• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wiosenna edycja Programu Edukacji Morskiej gotowa do startu

Marta Nicgorska
28 kwietnia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Przez pokład jachtów pod banderą Programu Edukacji Morskiej przewinęło się już 18 tysięcy gimnazjalistów. Przez pokład jachtów pod banderą Programu Edukacji Morskiej przewinęło się już 18 tysięcy gimnazjalistów.

Tuż po majówce startują wiosenne rejsy edukacyjne w ramach Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku. Już 4 maja na Zatoce Gdańskiej pojawią się jachty z gimnazjalistami na pokładzie, którzy dzięki Programowi mają okazję poznać smak żeglarskiej przygody i przyjrzeć się Gdańskowi od strony wody. To już siódma edycja programu, w ramach której organizowany jest konkurs "How do we see the Baltic Sea".



Smakosze żeglarskiej przygody i wilki morskie

Nabór do wiosennej edycji edukacyjnych rejsów zakończył się w okamgnieniu. I chociaż o jesieni nikt jeszcze nie chce myśleć, dla gimnazjów to już ostatni dzwonek, aby zgłosić chęć udziału w jesiennej turze programu. Liczba miejsc w każdej edycji jest ograniczona, a zainteresowanie programem z roku na rok wciąż spore.

Od startu Programu Edukacji Morskiej w 2010 roku przez pokład 5 jachtów przewinęło się 18 tysięcy osób. Tylko w maju i czerwcu w rejsy wypłynie blisko 2 tysiące uczniów z około 27 gimnazjów. Każdego dnia na wodach Zatoki Gdańskiej będzie żeglować około 60 osób. To oznacza, że jesienią na liście załogantów znajdzie się 20-tysięczny młody adept żeglarstwa.

Co czeka na młodych wilków morskich? Ćwiczenia z olinowaniem, wykonywanie zwrotów przez sztag i rufę, stawianie i zwijanie żagli na Zatoce - to tylko część żeglarskich atrakcji, jakie obejmuje program. Wcześniej jachty z gimnazjalistami na pokładzie popłyną Motławą wzdłuż zabytków, terenów postoczniowych, mijając pomnik Obrońców Wybrzeża na Westerplattelatarnię morską w Nowym Porcie. Uczniowie będą też zwiedzać latarnię morską z kulą czasu. Do tej pory jachty pod banderą Programu Edukacji Morskiej przepłynęły już ponad 34 tysiące mil morskich.

  • Pięć jachtów pod banderą PEM przepłynęło już 34 tysiące mil morskich.
  • W maju i czerwcu w rejsy po zatoce wypłynie codziennie około 60 uczniów.
  • Uczestnicy PEM mają okazję poznać Gdańsk od strony wody.


Szkoła pod żaglami

Tegoroczna edycja programu pod patronatem honorowym Ministra Sportu i Turystyki Witolda Bańki realizować będzie te same cele co dotychczas. Ideą programu jest promocja sportu oraz popularyzacja wśród młodych mieszkańców Gdańska tradycji morskiej i bogatego dziedzictwa miasta.

- Promocja aktywności fizycznej jest jednym z kluczowych aspektów inicjatywy, która jest częścią międzynarodowego programu Kinder+Sport - mówi Mateusz Kusznierewicz, pomysłodawca Programu, ambasador Gdańska do spraw morskich. Uczniowie klas pierwszych gdańskich gimnazjów wypływają w kilkugodzinne rejsy po wodach Kanału Portowego i Zatoki Gdańskiej i uczą się podstaw żeglowania, pogłębiają wiedzę z dziedziny historii, geografii i biologii oraz poznają swoje miasto od strony wody - dodaje Kusznierewicz.
- Kluczowe jest doświadczenie, podczas którego grupa uczniów staje się załogą i wspólnymi siłami wprawia jacht w ruch. Podziwianie Gdańska z wodnej perspektywy uświadamia, jak znaczącą rolę w historii i rozwoju naszego miasta odgrywał i odgrywa przemysł morski. Łączy nas woda i myśląc o rozwoju Gdańska nie możemy o niej zapominać - mówi Piotr Kowalczuk, zastępca prezydenta Miasta Gdańska ds. polityki społecznej.
Na wodzie uczniowie spędzają wiele godzin, ale mają też swój wkład w badania właściwości wody w Gdańsku. Podczas zajęć pobierają próbki do analizy za pomocą specjalistycznego sprzętu przekazanego na ten cel przez Gdańską Infrastrukturę Wodociągowo-Kanalizacyjną.

