wiadomości

stat

Squash. Jak grać? Poznaj zasady i techniki

Najnowszy artukuł na ten temat

Fiszka - modny środek transportu w mieście. Praktyczne rady dla nowicjuszy

W ciągu godziny gry w squasha można spalić nawet 1000 kalorii.
W ciągu godziny gry w squasha można spalić nawet 1000 kalorii. fotolia.pl/WavebreakmediaMicro

Choć squash często kojarzony jest z tenisem, to tak naprawdę dwie różne dyscypliny. Co to jest, jak się w to gra i jak wyglądają zasady? Wszystkiego dowiecie się z poniższego poradnika. Trzeba pamiętać, że poza świetną zabawą squash jest doskonałym czynnikiem dla naszego zdrowia. - Według najnowszych badań w ciągu godziny gry można spalić nawet 1000 kalorii - mówi nam Tomasz Rak, wielokrotny uczestnik trójmiejskich gier w squasha.



Squash i tenis na pierwszy pozór mogą być podobne. Chociaż oba te sporty łączy granie przy pomocy rakiet i piłki, to tak naprawdę zasady są kompletnie odmienne. Różnią się również narzędzia do gry. Rakiety w squashu są bardziej owalne, a piłki z kolei są mniejsze i lżejsze.

- Sam zacząłem bawić się z tą dyscypliną już cztery lata temu i po dwóch godzinach gry zwyczajnie zakochałem się w squashu. Do dziś gram trzy-cztery razy dziennie. Wielokrotnie widzę zmęczenie na twarzach ludzi i wielki uśmiech, który pojawia się nawet po krótkim czasie gry. Ta chęć rywalizacji powoduje, że chce się więcej i więcej - mówi nam Tomasz Rak, wielokrotny uczestnik trójmiejskich gier w squasha.

W squasha grali nawet w Galerii Bałtyckiej. Sprawdź, jak wyglądały rozgrywki



Prawdą jest, że w obu dyscyplinach głównym zadaniem jest odbicie piłki tak, aby przeciwnik miał problem z jej skontrowaniem. Główną różnicą jest jednak fakt, że w squasha nie gramy na korcie podzielonym przez siatkę, a w zamkniętym pomieszczeniu z rozrysowanymi liniami, które tworzą pole boiska. Zawodnicy uczestniczący w zabawie muszą odbijać piłkę w taki sposób, by ta odbiła się od przedniej ściany i tylko raz od podłogi (od ścian bocznych i tylnej może odbijać się wielokrotnie). Gra toczy się do momentu, aż któryś z zawodników źle odbije piłkę, czyli np. dotknie dwa razy podłogi lub przekroczy albo dotknie linii autu. Zakazany jest również tzw. stroke - utrudnienie odbioru rywalowi.

- Przede wszystkim squash jest bardzo motoryczną dyscypliną i wspomaga spalanie. Według najnowszych badań w ciągu godziny można spalić nawet 1000 kalorii. Trzeba pamiętać o dobrej rozgrzewce, bo gra jest bardzo dynamiczna - dodaje Tomasz Rak.

Serwis



Jak w wielu przypadkach, gra rozpoczyna się od serwisu. O tym, kto zaczyna zazwyczaj decyduje losowanie poprzez zakręcenie rakiety. Zaczyna ta osoba, która zgadnie, w jaki sposób rakieta upadnie na podłogę.

Ważną rzeczą przy wykonywaniu serwisu jest znajdowanie się w polu serwisowym jednej stopy, tak, aby nie dotykać żadnej linii. Trzeba wybrać pole z lewej lub prawej strony boiska i zagrać tak, by piłka odbiła się od przedniej ściany w zaznaczonym obszarze, a następnie odbiła się od przeciwległej ćwiartki boiska.



Rozgrywka



Przeciwnik po serwisie musi odbić piłkę w taki sposób, by ta znalazła drogę na przedniej ścianie, ale przed drugim odbiciem się od podłogi. Piłka może odbijać się od ścian bocznych i tylnej, jednak trzeba pamiętać, by nie znalazła się na aucie.

Zasady



Mecz składa się z pięciu setów. W poszczególnych wygrywa ta osoba, która pierwsza zdobędzie 11 punktów, choć w przypadku wyniku 10:10, gra toczy się do przewagi dwóch punktów. Wygranym w całym pojedynku zostaje ten, kto wygra trzy z pięciu setów.

Jest jednym z najzdolniejszych zawodników młodego pokolenia w Polsce grających w squasha. Sprawdź kim jest Marcin Sikorski, bohater cyklu Sport Talent



Techniki



W squashu wykorzystywane są techniki uderzenia z tenisa: forehand i backhand. Ten pierwszy stosuje się, gdy stoimy przodem do prawej ściany boiska, z lewą nogą wysuniętą do przodu, natomiast ten drugi zupełnie na odwrót. Rakietę najlepiej trzymać krawędzią boczną rączki między kciukiem a palcem wskazującym. Kąt między rakietą a przedramieniem powinien wynosić ok. 90 stopni.

Squash to zdrowie



Warto pamiętać, że squash rozwija koordynację, refleks, koncentrację, spryt i szybkość. Poza tym, że wymaga od nas nieskazitelnej formy, to jeszcze musimy szybko reagować. Podczas godzinnego wysiłku można spalić nawet 900 kcal, a ponieważ gra jest niezwykle dynamiczna, to pozwala przede wszystkim poprawić kondycję. Najwięcej wysiłku wykonują mięśnie łydek, ud, pośladków i rąk. To sport, który można uprawiać samodzielnie lub w parze, w zależności o tego, na czym nam zależy.

Opinie (27)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

mail

Napisz do nas

Brałeś udział w ciekawej wyprawie lub zawodach, o których chciałbyś opowiedzieć naszym czytelnikom? Napisz do nas na aktywne@trojmiasto.pl