wiadomości

Crossfit. Moda zza oceanu, czy sposób na kondycję?

Crossfit czerpie z treningu żołnierzy i strażaków, wzmacnia całe ciało, ale nie skupia się wyłącznie na sile i przyroście masy mięśniowej.
Crossfit czerpie z treningu żołnierzy i strażaków, wzmacnia całe ciało, ale nie skupia się wyłącznie na sile i przyroście masy mięśniowej. fot. Nordcity

Crossfit coraz częściej pojawia się w grafikach fitness klubów. Czym charakteryzuje się ten system treningowy i dla kogo jest odpowiedni, wyjaśniają trenerzy Nordcity oraz Crossfit Wybrzeże, sekcji sportowych zaangażowanych w organizacje odbywających się w najbliższy weekend zawodów crossfitowych.



Crossfit przywędrował do nas zza oceanu dość niedawno. Jego idea narodziła się nie w fitness klubach, ale na wojskowych i strażackich poligonach. Okazało się, że elementy treningu żołnierzy można bez problemu przenieść na cywilny grunt i tam zastosować jako niezwykle skuteczny oraz dający szybkie rezultaty program.

- Crossfit może ćwiczyć każdy bez względu na płeć czy stopień wytrenowania. Jedynym przeciwwskazaniem są kontuzje i poważne problemy natury zdrowotnej - mówi Maciej Bielski, instruktor i trener personalny. - Jeżeli dana osoba zaangażuje się w to, co robi, to już po 2-3 miesiącach widać znaczący postęp, chociażby po ilości powtórzeń czy możliwości zwiększenia obciążenia stosowanego podczas ćwiczeń.

Szybka poprawa kondycji to nie jedyna zaleta crossfitu, kolejną jest różnorodność. Trening opiera się na wielu różnych z pozoru nie związanych ze sobą dyscyplinach, jak chociażby podnoszenie ciężarów i lekkoatletyka. Dzięki temu jest niezwykle wszechstronny.

Próbowałeś(aś) crossfitu?

tak, bardzo mi się spodobał 37%
tak, ale nie spodobał mi się 6%
nie, ale chcę spróbować 44%
nie, to nie dla mnie 13%
zakończona Łącznie głosów: 203
- Dążymy do szeroko pojętej sprawności fizycznej, to że tracimy zbędną tkankę tłuszczową i nabieramy masy mięśniowej można nazwać pozytywnym efektem ubocznym - śmieje się Marcin Bochenek z sekcji sportowej Nordcity. - Najlepsze w crossficie jest to, że pozwala poradzić sobie z wieloma codziennymi sytuacjami. Osoba uprawiająca ten sport jest silna, ale poradzi sobie też bez problemu z wbiegnięciem po schodach, podczas gdy typowy bywalec siłowni nabawi się przy tym solidnej zadyszki.

Dzieje się tak dlatego, że oprócz treningu poprawiającego siłę, gdzie unika się izolowania ruchu i bazuje na pracy całych taśm mięśniowych, w crossfice nie brakuje pracy nad wydolnością, gibkością i innymi ważnymi elementami motoryki. Można powiedzieć, że taki trening to imitacja naturalnego funkcjonowania ludzkiego ciała. Jednym słowem takie ruchy wykonywali ludzie zanim zasiedli wygodnie przed komputerami i telewizorami. Dlatego osoby ćwiczące crossfit są mniej podatne na kontuzje powstające wskutek przeciążenia podczas prac domowych np. przy przenoszeniu ciężkich rzeczy.

Brzmi wspaniale? Jest jednak mały haczyk. Crossfit nie jest sportem dla leniwych, żeby osiągnąć wspomniany efekt trzeba po prostu solidnie przyłożyć się do treningu. Nikt nie obiecuje poprawy kondycji i wyglądu bez wysiłku, a instruktor pytany o to, czego można spodziewać się po pierwszym treningu, odpowiada krótko - zmęczenia. Jednak większość osób ćwiczących crossfit wcale nie uważa, że to wada.

- Taki trening to świetna okazja do rozładowania napięcia i stresu, można się po prostu wyżyć, oczyścić głowę z negatywnych myśli - opowiada Bochenek. - To z kolei sprawia, że jesteśmy w stanie bardziej skupić się na treningu i szybciej osiągniemy upragniony efekt, który da nam satysfakcję. Z doświadczenia mogę powiedzieć, że dzięki treningowi człowiek spokojniej podchodzi do życia, potrafi zachować dystans i jest po prostu bardziej pogodny.

