Spacer wzdłuż Potoku Swelini

5 listopada 2012 (artykuł sprzed 11 lat)
A oto nasza skromna grupka, a wśród nich nie tylko znajomi, ale i osoby, które dołączyły pierwszy raz. A oto nasza skromna grupka, a wśród nich nie tylko znajomi, ale i osoby, które dołączyły pierwszy raz.

Przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wiedzie mnóstwo ciekawych szlaków turystycznych, którymi wybrać się można czy to na krótki spacer, czy dłuższą wędrówkę. Dysponując kilkoma godzinami, nawet w zwykły powszedni dzień można udać się na całkiem przyjemną wycieczkę po lesie. Tym razem w ramach " spacerów po pracy" udaliśmy się na krótki wypad od ujścia po źródła Potoku Swelinii.

Trochę historii:

W średniowieczu Swelinia stanowiła północną granicę dóbr cystersów oliwskich. Jej nazwa została wymieniona w dokumencie wystawionym 5 III 1283 r. w formie Svelina. W okresie międzywojennym wzdłuż Swelini biegła granica Polski i Wolnego Miasta Gdańska. W toponimii niemieckiej rzeczka ta nosiła nazwę Granicznego Potoku. Swelinia, potok o długości 2,5 km i spadku 24m/km, ma źródła na wysokości 60 m n.p.m., obok dużej polany należącej do gdyńskiego Bernadowa. Jest jedynym sopockim potokiem płynącym w całości w otwartym korycie.
Główną atrakcją górnego biegu Swelini jest podmokły las ze starymi okazami olch czarnych i świerków pospolitych porastających brzegi strumienia. W dolnym biegu, na długości 550 m, Swelinia wrzyna się stopniowo w malowniczy wąwóz, stanowiący jeden z najcenniejszych fragmentów sopockiej przyrody. Jej ujście jest jedynym na gdańskim wybrzeżu, naturalnym, nieobudowanym ujściem potoku do morza.

Proponowana mapa Proponowana mapa
Wyrusz naszym tropem:

Nasz spacer rozpoczęliśmy w Sopocie na plaży, przy góralskiej chacie, znajdującej się w Parku Północnym, skąd udaliśmy ku ujściu potoku Swelini do Zatoki Gdańskiej. Odtąd potok był naszym wskaźnikiem, wzdłuż którego wędrowaliśmy oznakowanymi szlakami turystycznymi oraz innymi wyznaczonymi duktami leśnymi. Między granicą pasa nadmorskiego a główną arterią trójmiasta - aleją Niepodległości, kroczyliśmy jednym z sopockich szlaków spacerowych: Mew, oznakowanym kolorem zielonym na żółtym tle. Wiedzie on wzdłuż dość głębokiego wąwozu, którym płynie potok.

Więcej informacji znajdziesz w artykule
pt. "Wędrówka sopockimi szlakami spacerowymi"

Po przedostaniu się na drugą stronę wspomnianej powyżej głównej ulicy rozdzielającej pas nadmorski od Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, udaliśmy się w kierunku lasu ul. Bernadowską, do Doliny Swelini, w której znajduje się rezerwat przyrody zwany "Łęgiem nad Swelinią". Po minięciu cywilizacji weszliśmy na oznakowany kolorem czerwonym pieszy Szlak Wejherowski.

Po dojściu do terenów zabudowanych gdyńskiego Bernadowa obeszliśmy rezerwat, po czym skierowaliśmy się z powrotem do Sopotu. Ścieżka, którą wędrowaliśmy wiodła wzdłuż rezerwatu i płynącego w dole Potoku Swelini. Z potokiem pożegnaliśmy się przy jego rozlewisku, nieopodal ul. Mazowieckiej, skąd udaliśmy się ku cywilizacji.

Poniżej przedstawiamy Ślad GPS, jednak jest on trochę przekłamany, gdyż krocząc ścieżką wzdłuż rezerwatu nie schodziliśmy nad sam nurt potoku. W drodze powrotnej ścieżka wiedzie cały czas wzdłuż potoku, ok. 50-75 metrów od lustra wody.

Ślad GPS ; autor Tomasz Drabarek [sympatyk GR3miasto]

Statystyki spaceru:

- Całkowity dystans: 5,39 km
- Łączny czas marszu: 58 min
- Średnia prędkość: 6 km/h

Spacer prowadził: Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto].

• Wędrujemy plażą ku ujściu potoku Swelini do Zatoki Gdańskiej
  • Zbliżamy się do ujścia potoku Swelini do morza
  • Ujście potoku Swelini do morza
  • Charakterystyczne drzewo przy ujściu potoku Swelini
  • Po schodkach wchodzimy na klif i szlakiem spacerowym Mew udajemy się w kierunku głównej arterii trójmiasta
  • Dość wartki nurt potoku Swelini nieopodal ujścia
  • Wąwóz potoku Swelini między al. Niepodległości a pasem nadmorskim. Wzdłuż niego prowadzi szlak spacerowy.
  • Oznaczenie spacerowego szlaku Mew, wiodącego wzdłuż wąwozu potoku Swelini
  • Powoli dochodzimy do głównej arterii Sopotu - Al.Niepodległości
  • Do źródeł potoku udajemy się oznakowanym na czerwono pieszym szlakiem Wejherowskim.
  • U źródlisk potoku Swelini nieopodal gdyńskiego Bernadowa
  • W rezerwacie "Łęg nad Swelinią" stoją tablice informacyjne o ochronie tutejszej przyrody.
  • Miejscami widać stare spróchniałe drzewa...
...wędrując takimi miejscami trzeba zachować ostrożność !
  • Ścieżka biegnąca wzdłuż potoku Swelini oddalona jest od lustra wody ok.50-75 metrów, poniżej znajduje się rezerwat więc tam nie wchodzimy!
  • To mniej uczęszczana ścieżka, na której miejscami leżą różne przeszkody
  • ...gdzieniegdzie również i większe ;)
  • ...miejscami też jest dość wąsko i slisko
  • Kończymy naszą krótką wędrówkę nad rozlewiskiem potoku Swelini, nieopodal sopockiego osiedla Kamienny Potok.

