• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie łatwiej jechać rowerem przy Morskiej

Patryk Szczerba
11 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Infrastruktura rowerowa na Morskiej jest w coraz lepszym stanie, jednak do zrobienia - jak zauważają rowerzyści - jest jeszcze sporo. Infrastruktura rowerowa na Morskiej jest w coraz lepszym stanie, jednak do zrobienia - jak zauważają rowerzyści - jest jeszcze sporo.

- Banalne, ale dla rowerzystów istotne - tak gdyńscy urzędnicy określają przymiarki do zmiany w ruchu rowerowym w ciągu ul. Morskiej, które pozwolą na jazdę bez konieczności przechodzenia na drugą stronę dwupasmowej arterii. Wiadomo już za to, że tak łatwo nie pójdzie z zapowiadaną budową połączenia dróg w centrum Gdyni.



Na projekt zmian w "dziurawym" rowerowo centrum przyjdzie cyklistom jeszcze poczekać. Na projekt zmian w "dziurawym" rowerowo centrum przyjdzie cyklistom jeszcze poczekać.

Jak podobają ci się pomysły związane z drogami rowerowymi w Gdyni?

W tym roku już żadnych inwestycji budowlanych, związanych z drogami rowerowymi w Gdyni nie będzie. W magistracie ten czas starają się wykorzystywać na poszukiwanie - na razie projektantów - kolejnych dróg. Z różnym skutkiem.

Najbliżej rozwiązania jest kwestia ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie urzędnicy chcą połączyć drogą rowerową odcinek południowy (po stronie Akademii Morskiej) pomiędzy ulicami Grabowo zobacz na mapie GdyniPrzybyszewskiego zobacz na mapie Gdyni. Obecnie przepisy zabraniają na tym odcinku jazdy rowerem, mimo szerokiego chodnika. Sporo miejsca zajmują bowiem zaparkowane samochody. Projekt przewiduje ustawienie nowej sygnalizacji na ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni oraz ogrodzenia trasy, by nie wjeżdżały na nią samochody. Do przetargu zgłosiła się jedna firma, która w listopadzie powinna zaprezentować projekt.

- Teraz, by jechać zgodnie z przepisami, trzeba przejeżdżać przez przejazd. Niewiele osób to robi, więc cieszy ta inicjatywa, choć szkoda, że nie była szerzej konsultowana ze środowiskiem rowerowym - wyjaśnia Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Na początku roku udało się na ul. Morskiej zbudować 200-metrowy fragment ścieżki rowerowej. Dzięki niej cykliści podróżujący ulicą Morską, zbliżając się do Estakady Kwiatkowskiego, mogą jechać cały czas drogą bez narażania na niebezpieczeństwo siebie i pieszych na chodniku.

Dużo trudniej będzie o projekt spójnego połączenia dróg rowerowych w centrum. O tym, że trwają przymiarki do takiego rozwiązania, pisaliśmy kilkanaście dni temu. W budżecie miasta na ten cel znalazło się ok. 120 tys. zł. Po rozstrzygnięciu przetargu okazało się, że obydwie zgłoszone oferty były zbyt drogie - jedna miała opiewać nawet na 200 tys. zł. Celem ma być połączenie ulic: Świętojańskiej i Władysława IV z bulwarem jedną drogą rowerową.

Wiadomo również, że koncepcja zaprezentowana przez wydział inwestycji, który zajmował się procedurą nie była konsultowana szerzej z Zarządem Dróg i Zieleni oraz urzędnikami odpowiedzialnymi za politykę rowerową. Zawierała sporo elementów z... 2008 roku, kiedy powstał projekt rozwiązań drogowych na okoliczność niedoszłej budowy nowego ratusza przy al. Piłsudskiego.

- W koncepcji nie znalazło się m.in. dokładne określenie, jak mają wyglądać pasy rowerowe na al. Piłsudskiego. Jest jedynie o nich wzmianka, że muszą być. W przeszłości były nawet takie pomysły, jak droga rowerowa w istniejącym chodniku, który jest wąski. A wystarczy pomyśleć o stosownych pasach na jezdni, oczywiście o określonych parametrach - wyjaśnia Bosowski.

Swoje uwagi do dokumentu już po rozpoczęciu procedury przetargowej zgłosiła również Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta ds. osób niepełnosprawnych, wskazując na brak odpowiednich rozwiązań w tym zakresie. W efekcie ponowny przetarg nie odbędzie się prawdopodobnie zbyt szybko.

Niewykluczone, że stanie się to dopiero po wyborach, kiedy nieprzebiegająca w dobrej atmosferze - jak mówią nieoficjalnie urzędnicy - współpraca ZDiZ-u z wydziałem inwestycji ma się polepszyć.

Zmienia się także koncepcja rozwiązań dla rowerzystów na alei 17 Grudnia. Coraz bardziej prawdopodobne jest zastosowanie specjalnych, niewielkich konstrukcji mostowych, dzięki którym będzie możliwy przejazd na całej długości trasy kosztem jej modernizacji i upiększania.

- Liczę, że uda się zastosować takie rozwiązanie, będziemy o tym rozmawiali, ale najlepiej będzie połączyć je w pakiecie z coraz bardziej prawdopodobną przebudową skrzyżowania ulic Dworcowej i Podjazd jako jedną inwestycję - wyjaśnia Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta ds. polityki rowerowej w Gdyni.

Miejsca

Opinie (211) ponad 20 zablokowanych

  • A piesi mają latać,

    bo dla nich jak widać na zdjęciu głównym brakuje już miejsca na chodniku.

