• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie nowy szlak w Trójmiejskim Parku Krajobrazowym

Rafał Borowski
18 kwietnia 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Główna trasa będzie miała długość niemal 21 km, zaś pięć łączników osiągnie łączną długość ponad 18 km. Główna trasa będzie miała długość niemal 21 km, zaś pięć łączników osiągnie łączną długość ponad 18 km.

Będzie ułatwiać poruszanie się po parku w granicach administracyjnych Gdańska oraz służyć zarówno pieszym, jak i rowerzystom. W ubiegły czwartek podpisano umowę na dokumentację projektową szlaku turystycznego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy, która powinna być gotowa do końca października. Po zrealizowaniu projektu, łączna sieć szlaków w granicach Gdańska, Sopotu i Gdyni zwiększy się do blisko 80 km.



Jak często odwiedzałe(a)ś przed epidemią Trójmiejski Park Krajobrazowy?

Trójmiejski Park Krajobrazowy został utworzony w 1979 roku. Jego powierzchnia wynosi blisko 20 tys. ha. Składa się z dwóch kompleksów leśnych. Większy kompleks północny obejmuje część terenów Gdyni, Rumi, Szemudu i Wejherowa, zaś dwukrotnie mniejszy kompleks południowy kolejne fragmenty terenów Gdyni, Sopotu i Gdańska.

Wspomniany park służy jednak nie tylko ochronie tutejszej fauny i flory, ale jest również miejscem rekreacji. Tysiące osób korzysta z przebiegających przez jego teren szlaków, aby choć na chwilę odetchnąć od miejskiego zgiełku.

Projekt warty blisko pół miliona zł



Właśnie wykonano krok, dzięki któremu poruszanie się po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym będzie jeszcze wygodniejsze dla spacerowiczów i rowerzystów, przy możliwie minimalnej ingerencji w ekosystem. W ubiegły czwartek 9 kwietnia podpisano umowę na wykonanie dokumentacji projektowej szlaku turystycznego w granicach administracyjnych Gdańska. Wykonawcą jest spółka PPK Progress, która zainkasuje za to 498 tys. zł.  

- Projekt ma uwzględnić utwardzenie istniejących oraz budowę nowych ścieżek dla pieszych i rowerzystów. Szlak będzie dokładnie oznakowany i zabezpieczony. Przewidziano m.in. wykonanie barier ochronnych. Zadanie przewiduje odcinkowe wprowadzenie wydzielonych pasów rowerowych oraz wykonanie przejść dla rowerów i pieszych - opisuje Aneta Niezgoda, rzecznik prasowy Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje inwestycję.
Koszt wykonania projektu został dofinansowany ze środków unijnych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Zgodnie z harmonogramem, dokumentacja nowego szlaku powinna być gotowa do końca października. Jeśli terminu uda się dotrzymać oraz pozyskać niezbędne środki, budowa szlaku powinna rozpocząć się w przyszłym roku.

Od Jasienia do Sopotu, łączniki do kilku dzielnic



Projektowany szlak będzie przebiegał od Jasienia do granicy miasta na Osowej, gdzie połączy się ze szlakiem sopockim. Po zrealizowaniu inwestycji, sieć szlaków turystycznych w gdańskiej części Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego wzrośnie do 39,16 km, zaś w całym Trójmieście do 78,1 km.

Poglądowa mapa głównego szlaku i pięciu łączników w granicach Gdańska. Poglądowa mapa głównego szlaku i pięciu łączników w granicach Gdańska.
- Główna trasa turystyczna przebiegać ma na odcinku od ul. Źródlanej do zbiornika retencyjnego Jasień. Następnie szlak prowadzić będzie przez lasy Zespołu Przyrodniczo-Krajobrazowego "Dolina Strzyży" do Matemblewa i ul. Słowackiego. Trasa przecinać ma ul. Słowackiego na wysokości osiedla Złota Karczma, następnie przez teren Lasów Oliwskich prowadzić będzie do ul. Bytowskiej. Stąd kierować się będziemy do Owczarni i Drogą Rynarzewską dalej przez ul. Spacerową aż do połączenia ze szlakiem turystycznym na terenie Sopotu - doprecyzowuje Niezgoda.
Ponadto, do głównej trasy zostanie poprowadzonych pięć tzw. łączników:


  • pierwszy będzie przebiegał dookoła zbiornika Jasień,
  • drugi wzdłuż nasypu PKM Jasień, od zbiornika do ul. Szybowcowej na Matarni, a następnie wzdłuż ul. Słowackiego do Złotej Karczmy,
  • trzeci od Matemblewa do ul. Słowackiego, przecinając ul. Potokową, następnie wzdłuż ul. Słowackiego do wysokości nasypu PKM,
  • czwarty od szlaku głównego do osiedla Złota Karczma,
  • piąty od ul. Bytowskiej do Parku Reagana wzdłuż ul. Spacerowej, ul. Pomorskiej i Potoku Oliwskiego.

