• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdynia otwiera się na rowerzystów

Magdalena Iskrzycka
13 kwietnia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Pełnomocnik i urzędnik rowerowy mają być zgranym duetem, który zapewni gdynianom nowoczesną sieć dróg rowerowych. Pełnomocnik i urzędnik rowerowy mają być zgranym duetem, który zapewni gdynianom nowoczesną sieć dróg rowerowych.

Gdynia jest coraz bardziej otwarta na głos rowerzystów. Powołała właśnie nowego Pełnomocnika Prezydenta Gdyni ds. Komunikacji Rowerowej oraz Gdyńskiego Urzędnika Rowerowego, czyli duet, który odpowiadać będzie za koordynację projektów i inwestycji ważnych dla miłośników dwóch kółek.



Dojeżdżasz rowerem do pracy/szkoły?

Rowerzyści zgodnie twierdzą, że Gdynię czeka dużo pracy, by infrastrukturę rowerową doprowadzić do stanu zadowalającego. Nieskomunikowane, dziurawe ścieżki rowerowe czy brak parkingów dla rowerów to główne problemy doskwierające gdyńskim fanom dwóch kółek.

Już wcześniej pisaliśmy, że lekiem na te niedogodności będzie praca nie tylko pełnomocnika ds. dróg rowerowych, ale także urzędnika, który będzie za nie odpowiadał. "Lekarzy" będzie dwóch. Z problemami rowerzystów mierzyć się będą Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski - świeżo powołany Pełnomocnik Prezydenta Gdyni ds. Komunikacji Rowerowej - oraz Rafał Studziński - działający jako Gdyński Urzędnik Rowerowy. Zmuda-Trzebiatowski to radny Gdyni, zastąpi na tym stanowisku Marcina Wołka, również radnego, a także wykładowcę akademickiego, który zrezygnował z funkcji. Jego następca będzie pracował społecznie. Studziński jest natomiast urzędnikiem Zarządu Dróg i Zieleni, który do tej pory pracował także przy projektach dróg rowerowych. Teraz będzie to jego główne zadanie.

- Zaczęliśmy od przejrzenia planów związanych z przebudową ul. Morskiej. Udało nam się wprowadzić kilka poprawek, które ułatwią życie rowerzystom. Niestety, związane to będzie z opóźnieniem prac, ale moim zdaniem warto poczekać - mówi Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski.

Unikanie tego typu opóźnień, czyli dbanie o to, żeby aspekt rowerowy był brany pod uwagę już w początkowych fazach realizacji różnych projektów i inwestycji miejskich to jeden z obowiązków Gdyńskiego Urzędnika Rowerowego.

- Pierwszy sukces to samo powołanie tych stanowisk - mówi Łukasz Bosowski ze stowarzyszenia Rowerowa Gdynia. - Liczę na to, że teraz zachowanie zgodności z europejskimi standardami dotyczącymi infrastruktury rowerowej nie będzie już stwarzało problemu.

To jednak nie jedyny sukces, w który celują Zmuda-Trzebiatowski i Studziński. Na pierwszy ogień chcą odchudzić Gdyńską Radę Rowerową o kilku urzędników, zająć się infrastrukturą, taką jak ścieżki i parkingi, a także spopularyzować transport rowerowy.

- Będziemy wyróżniać firmy zachęcające pracowników do porzucenia samochodu na rzecz roweru. Postaramy się też wpłynąć na zwiększenie ilości imprez, kierowanych do amatorów dwóch kółek - wylicza Zmuda-Trzebiatowski.

Wraz z powołaniem Pełnomocnika ds. Komunikacji Rowerowej oraz Urzędnika Rowerowego, Gdynia dołączyła do Polskiej Unii Mobilności Aktywnej, która za cel stawia sobie między innymi promocję roweru jako środka codziennych dojazdów.

Opinie (252) ponad 10 zablokowanych

  • Dpua z rowerami ...

    Ostatnią zimę przeżyło 20% pszczół !!!

    TO JEST PRAWDZIWY PROBLEM !!!

    • 2 2

  • Gdynia otwiera się od dwudziestu lat

    dla rowerzystów. Kiedy się otworzy tego nikt nie wie. Jeżeli otwarciem jest zatrudnienie dwóch niewiadomo co robiących urzędników ds rowerów, to władzom Gdyni gratuluję poczucia humoru.

    • 7 4

  • Miała byc (11)

    Miedzy innymi sciezka Gdynia-Hel do konca tego rolku(jakos nie wierzeI.Jesli chodzi o sciezki rowerowe to Gdynia daleko za Gadanskiem.

