wiadomości

Wędrówka przez Bieszkowickie Moczary

Bieszkowickie Moczary znajdują się na obszarze Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego

W Trójmiejskim Parku Krajobrazowym jest wiele ciekawych zakamarków. Jednym z najciekawszych pod kątem turystyki aktywnej i krajoznawczej jest obszar tzw. Bieszkowickich Moczarów. Nie trudno domyślić się, że teren ten obejmuje przede wszystkim rejony bagienne w okolicach Bieszkowic. Ułożona przez nas trasa wędrówki pozwala zapoznać się nie tylko z malowniczymi torfowiskami, ale również małymi jeziorami, które skrywają się wśród tutejszych lasów.

Bieszkowice i malownicze okolice:

Bieszkowice to mała wieś leżąca w gminie Wejherowo. Miejscowość ta znana jest przede wszystkim z letnich wypadów nad jezioro, wszak leżące nieopodal akweny, to jedne z najczystszych jezior nieopodal Trójmiasta. Tłumy i gwar zupełnie nam jednak nie po drodze, dlatego też uwielbiamy odwiedzać to miejsce poza sezonem, a najbardziej zimą. Przy większych mrozach jeziora i pobliskie torfowiska skute są lodem, a ścieżki twarde jak skała, co pozwala przejść nawet najbardziej podmokły teren o suchych stopach. Do tzw. Bieszkowickich Moczarów prócz okolicznych jezior: Bieszkowickiego, Zawiat, Borowo zalicza się także mniejsze akweny: Jezioro Pałsznik, Krypko, Wygoda, Rąbówko oraz Borowe Oczko. Pierwsze trzy objęte są ochroną dlatego też kąpiel w nich jest zabroniona.

Nasza trasa:

Jak wspomnieliśmy wcześniej, nie bez powodu na wędrówkę wybraliśmy się właśnie zimą, kiedy temperatury zeszły kilkanaście kresek poniżej zera. W innych porach roku, gdy jest ciepło obszary te są trudnodostępne. W wielu miejscach jest dość grząsko i mokro przez co przejście o suchych stopach jest raczej niemożliwe, chyba że zabezpieczymy się w wodery. W takich jednak gumiakach dłuższa wędrówka mija się z celem.

Naszą wędrówkę rozpoczynamy i kończymy w Bieszkowicach, na parkingu leśnym przy ul. Jeziornej. Na dobry początek udajemy się wąską ścieżką wiodącą brzegiem Jeziora Zawiat, które często mylone jest z Bieszkowickim. To drugie znajduje się nieco dalej, po drugiej stronie miejscowości. Na naszej trasie występuje ono nieco dalej. Ścieżka, którą podążamy doprowadza nas do kładki, a następnie rozdziela się w dwóch kierunkach. Chcąc zobaczyć jedno z najbardziej malowniczych tutejszych mokradeł warto udać się dalej prosto. O innych porach roku, ścieżka ta jest niedostępna, ale zawsze można udać się bokiem wzdłuż wzniesienia. Oba warianty wyprowadzają nas na oznakowany kolorem czerwonym pieszy Szlak Wejherowski.

Kliknij na mapę i prześledź naszą trasę metr po metrze mat. Open Street Map

Po dojściu na szlak odbijamy w prawo i udajemy się nad wspomniane wcześniej Jezioro Bieszkowickie. Szlak wiedzie tu nad samym jego brzegiem, po czym ponownie zagłębia się w lesie, a my wraz z nim. Szlakiem podążać każdy potrafi, dlatego też na najbliższej krzyżówce żegnamy się z nim i obieramy dukt w kierunku Jeziora Borowo. Przy pomocy dokładnej mapy tych okolic kluczymy raz w prawo, raz w lewo, podziwiając liczne torfowiska, aż w końcu dochodzimy także do zamierzonego celu.

