• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Squash. Jak grać? Poznaj zasady i techniki

Damian Konwent
29 maja 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
W ciągu godziny gry w squasha można spalić nawet 1000 kalorii. W ciągu godziny gry w squasha można spalić nawet 1000 kalorii.

Choć squash często kojarzony jest z tenisem, to tak naprawdę dwie różne dyscypliny. Co to jest, jak się w to gra i jak wyglądają zasady? Wszystkiego dowiecie się z poniższego poradnika. Trzeba pamiętać, że poza świetną zabawą squash jest doskonałym czynnikiem dla naszego zdrowia. - Według najnowszych badań w ciągu godziny gry można spalić nawet 1000 kalorii - mówi nam Tomasz Rak, wielokrotny uczestnik trójmiejskich gier w squasha.



Squash i tenis na pierwszy pozór mogą być podobne. Chociaż oba te sporty łączy granie przy pomocy rakiet i piłki, to tak naprawdę zasady są kompletnie odmienne. Różnią się również narzędzia do gry. Rakiety w squashu są bardziej owalne, a piłki z kolei są mniejsze i lżejsze.

- Sam zacząłem bawić się z tą dyscypliną już cztery lata temu i po dwóch godzinach gry zwyczajnie zakochałem się w squashu. Do dziś gram trzy-cztery razy dziennie. Wielokrotnie widzę zmęczenie na twarzach ludzi i wielki uśmiech, który pojawia się nawet po krótkim czasie gry. Ta chęć rywalizacji powoduje, że chce się więcej i więcej - mówi nam Tomasz Rak, wielokrotny uczestnik trójmiejskich gier w squasha.

W squasha grali nawet w Galerii Bałtyckiej. Sprawdź, jak wyglądały rozgrywki



Prawdą jest, że w obu dyscyplinach głównym zadaniem jest odbicie piłki tak, aby przeciwnik miał problem z jej skontrowaniem. Główną różnicą jest jednak fakt, że w squasha nie gramy na korcie podzielonym przez siatkę, a w zamkniętym pomieszczeniu z rozrysowanymi liniami, które tworzą pole boiska. Zawodnicy uczestniczący w zabawie muszą odbijać piłkę w taki sposób, by ta odbiła się od przedniej ściany i tylko raz od podłogi (od ścian bocznych i tylnej może odbijać się wielokrotnie). Gra toczy się do momentu, aż któryś z zawodników źle odbije piłkę, czyli np. dotknie dwa razy podłogi lub przekroczy albo dotknie linii autu. Zakazany jest również tzw. stroke - utrudnienie odbioru rywalowi.

- Przede wszystkim squash jest bardzo motoryczną dyscypliną i wspomaga spalanie. Według najnowszych badań w ciągu godziny można spalić nawet 1000 kalorii. Trzeba pamiętać o dobrej rozgrzewce, bo gra jest bardzo dynamiczna - dodaje Tomasz Rak.

Zasady gry w squasha: serwis



Jak w wielu przypadkach, gra rozpoczyna się od serwisu. O tym, kto zaczyna zazwyczaj decyduje losowanie poprzez zakręcenie rakiety. Zaczyna ta osoba, która zgadnie, w jaki sposób rakieta upadnie na podłogę.

Ważną rzeczą przy wykonywaniu serwisu jest znajdowanie się w polu serwisowym jednej stopy, tak, aby nie dotykać żadnej linii. Trzeba wybrać pole z lewej lub prawej strony boiska i zagrać tak, by piłka odbiła się od przedniej ściany w zaznaczonym obszarze, a następnie odbiła się od przeciwległej ćwiartki boiska.



Zasady gry w squasha: rozgrywka



Przeciwnik po serwisie musi odbić piłkę w taki sposób, by ta znalazła drogę na przedniej ścianie, ale przed drugim odbiciem się od podłogi. Piłka może odbijać się od ścian bocznych i tylnej, jednak trzeba pamiętać, by nie znalazła się na aucie.

Zasady gry w squasha



Mecz składa się z pięciu setów. W poszczególnych wygrywa ta osoba, która pierwsza zdobędzie 11 punktów, choć w przypadku wyniku 10:10, gra toczy się do przewagi dwóch punktów. Wygranym w całym pojedynku zostaje ten, kto wygra trzy z pięciu setów.

Jest jednym z najzdolniejszych zawodników młodego pokolenia w Polsce grających w squasha. Sprawdź kim jest Marcin Sikorski, bohater cyklu Sport Talent



Zasady gry w squasha: techniki



W squashu wykorzystywane są techniki uderzenia z tenisa: forehand i backhand. Ten pierwszy stosuje się, gdy stoimy przodem do prawej ściany boiska, z lewą nogą wysuniętą do przodu, natomiast ten drugi zupełnie na odwrót. Rakietę najlepiej trzymać krawędzią boczną rączki między kciukiem a palcem wskazującym. Kąt między rakietą a przedramieniem powinien wynosić ok. 90 stopni.

Squash to zdrowie



Warto pamiętać, że squash rozwija koordynację, refleks, koncentrację, spryt i szybkość. Poza tym, że wymaga od nas nieskazitelnej formy, to jeszcze musimy szybko reagować. Podczas godzinnego wysiłku można spalić nawet 900 kcal, a ponieważ gra jest niezwykle dynamiczna, to pozwala przede wszystkim poprawić kondycję. Najwięcej wysiłku wykonują mięśnie łydek, ud, pośladków i rąk. To sport, który można uprawiać samodzielnie lub w parze, w zależności o tego, na czym nam zależy.