Miejsca

Opinie (88) 1 zablokowana

  • Mało betonu w mieście niż jest, że do ladubtez trzeba lać?! Odpieprzcie się od natury.

    • 25 1

  • Szlak w trójmiejskim parku.

    Dlaczego nagminnie trwa wycinka drzew wzdłuż trasy Oliwa Tatrzańska do Sopot Reja? Wycina się zdowe drzewa w takim tempie jakby chcieli zdążyć do 20 kwietnia kiedy lasy będą "otwarte". Czegoś takiego do tej pory nie było!!!!!

    • 38 2

  • Projekt czegoś co istnieje. Jedynie znaczki postawią.

    Od zbiornika Jasień asfalt już jest. Przez Rezerwat Dolina Strzyży nic nie mogą zrobić. Matemlewo - Złota Karczma tam jest szeroko i twardo. Złota Karczma - górny ciąg Szwedzkiej Grobli. Solidna leśna droga. Nic nie zrobią, bo nie mogą. Klesza Droga, Dolina Radości Non stop asfalt. Kościerską do Osowy. Jak wiadomo miasto chciało budować tylko nikt się nie zgodził. Dostali negatywne opinie środowiskowe. Tutaj nic nie zrobią. Owczarnia - Kamieniskiem w dół Drogą Rynarzewską do leśniczówki. Tam jakieś niezrozumiałe zawijasy do Drogi nadleśniczych. Też na pewno nie utwardzą, bo nie mogą. To są tereny skarbu państwa administrowane przez nadleśnictwo. Reasumując. Poza postawieniem znaczków nic nie zrobią.

    • 33 0

  • Las wycinany na potęgę, dewastowany przez ciężki sprzęt. Wszystkie ścieżki rozjechane. W lesie szaleńcy jeżdżą na motorach, kładach... Na skraju rezerwatu Łęg na Swelinią działa strzelnica powodując hałas nie do wytrzymania. TPK już dawno przestał być oazą ciszy i spokoju dla miłośników przyrody. Apele, protesty, petycje władze maja za nic.

    • 43 2

  • Park krajobrazowy - krajobraz po bitwie

    Te trasy są niepotrzebne. Wystarczą od dawna istniejące. Potrzeba jedynie przegnać drwali i ich zwierzchników wyżynających od kilkunastu lat Park i niszczących istniejące drogi. Z jednej strony płacz o pustynnieniu Polski, braku opadów, konieczności małej retencji, likwidacji lasów amazońskich, a z drugiej likwidacja zielonych płuc trójmiasta dla kasy. Czy naprawdę nie ma nikogo kto powstrzymałby tą niepohamowaną dewastację!?

    • 51 2

  • po tych akcjach lesnikow to juz nie ma co zwiedzac! jeden wielki sy*.

    • 37 2

  • (3)

    Jak już muszą wydać te pieniądze to niech połączą trasą TPK z lasami otomińskimi. Przejechać rowerem przez węzeł drogowy koło Auchan to istny koszmar.

    • 59 1

    • Nie prawda. Masz tam piękną kładkę rowerową

      • 5 0

    • Dokładnie. Przejazd utrudniony na Maxa

      • 4 1

    • wiadukt rowetowy-Kminkowa - Kalinowa

      i jesteś na Otomińskiej.
      Albo od razu wiadukt prxy działkach w Jasieniu

      • 6 0

  • Rewelacja

    • 2 9

  • jakość mapy taka jak jakość urzędników (1)

    czyli żadna!

    Za taki badziew dostają pieniądze? Wstyd! Ogromna ilość darmowych narzędzi i map, a tutaj ktoś kredkami sobie maluje...

    • 69 2

    • Mapa

      Właśnie chciałem to samo napisac, tragedia, wstydził bym się wstawiać taka mapkę do artykułu.

      • 24 0

  • kolejne bariery z rur hydraulicznych ?

    • 30 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Główne Miasto Gdańsk - spacer z Walkative

w plenerze, spacer

Harpuś - z mapą na Zbiornik Stary Sobieski!

30 zł
impreza na orientację

Forum

Najczęściej czytane