przez zastosowanie nawierzchni szutrowej lub bitumicznej, cząstkowy remont istniejących nawierzchni bitumicznych, będących w złym stanie technicznym,

    w lesie?

    • 9 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Nordycka Noc Saunowa

169 - 299 zł
zajęcia rekreacyjne

TRE ćwiczenia uwalniające stres, napięcia i traumę z dr Markiem Kulikowskim

100 zł
warsztaty, trening

Warsztat Wyjazdowy: Joga Pięciu Żywiołów z Moniką Żółkoś

1200 zł
joga

Forum

Najczęściej czytane