wiadomości

stat

Squash. Jak grać? Poznaj zasady i techniki

W ciągu godziny gry w squasha można spalić nawet 1000 kalorii.
W ciągu godziny gry w squasha można spalić nawet 1000 kalorii. fotolia.pl/WavebreakmediaMicro
Najnowszy artukuł na ten temat

Joga dla rowerzystów. Przydatna czy nie?

Choć squash często kojarzony jest z tenisem, to tak naprawdę dwie różne dyscypliny. Co to jest, jak się w to gra i jak wyglądają zasady? Wszystkiego dowiecie się z poniższego poradnika. Trzeba pamiętać, że poza świetną zabawą squash jest doskonałym czynnikiem dla naszego zdrowia. - Według najnowszych badań w ciągu godziny gry można spalić nawet 1000 kalorii - mówi nam Tomasz Rak, wielokrotny uczestnik trójmiejskich gier w squasha.



Squash i tenis na pierwszy pozór mogą być podobne. Chociaż oba te sporty łączy granie przy pomocy rakiet i piłki, to tak naprawdę zasady są kompletnie odmienne. Różnią się również narzędzia do gry. Rakiety w squashu są bardziej owalne, a piłki z kolei są mniejsze i lżejsze.

- Sam zacząłem bawić się z tą dyscypliną już cztery lata temu i po dwóch godzinach gry zwyczajnie zakochałem się w squashu. Do dziś gram trzy-cztery razy dziennie. Wielokrotnie widzę zmęczenie na twarzach ludzi i wielki uśmiech, który pojawia się nawet po krótkim czasie gry. Ta chęć rywalizacji powoduje, że chce się więcej i więcej - mówi nam Tomasz Rak, wielokrotny uczestnik trójmiejskich gier w squasha.

W squasha grali nawet w Galerii Bałtyckiej. Sprawdź, jak wyglądały rozgrywki



Prawdą jest, że w obu dyscyplinach głównym zadaniem jest odbicie piłki tak, aby przeciwnik miał problem z jej skontrowaniem. Główną różnicą jest jednak fakt, że w squasha nie gramy na korcie podzielonym przez siatkę, a w zamkniętym pomieszczeniu z rozrysowanymi liniami, które tworzą pole boiska. Zawodnicy uczestniczący w zabawie muszą odbijać piłkę w taki sposób, by ta odbiła się od przedniej ściany i tylko raz od podłogi (od ścian bocznych i tylnej może odbijać się wielokrotnie). Gra toczy się do momentu, aż któryś z zawodników źle odbije piłkę, czyli np. dotknie dwa razy podłogi lub przekroczy albo dotknie linii autu. Zakazany jest również tzw. stroke - utrudnienie odbioru rywalowi.

- Przede wszystkim squash jest bardzo motoryczną dyscypliną i wspomaga spalanie. Według najnowszych badań w ciągu godziny można spalić nawet 1000 kalorii. Trzeba pamiętać o dobrej rozgrzewce, bo gra jest bardzo dynamiczna - dodaje Tomasz Rak.

Serwis



Jak w wielu przypadkach, gra rozpoczyna się od serwisu. O tym, kto zaczyna zazwyczaj decyduje losowanie poprzez zakręcenie rakiety. Zaczyna ta osoba, która zgadnie, w jaki sposób rakieta upadnie na podłogę.

Ważną rzeczą przy wykonywaniu serwisu jest znajdowanie się w polu serwisowym jednej stopy, tak, aby nie dotykać żadnej linii. Trzeba wybrać pole z lewej lub prawej strony boiska i zagrać tak, by piłka odbiła się od przedniej ściany w zaznaczonym obszarze, a następnie odbiła się od przeciwległej ćwiartki boiska.



Rozgrywka



Przeciwnik po serwisie musi odbić piłkę w taki sposób, by ta znalazła drogę na przedniej ścianie, ale przed drugim odbiciem się od podłogi. Piłka może odbijać się od ścian bocznych i tylnej, jednak trzeba pamiętać, by nie znalazła się na aucie.

Zasady



Mecz składa się z pięciu setów. W poszczególnych wygrywa ta osoba, która pierwsza zdobędzie 11 punktów, choć w przypadku wyniku 10:10, gra toczy się do przewagi dwóch punktów. Wygranym w całym pojedynku zostaje ten, kto wygra trzy z pięciu setów.

Jest jednym z najzdolniejszych zawodników młodego pokolenia w Polsce grających w squasha. Sprawdź kim jest Marcin Sikorski, bohater cyklu Sport Talent



Techniki



W squashu wykorzystywane są techniki uderzenia z tenisa: forehand i backhand. Ten pierwszy stosuje się, gdy stoimy przodem do prawej ściany boiska, z lewą nogą wysuniętą do przodu, natomiast ten drugi zupełnie na odwrót. Rakietę najlepiej trzymać krawędzią boczną rączki między kciukiem a palcem wskazującym. Kąt między rakietą a przedramieniem powinien wynosić ok. 90 stopni.

Squash to zdrowie



Warto pamiętać, że squash rozwija koordynację, refleks, koncentrację, spryt i szybkość. Poza tym, że wymaga od nas nieskazitelnej formy, to jeszcze musimy szybko reagować. Podczas godzinnego wysiłku można spalić nawet 900 kcal, a ponieważ gra jest niezwykle dynamiczna, to pozwala przede wszystkim poprawić kondycję. Najwięcej wysiłku wykonują mięśnie łydek, ud, pośladków i rąk. To sport, który można uprawiać samodzielnie lub w parze, w zależności o tego, na czym nam zależy.

Opinie (27)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.