Pomysł "spacerów po pracy":

Są one uzupełnieniem proponowanych przez naszą grupę wypadów rowerowych, organizowanych w weekendy. Przykładem powyższej relacji, raz w środku tygodnia wybieramy się na krótki wypad pieszy po lasach Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Trasa zwykle nie przekracza 10 km, a czas wędrówki 2 godzin.

Raz w miesiącu po spacerze planujemy również spotkania ścisłej czołówki grupy z uczestnikami wycieczek oraz naszymi sympatykami, którzy pragną podzielić się z nami swoimi pomysłami, jak również poprowadzić je w ramach "spacerów po pracy". Dłuższe trasy realizować będziemy w weekendy jako alternatywa dla wycieczek rowerowych. W końcu nie samym rowerem człowiek żyje ;)

Info:

Mając co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas, to nic nie kosztuje!

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Zajrzyj gdzie w najbliższym czasie wybiera się Grupa Rowerowa 3miasto

Zobacz także

Ja bym się chętnie wybrała na spacerek z Wami, ale obawiam się że nie nadążyłabym za Wami. 6km/h to już całkiem spora prędkość.

• To potrenuj trochę ;)

ja jako emeryt też myślałem, że nie dam rady.
      Na pierwszym wypadzie w zeszłym roku byłem z młodymi i przeszedłem z nimi zaledwie kilometr, na drugim nieco dalej, a teraz śmigam i nie jeden młody chciałby mi dorównać ;) ... trening czyni mistrza !

• Bardzo dobry pomysł a dla zapracowanych ponad normę można by zrobić wycieczkę wszerz róznych tutejszych potoków

z prelekcją na temat przepracowania w trakcie przeprawy:)

Wczoraj z kolegą pojechaliśmy rowerami wzdłuż innego potoku uchądzącego do morza. A czy wasza trasa wzdłuż Swelini nadaje się na rower. Pytam się gdyż ostatnio rozpoczołem cykl wycieczek wzdłuż potoków i właśnie Oliwski poszedł na pierwszy ogień

• Zmierzając w górę potoku wiodą dwa szlaki piesze...

...na których ruch rowerowy oczywiście jest dopuszczalny, ale wiadomo, poruszając się takimi ścieżkami rowerem należy zachować ostrożność. W drugą stronę, ścieżka którą spacerowaliśmy miejscami wiedzie krawędzią zbocza i tam poruszanie się rowerem raczej nie jest wskazane. Na ostatnim odcinku przed rozlewiskiem potoku Swelini jest dość wąsko, ślisko, a w poblizu rezerwatu leży sporo połamanych drzew, które utrudniają przejście. Ale jeśli lubisz rumaka nosić na plecach, to nikt Ci nie zabroni ;)

• Dziś będzie jakiś spacer? (5)

• A co trudno samemu sie ruszyć? (4)

Ja chodzę codziennie, czy to na plażę, czy do lasu...
      ...ale skoro brakuje motywacji, wejdź na stronę internetową grupy GR3.
      Nic tylko wskazywać wszystko palcem: kliknij na linka, który podają na dole artykułu.

Super Mario jak codziennie chodzisz może będziesz mi psa wyprowadzał na spacer? Temat spacerków słabo się sprzedaje, klików mało :(

• No i co z tego? Nie samymi klikami człowiek żyje... (1)

wpisami internetowymi i innymi pierdołami w sieci. Spacery organizowane przez powyższą grupę, to dobry pretekst by po pracy, w ciągu tygodnia spotkać się ze znajomymi, pogawędzić, a nie tylko z klapkami wykonywać swój zawód, wracać do domu i lulu. Mi ten pomysł bardzo się podoba ! Mam jednak nadzieję, że będą też spacery bliżej Gdańska ;)

• Południowe dzielnice tu się żyje!

Południowe dzielnice są idealne na spacery, po ciężkiej pracy można wybrać się na spacerek i pooddychać świeżym powietrzem.

• Fajnie, że są takie oganizacje, które robia to bezinteresownie i można w wolnym czasie sie z nimi zabrać

szkoda jednak, że w tygodniu pracuję do godz.18.
        Może uda mi się dołaczyć w któryś
        Do zobaczenia na szlaku

• Piekna traska...

...mieszkam w pobliżu i często tamtędy chodzę. Warto wybrać się tam również zimą kiedy mróz jest większy i śniegu trochę, albo na wiosnę kiedy wszystko kwitnie. To piękna okolica!

Tematyczny spacer miejski: Wzdłuż Kanału Raduni

spotkanie, spacer, zajęcia rekreacyjne

Dzienny Azymut - V sezon [2024] - Etap 1 - Gdynia Dąbrowa

zajęcia rekreacyjne, impreza na orientację, trening