Spacer przez Wąwóz Huzarów w Lasach Oliwskich

3 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Uzupełnieniem do wycieczek rowerowych, które w weekendy organizuje Grupa Rowerowa 3miasto są wieczorne spacery po pracy, które prowadzone są w środku tygodnia Uzupełnieniem do wycieczek rowerowych, które w weekendy organizuje Grupa Rowerowa 3miasto są wieczorne spacery po pracy, które prowadzone są w środku tygodnia

W "zielonych płucach Trójmiasta" znajdziemy wiele ciekawych zakamarków, a wśród nich liczne pomniki przyrody oraz rezerwaty. Do większości tych miejsc dostać się można szlakami turystycznymi, a jeśli komuś chodzenie nimi już zbrzydło, wybrać się można inną dowolną ścieżką. Lasy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego to ogromny potencjał szczególnie dla piechurów. Niezliczona kombinacja ciekawych tras, którymi wędrować można praktycznie o każdej porze roku - czy to za dnia, czy po zmroku.

W skrócie:

Tym razem w ramach wieczornych spacerów po pracy postanowiliśmy zapoznać się z ciekawostkami górnej części Kleszej Drogi, która bierze swój początek w Dolinie Radości zobacz na mapie Gdańska i wiedzie w górę Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego aż po jedną z arterii Gdańska, ul. Słowackiego. Na półmetku dotarliśmy do Wąwozu Huzarów, a na zakończenie spaceru zeszliśmy do historycznego nasypu kolejowego, którym w niedalekiej przyszłości pojedzie Gdańska Kolej Metropolitarna. Obecnie, potocznie zwany "szlak zwiniętych torów" wykorzystywany jest do turystyki i rekreacji przez piechurów i rowerzystów.

Żeby nie było jednak za łatwo, Klesza Droga była dla nas tylko wskaźnikiem. Wędrowaliśmy natomiast oznakowanym na niebiesko, pieszym szlakiem Kartuskim, na który weszliśmy przy Kuźni Wodnej, u schyłku Drogi Filozofów. Równoległa ścieżka do Doliny Schwabego, którą płynie Potok Oliwski, szybko zaczęła zagłębiać się w lesie i piąć ku koronie Trójmiejskiego PK. Trochę spokojniej było od Wężowej Doliny, jednak padający wcześniej deszcz roztopił śnieg przez co utworzyło się mnóstwo grząskich niespodzianek, które mieliśmy do pokonania. Pośniegowa papka, błoto oraz głębokie koleiny przyczyniły się, że wydłużyła się znacznie nasza wędrówka, przez co zmuszeni byliśmy nieco zmienić jej trasę.

Pomimo tak trudnych warunków terenowych i tak dotarliśmy do zamierzonego wcześniej celu, którym był Wąwóz Huzarówzobacz na mapie Gdańska.

Wąwóz Huzarów:

Jak podaje na swej stronie internetowej Nadleśnictwo Gdańsk, Wąwóz Huzarów jest rezerwatem florystycznym i leśnym. Chroniony jest w nim m.in. Podrzeń żebrowiec, czyli występujący na terenach podgórskich i górskich gatunek paproci. Miłośników roślin mogą zainteresować również inne występujące tu gatunki jak m.in. zachyłka oszczepowata, przetacznik górski oraz dąbrówka piramidalna. Nam jednak te nazwy prócz paproci nic nie mówią, więc specjalnie nie zagłębialiśmy się w tematyce, ani też nie próbowaliśmy ich odszukać :)

Skąd jednak tak ciekawa nazwa rezerwatu? Przekopując różne informacje doszukaliśmy się również w archiwach naszego nadleśnictwa, że nazwę tę zaczerpnięto od wiodącej wzdłuż niego drogi - Huzarskie Manowce, oraz znajdującego się nieopodal - Parowu Huzarów. Pochodzenie tych nazw wywodzi się od stacjonującego na początku XX wieku w dawnych koszarach w Gdańsku-Wrzeszczu elitarnego pruskiego regimentu "Huzarzy Śmierci".

• Uzupełnieniem do wycieczek rowerowych, które w weekendy organizuje Grupa Rowerowa 3miasto są wieczorne spacery po pracy, które prowadzone są w środku tygodnia

Krocząc dalej, pożegnaliśmy się ze szlakiem Kartuskim i skierowaliśmy się na pieszy szlak Skarszewski, oznakowany kolorem zielonym, którym dotarliśmy do dość szerokiego duktu zwanego Lipnicką Drogą. Nie chcąc na siłę przedłużać naszej wycieczki zeszliśmy do osiedla Niedźwiednik, skąd przedostaliśmy się na nasyp dawnej, historycznej linii kolejowej zwanej obecnie "szlakiem zwiniętych torów". Ścieżka doprowadziła nas do pętli tramwajowej, skąd każdy wyruszył we własnym kierunku.

Wyrusz naszym tropem:

Lasy Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego to ogromny potencjał szczególnie dla piechurów. Niezliczona kombinacja ciekawych tras, którymi wędrować można praktycznie o każdej porze roku - czy to za dnia, czy po zmroku zachęca do odwiedzania ciekawych zakątków naszych lasów. Kryje się tu wiele ciekawostek, zarówno przyrodniczych jak i historycznych, które zamierzamy poznać. Dlatego jeśli masz ochotę do nas dołączyć, zrób to wreszcie!

Statystyki spaceru:

- Całkowity dystans: 13,3 km
- Łączny czas marszu: 3h38min

Ślad GPS

Spacer prowadził: Krzysztof Kochanowicz[GR3miasto]

Pomysł "spacerów po pracy":

Są one uzupełnieniem proponowanych przez naszą grupę wypadów rowerowych, organizowanych głownie w weekendy. Przykładem powyższej relacji, raz w środku tygodnia wybieramy się na krótki wypad pieszy po lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Trasa zwykle nie przekracza 15 km, a czas wędrówki 3 godzin. Na dłuższe wędrówki też draża nam się chodzić, te jednak organizujemy nieco rzadziej, w zależności od chęci. "W końcu nie samym rowerem człowiek żyje ;)"

Info:

Mając co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas, to nic nie kosztuje!

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Zajrzyj tutaj, by dowiedzieć się, gdzie w najbliższym czasie wybiera się Grupa Rowerowa 3miasto.

• TRÓJMIASTO-Najpiekniejsze miejsce na świecie (1)

• Wiele jest pięknych miejsc na świecie....

Nie trzeba jeździć nie wiadomo dokąd by przeżyć niesamowitą przygodę, nie trzeba sięgać po koronę ziemi by ujrzeć jej piękno. Piękno jest w zasięgu dłoni ...grunt to umieć cieszyć tym co nas otacza.

• Ciekawa nazwa tego wąwozu

Szkoda, że takie anegdoty / legendy o danym miejscu nie są dopisywane na tablicy informującej o miejscu. Przy wąwozie mamy jedynie informacje o faunie i florze i to jeszcze w mało przystępnym dla przeciętnego Kowalskiego języku:( Gdyby tak dodawano jakąś legendę może odwiedzający częściej zatrzywaliby się przy takich perełkach?

Nordycka Noc Saunowa

zajęcia rekreacyjne

TRE ćwiczenia uwalniające stres, napięcia i traumę z dr Markiem Kulikowskim