wiadomości

stat

Rolka z pianki ochroni cię przed kontuzjami

Regularny kilkunastominutowy masaż rollerem może zbawiennie wpłynąć na nasze mięśnie. Nie tylko rozluźnia napięcia i przyspiesza regenerację po treningu, ale i działa prewencyjnie na kontuzje mięśniowe.
Regularny kilkunastominutowy masaż rollerem może zbawiennie wpłynąć na nasze mięśnie. Nie tylko rozluźnia napięcia i przyspiesza regenerację po treningu, ale i działa prewencyjnie na kontuzje mięśniowe. fot. Sebastian Gauert/fotolia.com
Najnowszy artukuł na ten temat

Kinesiotaping. Jak działają kolorowe plastry?

Rollery, czyli wykonane najczęściej z pianki rolki służące do automasażu ciężarem własnego ciała można znaleźć dziś w każdym klubie fitness. - Nie zastąpią nam fizjoterapeuty, ale mogą zdziałać dużo dobrego. Rozluźniają napięcia, zwiększają mobilność, regenerację mięśni i chronią je przed kontuzjami. Służą zarówno sportowcom jak i osobom, które nie znajdują zbyt wiele czasu na aktywność fizyczną - wyjaśnia trener personalny i zawodnik kulturystki klasycznej - Rafał Kocząb.



Rafał Sumowski: Czym jest i do czego właściwie służy roller? Na czym polega jego działanie?

Rafał Kocząb: Rollery to inaczej rolki wykonane z twardej pianki, gumy czy nawet plastiku. Służą przede wszystkim do masażu mięśni oraz powięzi mięśniowych. Nacisk generujemy ciężarem swojego ciała podczas rollowania. Taki masaż łagodzi napięcia, działa prewencyjnie na kontuzje, poprawia mobilność i regenerację. Co więcej, potrafi nawet polepszyć separację mięśni, co jest ważne na przykład w sportach sylwetkowych. W tym wypadku to wręcz jeden z kluczowych aspektów.

Podobno pomaga nawet likwidować cellulit?

Dzięki pracy z rollerem można zaobserwować efekt zanikania cellulitu. Uprzedzam jednak, że jest to tylko cellulit wodny, więc niedługo po masażu wszystko wraca do normy.

Kiedy i jak często powinno się korzystać z automasażu rollerem?

Rollując się przed treningiem, poprawimy swoją mobilność i ograniczymy ryzyko kontuzji. Wykonując taki masaż po treningu, przede wszystkim usprawnimy regenerację masowanej partii. Ciężko jednoznacznie stwierdzić, co jest lepsze, bo każdy z nas ma inne potrzeby, a także ograniczony czas. Trzeba indywidualnie podejść do tematu, wybrać, na jakim aspekcie nam zależy najbardziej. Dla wielu z nas optymalnie będzie wykonywać masaż zarówno przed, jak i po treningu.

Z czego wykonana jest rolka? Jest dostępna w różnych wariantach?

Jest wiele wersji rollerów na rynku. Każdy z producentów ma swoje własne patenty na kształty oraz rodzaje twardości. Te najczęściej spotykane są z dość twardej gąbki, jakby styropianu, ale bardzo wytrzymałego na ugniatanie. Te w mojej ocenie są najlepsze, bo są wystarczająco elastyczne, żebyśmy nie zrobili sobie nimi krzywdy, a jednocześnie wystarczająco twarde, żeby masaż był skuteczny.

Rafał Kocząb jest trenerem personalnym i aktywnym zawodnikiem w kulturystyce klasycznej. Jak przyznaje, ćwiczenia z rollerem korzystnie wpływają także na reprezentantów sportów sylwetkowych.
Rafał Kocząb jest trenerem personalnym i aktywnym zawodnikiem w kulturystyce klasycznej. Jak przyznaje, ćwiczenia z rollerem korzystnie wpływają także na reprezentantów sportów sylwetkowych. fot. Pan Julian

Ile kosztują rollery i czy to prawda, że w podstawowej wersji może go zastąpić nawet butelka napełniona wodą?

Przedział cenowy zaczyna się od 60 do nawet 200 zł. Prawda jest taka, że rollować się można nawet piłką do tenisa, rurą tekturową po folii strechowej czy - tak jak wspomniałeś - butelką z wodą. Myślę jednak, że nie będzie ona tak efektywna jak sprzęt przeznaczony stricte do automasażu. Ten podstawowy, wcale nie jest sporym wydatkiem jeśli spojrzymy na to, ile dobrego może zdziałać. Znam ludzi, którzy niesamowicie poprawili swoje parametry.

Czy roller może nam zastąpić prywatnego fizjoterapeutę?

Tak to akurat nie działa. Fizjoterapeuci to prawdziwi magicy, potrafią zdziałać naprawdę cuda i mają gigantyczną wiedzę o anatomii i fizjologii ciała. My - jako sportowcy, którzy jakby się wydawało, mają dużą wiedzę w tej materii - niejednokrotnie wychodzimy z gabinetu ze szczęką spuszczoną nisko przy ziemi. Boli cię nadgarstek, a przyczyną bólu okazuje się spięty jeden z mięśni grzbietu. Kawałek gąbki nie zdiagnozuje tego za fachowca, ale może nam pomóc rozmasować to miejsce i przynieść ulgę.

Czy korzystanie z rollera szczególnie służy konkretnym grupom - biegaczom, kulturystom, gimnastykom, piłkarzom, czy może wszystkim tak samo?

W dzisiejszych czasach większość ludzi ma problem z przykurczonymi mięśniami, także śmiało można powiedzieć, że korzystanie z rollera pomoże każdemu z nas. Jednak sportowcy z pewnością odczują znacznie więcej korzyści z masażu tego typu, aniżeli przeciętny Kowalski. Choć myślę, że i on byłby zadowolony z poprawy mobilności ciała.

Rollowanie których partii ciała można polecić początkującym, którzy dopiero "poznają się" z tym przyrządem?

Najłatwiej będzie nam zacząć od masażu mięśni nóg: czworogłowych, dwugłowych oraz łydek. Na nich najłatwiej jest nauczyć się techniki masażu, którą później możemy z powodzeniem przenosić na inne partie. Co bardzo ważne, pamiętajmy, aby masować się po tkankach miękkich. Stawy czy kości zostawmy w spokoju.

Czy taki masaż powinien sprawiać nam ból w trakcie jego wykonywania? Jak rozróżnić, czy to ten "dobry" ból, który rozluźnia nam mięśnie, a kiedy po prostu źle wykonujemy masaż?

Niektórzy mówią, że z czasem ból jest coraz mniejszy. Chyba za mało się masowałem, bo mnie zawsze boli tak samo nieznośnie, ale efekty po zakończeniu masażu są świetne. Masowanie odbywa się wyłącznie z wykorzystaniem ciężaru naszego ciała, więc dosyć ciężko przesadzić z uciskiem i krzywda nam nie grozi. Trzeba samemu wyczuć odpowiedni nacisk i po prostu podejść do tematu intuicyjnie, wsłuchać się we własny organizm. Regularne i poprawne technicznie rollowanie może przynieść wiele dobrego.

Opinie (18) 3 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.