Zimowy spacer po Kalwarii Wejherowskiej

16 stycznia 2013 (artykuł sprzed 11 lat)
Jak widać zainteresowanie naszymi wycieczkami jest spore, nawet zimą Jak widać zainteresowanie naszymi wycieczkami jest spore, nawet zimą

Kalwaria Wejherowska zwana Kaszubską Jerozolimą to bardzo malownicze miejsce, warte odwiedzenia nawet i w tygodniu po pracy. Spacer całą trasą procesji zapoznając się z jej obiektami tylko z zewnątrz, trwa nie dłużej niż dwie godziny. Cudnie jest tam niemalże o każdej porze roku, choć naszym zdaniem, to właśnie zimą, gdy wszystko tonie w mieniącej się w słońcu bieli, jest najpiękniej. Kalwarię odwiedzaliśmy już kilkakrotnie na rowerach, tym razem jednak postanowiliśmy przedstawić ją Wam z perspektywy wycieczki pieszej.

Trochę historii:

Kalwaria Wejherowska rozciąga się na trzech wzgórzach o biblijnych nazwach: Góra Oliwna, Syjon oraz Golgota, które górują nad miastem założonym przez Jakuba Wejhera. Głównym celem naszego spaceru było obejrzenie obiektów Kalwarii Wejherowskiej, której założenie zrodziło się wraz z myślą fundacji kościoła pod wezwaniem św. Anny oraz klasztoru dla franciszkanów reformatorów, na początku XVII wieku. W skład Kalwarii Wejherowskiej wchodzi 25 kapliczek, do najcenniejszych należą: Pałac Piłata, Wniebowstąpienia, Spotkanie Chrystusa z Matką, kościół Trzech Krzyży, Ogrójec oraz Grób Chrystusa. Na co dzień kaplice są zamknięte. Chcąc zobaczyć ich wnętrza należy zgłosić się do Ojców Franciszkanów i  umówić się na wizytę.

Cały kompleks stanowi perłę architektury sakralnej w Polsce północnej i obok Kalwarii Zebrzydowskiej i Pakoskiej jest najstarszym sanktuarium Męki Pańskiej w Polsce.

Trasa procesji po Kalwarii Wejherowskiej:

Dla ułatwienia zwiedzania wyznaczono tzw. ścieżkę kalwaryjską, my jednak chcieliśmy jak najmniej mieć styczności z cywilizacją, dlatego też wędrując udaliśmy się przez las oraz Dolinę Cedronu, która rozdziela trasę kalwarii. W większości szliśmy wytyczonymi ścieżkami opierając się o tutejsze szlaki turystyki pieszej, m.in. dobrze nam znany szlak Zagórskiej Strugi.

Ślad GPS naszego spaceru

Przeczytaj także: Nocny spacer wśród kapliczek Kalwarii Wejherowskiej.

Wędrując wejherowskimi wzgórzami wykorzystujemy szlaki piesze Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego Wędrując wejherowskimi wzgórzami wykorzystujemy szlaki piesze Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego

Będąc w mieście Jakuba Wejhera prócz samej kalwarii warto odwiedzić również pięknie odnowiony rynek miejski oraz dawną rezydencję rodziny Przebendowskich i Keyserlingów, znajdującą się w malowniczym parku im. A. Majkowskiego. Pałac został wzniesiony na początku XIX wieku przez niemiecką rodzinę Keyserlingków, na miejscu pałacu polskich magnatów, Przebendowskich. Zachowany został pierwotny kształt budynku, jego podziały i neogotycki wystrój architektoniczny. Od 1993 roku w murach pałacu znajduje się Muzeum Piśmiennictwa i Muzyki Kaszubsko Pomorskiej.

Przeczytaj także o  dworach i pałacach Północnych Kaszub.

Sposoby dojazdu/dojścia lub wycieczki:
Do Wejherowa dotrzeć można na wiele sposobów. Najszybciej oczywiście będzie samochodem wyruszając główną arterią trójmiasta, ale nie spiesząc się warto udać się malowniczą trasą przez Kaszuby: kierując się przez Koleczkowo, Bieszkowice i Nowy Dwór. Tą samą trasą, niestety tylko w ciągu tygodnia podąża autobus PKS. Dogodnie jest również dotrzeć do Wejherowa kolejką SKM, która z Gdyni Głównej jedzie nieco ponad pół godziny.