Opinie (27)

  • Gdzie (6)

    w Gdansku mozna pograc?

    • 3 6

    • Np Osowa. Squash Center

      • 3 1

    • (2)

      Hedonia. Bardzo polecam. Ulica Załogowa...

      • 8 2

      • Pełno tego wpisz w goooooogle

        • 2 0

      • Jeszcze CSR na AWFiS. Arkon Squash na Śląskiej. Trochę tego jest...

        • 3 1

    • Zbyszek

      Kowale stangiel squash

      • 0 0

    • Gdzie

      Polecam stangiel squash i good louck club

      • 1 0

  • Chciałbym zobaczyć te wielokrotne odbicia od ścian tylnych i bocznych ;-) (5)

    Dla niewtajemniczonych, jest to fizycznie niemożliwe. Winno być "może odbić się od każdej z tych ścian w dowolnej kolejności, przed uderzeniem w ścianę przednią". Od podłogi piłka nie musi się odbijać, dozwolony jest volley - czyli uderzenie "z powietrza" przed pierwszym kontaktem z podłożem.

    Wymagający fizycznie sport, tak jak autor napisał wartości 900-1000 kcal nie są przesadzone. Warto dodać jeszcze cennik, który w Trójmieście oscyluje w granicach 40zł/h za kort.

    • 5 3

    • (1)

      Tyle, że początkujący po 15 minutach schodzi na czworakach i błaga o litość :)

      • 9 0

      • Mam do czynienia ze sportami rakietowymi od przeszło 25 lat,

        po kwadransie gry z aktywnym profesjonalistą też bym padł ;-) Starość nie radość!

        • 4 0

    • 1000kalorii/h sqausha to chyba na 2 osoby (2)

      Godzina intensywnej gry, poprzedzona 5 km biegiem (na kort) i zakonczona kolejnym biegiem na 5km (powrot z kortu) to 1100-1200 kalorii. Ale to de facto oznacza prawie 2h ruchu, w tym 10km biegu!

      • 0 2

      • Ze sportów oferujących podobne spalanie kalorii

        można jeszcze liczyć pływanie, wioślarstwo, ewentualnie wspinaczkę skałkową. Biegi nie są tak wymagające. Oczywiście nie mówimy o amatorskiej grze, bo w niej nawet połowy tych wartości nie osiągniemy.

        • 0 0

      • Dlatego zazwyczaj mówi się, że "spali się DO 1000-1200 kcal"

        Zasada jest prosta - im jesteś mniej wytrenowany, tym więcej kalorii zużywasz. Ciężki i gruby spali kalorie szybciej, oczywiście o ile wcześniej nie padnie na pysk, to 1000 jest do zrobienia. Dajmy na to - ważysz 100 kg i robisz lekkie interwały przez godzinę w zakresie tętna 120-160. Na pewno zaliczysz 800-1000 kcal.

        • 1 0

  • Ostrożnie (4)

    Sport bardzo kontuzjogenny. Kolana, kostki, achilles.

    • 17 4

    • Znajomy ortopeda twierdzi ze 40% jego pacjentów jest po crossficie a kolejne 40% po squashu (2)

      20% to dziadki

      • 3 1

      • Chyba mamy innych znajomych ortopedów. (1)

        40% trampoliny, 20% pijani, 20% szkolny WF, pozostali to sporty i przypadkowe urazy. Nie róbmy z każdej aktywności fizycznej źródła wszelkich urazów.

        • 4 0

        • Z trampolinami to prawda

          • 2 0

    • Wiadomo że najwięcej urazów

      Piłka nożna, trampoliny też nieźle wypadają

      • 0 0

  • Ja i moja fit opaska uwielbiamy squasha (1)

    • 5 1

    • Odkąd kupiłem opaskę, to wszelki sport stał się zbędny :P

      • 3 0

  • Totalne odstresowanie

    Mega "odstresywacz " że tak to ujmę polecam wszystkim.

    • 5 1

  • Zdjęcie tytułowe

    Tych dwóch "graczy" na zdjęciu to ze squashem raczej nie mają wiele wspólnego...

    Co do samego sportu to jest wymagający ponieważ zawsze stawia wyżej poprzeczkę niż jesteśmy w stanie dać radę

    • 8 1

  • Tomas z Arkonu...

    Jeśli nie wiesz jak zacząć, spróbuj z Nim. Klasa!

    • 5 2

  • Szukam partnera/partnerki do gry (1)

    Chciałbym raz na jakiś czas wyskoczyć na squasha ale ostatnio nie mam z kim. Ogólnie jestem początkujący ale jakoś tam idzie :-) jesli chcesz na luzie pograć to napisz, pozdr.

    • 1 2

    • Wejdź na stronę Hedonii

      Jest lista chętnych , można wybrać poziom gracza ect . Polecam ten klub

      • 1 1

  • (1)

    Hehe trzeba byc niezle szurniętym zeby tak skakac w kołko zeby tylko spalic kalorie

    • 3 12

    • Weź rozpęd trolu i walnij barana w ścianę

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Qigong Falun Dafa w Gdyni

zajęcia rekreacyjne, trening

Spacer tematyczny po mieście: Park Oliwski i okolice

30-50 zł
spotkanie, spacer, zajęcia rekreacyjne

Zajęcia rolowania Morena

zajęcia rekreacyjne

Forum

Najczęściej czytane