wiadomości

Będzie nowy szlak w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym

Główna trasa będzie miała długość niemal 21 km, zaś pięć łączników osiągnie łączną długość ponad 18 km.
Główna trasa będzie miała długość niemal 21 km, zaś pięć łączników osiągnie łączną długość ponad 18 km. fot. Łukasz Unterschuetz/Trojmiasto.pl

Będzie ułatwiać poruszanie się po parku w granicach administracyjnych Gdańska oraz służyć zarówno pieszym, jak i rowerzystom. W ubiegły czwartek podpisano umowę na dokumentację projektową szlaku turystycznego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, która powinna być gotowa do końca października. Po zrealizowaniu projektu, łączna sieć szlaków w granicach Gdańska, Sopotu i Gdyni zwiększy się do blisko 80 km.



Jak często odwiedzałe(a)ś przed epidemią Trójmiejski Park Krajobrazowy?

niemal codziennie 26%
kilka razy w miesiącu 35%
kilka razy w roku 26%
praktycznie w ogóle 13%
zakończona Łącznie głosów: 877
Trójmiejski Park Krajobrazowy został utworzony w 1979 roku. Jego powierzchnia wynosi blisko 20 tys. ha. Składa się z dwóch kompleksów leśnych. Większy kompleks północny obejmuje część terenów Gdyni, Rumi, Szemudu i Wejherowa, zaś dwukrotnie mniejszy kompleks południowy kolejne fragmenty terenów Gdyni, Sopotu i Gdańska.

Wspomniany park służy jednak nie tylko ochronie tutejszej fauny i flory, ale jest również miejscem rekreacji. Tysiące osób korzysta z przebiegających przez jego teren szlaków, aby choć na chwilę odetchnąć od miejskiego zgiełku.

Projekt warty blisko pół miliona zł



Właśnie wykonano krok, dzięki któremu poruszanie się po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym będzie jeszcze wygodniejsze dla spacerowiczów i rowerzystów, przy możliwie minimalnej ingerencji w ekosystem. W ubiegły czwartek 9 kwietnia podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej szlaku turystycznego w granicach administracyjnych Gdańska. Wykonawcą jest spółka PPK Progress, która zainkasuje za to 498 tys. zł.  

- Projekt ma uwzględnić utwardzenie istniejących oraz budowę nowych ścieżek dla pieszych i rowerzystów. Szlak będzie dokładnie oznakowany i zabezpieczony. Przewidziano m.in. wykonanie barier ochronnych. Zadanie przewiduje odcinkowe wprowadzenie wydzielonych pasów rowerowych oraz wykonanie przejść dla rowerów i pieszych - opisuje Aneta Niezgoda, rzecznik prasowy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje inwestycję.
Koszt wykonania projektu został dofinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Zgodnie z harmonogramem, dokumentacja nowego szlaku powinna być gotowa do końca października. Jeśli terminu uda się dotrzymać oraz pozyskać niezbędne środki, budowa szlaku powinna rozpocząć się w przyszłym roku.

Od Jasienia do Sopotu, łączniki do kilku dzielnic



Projektowany szlak będzie przebiegał od Jasienia do granicy miasta na Osowej, gdzie połączy się ze szlakiem sopockim. Po zrealizowaniu inwestycji, sieć szlaków turystycznych w gdańskiej części Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego wzrośnie do 39,16 km, zaś w całym Trójmieście do 78,1 km.

Poglądowa mapa głównego szlaku i pięciu łączników w granicach Gdańska.
Poglądowa mapa głównego szlaku i pięciu łączników w granicach Gdańska. mat. pras. DRMG
- Główna trasa turystyczna przebiegać ma na odcinku od ul. Źródlanej do zbiornika retencyjnego Jasień. Następnie szlak prowadzić będzie przez lasy Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego "Dolina Strzyży" do Matemblewa i ul. Słowackiego. Trasa przecinać ma ul. Słowackiego na wysokości osiedla Złota Karczma, następnie przez teren Lasów Oliwskich prowadzić będzie do ul. Bytowskiej. Stąd kierować się będziemy do Owczarni i Drogą Rynarzewską dalej przez ul. Spacerową aż do połączenia ze szlakiem turystycznym na terenie Sopotu - doprecyzowuje Niezgoda.
Ponadto, do głównej trasy zostanie poprowadzonych pięć tzw. łączników:


  • pierwszy będzie przebiegał dookoła zbiornika Jasień,
  • drugi wzdłuż nasypu PKM Jasień, od zbiornika do ul. Szybowcowej na Matarni, a następnie wzdłuż ul. Słowackiego do Złotej Karczmy,
  • trzeci od Matemblewa do ul. Słowackiego, przecinając ul. Potokową, następnie wzdłuż ul. Słowackiego do wysokości nasypu PKM,
  • czwarty od szlaku głównego do osiedla Złota Karczma,
  • piąty od ul. Bytowskiej do Parku Reagana wzdłuż ul. Spacerowej, ul. Pomorskiej i Potoku Oliwskiego.