Wycieczka rowerowa zajmie nam już przynajmniej pół dnia, jednak wszystko zależy od trasy którą wybierzemy. Podobnie jak samochodem możemy wybrać drogę asfaltową lub udać się przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, a tu wariantów cała masa. Bardzo przyjemnym odcinkiem między Gdańskiem/Gdynią a Wejherowem będzie niebieski szlak rowerowy.

Piechotą natomiast, to już nie lada wędrówka! Jeśli czujemy się na siłach i potrafimy dobrze nawigować, trasa "na azymut" nie powinna przekroczyć 50 km. Jeśli wolimy marsz oznakowanym szlakiem, to z trójmiasta do Wejherowa, przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wiodą:
- czerwony szlak Wejherowski, z Sopotu Kamiennego Potoku, o dystansie: 55 km
- czarny szlak Zagórskiej Strugi, z Gdyni Św. Maksymiliana, o dystansie: 56 km

Próbowaliśmy naszych sił w drodze powrotnej, jednak przy tak głębokim śniegu spasowaliśmy w Rumi, oto nasz ślad GPS

Trasa wycieczki opracowana na podstawie mapy Wyd. Eko-Kapio.pl

• Pierwsza z odwiedzonych kapliczek: Grób NMP
  • Wdrapujemy się na Górę Oliwną, na szczycie której znajduje się kaplica Wniebowstąpienia.
  • Jest ślisko, a schody nieodśnieżone, dlatego dobrze jest podeprzeć się kijkami.
  • Z Ogrójca rozciąga się przepiękny widok na miasto
  • Kaplica o nazwie "Pocałunek Judasza"
  • Z Góry Oliwnej wędrujemy szlakiem Zagórskiej Strugi w kierunku Doliny Cedronu
  • Widać, że zimą specjalnie nikt tędy nie wędruje. Jesteśmy więc pierwsi ;)
  • Pomimo niezłej przeprawy udaje nam się dotrzeć nad potok Cedronu
  • Dolina Cedronu
  • Szlaki piesze: Wejherowski i Zagórskiej Strugi w okolicy Parku im. A. Majkowskiego
  • Krzysiek wciela się w rolę przodownika stada i prowadzi nas ku kolejnym kapliczkom, tym razem "na azymut" ;)
  • Zima i piękna jej sceneria
  • Nie spuszczamy prowadzącego z oka, choć pot leje się z czoła.
  • Świetne towarzystwo, ruch na świeżym powietrzu, turystyka krajoznawcza, to tylko kilka z zalet naszych spacerów
  • Wędrują z nami i młodsi i starsi
  • Kapliczka o nazwie "Pierwszy upadek"
  • Kapliczka o nazwie "Podjęcie krzyża"
  • Pałac Piłata
  • ...i znowu pod górkę
  • Na trasie nie brakuje też "przeszkód"
  • Wdrapujemy się pod "Golgotę"
  • Kościół Trzech Krzyży

GALERIA ZDJĘĆ 1; autor: Jolanta Spychalska [sympatyk GR3miasto]

GALERIA ZDJĘĆ 2; autor: Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto]

Wycieczkę prowadził: Krzysztof Kochanowicz [GR3miasto]

Info:

O naszych inicjatywach, rajdach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową lub wpisując się na listę sympatyków. Jeśli chcesz być na bieżąco informowany co organizujemy, napisz do nas e-mail: gr3miasto@gmail.com

• Uwielbiam te rejony

Pagórkowate rejony północnych Kaszub przypominają mi moje rodzinne Bieszczady i nawet spotkałem się z takim określeniem tutejszych stron. Bardzo tu malowniczo szczególnie w okolicy Wejherowa, Luzina, Bożegopola i Paraszyna. Piękne trasy piesze i rowerowe zachęcają do uprawiania turystyki. Teraz jednak przy tak głębokim śniegu warto wybrać się na biegówki.

Pochodzę z Pakości i zapraszam do obejrzenia Kalwarii Pakoskiej. Przepiękne miejsce. Wkrótce wybieram się, żeby zwiedzić tę wejherowską.

• Na Kaszubach warto odwiedzić również kalwarię w miejscowości Wiele

Znajduje się nieopodal Brus i Zaborskiego Parku Krajobrazowego
      To piękne rejony bogate w wiele malowniczych jezior. Wiedzie tam mnóstwo szlaków pieszych oraz tras rowerowych.
      Polecam

• To samo po zmroku (1)

Czarnym szlakiem z Wejherowa, po Kalwarii, ale po zmroku - potęguje pozytywne wrażenie.

• Nie wszystkie kapliczki są oświetlone ;(

Spacer Tropem Przyrody: nadwiślańskie łosie

spacer, zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka