• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez tunel. Raz zupełnie legalnie

Kamil Gołębiowski
24 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W tunelu pod Martwą Wisłą będą znowu rządzili rowerzyści. 23 kwietnia mija druga rocznica otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku. Z tej okazji w sobotę 28 kwietnia odbędzie się uroczysty przejazd rowerowy na dystansie około 4500 metrów.



Przejazd rowerowy

Czy mosty, wiadukty, estakady i tunele powinny być też dostępne dla pieszych i rowerzystów?

Zbiórka odbędzie się 28 kwietnia o godz. 11 na parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk. Start peletonu nastąpi o godzinie 12. Z parkingu P5 rowerzyści przejadą do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu przez rozpiętą barierę bezpieczeństwa i wrócą w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Rowerzyści będą kontynuowali jazdę do harfy na skrzyżowaniu al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjadą łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wrócą na parking P5, gdzie zakończy się przejazd. Osoby, które pojawią się na miejscu startu (parking P5) po godzinie 12:30, ze względu na organizację ruchu i bezpieczeństwo, nie będą mogły zostać dopuszczone do przejazdu.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, każdy może wziąć w nim udział. Należy jednak pamiętać, że rowerzyści poniżej 15 roku życia będą mogli przejechać tunel tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Na uczestników czekać będą liczne atrakcje w postaci prezentacji rowerów nietypowych, pokazów akrobatycznych i ćwiczeń ratowniczych oraz konkursów z nagrodami. Będzie można nieodpłatnie skorzystać z plenerowego serwisu rowerowego, żeby przygotować się na sezon, podziwiać pokazy rowerowe Flying Bikes, przejechać się rowerami nietypowymi TROP i oswoić z hulajnogami Hulaj Urban Squad. Odbędzie się również pokaz ćwiczeń ratowniczych oraz konkursy z nagrodami. Organizatorzy przygotowali także ciepły poczęstunek.


Wizytówka Gdańska

Z tunelu pod Martwą Wisłą bardzo zadowolony jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

- To jedna z najważniejszych wizytówek infrastrukturalnych Gdańska. Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około 25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce, podkreśla Paweł Adamowicz.
Tunel znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Mieszkańcom i turystom pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście. Tunel, który nosi obecnie im. abp. Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.

Budowa tunelu pochłonęła 885 mln złotych, a 3,4 mln zł kosztuje co roku jego utrzymanie wraz z ubezpieczeniem.

Drogo i nie dla pieszych oraz rowerzystów

Tunel pod Martwą Wisłą to duża i bardzo kosztowna budowla drogowa, która została zaprojektowana i wykonana w taki sposób, że swobodne przejście piesze i przejazd rowerem zostały wykluczone. Pomimo tak dużych kwot na wykonanie tunelu, mieszkańcy przez ponad rok walczyli o możliwość przewozu rowerów i krytykowali brak możliwości przejazdu:

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na przejazdy w tunelu

Potem przez ponad rok zakupiona przez miasto przyczepka do przewozu rowerów stała nieużywana:

Rok opóźnienia przyczepki na rowery w tunelu pod Martwą Wisłą

Rowerzyści, aby przedostać się na drugą stronę, nie tylko muszą czekać na autobus, ale również, w przeciwieństwie do kierowców, zapłacić za przejazd. Przewóz rowerów w tunelu był niejednokrotnie źródłem problemów dla mieszkańców. W październiku niespodziewanie dla pasażerów zniknął całoroczny wcześniej autobus przystosowany do przewozu rowerów. Relacjonowaliśmy:

Autobus zniknął, pasażerowie zostali na przystanku

28 kwietnia dobrą okazję do zabawy i świętowania możemy wykorzystać również do refleksji, czy możliwość równouprawnionego użycia tak kosztownej inwestycji, jak tunel, powinna być czymś normalnym i powszednim, a niekoniecznie tylko odświętnym? Czy drogi i ulice Trójmiasta mają być demokratyczną przestrzenią wspólną wszystkich gdańszczan i gdańszczanek, czy mają, tak jak tu, być budowane z myślą tylko o części z nich? A może infrastrukturę warto projektować tak, by nie wykluczała przyjaznych zdrowiu trybów mobilności, ale wręcz je preferowała?