    • 60 5

    • To nic. Miała być krajowa ścieżka, od gór po morze, z zajazdami po drodze i nie wiadomo czym tam jeszcze. (8)

      Ogólnie Polska to kraj projektów.

      • 10 4

      • Ogólnie Polska to kraj projektów. (6)

        Ale jakich pięknych...

        • 7 1

        • Projektów i zapowiedzi, obietnic itp (5)

          Najgorsze jest to, że ludzie, którzy nie spełniaja SWOICH obietnic nie odpowiadają za to.
          A można by to tak łatwo zmienić...
          Ale naród strasznie łatwo daje się manipulować

          • 8 3

          • Czy można karać za coś czego się nie zrobiło ? Jak w starym dowcipie o szkole... (4)

            • 2 3

            • Można karać... (1)

              nie głosowac na tych samych gości... ale na to społeczeństwo jest za głupie czego efekty widzimy kazdego dnia...

              • 1 3

              • Widzę, że jeden mądry

                prawdę napisał

                • 0 3

            • jakim? :) (1)

              • 2 2

              • jakim? :)

                Jasiu pyta się pani : czy można ukarać kogoś za coś czego nie zrobił. Pani mówi, że nie. To dobrze, nie zrobiłem zadania domowego.

                • 4 1

      • nie implikuj, że nic się nie realizuje

        Polska krajem w budowie, choć mogłoby być jeszcze lepiej

        • 4 0

    • a nieprawda! (1)

      Jest wieloletni program budowy scieżek rowerowych, TRICITY, który realizują razem Gdańsk, Sopot i Gdynia w latach 2007 - 2013. Celem jest m.in połączenie z owymi ścieżkami na płw. helskim. Zatem - pesymizm bezpodstawny.

      • 3 6

      • Pani Grajter - co tam u Jurka?

        :)

        • 4 0

  • A ścieżek jak nie było, tak nie ma. (6)

    Jeden rezygnuje, drugiego powołują.... Pensje lecą, a efektów brak.

    • 88 15

    • Oczekujesz efektów po jednym dniu pracy? (1)

      Zmiany zajmują jednak troszkę więcej czasu.

      Akurat co do tego "jeden rezygnuje, drugiego powołują", to nie wiem, czy zauważyłeś określenie "społeczny" - to znaczy, że za tę funkcję pełnomocnik rowerowy (poprzednio w osobie p. Wołka, teraz p. Zmuda-Trzebiatowski) nie pobierają dodatkowej pensji. Więc nie ma mowy o "lecących pensjach".

      • 8 5

      • efekty powinny być bo Wołek chyba z 5 lat się tym zajmował efekty mamy -poprowadzone jak po pijaku ścieżki na Wzgórzu zrobione na odwal się niebezpieczne bez wjazdów i zjazdów na i z ulicy masa innych bubli

        • 2 1

    • i żeby nie było !!! zobaczcie jaki bajzel w Gdańsku !!!

      • 2 3

    • efektem mają być nie tylko i nie głównie ścieżki

      ale sensowna polityka rozwoju miasta nie zakładająca poprawy warunków tylko dla ruchu samochodów lub głównie dla korzystających z samochodów.

      • 5 0

    • Czytanie ze zrozumieniem

      Jest napisane że będzie on pełnił tą funkcję społecznie

      • 6 1

    • Toć pełnomocnik jest, to i ścieżki będą

      nie od razu...Gdynię zbudowano

      • 4 7

  • Urzędnik rowerowy :-) (2)

    Nie ma to jak zacząć od najważniejszych spraw

    • 6 4

    • kształt układu przestrzennego miasta i jego układu komunikacyjnego (1)

      to jedna z najważniejszych rzeczy w mieście. System rowerowy nie może być traktowany jako nieważny margines strategii rozwoju miasta.

      • 4 0

      • owszem z tymże plany budowania dróg rowerowych wzdłuż ulic o małym ruchu są bez sensu jakiś matołek z UM chce drogi rowerowej wzdłuż ul.Kartuskiej w Chyloni po co się pytam przecież na ulicy jest miejsca od groma a jadąc taką wykrojoną z chodnika drogą rowerową trzeba uważać dosłownie co kawałek mając jakiś wyjazd przejazd krawężniki po co to.Robi się masę rzeczy ale nie robi się najważniejszego,żeby się dostać od pebuchu na Wiśniewskiego dalej trzeba rower na plecach przez tory taszczyć zamiast coś tam zrobić panowie budują monumentalną estakadę rowerową

        • 3 0

  • Ale żeby tak zaraz w pierwszym dniu urzędowania

    łamać przepisy? Ja rozumiem, prezydent, dziennikarze, sesja zdjęciowa ale dlaczego tandem porusza się po chodniku a nie po biegnącej obok ddr? Czyżby gdyński zwyczaj jazdy po chodniku zamiast po jezdni miał być w ten sposób nobilitowany? Proszę, nigdy więcej :-)
    Trzymam kciuki za powodzenie działań.