Opinie (88) 1 zablokowana

  • Szkoda że wszędzie leją asfalt (6)

    ja lubię rowerem śmigać po ścieżkach i w lesie asfalt? Może w pokoju lub salonie niech sobie pomysłodawca wyleje!

    • 110 11

    • wszedzie czyli gdzie? (1)

      zresztą co masz do asfaltu? ważne żeby samochodów nie było. trasy asfaltowe w lasach to nic nadzwyczajnego. nie kazdy lubi sie babrac w błocie. i takie i takie powinny byc.

      • 7 30

      • To jest las, a nie park, chociaż tak się nazywa.

        • 20 4

    • nie będzie asfaltu (3)

      będą kamulce o ostrych krawędziach.

      • 7 2

      • (2)

        skąd informacja że będą szutry?

        • 0 1

        • informacja jest o asfalcie, jak miałyby być szutry, byłyby i kamulce o ostrych krawędziach (1)

          • 0 0

          • Informacja jest o utwardzaniu

            To powinno znaczyć to co myślisz ale nie pisał tego fachowiec więc możliwe, ze chodzi tylko o tłuczeń.

            • 0 0

  • Pół bańki za projekt poprowadzenia szlaku istniejącymi drogami w lesie? (6)

    To nie lepiej było za te pieniądze po prostu oznakować tę trasę?

    • 131 5

    • ja bym to oznakował zgodnie z zasadami PTTK za 4.900 złotych

      • 30 1

    • (1)

      To nie może pracownik PTTK czy wydziału turystyki przejść się trasą i oznakować?

      • 23 1

      • chyba członek PTTK, pracowników to oni za wiele nie mają

        • 6 0

    • dokładnie

      Za te pieniądze (500 tys.) można oznakować wszystkie szlaki turystyczne w całym województwie. Za 1 kilometr oznakowania szlaku wykonawca (wykwalifikowany znakarz z PTTK) otrzymuje około 60 - 70 zł. W tym mieści się praca znakarza, podatek, transport, ewentualny nocleg, sprzęt, farba.

      • 26 0

    • Bedzie okazja znowu do wyciecia paru 100 letnich drzewek

      • 16 1

    • Poprawa nawierzchni

      będzie

      • 0 0

  • (3)

    Jak już muszą wydać te pieniądze to niech połączą trasą TPK z lasami otomińskimi. Przejechać rowerem przez węzeł drogowy koło Auchan to istny koszmar.

    • 58 1

    • wiadukt rowetowy-Kminkowa - Kalinowa

      i jesteś na Otomińskiej.
      Albo od razu wiadukt prxy działkach w Jasieniu

      • 6 0

    • Dokładnie. Przejazd utrudniony na Maxa

      • 4 1

    • Nie prawda. Masz tam piękną kładkę rowerową

      • 5 0

  • Oby nie przez kolejne wycinki,

    które z przerażeniem obserwuję, że mają miejsce. Zostawcie to miejsce w spokoju. Ono sobie poradzi. Łapy precz od drzewostanu.

    • 89 4

  • Na moje oko to juz wszystko dawno jest. Te trasy istnieją (2)

    wiec co oni bedą wytyczac?

    • 97 3

    • znaki na drzewach

      odkryto nowy kolor, więc można wytyczać kolejny szlak. Ja już tamtędy jeździłem, ale tetaz będzie można to palnąć naraz, wuszukując kolorowe oznaczenia.

      • 12 1

    • beda wytyczac nowe mozliwosci lapowkarstwa i kolezenskiego finansowania z UE

      • 5 2

  • lepiej jak by zainwestowali w jakies kładki pieszo-rowerowe nad obwodnicą i spacerową (4)

    tego brakuje

    • 85 3

    • (2)

      popieram

      • 7 0

      • (1)

        Lepiej tunele zwierzyna skorzysta

        • 5 0

        • mylisz się, jelonek musi mieć niebo nad głową, dołem nie pójdzie

          tak mówią

          • 0 0

    • tak jest, kładki, a może i lepiej tunele

      • 0 0

  • Leśnicy nie zaorają ścieżki, jak w Sopocie przy barbażynskiej wycince drzew?

    • 38 3

  • jakość mapy taka jak jakość urzędników (1)

    czyli żadna!

    Za taki badziew dostają pieniądze? Wstyd! Ogromna ilość darmowych narzędzi i map, a tutaj ktoś kredkami sobie maluje...

    • 69 2

    • Mapa

      Właśnie chciałem to samo napisac, tragedia, wstydził bym się wstawiać taka mapkę do artykułu.

      • 24 0

  • kolejne bariery z rur hydraulicznych ?

    • 30 1

  • to bedzie kolejna droga (1)

    do wywozu drzew a nie dla nas

    • 85 4

    • ^

      przyszedlem to napisac

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

mail

Napisz do nas

Brałeś udział w ciekawej wyprawie lub zawodach, o których chciałbyś opowiedzieć naszym czytelnikom? Napisz do nas na aktywne@trojmiasto.pl

Najczęściej czytane