Tunele, mosty i wiadukty to wyjątkowo kosztowne projekty. Przez 10 ostatnich lat nie wydano na budowę wszystkich dróg rowerowych w Gdańsku tyle, co na 1300 metrów tego jednego tunelu. Czy to właściwa proporcja? Rodzą się uzasadnione obawy, że w wypadku zbudowania już teraz mocno kontrowersyjnego wśród mieszkańców Gdańska tunelu pod Pachołkiem będzie podobnie.

Tunel rowerowy wzdłuż tunelu samochodowego po południowej stronie jeziora Mondsee w Austrii. Tunel rowerowy wzdłuż tunelu samochodowego po południowej stronie jeziora Mondsee w Austrii.
Co stoi zatem na przeszkodzie, aby w tunelu dopuścić ruch rowerowy?

Zapytaliśmy, czy jest możliwe dopuszczenie w tunelu możliwości przejazdu rowerem i jeśli tak, to na jakich warunkach, a jeśli nie, to z jakich powodów?

- W tunelu obowiązuje zakaz chodzenia i jazdy rowerem ze względów bezpieczeństwa. Za naruszenie tych zasad można zostać ukaranym mandatem - odpowiada nam lakonicznie Alicja Bittner z Referatu Prasowego kancelarii Prezydenta.
Przypominamy również, że od soboty, 21 kwietnia

wraca autobus dla rowerzystów jadący przez tunel pod Martwą Wisłą

Ciekawostki: tunel w liczbach

1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 ton - waga maszyny TBM,
91 metrów - długość maszyny TBM,
12,56 metrów - średnica tarczy maszyny TBM,
11 metrów - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 metrów - odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 - tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 000 ton - tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
226 - liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stali i 25000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.
885 mln. zł - koszt wykonania tunelu
3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami

Opinie (123) 3 zablokowane

  • A będą rozdawać kodeks drogowy? (10)

    Bo tego rowerzystom brakuje bardziej niż ścieżek ...

    • 40 13

    • tobie brakuje przedewszystkim mózgu gdybys go miał to bys buraku wiedział ze to ty powodujesz wypadki i zabijasz ludzi! (2)

      90% wypadków w polsce powoduja tacy jak ty idioci w 20letnich trujacych spalinami blachosmrodach.

      • 6 11

      • potwierdza tylko teze

        iz wiekszosc pseudo cyklistow to kretyni. Jak we mnie udezysz kto dozna wiekszych obrazen? to czemu ja mam uwazac a nie ty?

        • 0 0

      • widać jaki ty masz mózg ....

        Typowy rowerak : chamski, bezmyślny, agresywny.
        Ja NIE MAM samochodu

        • 2 1

    • Zupelnie jak kierowcom. Wrocilem wlasnie do domu i na 20km trzy raz bylem blisko smierci bo kierowcy wymusili pierwszenstwo. A ponoc kazdy z nich zdal panstwowy egzamin

      • 3 4

    • (1)

      W zależności od sytuacji jestem pieszym, rowerzystą i kierowcą... Zgadzam się w 100% że to rowerzyści nie potrafią zachować się na drogach, nie znają przepisów lub łamią je z premedytacją.

      • 7 3

      • chyba masz jakiś problem albo odstawiłeś tabletki

        • 1 3

    • Bardziej chyba kierowcom (2)

      ponad 40tys wypadków rocznie nie powodują rowerzyści

      • 6 6

      • ...... (1)

        to zupełnie jak rowerzyści, wsiada na rower i droga jest moja. Dostali trochę przywilejów i mają w nosie wszystko i wszystkich. Nie spotkałam rowerzysty, który przeprowadza rower przez ulicę na przejściu ( nie mówię o ścieżce rowerowej), mało tego jak się rozpędzi to nie patrzy czy jadą auta tylko przejeżdża przez ulicę bo kto mu zabroni i takiego przepisy nie obowiązują? Ponad to od samochodów wymaga się żeby zwolniły przy przejściu dla pieszych a rowerzyści to przepraszam święte krowy czy jak, że prują ile sił w nogach nie patrząc na nic, ani na auta ani na pieszych więc trzeba się dobrze zastanowić z czyjej winy są wypadki. Jedziesz czymkolwiek to włącz mózg!!!

        • 3 3

        • co nie zmienia to faktu że wypadków praktycznie nie powodują.
          sytuacje o których piszesz są wybitnie jednostkowe ( w 99% wyczyniane przez jakiś g*wniarzy ) i przytaczane tutaj chyba tylko po to by choć trochę wybielić zachowanie kierowców.