    • 3 3

  • Gdańsk - Gdynia (2)

    Nie dalej jak wczoraj chciałam sprawdzić połączenie rowerowe Gdańsk-Gdynia, żeby zrezygnować z dojazdu do pracy samochodem. I tutaj zaskoczenie, droga rowerowa kończy się wraz granicą Sopot-Gdynia (mowa o odcinku przy plaży). Żeby przedostać się dalej trzeba targać rower po plaży przez kilka ładnych metrów, albo wnieść go po schodach (niemurowanych, bez wjazdu).

    • 4 1

    • no popatrz, góra wyrosła na drodze

      a to niefart

      • 1 2

    • A ja jeżdżę

      Jeżdżę czasem do pracy z Gdyni Śródmieście do Wrzeszcza. Jadę wzdłuż Zwycięstwa-Niepodległości-Grunwaldzkiej. Najgorszy jest odcinek do Klifa - fragmenty ścieżek raz po jednej raz po drugiej stronie ulicy, więc znaczne odcinki pokonuję po chodniku. Potem jest lepiej: długa prosta do Sopotu, przez Sopot Armii Krajowej i w Gdańsku już prawie tylko po ścieżkach rowerowych. I perspektywa przepychania się przez ten pierwszy odcinek w Gdyni najczęściej mnie zniechęca do wzięcia roweru i studzi entuzjazm. Gdyby tam sytuacja uległa poprawie na pewno bym jeździł częściej. Czekam na to od wielu lat. Może się doczekam.

      • 6 1

  • Populistyczna ściema !!! (3)

    Kolejna populistyczna ściema ! Bogata Gdynia obstawia się dodatkowymi stanowiskami bo ci którzy pracują w tym urzędzie są bezwładną niedecyzyjną masą na naszym utrzymaniu. Zwolniłbym połowę kompletnie niepotrzebnych stanowisk i wszystkich przydupasów a pozostałym podniósł pensje stosownie do zaangażowania a nie przepisów i wysługi lat. To może wtedy mielibyśmy rowerowe ścieżki.

    • 10 5

    • januszu, ścieżki bywają budowane nie po to, by poprawić życie mieszkańcom chcących (2)

      korzystać z roweru, ale by móc powiedzieć uzależnionym od samochodu (dojeżdżającym do pracy z odległości mniejszej niż 3 km) że "udało nam się usunąć z jezdni tych zawalidrogów na dwóch kółkach". Potrzebny jest całościowy system, a nie tylko "ścieżki" (często- śmieszki)

      • 4 1

      • a ja nie chcę ścieżek rowerowych na chodnikach, chodniki są dla pieszych (1)

        • 4 4

        • ja też nie chcę jeździć na rowerze między pieszymi ponieważ często przekraczam na rowerze 40-tkę a taka prędkość na dróżce rowerowej wytyczonej po polsku to ryzyko potężnego wypadku projektanci dróg rowerowych dalej żyją w czasach kiedy jeździły rowerki reksio nie było przerzutek a rowery były używane do niedzielnych wycieczek

          • 4 0

  • GdyniaGdańsk (3)

    Kiedy będę mógł z Centrum Gdyni przejechać wzdłuż zatoki do Centrum Gdańska?

    • 15 1

    • tylko siodełko sobie załóż

      • 0 1

    • centrum

      a gdzie jest to centrum Gdańska co leży przy zatoce?

      • 7 3

    • A czemu teraz nie możesz ? Barykady na plaży postawili ?

      • 6 5

  • I tak 1 x w miesiącu pojedzie masa krytyczna !

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Główne Miasto Gdańsk - spacer z Walkative!

w plenerze, spacer

Spacer tematyczny po mieście: szlak fortyfikacji gotyckich Gdańska

30-50 zł
spotkanie, spacer, zajęcia rekreacyjne

Główne Miasto Gdańsk - spacer z Walkative

w plenerze, spacer

Forum

Najczęściej czytane