Najwyższe wzniesienia i najgłębsze wąwozy wokół Oliwy

10 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat)
Wędrówka przez najwyższe wzniesienia i najgłębsze wąwozy lasów wokół Doliny Radości Wędrówka przez najwyższe wzniesienia i najgłębsze wąwozy lasów wokół Doliny Radości

Niejednym wydaje się, że na nad morzem jest płasko. Nic jednak bardziej mylnego. W samym Trójmiejskim Parku Krajobrazowym wysokości sięgają 150 m n.p.m., a w ciągu kilku godzin spokojnie pokonać można sumę przewyższeń zbliżoną do niejednych polskich gór. Wszystko zależy od naszej kreatywności, a także kondycji, bo bez niej ani rusz. Poniższa trasa pozwala nacieszyć się przepięknymi widokami, jednak nie należy do najłatwiejszych.

Na trasie naszej wędrówki zapoznaliśmy się z licznymi wzniesieniami, z których rozpościerały się przecudne widoki. Prócz nich zobaczyliśmy także wiele ciekawych dolin i wąwozów. Trasa niejednokrotnie wiodła wąskimi ścieżkami z dala od szlaków turystycznych.

Trasa naszej wędrówki:

Na dobrą rozgrzewkę wdrapujemy się na liczącą ponad 115 m n.p.m. Górę Wiechę, a chwilę później nieco wyższą Górę Głowicę. Nie minął jeszcze kilometr, a pot leje się już z czoła. Dla odpoczynku schodzimy do Zielonej Doliny, a następnie Doliny Samborowo, gdzie robimy mały postój przy jednym z najstarszych drzew pomnikowych w okolicy. Gruby Dąb, o którym mowa liczy prawie 400 lat.

Następnie udajemy się w kierunku historycznego traktu zwanego Szwedzką Groblą, który doprowadza nas do Doliny Schwabego, przez którą przepływa Potok Oliwski. Na przeciwległym brzegu wijącej się strugi podchodzimy pod ciekawe wzniesienie, na zboczu którego wybudowano niegdyś skocznię narciarską. Wędrując krawędzią zbocza mamy okazję zobaczyć całą wspomnianą wcześniej dolinę a także położoną nieco dalej Dolinę Radości.

Po osiągnięciu najwyższego punktu wzniesienia schodzimy do Doliny Czystej Wody równie piękną i efektowną ścieżką, która kluczy wśród lokalnych wzniesień. Chwila odpoczynku, a następnie zejście przez polanę, piękny widoczek, mostek nad kolejnym szemrzącym potokiem i kolejne wzniesienia przed nami. Tym razem na horyzoncie mamy dość urozmaicone pasmo Wzniesienia Marii, liczące w punkcie kulminacyjnym ponad 138 m n.p.m. Na szczyt prowadzi nas wąska ścieżka, która niejednokrotnie odsłania przed nami przecudne widoki na położone w dole doliny. Korzystając z okazji małą przerwę robimy przy tutejszej ciekawostce - Kamiennej Twarzy.

Następnie schodzimy do Doliny Ewy i źródlisk Prochowego Potoku, gdzie ponownie czeka nas kolejne podejście; tym razem długie i mozolne. Po osiągnięciu szczytu ścieżka doprowadza nas do jednego z najgłębszych wąwozów Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, gdzie różnica wysokości między dnem a krawędziami ścian mierzy ponad 10 metrów! Żeby zobaczyć ogrom tego miejsca schodzimy na sam dół, po czym wdrapiemy się na górę pokazując jak bardzo pofałdowany jest teren pomorskich lasów.

Po wydostaniu się z wąwozu przez kilkaset metrów towarzyszy nam mały jar Potoku Rynarzewskiego, wzdłuż którego wędrujemy w kierunku Starej Oliwy. Zanim jednak dochodzimy do końca naszej trasy zaliczymy po drodze platformę widokową, która mieści się na Wzgórzu Pachołek.

Trasa jest dość interwałowa, ale piękne widoki rekompensują wysiłek!

• Wędrówka przez najwyższe wzniesienia i najgłębsze wąwozy lasów wokół Doliny Radości

GALERIA ZDJĘĆ; fot. Krzysztof Kochanowicz

Statystyki wędrówki:

- Całkowity dystans: 24,5 km
- Łączny czas wędrówki: 6h30min
- Miejsce rozpoczęcia i zakończenia wędrówki: Gdańsk Oliwa

- Mapa i ślad gps naszej wędrówki

Rodzaj podłoża: leśne dukty, drogi gruntowe.