          W 2017r. z winy rowerzysty nie zginął żaden pieszy, z winy kierowców ponad 600.
          Weź jeszcze pod uwagę że kierowcy jeżdżą po jezdni, a rowerzyści często są zmuszani do jazdy po chodniku slalomem pomiędzy pieszymi więc ryzyko kolizji z pieszym mają większe.

          • 3 3

    • Kierowcom to już nic nie pomoże - droga jest moja i do mnie należy. Jeżdżę szybko ale bezpiecznie. Zielona strzałka jest dla frajerów. Kierunkowskazy? Ale po co...
      Tunel będzie zamknięty? I jak ja teraz zawiozę moją chorom curke do lekarza...

      • 6 5

  • (3)

    Raz nie zawsze, a szkoda!

    • 9 19

    • co to znaczy?

      3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami

      u kogo jest ubezpieczony tunel?
      ile same ubezpieczenie?

      • 0 0

    • po co trzeba łączyć port morski z lotniczym? (1)

      • 1 2

      • dla ułatwienia pracy firmom logistycznym

        • 1 0

  • (5)

    płaćcie OC AC dawajcie daninę na drogi w cenie paliwa to wówczas możecie ze spokojem ducha korzystać z dróg

    • 9 8

    • (1)

      tylko co to ma do rzeczy. Tunel utrzymuje miasto, a nie "daniny w cenie paliwa" czy OC/AC.
      Najpierw trzeba by było opodatkować kierowców na rzecz miasta.

      • 3 3

      • jadę tamtędy co dzień furą
        dodaję swój samochód do codziennego korka
        jego czarne spaliny wdychacie,
        a potem kombinuję jak zaparkować koło roboty, łatwo nie jest

        a mógłbym dojeżdżać rowerem
        bo lubię, bo mógł bym, z łatwością i przyjemnością, ale mi nie wolno

        • 1 0

    • Wg ciebie ktos kto uzywa roweru nie ma samochodu i nie placi podatkow? To jestes niespelna rozumu

      • 2 3

    • Na pewno z tej daniny byłzbudowany tunel xD

      • 1 1

    • Używaj mózgu, wtedy będziesz mógł ze spokojem korzystać z samochodu

      • 3 1

  • (6)

    Sama jeżdżę rowerem i lubię nim jeździć aczkolwiek cały ten przejazd to bzdura i strata dla wielu kierowców,oprócz tego lansiarstwo obcisłych gaci

    • 11 6

    • (4)

      rowerzyści mają stratę cały rok i tak nie płaczą jak kierowcy co raptem przez dwie godziny będą mieli tunel zablokowany.

      • 6 5

      • (3)

        Jaką stratę mają rowerzyści???Czy możemy zorganizować wielki przejazd naszych ,,szrotów,,waszymi rowerowymi ścieżkami???No,zamknięte będą max na 3 godzinki

        • 5 4

        • gratuluję kreatywnej ortografii
          znać prawdziwą kierownicę

          • 0 0

        • strata jest taka ze nie mogą korzystać z tunelu na co dzień, muszą jechać na około.

          • 3 2

        • Wystarczy ze na nich parkujecie i nie widzicie w tym nic zlego

          • 2 2

    • i ty też tabletki zażywasz?

      chyba ściemniasz lub kradniesz nicki

      • 1 1

  • W jakich godzinach będzie zamknięty tunel dla samochodów?

    • 0 0

  • Brzydzę się.... (2)

    Znowu rowerowi terroryści... Może i bym was polubił gdyby nie takie akcje i obcisłe gacie, które nosicie. Gdy widzę takiego "faceta", wywołuje to u mnie reakcje wymiotne.

    • 7 3

    • Odpowiadam Kierowcy:

      Zdrowy, naturalny odruch. To środowisko jest obrzydliwe, dla osób, które do niego nie należą. To obrzydzenie jest naturalnym odruchem natury, która odrzuca dewiacje.

      Popieram

      • 2 0

    • wygooglaj słowo fietser

      w dobrze zarządzanym mieście większość osób korzystających z rowerów to kobiety.

      Jeśli ich widok powoduje u ciebie reakcje wymiotne, to znaczy że albo masz problem, albo odstawiłeś tabletki

      • 1 3

  • Fajna impreza. W sumie chyba tylko po to, żeby pokazać jak bardzo zniszczyli ten projekt nie dopuszczając ruchu pieszych i (8)

    No ale w Polsce jest taka zasada: jakoś to będzie. Patrz - Tu Polewizm.