- Działalność proekologiczna jest bardzo istotnym filarem edukacji realizowanej w ramach gdańskiej inicjatywy. Zabierając uczniów w rejsy opowiadamy o faunie i florze Bałtyku i przypominamy, że woda jest naszą wspólną wartością, o którą wszyscy musimy dbać. Jest to szczególnie ważne w kontekście edukacji młodzieży, która w dużej mierze będzie odpowiedzialna za to, w jakim stanie przekażemy środowisko naturalne przyszłym pokoleniom - mówi Piotr Kowalczuk.
Udział w rejsach dla uczestników jest bezpłatny. Sponsorami Programu są Ferrero Polska, w ramach akcji Kinder+Sport, oraz Grupa LOTOS S.A.

- Z dumą wspieramy Program Edukacji Morskiej, w którym młodzi ludzie mają szansę przeżycia żeglarskiej przygody i budowania świadomości piękna i wartości regionu, w którym mieszkają. Udział w rejsach rozwija wrażliwość na otaczające środowisko, pozwala otworzyć się na Morze Bałtyckie, poznać je i docenić jego urok. Grupa LOTOS partycypuje w inicjatywie już od 2011 roku, gdyż dużą wagę przywiązujemy do działań związanych z edukacją ekologiczną w zakresie ochrony i dbałości o Bałtyk, co jest jednym z kluczowych celów naszej strategii społecznej odpowiedzialności. Jestem przekonana, że dzięki temu Programowi uczniowie stają się bardziej świadomi istotności ekologii we współczesnym świecie oraz osobistego wkładu w ten proces - podkreśla Jowita Twardowska, zastępca dyrektora generalnego ds. korporacyjnych, dyrektor ds. komunikacji i CSR.


Konkurs z Bałtykiem w głównej roli

W ramach Programu Edukacji Morskiej każdego roku organizowany jest konkurs angażujący uczniów w tematykę morską. Tym razem do konkursu "How do we see the Baltic Sea" została zaproszona młodzież z krajów nadbałtyckich w wieku od 13 do 18 lat.

- To właśnie dzisiejsza młodzież będzie w dużej mierze odpowiedzialna za wprowadzenie w życie długofalowej strategii rozwoju regionu. Dlatego jest to bardzo ważne, aby pozyskać  młodych ludzi dla spraw regionu, angażować ich w międzynarodową debatę, a przede wszystkim - wysłuchać ich opinii na temat wartości, na których należy budować wspólny wizerunek regionu Morza Bałtyckiego oraz wspólną bałtycką tożsamość - podkreśla ambasador Michał Czyż, przewodniczący Komitetu Wyższych Urzędników Rady Państw Morza Bałtyckiego.
Przez 6 lat formuła konkursu rozwinęła się od lokalnej inicjatywy do międzynarodowego projektu, któremu patronują najważniejsze europejskie instytucje. Ubiegłoroczna edycja obejmowała polskie szkoły ponadgimnazjalne i została wpisana w kalendarz polskich obchodów 70-lecia ONZ. W tym roku po raz pierwszy konkurs wykracza zasięgiem poza granice Polski i jest jednym z działań realizowanych w ramach programu prezydencji naszego kraju w Radzie Państw Morza Bałtyckiego.

Konkurs został objęty patronatem honorowym marszałka województwa pomorskiego oraz Global Compact w Polsce - polskiego przedstawicielstwa największej na świece inicjatywy Sekretarza Generalnego ONZ działającej na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu. Realizowany jest dzięki zaangażowaniu sponsorów Programu Edukacji Morskiej w Gdańsku - Ferrero Polska, w ramach programu Kinder+Sport oraz Grupie LOTOS.

Wakacyjny rejs na pokładzie jachtu True Delphia

Zadaniem uczniów startujących w konkursie jest wykonanie infografiki prezentującej własne spojrzenie uczestnika na region Morza Bałtyckiego. Praca ma przedstawiać mocne strony, dobre praktyki podejmowane przez kraj, z którego pochodzi uczestnik w obszarach takich jak: tożsamość kulturowa, zrównoważony transport, środowisko naturalne, turystyka, sport.

Nagrodą dla laureatów jest wakacyjny rejs na pokładzie jachtu True Delphia pod opieką kapitana Andrzeja Kopytko. Dzięki temu doświadczeniu będą mogli lepiej zrozumieć podobieństwa i różnice, które budują kulturę regionu Morza Bałtyckiego.

Prace konkursowe nadsyłać można do 15 czerwca 2016. Regulamin konkursu "How do we see the Baltic Sea" oraz formularz zgłoszeniowy znajdują się na stronie konkursu

Opinie (20)

  • Skończy sie kasa z Lotosu i wszystko się rypnie.

    A Kusznierewicz wróci do Warszawki:)

    • 1 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Główne Miasto Gdańsk - spacer z Walkative!

w plenerze, spacer

Spacer tematyczny po mieście: szlak fortyfikacji gotyckich Gdańska

30-50 zł
spotkanie, spacer, zajęcia rekreacyjne

Główne Miasto Gdańsk - spacer z Walkative

w plenerze, spacer

Forum

Najczęściej czytane