Mimo tak zachęcającego opisu efektów crossfitu, początki mogą być trudne. Najważniejsze to nie poddawać się, a pomocy w ciężkich chwilach szukać u trenera oraz w grupie ćwiczących, która ze względu na specyfikę crossfitu dość szybko staje się zgrana.

- Bóle mięśniowe mogą się zdarzyć i to nie tylko tym początkującym, tak działa ludzki organizm i nie da się tego przeskoczyć. Jeśli zdarzy się, że idziemy na trening z obolałymi mięśniami, trzeba po prostu zgłosić ten fakt trenerowi, który zwróci wtedy na nas szczególną uwagę - wyjaśnia Marcin Bochenek. - Ja w takiej sytuacji myślę o tym że trening, który dał mi w kość przyniesie efekt.

Jak w każdym innym sporcie, tak i w crossficie trzeba znaleźć czas na odpoczynek oraz regenerację. Ćwiczenie ponad własne możliwości nie przyniesie szybszych efektów, a może przyczynić się do kontuzji lub zwykłego przemęczenia, dlatego ważne jest, żeby na czele grupy, którą sobie wybierzemy stał odpowiedzialny trener, zawsze służący swoim doświadczeniem i dobrą radą.

- Sam trening to nie wszystko, żeby nasz wysiłek przyniósł sukces w postaci dobrej kondycji i wymarzonej sylwetki, musimy zadbać też o odpowiedni odpoczynek i zdrową dietę - kontynuuje Bochenek. - Odpoczynku nie należy utożsamiać z bezczynnością. Chodzi przede wszystkim o to, żeby dbać o odpowiednią ilość snu, co najmniej 7-8 godz. na dobę, ja odpoczywam także spacerując. Diety też nie należy kojarzyć z drakońskimi restrykcjami, a bardziej z zasadami racjonalnego żywienia.

Crossfit znaleźć można w wielu trójmiejskich fitness klubach, między innymi w Fitness Leon, Dojo Kosodan, Calypso, Golden Gym, Fit ZoneMad Dogs Gdynia oraz Klubie Atleta. Od maja do września dołączyć można do treningów plenerowych, które odbywają się w niedzielne przedpołudnia w sopockim Parku Północnym. Zainteresowani mogą również obejrzeć lub wziąć udział w zbliżających się zawodach crossfitowych. Będzie można spotkać tam członków dwóch prężnie działających sekcji sportowych, Nordcity oraz Crossfit Wybrzeże, którzy z chęcią opowiedzą więcej o tej dyscyplinie.

Opinie (49) 6 zablokowanych

  • (1)

    Gdzie można dowiedzieć się więcej o tych treningach w Parku Północnym?

    • 4 3

    • NORDCITY KROPKA ORG

      • 1 3

  • (2)

    Mole biurowe niech sobie dadzą siana z Crossfitem, jest to dla kogoś kto min pół roku cos z sobą robi - bieganie, rowery, fitness, siłownia inaczej padnie po 3 min na pysk.

    • 33 4

    • (1)

      Niech mole crossfitowe dadzą sobie spokój z poważnymi ćwiczeniami, ja biegam, pływam i jeżdzę na rowerze od 15 lat, crossfit jest dobre dla tych co pół roku coś ze sobą robili, na poważnym treningu padli by po 2 minutach.

      • 5 3

      • :)

        ble ma racje, a ble2 pewnie robi za biurkiem i poczuł się urażony, bo faktycznie uprawia sport, a nie tylko jeździ do pracy do impulsu, żeby leżeć na rowerze, pedałować piętami i czytać gazetę.

        • 2 2

  • pozytywne jest to że może dzięki temu więcej ludzi zacznie o siebie i swoje zdrowie dbać, (1)

    ale każdy kto choć trochę więcej niż amatorsko uprawiał sport zna coś takiego jak trening ogólny przygotowujący do sezonu, tego typu ćwiczenia i zakres znany był już na początku zeszłego stulecia. teraz pod hasłem "crossfit" sprzedaje się produkt neofitom sportu.

    • 11 3

    • To nie jest zwykła ogólnorozwojówka lecz wydolnościówka

      • 2 2

  • zamiast zapoconych siłowni i klubów fitness

    polecam kettlebell na świeżym powietrzu.

    • 14 6

  • "Smieje sie Marcin Bochenek" (2)

    a co tutaj jest do smiechu?

    • 6 6

    • (1)

      to taka wstawka redaktorska, podrasowanie artykułu aby wydawał się ciekawszy...

      • 5 1

      • Cos jak "popularny" Pudzian, na przyklad

        albo "dobre, piate miejsce, tak"?