    • 15 18

    • (5)

      Jesteś na rowerze , to nie problem pojechać trochę dalej do centrum kładka i do nowego portu , pół godziny dluzej ale droga prosta, wiec nie widzę większego problemu, trasa jak każda inna . Ewentualnie można by przywrócić jakiś mały prom solarny między twierdzą a nowym portem.

      • 5 6

      • (4)

        Jak ktoś raz na rok na wycieczkę jedzie to tak.
        Jak chcesz tak dzień w dzień jeździć np. do pracy to już jest problem.
        Poza tym trzeba przez centrum przejechać które obecnie nie posiada żadnej ciągłej infrastruktury rowerowej. Chodniki/deptaki nie zaliczamy do infrastruktury rowerowej.

        • 4 4

        • dlaczego piszesz w liczbie mnogiej? (3)

          to że sam masz trudności w poruszaniu się po jezdni uspokojonego ruchu, nie znaczy że tam inni mają mieć problemy.

          Ciągi piesze z udostępnieniem ich dla ruchu rowerzystów czy ulice rowerowe (takie, na których kierowcy mają ustępować pieszym i rowerzystom) to standardowe rozwiązania w wielu miejscach miasta.

          • 2 4

          • (2)

            wymień chociaż jedną jezdnie uspokojonego ruchu którą mogę przejechać centrum. prędzej czy później trafisz na deptak

            Masz deptak do wyboru albo podwalem ( po którym rowerem nie można jechać)

            P.S Gdzie ty ciągi pieszo-rowerowe widziałeś poza Gdańskiem? Jak już to są to rozwiązania stosowane poza terenem zabudowanym ewentualnie gdzie ilość pieszych rzeczywiście jest znikoma. Na pewno nie tworzy się ich w centrum pół milionowego miasta.

            • 5 2

            • ciągi piesze z dopuszczeniem ruchu rowerowego są w Gdańsku liczne (1)

              widziałem ciągi pieszo - rowerowe w bardzo wielu miastach Europy i świata.

              nie ma tu miejsca, by wymienić je wszystkie, ale polecam Google: pedestrian priority street (Jan Gehl).

              Skala agresywności tekstów sugeruje, że osoba je pisząca ma kłopoty z zachowaniem równowagi i spokoju wewnętrznego.

              • 1 4

              • ale nie są głównym i jedynym ciągiem komunikacyjnym w okolicy.
                Jak już to są w formie uzupełnienia, do obsługi miejsca nie jako tranzyt.

                • 1 0

    • W tak długich tunelach zapewnienie miejsca dla pieszych nie ma większego sensu

      Dla rowerzysty taki tunel to pikuś.

      • 1 0

    • w Gda

      • 0 0

  • Na całym świecie nikt nie ma problemu z ruchem rowerowym, wręcz przeciwnie. Tylko w tej Somalii Europy jak zwykle źle.

    • 3 1

  • Roweractwo to stan umysłu (1)

    Połowy komentarzy powyżej nie da się doczytać do końca : chamskie, agresywne .... Co jest w rowerze, że pociąga taką patologię?

    • 4 3

    • mam wrażenie, że odwracasz kota ogonem

      w realu rowerzysta naraża się na ryzyko, a kierowca powoduje zagrożenie.

      Tutaj może i jakiś agresywnie odpowiadający się na portalu znajdzie, ale główny hejt idzie od strony internautów uzależnionych od samochodu, takich jak ty.

      Wystarczy policzyć wpisy i lajki.

      oskarżanie rowerzystów o brak mózgu, nieznajomość przepisów drogowych, terroryzm, używanie określeń typu idiota, roweractwo, lewactwo, obcisłogaci to jedne z najbardziej łagodnych określeń.

      Z drugiej strony może pojawi się określenie typu blachosmród, ale dotyczy on pojazdu, a nie kierującego.

      • 3 3

  • Tak żeby wszystko było jasne (1)

    Otwarcie tunelu dla samochodów będą świętować rowerzyści.
    Tunelu do którego nie wolno wjeżdżać rowerem a na dodatek miasto nie zapewniło nawet jakiejś sensownej alternatywy.
    Kilka takich akcji i wstyd będzie się pokazać na rowerze bo będzie synonimem frajerstwa lub głupoty

    • 5 1

    • tabletki odstawione?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Główne Miasto Gdańsk - spacer z Walkative

w plenerze, spacer

Harpuś - z mapą na Zbiornik Stary Sobieski!

30 zł
impreza na orientację

Forum

Najczęściej czytane