Jezioro Borowo to śródleśne jezioro rynnowe o czarnej jak smoła wodzie. Niemniej jednak, tak na dobrą sprawę, brunatne jest tylko jego dno, a woda jest bardzo czysta i miękka. Główne kąpielisko, znajdujące się nieopodal schroniska harcerskiego i latem oblegane jest przez tłumy plażowiczów. Najprzytulniej jest tu jednak poza sezonem, i nic dziwnego, ze jesteśmy tylko my i przyroda. Cisza i spokój oraz przepiękne słońce zachęca nas do zrobienia pikniku.

Po krótkiej przerwie ruszamy w kierunku nieco mniejszych oczek wodnych. Jeziora Pałsznik, Krypko i Wygoda objęte są rezerwatem przyrody o nazwie "Pałecznica". Wokół nich poprowadzony został również tzw. obszar ochrony ścisłej "Natura 2000". Dwa z nich to tzw. jeziora lobeliowe, zaś najmniejsze - Jezioro Krypko - jest przykładem jeziora dystroficznego. Za najcenniejszy z tutejszych gatunków roślin związanych z jeziorami lobeliowymi należy uznać poryblin kolczasty, znany z zaledwie kilku stanowisk w Polsce.
Na naszej trasie spotykamy także inne śródleśne jeziorka i torfowiska jak np.: Jezioro Rąbówka. To maleńki, bagnisty akwen, który porastają przepiękne trawy i kępy, przez co jego brzeg jest praktycznie. Najbardziej wyeksponowany jest on właśnie teraz, gdy na drzewach nie ma liści. Latem jeziorko trudno wypatrzeć z drogi.

W okolicach Trójmiasta mamy wiele interesujących jezior i oczek wodnych. Jedne, z uwagi na występowanie wokół nich rzadkich gatunków roślin i zwierząt, objęte są ścisłą ochroną, inne udostępnione pod wypoczynek i turystykę. W poprzednich edycjach naszego cyklu wycieczek nad wodę w okolicach naszej aglomeracji opisywaliśmy zarówno jeziora znajdujące się na terenie Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego, jak: Jezioro Borowo, Bieszkowickie, Zawiat, oraz te poza jego granicami, m.in.: Jezioro Otomińskie, Tuchomskie, Marchowo i wiele innych. Jedne, z uwagi na łatwość dojazdu i pobliską gastronomię, latem oblegane są przez tłumy, inne bardziej kameralne, które cieszą się spokojem. Na szczęście poza sezonem, wszelkie plaże oraz miejsca postoju i wypoczynku "świecą pustkami".

Statystyki wędrówki:

-Miejsce rozpoczęcia i zakończenia wędrówki: Bieszkowice, parking leśny nad jeziorem
-Czas wędrówki wraz z postojami: 4h45min
-Dystans: 19,7 km
-Poziom trudności: średni
-Ślad gps i mapa wędrówki

Do wędrówki użyliśmy mapy Trójmiejskiego PK, 1:25 000 wyd. Eko-Kapio.pl

GALERIA ZDJĘĆ; fot. Krzysztof Kochanowicz & Danuta Kobylarz

Wędrówkę prowadził: Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto]

Zobacz także wideo relację w wypadu rowerowego po okolicznych jeziorach i mokradłach

Idea wędrówek w weekendy:

Spacery i wędrówki są uzupełnieniem proponowanych wypadów rowerowych, które organizowane są zwykle od wiosny po jesień. W okresie zimy częściej natomiast wyruszamy na piesze wędrówki zarówno po najbliższych nam okolicach, jak i nieco dalszych.

Info:

Co chwilę mamy nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego też nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas!

O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Zajrzyj i dowiedz się, gdzie w najbliższym czasie wybiera się Grupa Rowerowa 3miasto

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

mail

Napisz do nas

Brałeś udział w ciekawej wyprawie lub zawodach, o których chciałbyś opowiedzieć naszym czytelnikom? Napisz do nas na aktywne@trojmiasto.pl