Do realizacji trasy wykorzystaliśmy mapę Trójmiejski Park Krajobrazowy wyd.Eko-Kapio.pl

Pomysł wędrówek weekendowych:

Spacery i wędrówki są uzupełnieniem proponowanych przez grupę wypadów rowerowych. Przykładem powyższej relacji, od czasu do czasu, w weekendy Grupa Rowerowa 3miasto wybiera się na dłuższy i  dość intensywny wypad pieszy. Trasa zwykle oscyluje między 15 a 25 km i trwa niekiedy cały dzień. Krótsze wypady piesze grupa organizuje głównie w tygodniu po pracy, poza głównym sezonem rowerowym. Wszystko zależy jednak od chęci i możliwości. Jesienią i zimą częściej organizowane są tzw. "żwawe wędrówki", zaś wiosną i latem wypady rowerowe.

Info:

Co chwilę mamy ciekawe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego też nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas!
O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami.
Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Zajrzyj i dowiedz się, gdzie w najbliższym czasie wybiera się Grupa Rowerowa 3miasto

• ..fajny spacer.

• Nie myślałem że tu mogą być takie przewyższenia ;) (5)

Do domu wróciłem tak wymęczony, że padłem tuż po wyjściu spod prysznica. Szacunek dla prowadzącego i reszty uczestników, szczególnie dla starszego pokolenia, aż mi wstyd, że mam tak słabą kondycję :-/

• Trójmiejski Park Krajobrazowy położony jest na licznych wzniesieniach... (4)

...jak za pierwszym razem wpadli do mnie znajomi z południa, ich zdziwienie było ogromne. Nie mogli uwierzyć jakie mamy tu "góry". Myśleli, że jeżdżąc na rowerze będzie to dla nich totalna sielanka, tymczasem mocno dałem im w kość, sprawdzając jacy to z nich "górale" ;)))
      ...przemierzając nasze lasy niejednokrotnie udało mi się, zarówno na piechotę jak i rowerem pokonać na krótkim dystansie sumę przewyższeń taką, jaką moglibyśmy osiągnąć np: w Bieszczadach bądź Beskidach. Chcąc więc przygotować się do wyjazdu wędrownego, bądź rowerowego potencjał mamy ogromny. Kwestia tylko dobrego ułożenia trasy.

Krzysiek, za każdym razem, gdy używasz imiesłowu trzy razy się zastanów, czy robisz to prawidłowo. Lubisz też sformułowanie trasa interwałowa, wiemy co ma oznaczać, ale wydaje się nieco niezręczne, bo intrwał to przerwa, w przypadku treningu, chodzi o przerwy w maksymalnym wysiłku wypełnione spokojną aktywnością. Trasa z górkami jest niezła do treningu interwałowego, ale sama w sobie interwałowa nie jest. Tak jakbyś bulwar nadmorski nazwał trasą aerobową :;

sięgnij do Słownika Języka Polskiego, co znaczy interwał. Znaczenie "treningowe" jest zaledwie jednym z wielu...

• Dziękuję za cenną uwagę, choć z tymi interwałami, to nie odnoszę się tutaj do treningu (1)

ps. Skoro piszesz do mnie po imieniu, podpisz się, bo nie wiem czy w ogóle jesteśmy na Ty ;)

• a nie poznajesz po charakterze pisma?

• prawdziwy najwyższy szczyt (13)

Najwyższym wzniesieniem w Oliwie jest Mount Helena, niedaleko AWF! Bardzo ciężko zdobyć to wzniesienie, kiedyś próbowaliśmy w warunkach zimowych wspiąć się na szczyt. Straszna śnieżyca, jednak się udało.

• To nie Helena, tylko Góra Johanna ;) (12)

Szczyt wznosi się na wysokość 106 m n.p.m. ale nie jest to najwyższy szczyt w Oliwie. Najwyższa z tutejszych gór, znajduje się kawałek na północny zachód od Wzniesienia Marii i liczy 146,8 m n.p.m. Natomiast najwyższym wzniesieniem na terenie Gdańska jest tzw. Góra Studencka licząca ponad 180 m n.p.m. Znajduje się ona na rogatkach miasta w dzielnicy Osowa.

• Helena (7)

Mount Helena jest bardziej w strone sopotu, johana jest nizsza. Nazwa pochodzi od slynnych zakladowy sokow i wod helena z lat 90tych ktore znajdowaly sie w okolicy. Malo kto wie o tej gorze.

• Może i jest taka góra, albo to tylko potoczna nazwa (6)

Tak czy siak, nie jest najwyższą górą Oliwy. W pasie wzniesień górujących nad ul. Czyżewskiego, szczyty nie przekraczają 110 m n.p.m.

