wiadomości

stat

Rusz się! Poznaj własne ciało na jodze

Joga, przede wszystkim, pozwoli nam poznać nasze ciało.
Joga, przede wszystkim, pozwoli nam poznać nasze ciało. fot. gdyniasport.pl

Chcesz poznać własne ciało, zaakceptować jego słabości, wzmocnić je, poćwiczyć oddech? Idealnym miejscem do tego są zajęcia jogi, które dla Gdyńskiego Centrum Sportu prowadzi co wtorek Elżbieta Kucharska. W poprzednim tekście z cyklu Rusz się! prezentowaliśmy Grzegorza Surtela, a za dwa tygodnie napiszemy o Grzegorzu Brandtcie i zajęciach biegów z przeszkodami dla dzieci.



Bezpłatne zajęcia z jogi są organizowane przez Gdyńskie Centrum Sportu w każdy wtorek, w hali LA, dla dwóch grup. Jedne z nich dedykowane są seniorom - godz. 15, drugie, ogólne, zaczynają się o godz. 18.

Podczas zajęć może być trudne do rozgraniczenia, czy są one dla seniorów, czy ogólne. Uczestnicy przychodzą po prostu na tę godzinę, która im pasuje. Do tego, nie można wymagać od osoby, która czuje się na siłach, aby ćwiczyć nieco bardziej intensywnie, by przychodziła na spokojniejsze zajęcia. Najstarszy uczestnik jogi z GCS ma ponad 80 lat, natomiast najmłodsi, przyprowadzani przez rodziców, są w wieku 10 lat.

- Jeśli ktoś przez lata nie miał większej aktywności fizycznej, to zapewne pojawiły się u niego przykurcze. Wówczas na zajęciach wielu rzeczy nie będzie potrafił zrobić. Na jodze nikt nie będzie go jednak poganiał. Wszystkie ćwiczenia wykona we własnym tempie i na miarę możliwości. A po kilu miesiącach, gdy już pozna swoje ciało, dostrzeże również postępy i wejdzie na inny poziom. Jak pokazuje chociażby przekrój wiekowy, zajęcia jogi są dobre dla wszystkich, chyba że na uczestniczenie w nich nie pozwala lekarz - mówi Elżbieta Kucharska, która prowadzi zajęcia.
Niektórzy pojawiają się na zajęciach myśląc, że jest to medytacja. Oczywiście są odmiany jogi, gdzie mamy głównie ćwiczenia oddechowe i relaksacyjne. W Gdyni zajęcia składają się z asan, ćwiczeń fizycznych, które wymagają odpowiedniego skupienia.

- Osoba z zewnątrz, która jest naładowana stresem i przyzwyczajona do codziennego pędu, nauczy się u nas wyciszenia, obserwacji siebie, akceptacji ciała i wszystkich jego niedociągnięć. To jest coś mocno wpisanego w jogę. Na zajęciach słuchamy wskazówek prowadzącego i skupiamy się na sobie. Dzięki temu, w późniejszym czasie, jesteśmy w stanie docenić siebie oraz odizolować się od otoczenia - twierdzi Elżbieta.
Zajęcia trwają godzinę. Często rozpoczynają się od części, gdzie skupiamy się na oddechu w pozycji siedzącej lub leżącej. Później następuje rozciąganie, aktywizacja mięśni, praca nad siłą i wzmocnieniem. Zajęcia kończą się rozciągającymi asanami oraz pozycjami wyciszającymi, przynoszącymi całkowity relaks ciała. Na zajęciach dla seniorów pojawia się średnio 20-30 osób, natomiast na drugich około 80, choć czasami bywa i około 100 uczestników.

- 10 lub nieco więcej lat temu koleżanka namówiła mnie, aby wybrać się na zajęcia. Najpierw jeździłam na Chwarzno, później uczęszczałam na nie w GCS. Zaczęłam od jednych zajęć w tygodniu, później było ich więcej, aż w końcu znalazłam się na kursie instruktorskim - wspomina początki z jogą Elżbieta.
Dodaje także, że bez wątpienia panuje moda na jogę. W Stanach Zjednoczonych robią badania, z których wynika, że od początku XXI w. rokrocznie zwiększa się liczba osób uprawiających jogę. Może nie jest tak popularna jak bieganie, ale przecież nie wszyscy lubią biegać, a joga stanowi dla tej aktywności fizycznej świetną alternatywę.

Przed przyjściem na zajęcia zadbajmy o wygodny strój do ćwiczeń oraz o matę. Nie może być to karimata. Chodzi o to, aby ręce nie ślizgały się po podłożu, a karimata nam tego nie zapewni. Warto więc zadbać o specjalną matę do jogi.

W CYKLU "RUSZ SIĘ!" PRZEDSTAWIAMY ANIMATORÓW ORAZ ICH ZAJĘCIA, W KTÓRYCH MOŻNA BRAĆ UDZIAŁ CYKLICZNIE, NA OGÓŁ BEZPŁATNIE

Opinie (16) 8 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.