• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk planuje budowę nowego szlaku spacerowego przez tereny leśne

Krzysztof Koprowski
22 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Większość szlaków zyska nawierzchnię szutrową lub jedynie dokładne oznakowanie. Większość szlaków zyska nawierzchnię szutrową lub jedynie dokładne oznakowanie.

Gdańsk w najbliższych latach planuje utworzenie ok. 39-kilometrowego szlaku pieszo-rowerowego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami do terenów miejskiej zabudowy. Do końca czerwca 2020 r. ma powstać niezbędna dokumentacja projektowa, która pozwoli na ogłoszenie przetargu na prace budowlane.



Jak często spacerujesz lub jeździsz rowerem po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

To już drugie podejście Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska do realizacji szlaku turystycznego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy.

W październiku ub. r. unieważniono przetarg na zaprojektowanie i budowę nowych połączeń pieszo-rowerowych. Najtańsza wówczas oferta opiewała na kwotę 12,7 mln zł, podczas gdy Gdańsk chciał przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 7 mln zł.

Z tego powodu obecny przetarg dotyczy wyłącznie przygotowania dokumentacji, która w kolejnym kroku pozwoli na rozpisanie przetargu na całą inwestycję lub podzielenie jej na etapy.

- Inwestycja znacznie poprawi atrakcyjność Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego przy zachowaniu jego naturalnych walorów i minimalnej ingerencji w ekosystem - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Projekt ma uwzględniać utwardzenie istniejących i budowę nowych ścieżek. Trasy będą oznakowane, a w miejscach wspólnego przebiegu z istniejącymi drogami pojawią się elementy uspokojenia ruchu lub/i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Przewiduje się także przebudowę przejść dla pieszych oraz wydzielenie pasów rowerowych.

W tym miejscu planowane jest utworzenie nowego przejścia przez ul. Chłopską. W tym miejscu planowane jest utworzenie nowego przejścia przez ul. Chłopską.

Pięć łączników do głównego szlaku przez TPK



W ramach jednego z łączników z głównego szlaku przez tereny leśne TPK w kierunku parku Nadmorskiego powstanie nowe przejście dla pieszych przez ul. Chłopską, o którym pisaliśmy już czerwcu 2018 r.

Pozostałe łączniki z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym to:

Ulica Kościerska, będąca najkrótszym połączeniem pieszo-rowerowym między Osową a Oliwą, zyska nawierzchnię szutrową. Ulica Kościerska, będąca najkrótszym połączeniem pieszo-rowerowym między Osową a Oliwą, zyska nawierzchnię szutrową.
Warto odnotować, że w ramach głównego szlaku przewidziano też zmiany na ul. Kościerskiej. Kilka lat temu planowano tędy poprowadzić asfaltową trasę rowerową między Osową a Oliwą, od czego ostatecznie odstąpiono. Obecnie przewiduje się wykonanie nawierzchni szutrowej wraz z odwodnieniem.

Łącznie cały szlak w granicach Gdańska będzie liczył ok. 39 km, z czego długość głównej trasy to ok. 21 km, zaś łączników - 18 km.

Kolorem czerwonym oznaczono główny szlak turystyczny, niebieskim - łączniki. Kolorem czerwonym oznaczono główny szlak turystyczny, niebieskim - łączniki.

Kontynuacja w pozostałych miastach Trójmiastach



Docelowo szlak będzie kontynuowany także w pozostałych miastach Trójmiasta: na terenie Sopotu ok. 9 km, zaś Gdyni - ok. 30 km.

Tereny rekreacyjne powstaną wokół wejść do lasu TPK


Projekt jest realizowany dzięki wsparciu unijnemu w konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, oś Priorytetowa 11: środowisko, działanie 11.4: ochrona różnorodności biologicznej. O jego realizację wspólnie ubiegały się trzy miasta Trójmiasta (Gdańsk został liderem projektu), zaś za realizację odpowiada każde miasto samodzielnie.

Miejsca

Opinie (191) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Prosimy przyrodników o interwencję.
    Jak widzę, tę dewastację zgłoszono w ramach unijnej "ochrony bioróżnorodności".
    Zatem w ramach dofinansowania bioróżnorodności... gdańsk zamierza wyrównać drogę poprzez wycinkę drzew i zasypywanie jarów, wybetonować, zniszczyć strumienie, odwodnić teren lasu!

    To absolutnie chore i podejrzewam że niezgodne z prawem.

    Jaka instytucja może powstrzymać te barbarzyństwo?!

    • 9 0

    • Ponawiam pytanie- Jak powstrzymać te barbarzyństwo?!!!

      • 2 0

    • Czy ktoś może sformułować merytoryczne, naukowo uzasadnione zarzuty

      wobec tych planów zniszczenia?
      Bo fakt, że to dramat dla lasu, i dla nas, ludzi, jest niekwestionowany. Droga będzie utwardzona i intensywnie używana, poprowadzona kosztem obecnego, naturalnego piękna i bezpieczeństwa dla zwierząt oraz form typu strumienie, a przebiegała wzdłuż Spacerowej.
      Czyli mamy szeroki pas betonu i samochodów w miejscu po lesie!

      Nie chcemy wdychania spalin i wyziewów szutru w lesie!!! Nie chcemy tam ruchu samochodowego!