    • 14 2

  • (4)

    na zdjęciu widać w jakiej pogardzie dla urzędasów są piesi
    nawet nie mogą się spokojnie zbliżyć do przejścia dla pieszych
    bo wariaci pędzący zaanektowanymi chodnikami przez przejścia przejeżdżają na pełnym pędzie a przed przejściami roztrącają ludzi

    • 38 16

    • (1)

      a po naszemu imnisz pisać?

      • 9 6

      • Po polsku: projektował to jakiś bezmózg. Od zawsze piesi wydeptują ścieżki na skos na trawnikach bo tak jest krócej i tak samo będzie tutaj - nikt nie będzie przechodził tam i z powrotem przez pasy tylko przejdzie te kilka metrów po ścieżce. Jestem zwolennikiem budowy infrastruktury rowerowej ale nie kosztem pieszych

        • 9 1

    • wsiądź na rower i w tym miejscu spróbuj się rozpędzić! (1)

      nie pisz o rzeczach, których nie przetestowałeś i nic o nich nie wiesz.

      • 9 7

      • To, że rowerzystów 'wyrzuca' na zakręcie na część dla pieszych to norma. Rowerzyści mówią, 'to nie moja wina, wjechałem na część dla pieszych bo zakręt był ostry'. Tak a piesi mają fruwać ?

        • 7 4

  • niepotrzebnie wydane pieniądze. Poszerzyć drogi i rowerzystów wpuścić na ulice., tyle w temacie. Bedzie dużo taniej i bezpieczniej zarówno dla rowerzystów jak i kierowcom.

    • 4 1

  • . (4)

    Zapraszam kolegów Szczurka na oksywską "ścieżkę rowerową" z dołami na kilkadziesiąt centymetrów i służącą jako... przystanki autobusowe (linia 152).
    Kpina!

    • 3 5

    • (3)

      o której mówisz? ostatnio jechałam ścieżką przy Bosmańskiej i nie ma się do czego przyczepić

      • 3 0

      • (2)

        Pewnie o tej przy ul. Dickmana.

        • 0 0

        • (1)

          na dickmana jest wydzielony pas jezdni dla rowerów, a dla autobusu zatoczka

          • 1 0

          • Zatoczka? Jak już to na pętli, bo ani na przystanku przy V L.O., ani na tych przy jednostce żadnych zatoczek nie ma.

            • 0 0

  • To że robią drogi rowerowe to dobrze. Tyle tylko że one sa robione bez głowy.

    Popatrzcie na zdjęcie główne. W obrębie przejścia dla pieszych, ponad 50 % terenu zajęta przez ścieżkę rowerową.

    I tak jest na większości przejść dla pieszych.

    Mam wrażenie, że niedługo piesi zostaną w ogóle wygonieni z chodników.

    • 10 1

  • terror rowerowy w pełni (1)

    • 12 8

    • przegięcie prosamochodowców udających pieszych już się staje nudne

      • 4 6

  • ja proponuje aby pieszym w ogole zakazać chodzić chodnikami (1)

    i oddać je tylko rowerzystom,wtedy problem na pewno się rozwiąże....po co piesi i kierowcy mają przeszkadzać rowerzystom...????

    • 18 13

    • chyba jednak tabletki odstawiłeś

      nawet ironia bywa nudna, zwłaszcza jeśli jest w ukryciu "prosamochodowa"

      • 4 3

  • Szczurek wraz ze swoja świta próbuje zadowolić garstkę tych co nie potrafią zachować sie ani na jezdni ani na chodniku.Teraz wyrzuca przechodniów z chodników na pobocza

    • 7 6

  • Popieram wszystkie inicjatywy popularyzujące zwiększenie ruchu rowerowego w Gdyni oraz inwestycje w infrastrukturę.
    Gdynia to moje ukochane miasto :)

    • 5 4

  • zdjęcie...

    zdjęcie dołączone do artykułu obrazuje w 100% to co dzieje się w głowach urzędasów naszego miasta. Pieszy idący prosto pokazanym odcinkiem musi dwukrotnie przeciąć drogę rowerową, za każdym razem lukając lewo-prawo. Rowerzysta ma przed sobą szykanę na 5 metrach. Zamiast łuk drogi rowerowej poprowadzić "bliżej" osi jezdni a pasy dla pieszych przesunąć bliżej skrzyżowania - byłoby prościej ale nie - u nas muszą być kombinacje alpejskie. Brak jakiejkolwiek koncepcji tego czy drogi rowerowe mają być prowadzone bliżej osi jezdni (między jezdnią a chodnikiem), czy wyniesione dalej poza chodnik dla pieszych - skutek: Cisowa, nowe chodniki, zatoki autobusowe i "miliony" szykan przy przystankach, pasy dla pieszych co kilka metrów - projektował to jakiś "wizjoner". Podsumowanie: statkiem do centrum Gdy da rade, samochodem da rade, kolejką na pagórek 40 niedługo da rade, rowerem: nie nie nie i jeszcze długo nie :)

    • 17 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Spacer tematyczny po mieście: Tajemnice Biskupiej Górki

30-50 zł
wykład / prezentacja, spacer, zajęcia rekreacyjne

Międzynarodowe regaty Open Skiff Eurochallenge

w plenerze, regaty

Kobiecy Wieczór - Aqua Joga Dance

100 zł
zajęcia rekreacyjne, joga

Forum

Najczęściej czytane