Mieliśmy okazję uczestniczyć w drugiej edycji tegorocznego Nocnego Sztubaka. Tym razem wieczorna zabawa z mapą rozegrała się na gdańskim osiedlu Zaspa Rozstaje. Specyfika Sztubaka, a zarazem jego wyjątkowość, jak twierdzą uczestnicy, polega na tym, że w przeciwieństwie do wielu imprez na orientację, jak choćby Rodzinne Gry Parkowe, rozgrywany jest zawsze wieczorową porą w scenerii miejskiej. Kolejna i zarazem ostatnia tegoroczna edycja odbędzie się w środę 12 grudnia na terenie Jasienia.
Zasady zabawy:
Zasady zabawy są bardzo zbliżone do organizowanych w weekendy Gier Parkowych na Orientację. Na terenie imprezy rozstawione zostają punkty kontrolne (w skrócie PK) w postaci elektronicznych stacji SportIdent, oznaczone specjalnym trójwymiarowym "lampionem". Każdy zespół na starcie otrzymuje kartę
startową z elektronicznym chipem oraz mapę z zaznaczonymi za pomocą kółek miejscami, do których trzeba dotrzeć. W określonych w ten sposób lokalizacjach umieszczone są PK. Zadaniem uczestnika jest odnalezienie wszystkich ukrytych punktów w wyznaczonej kolejności i potwierdzenie swojego pobytu poprzez przyłożenie karty z chipem do stacji kontrolnej.
Do kogo skierowana jest impreza:W zabawie wziąć można udział indywidualnie, w grupie przyjaciół lub rodzinnie z dziećmi. Do wyboru są cztery trasy różniące się długością i stopniem trudności. Na mecie na każdego czeka drobny poczęstunek i uścisk dłoni Kierownika.
Trasy do wyboru
- - Adept - trasa najkrótsza i najłatwiejsza (2-3 km w linii prostej), przeznaczona dla osób początkujących oraz dla tych, którzy nie lubią lub nie mogą się męczyć. Punkty kontrolne ustawione w łatwych nawigacyjnie miejscach.
- - Stażysta - trasa średnia (3-4 km w linii prostej), w miarę łatwa, lecz wymagająca już pewnego myślenia koncepcyjnego i opracowania strategii odnajdywania punktów kontrolnych. Punkty kontrolne ustawione w miejscach ogólnodostępnych, lecz w pewnym oddaleniu od głównych ścieżek.
- - Terminator - trasa dość długa (3-5 km w linii prostej), wymagająca dobrych umiejętności czytania mapy i szybkiego kojarzenia obiektów na mapie z terenem. Punkty kontrolne zlokalizowane w miejscach nieoczywistych, często ukryte przed okiem przypadkowego przechodnia, które należy odszukać na podstawie precyzyjnego odczytu mapy.
- - Doktorant - trasa najdłuższa (4-7 km w linii prostej), najbardziej wymagająca (jak na doktoranta przystało), premiująca spostrzegawczość i umiejętność czytania mapy w biegu. Punkty kontrolne ustawione w miejscach wymagających bardzo precyzyjnej nawigacji.
Na Nocnym Sztubaku dopuszcza się start indywidualny lub zespołowy w grupach o dowolnej liczebności. Warunkiem sklasyfikowania zawodnika/zespołu jest dotarcie na metę wszystkich członków zespołu, podbicie stacji Meta, kończące pomiar czasu i odczyt karty w sekretariacie imprezy.
Ostatnia edycja Nocnego Sztubaka przyciągnęła ponad 100 osób.
Wyniki najlepszych uczestników na danych trasach:- Trasa Adept: Jarek Kabuła, czas: 29'54''
- Trasa Stażysta: Paula i Bartosz Maciejewscy, czas: 28'58''
- Trasa Terminator: Arkadiusz Dargacz, czas: 36'00''
- Trasa Doktorant: Anna Detlaff, czas: 43'33'' (w kategorii kobiet)
Michał Nowaczyk, czas: 28'43'' (w kategorii mężczyzn)
Zobacz kalendarz imprez spod znaku Bractwa Przygody Almanak:Organizatorzy:Bractwo Przygody Almanak, Stowarzyszenie Kultury Fizycznej
Kierownik zawodów: Wojciech Suchy
WWW: Nocny Sztubak>>>Aktualności na FacebookuKontakt mailowy: parkowe@almanak.pl
Sponsorzy:-Herbaciarnio-Kawiarnia Podróżnicza 18 Południk -Sklep turystyczny Tuttu.pl