• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z zostawianiem hulajnóg gdzie popadnie. W Trójmieście powstają parkingi

Damian Konwent
9 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Sopot, Gdańsk i Gdynia pracują nad wyznaczaniem miejsc do parkowania miejskich hulajnóg elektrycznych "na minuty". Są obszary Trójmiasta, w których takie istnieją już od pewnego czasu. W najbliższych miesiącach ich liczba jeszcze wzrośnie.



Kalendarz imprez sportowych



Gdzie parkujesz hulajnogi "na minuty"?

Elektryczne hulajnogi "na minuty" parkowane gdzie popadnie to obrazek, który dziś już nikogo w Trójmieście nie dziwi. W tym roku wprowadzone mają zostać regulacje, które uporządkują tę kwestię.

Na terenie Sopotu powstają specjalne miejsca, które posłużą do parkowania pojazdów. Obecnie jest ich 25, a ponadto hulajnogi można zostawiać również przy ogólnodostępnych stojakach rowerowych.

Na hulajnodze max. 20 km/h



Takie porozumienie miasta z większością operatorów, firmami Quick, Bolt i Lime, zostało wypracowane jesienią. Kolejne dotyczy Tier, operatora rozpoczynającego działalność w Sopocie.

- Każdego nowego operatora, który chce wejść do Sopotu, zapraszamy do zawarcia takiego porozumienia. Widać, że podejście operatorów do tego biznesu się zmienia. Po początkowym oporze teraz chętnie nawiązują współpracę z samorządami, widząc w tym realne korzyści. Bo brak przepisów i zasad regulujących ruch hulajnóg nie jest z korzyścią ani dla firm, ani dla miast. Co ważne, niemal identyczne porozumienia zaczęły podpisywać Gdańsk i Gdynia, dzięki czemu na obszarze całego Trójmiasta obowiązują podobne zasady - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Hulajnogi porzucone na ścieżce rowerowej i chodniku.



Operatorzy zobowiązali się do ograniczenia prędkości ruchu pojazdów do 12 km/h w centrum miasta oraz w części nadmorskiej. Ponadto ciąg ul. Bohaterów Monte Cassino jest wyłączony z parkowania hulajnóg, a operatorzy będą przestawiać źle zaparkowane pojazdy w ciągu dwóch godzin od otrzymania zgłoszenia o niewłaściwym parkowaniu.

Nowe przepisy dla hulajnóg



Porozumienie reguluje także mniej istotne dla użytkowników kwestie, jak dzielenie się statystykami podróży, co pozwoli na lepsze planowanie infrastruktury w mieście, oraz informowanie użytkowników o zasadach bezpiecznego poruszania się hulajnogą na drodze.

Na hulajnodze tylko w pojedynkę. Co grozi za jazdę w dwie osoby?



Rozrzucone hulajnogi na ul. Kuśnierskiej w Gdańsku.



Podobne regulacje wprowadzane są w Gdańsku. W wielu miejscach wyznaczone są do tego specjalne obszary, które służą do parkowania. Prace są w toku, a w całości mają zostać dokończone niebawem.

- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówił jakiś czas temu Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim.

Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg



Z kolei w Gdyni podobne rozmowy z operatorami w tej kwestii prowadzone są już od stycznia ubiegłego roku. Udało się stworzyć wiele dobrych rozwiązań, które pozwalają znaleźć porozumienie na zasadach partnerskich.

- Do końca przyszłego tygodnia planujemy podpisanie pierwszego porozumienia dotyczącego kwestii m.in. parkowania hulajnóg na terenie Gdyni. W porozumieniu z operatorami i osobami odpowiedzialnymi za rozwój "hulajnogowej mobilności" z Gdańska i Sopotu jesteśmy w trakcie wyznaczania miejsc do parkowania, które pomogą miastu uporządkować przestrzeń publiczną i uporać się z chaosem powodowanym przez porzucane obecnie w dowolnym miejscu pojazdy. Wyznaczone miejsca zostaną wyrysowane w najbliższych miesiącach, w pierwszej kolejności w Śródmieściu Gdyni i staną się naturalnym miejscem oddawania hulajnóg - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Jak korzystać z miejskich hulajnóg?