• Helena (5)

Skad mozesz wiedziec, jak nie wiesz o jej istnieniu?

Nazwaliście ją sobie Helena ze szwagrem i ustaliliscie, ze jest najwyższa. To musi być prawda! ;) A kolega Krzysiek na pewno wziął mapę i sprawdził....

• ignoranci (3)

sprawdzcie i wtedy mowcie, tylko nie polecam wchodzic tam bez raków i uprzęży, szczegolnie zimą kiedy warunki są ciężkie.

• Ciężkie chyba dla studentów z pobliskiej uczelni ;) (2)

• Chciałeś być zabawny, ale niestety ci nie wyszło ;)

• To że ktoś nie wie o jej istnieniu nie zmienia faktu...

że wzniesienia górujące nad ul. Czyżewskiego nie przekraczają 110 m n.p.m. i tym samym nie są najwyższymi w całej Oliwie.
                ps. Mógłbyś podać współrzędne geograficzne Góry Helena, skoro twierdzisz, że takowa ciekawa pod względem historycznym góra wyrasta nad tą okolicą?

• Błąd (3)

Krzysiek, ta góra 146,8, to nie jest góra- jedź i zobacz; a po drugie są tam wyższe "miejsca".

• Jakie? Możesz wymienić? (2)

Mam nadzieję, że cały czas mówimy o tym samym, czyli okolicach Gdańska Oliwy. Bo to że na terenie Gdańska są wyższe góry, to żadna dla mnie nowość. Jak wspominałem kilka postów powyżej, najwyższym gdańskim wzniesieniem jest tzw. Góra Studencka licząca ponad 180 m n.p.m.

• Jest tyle wyższych tam miejsc, że gość nie potrafi zliczyć na palcach jednej dłoni ;))) (1)

W okolicy jest ewentualnie Wzniesienie Marii dochodzące do 140 m n.p.m. Wspomniana góra o wysokości 146 m przez Krzyśka, to tylko punkt pomiarowy. Góra nie posiada żadnej nazwy, ale jakby nie patrzeć w okolicy nie ma wyższej. Wyższym punktem jest wzniesienie nieopodal Borodzieja, sięga ono 152,2 m wysokości, ale szczyt ten nie leży już w granicach terytorialnych Gdańska, a Sopotu.

• 146,8 m n.p.m. to nie góra? A co? Dno wąwozu? ;)

Szczyt może nie mieć nazwy, ale to zawsze szczyt góry, jakby nie patrzeć ;)

• Wędrujcie zanim nie zawitają leśnicy

I nie zrobią czystek ekologicznych tak jak ostatnio w Chwarznie.
    Był las, jest zero, goła ziemia.

No patrząc na ślad GPS to niezły ten wąwóz wzdłuż spacerowej, -50 m.n.p.m

• Wąwóz jest piękny, a aplikacja traseo jak zwykle niedokładna

Niestety aplikacja traseo.pl jest dobra do nakreślania sobie tras, ale jak zgrywamy tzw. ślad gps z urządzenia, to pomiary są niestety niedokładne. Jednym z nich są np: przewyższenia. Pod tym hasłem w programie mamy wynik różnicy, a nie sumy, co jest bardzo mylące.

Równie trudna do zdobycia zimą jest Góra Pięciu Braci w Parku Oruńskim. Zwłasza podejście pod ścianę północną (tzw. Ściana Tatara). Jak dotąd Five Brothers Peak w warunkach zimowych po 9 specjalach zdobyły dwie ekipy Alkoteam Sandomierska i Ptasia Special Team. Jedyna próba podejścia zimowego po 10 specjalach zakończyła się tragicznie. Ciała himalaistów odnaleźono wiosną w lodowni na północnym zboczu góry. Prawdopodbnie ukryli się tam przed lawiną śnieżną, jednak po jej przejściu nie byli w stanie wydostać się z lodowej pułapki.

• Chciałeś być zabawny, ale niestety ci nie wyszło ;) (2)

• Ja się ubawiłem! (1)

Dzięki:)

• Ja też ;)

Dobry humor przede wszystkim

• Odświeżenie trasy/odgrzanie kotleta :D

Hej, trasa świetna, ładne ścieżki, itp. Ale 1800m przewyższenia nie mam: +/- 700up/down. Przez przypadek natrafiłem na ten artykuł - nie mogłem się oprzeć i sprawdzić trasę. Przebiegłem ją w niecałe 3h i polecam: 24km dobrego crossu. Pozdrawiam.

Nordycka Noc Saunowa

zajęcia rekreacyjne

TRE ćwiczenia uwalniające stres, napięcia i traumę z dr Markiem Kulikowskim