        • 2 0

  • Moda Moda (6)

    Sztuka odchamia, moda omamia, dźwignią reklama. Mózgu prania sposoby i wszystkich ogarnia nowa mania crossfitowej mody, czy stary czy młody. Kolejna kalkomania tego co gdzie indziej modne.

    • 9 12

    • TAK (3)

      Kiedys tylko treningi silowe oraz fitness a teraz gejowska mieszanka hahaha "crossfit to nie trening to styl zycia" hasla dla j..h gimbusow

      • 5 6

      • hhehe (2)

        przy pierwszej serii albo zadawałbyś sobie pytanie "co ja tutaj robię?!?!", albo zwyczajnie puścił pawia. Taki jesteś kozak na trójmiasto .pl, jak masa innych leszczy tutaj.

        • 4 7

        • (1)

          nie bylo by pierwszej seri bo za pealskie cwiczenie sie nie lapie c..

          • 3 4

          • no...

            już już:)

            • 1 3

    • ty

      wez sie za monopol

      • 0 1

    • jeszcze się taki nie urodził...

      Jeszcze sie taki nie urodził, co by takiemu dogodził. Nie widział niczego, spróbować bał się na całego i to wszystko dla tego, że brat mu kiedyś do głowy, łopatą wiedzę włożył. Wiedza na chama upchana ma ciasno, wiedz stąd ten opór przed nową oświatą. Chodź nie wie jak będzie, to dla niego wszystko źle będzie.

      • 2 1

  • Fitness Leon na zdjęciu głównym :) (1)

    • 16 1

    • I znajome twarze z kettlebell :)

      • 0 0

  • każda aktywność fizyczna jest jak najbardziej polecana

    ludzie, zacznijcie dbać o siebie a będziecie zdrowsi

    • 15 0

  • Sport (1)

    "poradzi sobie też bez problemu z wbiegnięciem po schodach, podczas gdy typowy bywalec siłowni nabawi się przy tym solidnej zadyszki." Ahh te stereotypy. Jakoś chodzę na siłownię i schody nie stanowią problemu tak samo jak basen czy bieganie...

    "Crossfit nie jest sportem dla leniwych, żeby osiągnąć wspomniany efekt trzeba po prostu solidnie przyłożyć się do treningu" - żaden sport wymagający znacznego wysiłku nie jest dla leniwych. To chyba oczywiste ;)

    Jak dla mnie spoko, jednak zawsze mam 'radoche' z ludzi, którzy idą na takie zajęcia bo:
    a.) jest to teraz modne
    b.) bo mam własnego trenera, który jest nieomylny (jednak często ma bardzo małą wiedzę. Są wyjątki)
    c.) mogę się pokazac w moich nowych ciuchach specjalnie dedykowanych do danego sportu.

    IMO prawda jest taka, że lepiej zabrac się samemu lub ze znajomymi za sport do tego poczytac trochę i poznac anatomię ludzkiego ciała. Będziecie dysponowali wiedzą, która się przyda. Dodatkowo z czasem poznacie swój własny organizm i też zobaczycie szybko efekty. Trenerzy powinni byc dla zawodowców..
    Dobrze, że chociaż nie pieprzyli farmazonów, plus dla pana za "zadbać też o odpowiedni odpoczynek i zdrową dietę (...) Diety też nie należy kojarzyć z drakońskimi restrykcjami, a bardziej z zasadami racjonalnego żywienia."

    Pozdrawiam wszystkich uprawiających sport :)

    • 29 0

    • uprawiający sport pozdrawiają Ciebie

      jak w temacie

      • 2 0

  • Teraz modny to zaczyna byc triatlon (3)

    Chociaz sam preferuje przerzucanie zelastwa, to jak czlowiek sie zacznie starzec, taki triatlon jak znalazl.

    • 7 1

    • ładowanie na siłowni (2)

      to przy sportach wytrzymałościowych bułka z masłem. Nie wymaga na pewno takiej psychiki. Dobrze się odżywiasz, chodzisz regularnie, dorzucasz do pieca co raz więcej i gitara. Jak masz napieprzać na wytrzymałość naprawdę trzeba się zebrać w sobie. Osądzam po własnych doświadczeniach.

      • 2 2

      • A ja chodzę i na siłkę i cardio ...

        w stosunku czasowym 60 / 40

        • 1 0

      • Z tego co piszesz, mysle ze masz talent do silowni, a nie masz do sportow wytrzymalosciowych.

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

mail

Napisz do nas

Brałeś udział w ciekawej wyprawie lub zawodach, o których chciałbyś opowiedzieć naszym czytelnikom? Napisz do nas na aktywne@trojmiasto.pl