W tym przypadku specjalne parkingi również mają być wyznaczane możliwie blisko stojaków rowerów, ale nie ingerujących w ich przestrzeń.

- Przestrzeń w centrum jest ograniczona, a naszym celem jest jej efektywne wykorzystywanie, dlatego miejsca do parkowania hulajnóg nie będą wyznaczane kosztem przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów. Docelowo, jako samorząd widzimy konieczność zapewnienia, w strefach płatnego parkowania kilkuprocentowego udziału miejsc dla lokalizacji na nich bezpłatnych parkingów pod hulajnogi i rowery - tłumaczy wiceprezydent Gdyni.
Jak bezpiecznie poruszać się hulajnogą:

  • Zgodnie z wciąż obowiązującymi przepisami osoba kierująca hulajnogą elektryczną jest pieszym (trwają prace legislacyjne nad zmianą tej zasady).
  • Hulajnoga elektryczna jest pojazdem mało stabilnym - należy zachować ostrożność przy skręcaniu oraz jeździe po nierównym terenie.
  • Pamiętaj, że osoba idąca chodnikiem może się Ciebie nie spodziewać.
  • Parkuj pojazd tak, by nikomu nie zawadzał, najlepiej przy stojakach rowerowych - a jeśli tych nie ma w pobliżu - na brzegu chodnika. Zachowaj co najmniej 1,5 m przejścia dla pieszych. Pomyśl o niedowidzących.
  • Widząc leżącą hulajnogę, podnieś ją - ktoś może się o nią przewrócić.
  • Stosuj się do ograniczeń prędkości na alejce nadmorskiej.

Opinie (87) 2 zablokowane

  • Iza (6)

    Z hulajnogami jest dramat w przestrzeni miejskiej .
    Bardzo często leżą dosłownie rozrzucone w przestrzeni miejskiej .
    Raz szłam z moim bąbelkiem na spacer i zaspana rano przewróciłam się o leżącą na chodniku hulajnogę .Skonczylo się na potłuczeniach i ucieczce pieska .

    • 34 4

    • Niewidomi też nie mają najweselej z hulajnogami leżącymi prosto pod nogami, niestety :(

      • 11 1

    • Taka hulajnoga to fajnie nawet leci, jak się zastosuje odpowiednią technikę. (3)

      Pozycja wyjściowa - stajemy nad przednim kołem twarzą do kierownicy, kolana lekko ugięte. Dłonie na kierownicy. Uginamy lekko kolana i pochylamy się do przodu, wypychając biodra do tyłu; ważne, żeby kręgosłup był cały czas prosty. Dynamicznym ruchem wyszarpujemy kierownicę i robimy zamach - w opcji dla praworęcznych - zamach do prawej i wyrzucamy hulajnogę w naszą lewą stronę. Przy odpowiedniej dynamice podest nie skręci - trochę jak technika rzutu młotem. Oczywiście sprawdzamy uprzednio, czy nikomu nie zrobimy krzywdy. Celujemy w chaszcze (wówczas przy upadku hulajnoga ma amortyzację i się nie zniszczy - odpadają zarzuty karne). Dodatkowym plusem rzutu w chaszcze jest to, że hulajnoga przez dłuższy czas może nie przynosić przychodu operatorowi. W mojej ocenie najlepiej latają zielone. Niebieskie są dość ciężkie, ale odpowiednia technika potrafi zrównoważyć ciężar. Oświadczam, iż niniejszy post nie stanowi nawoływania ani podżegania do popełnienia czynu zabronionego. Przed rzutem należy skonsultować się z lekarzem. Nie ponoszę odpowiedzialności za uszkodzenia zdrowia spowodowane błędną techniką lub dobraniem zbyt ciężkiej hulajnogi.

      • 9 7

      • Nie szkoda ci było czasu na napisanie tych bredni? (2)

        • 5 9

        • Wiesz, mam lekkie pióro, zajęło mi to trzy minuty. I to, że to przeczytałeś mnie wzruszyło. (1)

          • 3 2

          • Oraz lekki umysł

            • 1 2

    • Trzeba było wziąć lornetkę

      Jak można hulajnogi nie zauważyć?

      • 3 3

  • a co z samochodami? (15)

    to milion razy większy problem. Kiedy kierowcy zaczną stawiać je zgodnie z przepisami które rzekomo doskonale znają?

    • 68 72

    • kierowca dostaje mandat (4)

      jak widzisz takie auta to zgłaszaj policji albo straży

      • 21 11

      • zycia by mi nie starczyło zgłaszać te wszystkie samochody (1)

        przy takiej skali problemu

        • 21 10

        • to przestań jęczeć

          • 16 21

      • Straż miejska ma to kompletnie gdzieś.

        • 19 3

      • zglaszaja kapusie

        od tego sa odpowiednie sluzby a nie domorosli szeryfowie, ktorzy najchetniej sami wymierzyli by sprawiedliwosc i to od razu

        • 0 0

    • Wtedy kiedy rowerzyści przestaną jeździc po chodnikach. (5)

      • 14 18

      • Nie jeżdżą

        Bo stoją tam samochody :)

        • 19 10

      • Jako rowerzysta nigdy nie jeżdżę po chodniku. (3)

        No ale są tacy dziwni rowerzyści co myślą że na chodniku są bezpieczniejsi. Generalnie nie mają racji ale niestety ich zachowanie jest powodowane tylko i wyłącznie przez kierowców, którzy nagminnie nie zachowują odstępu od rowerzystów lub zajeżdżają im drogę.

        • 13 10

        • To jak z "śmieszkami". Prosta zasada.

          Są bezpieczniejsze od jezdni do 5kmh (prędkości pieszego).
          Przy wyższych prędkościach już nie.
          Pytanie po co komu rower do człapania się 5kmh.

          • 9 1

        • Skoro masz rację to dlaczego dzieci jeżdzą po chodniku a nie ulicy? (1)

          Jazda rowerem nie jest bezpieczna. W przypadku kolizji z udziałem samochodu w 50% (+/- 5%) winny jest kierowca samochodu a to pomimo, że panuje zasada domyślnej winy kierowców.
          W przypadku śmierci rowerzysty na drodze w blisko 60% nie jest winny kierowca samochodu !!!

          • 1 3

          • skad ty takie dane masz? z sufitu?

            za 2/3 wypadkow z udziałem rowerzysty odpowiada kierowca i jest to związane z nieprzestrzeganiem przez kierowców przepisów drogowych !

            • 2 1

    • (1)

      A co z innymi uczestnikami ruchu?

      Co np. z użytkownikami samochodów elektrycznych, których pojazdy nie emitują bezpośrednio dwutlenek węgla?
      Co z kierowcami motocykli (z naciskiem na motocykle 125cc), którzy także generują mniej spalin niż litrowe samochody?

      • 1 3

      • Motocykle mają parking za darmo w SPP.

        Sam nie wiem już jakim ciołkiem trzeba być, żeby jednoślad parkować na lewo...

        • 1 0

    • Wtedy gdy miasto zbuduje więcej parkingów

      • 0 2

    • nie rozumiem

      na publicznych chodnikach powstaną parkingi dla hulajnóg prywatnej firmy, która dzierżawi je swoim uzytkownikom za kasę? a kto pokryje koszty tych kawałków chodników, które zostana zajęte na parkingi, jesli ta prywatna firma to ok, ale w takim miescie jak w Gdańsku to juz niejedną bzdurę wyhodowano wiec wątpię.

      • 2 0

  • parkowanie hulajnóg

    Problem z parkowaniem hulajnóg w wyznaczym miejscu jest takie ze czesto miejsce wyznaczone jest poza zasiegiem mozliwosci parkowania przez operatora . Bolt jest doskonałym przykładem , gdzie np przy duzym parkingu czy ul Czarny Dwór ( deptak na molo) jest wyzanoczona strefa a hulajnóg tam nie mozna oddać .

    • 8 5

  • ale ściema (2)

    "Sopot wychodzi na przeciw oczekiwaniom mieszkańców" ??? chyba firmom!!! wywalić ten syf z chodników!

    • 44 3

    • jeśli firmy oferują coś, co służy (co najmniej niektórym) mieszkańcom to znaczy (1)

      że interes firm nie jest wyłącznie "sprzeczny" z interesem mieszkańców a także interes mieszkańców nie jest sprzeczny z interesem firm wynajmującym hulajnogi. Myślenie typu: to, co służy jednej grupie mieszkańców jest sprzeczne z interesem innej grupy mieszkańców lub firm nie ma większego sensu. Ważne jest poszukiwanie miejsca ustanowienia granicy kompromisu, a nie używanie inwektyw wobec innej grupy mieszkańców.

      • 1 3

      • Nawet nie potrafią parkować tymi hulajnogami

        Nie mòwiąc już o zawrotnych cenach. Nic tu dla mieszkańcòw nie ma.

        • 0 0

  • już sa i co z tego (1)

    zostawiają gdzie popadnie :/

    • 24 2

    • Jakby się przez dekady nie nauczyli na przykładzie samochodów

      Że wyznaczenie legalnych miejsc nie przeszkadza parkować nielegalnie nawet 10m dalej. Recepta na sukces jest ta sama - zwijamy na płatny parking, do skutku.

      • 5 0

  • W Gdańsku już widać, ze to rozwiązanie nie będzie skuteczne

    Miejsca wyznaczone ale użytkownicy mają zbyt mało inteleigencji i empatii by ich używać. Parkowanie to jednen temat a sama jazda po chodnikach - druga. Pogadajcie na ortopedii co myśla o hulajnogach.

    • 84 3

  • Mam nadzieje że te parkingi będą płatne! (1)

    Skoro za samochody trzeba płacić to i za te pojazdy też, przecież zajmują miejsce. Jest chyba równość w gospodarce.

    • 37 6

    • Popieram

      • 9 1

  • Ludzie są coraz głupsi, coraz mniej ich obchodzą inni ludzie

    Degeneracja postępuje. Rzucanie puszek piwa z balkonów, zostawianie hulajnóg na chodnikach, parkowanie samochodami gdzie popadnie, przejeżdżanie rowerami przez ulice i przejścia dla pieszych bez patrzenia, chamstwo i bezczelność na ulicach i w komentarzach na forum.
    Oto znak naszych czasów.

    • 41 3

  • świat byłby bez nich lepszy

    wywalmy to z trójmiasta

    • 26 5

  • Specjalne parkingi nie są potrzebne. Wystarczyłoby parkować z głową. (2)

    A bez używania głowy to i parking nie pomoże.

    • 30 0

    • Dokładnie.

      "Koniec z zostawianiem hulajnóg gdzie popadnie. W Trójmieście powstają parkingi" Z tego optymistycznego tytułu tylko drugie zdanie jest prawdziwe.

      • 6 1

    • No właśnie.

      Ostatnio widziałem dwie hulajnogi zaparkowane w poprzek chodnika i zastanowiło mnie to, że przecież ustawienie ich w ten sposób wymaga więcej zachodu niż zostawienie równolegle. Zupełnie jakby ktoś to robił złośliwie, albo miał w tym jakiś interes.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Tematyczny spacer miejski: Wzdłuż Kanału Raduni

30-50 zł
spotkanie, spacer, zajęcia rekreacyjne

Dzienny Azymut - V sezon [2024] - Etap 1 - Gdynia Dąbrowa

20-30 zł
zajęcia rekreacyjne, impreza na orientację, trening

Mecz z kibicami Trefl Gdańsk

mecz

Forum

Najczęściej czytane