      • 6 0

  • Beznadziejny pomysł (1)

    Nie sądzę, że wymyślił to ktoś kto aktywnie jeździ po TPK na rowerze. Drogi szutrowe to największe zło, jeździ się po nich beznadziejnie, wstrząsu mózgu można dostać. Do tego jazda po nich generuje straszny hałas, który płoszy okoliczną zwierzynę, a użytkownikom dodatkowo odbiera przyjemnośc z jazdy. Ścieżek rowerowych i spacerowych jest dość w TPK, niektóre może należałoby od czasu do czasu wyrównać po przejazdach ciężarówek do zwózki drewna, ale nie róbmy autostrad w lesie !

    • 13 0

    • chodzi też się słabo bo po kilkunastu kilometrach stopy bolą

      • 1 0

  • No tak, za nasze zbudują. (1)

    ale zaraz później ciężki sprzęt rozwali po całości. I znowu potaplamy się w błotku.
    Ale myśliwym dobrze, leśnicy jeżdżą drogimi SUVami, a reszta to gorszy sort.

    • 28 4

    • leśnicy jeżdżą samochodami terenowymi córko a nie SUVami, nigdy w lesie trollu nie byłaś to i różnicy nie zobaczysz, większość samochodów w lesie to najtańsze rosyjskie Łady Nivy

      • 0 0

  • Lepiej niech nie budują (1)

    Leśnikom-biznesmenom ułatwi to wywóz drzew z lasu

    • 134 6

    • przeszedłem w weekend żółty szlak trójmiejski, za wiele wycinki to ja tam nie widziałem, jakieś głupoty opowiadacie w tych internetach

      • 1 2

  • Nowy szlak do wywózki drewna.

    • 4 1

  • I co to znaczy "odwodnienie"???!
    Tam są urokliwe strumyki, potrzebne też jako wodopoje zwierzętom! Zamierzają je zalać betonem?!

    Zgroza. Barbarzyństwo!

    • 3 0

  • Powariowali z tymi "szutrami" (4)

    Wysypią tłuczeń, na gravelu przy większej prędkości złapiesz snake'a, pies porani łapy. Nie każdy jeździ po TPK na fullu z oponami 50 mm i 2.5 bara. Drogi leśne są bardzo przyjemne do czasu aż jakieś siły nie przyjadą i nie nawalą kamulców "dla wygody rowerzystów". Kościerską jeździ się dobrze poza dwoma łachami piaskowymi w dolnym odcinku. Wolę się przemęczyć te 50 metrów niż trząść się całą drogę. Węglową popsuli, Gliniastą w górnym odcinku i zjazd popsuli, od Juraty nie pomnę ile kapci złapałem jadąc 30 z góry. Walają się sześcienne kamyki o boku do 4 cm, a w okolicach PKM i większe i jak walniesz przy sporej prędkości to nic nie pomoże. Wyjściem jest zmiana roweru na czołg.

    • 30 0

    • Mimo, iż akrat mój to 27,5+ na 3 calach to również uważam pomysł za i**otyczny.
      To jest w końcu las.
      Lepiej niech skupią się na ograniczeniu wycinki i posprzątaniu syfu po tym.

      • 2 0

    • To gdzie się pchasz z ta instalacja, gaciarzu?

      • 0 2

    • Wyjściem jest popuscić gumkę i jechć wolno, prędkość spacerowa, żaden kamulec ci znienacka nie wyskoczy:) (1)

      • 0 4

      • Mogę też prowadzić rower

        a nad kamieniami przenosić. Doniosę do ddr i sobie pojadę 15km/h nie denerwując pieszych idących środkiem. Jest to jakieś wyjście, nie pomyślałem o takim wykorzystaniu roweru.

        • 4 0

  • Leśne spacery super sprawa lecz poraża mnie rabunkowa gospodarka leśników zniszczenia i bałagan jaki po swoich pracach pozostawiają jest nie do zaakceptowania - gdzie jest dyrekcja oraz służby odpowiedzialne za stan lasów. Drodzy leśnicy pamiętam czasy kiedy do lasu wędrowało się z przyjemnością dzisiaj to tereny z wielkimi przeszkodami - raczej poligon

    wiecej dbałości o nasze wspólne dobro.

    • 3 0

  • (3)

    Dlaczego nie ma legalnych tras dla samochodow terenowych? Na całym świecie green laning istnieje, tylko nie w Polsce

    • 2 21

    • Jeden plus od redakcji, komuś nie podobają się komentarze nie pochlebne dla niszczenia lasu terenówkami to usuwają.

      • 1 0

    • ano dlatego nie ma że takie terenówki to za mocno by hałasowały. dziwie sie natomiast że motory w miastach są dozwolone bo one jeszcze bardziej hałasują niż terenówki

      • 4 0

    • a weź ty się .

      Jeszcze cie brakowało w lesie z tą twoją terenówką .

      • 5 2

  • (4)

    Znowu dla mlodych. Stary czlowiek sam nie pojdzie spacerowac po tych sciezkach. A juz na pewno z tego wzgledu,ze nie bedzie gdzie przysiasc. Ławki to taki duzy koszt dla miasta? Jest ich stanowczo za malo, rowniez w innych czesciach miasta.

    • 9 12

    • Można przysiasc na kamieniu, na pniu..

      • 1 0

    • Najpierw ławeczki, potem lampy, a na końcu osiedle.

      Mam plan. Może nie ławki, a zwykłe leśne siedziska.

      • 2 0

    • Poczekaj jeszcze trochę i sekta pisia cię posadzi! Nawet jak nie będą kije mieli za co!

      • 0 2

    • kup sobie rower Aniu

      • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Rowerowy Potop AZS

659 zł
rajd / wędrówka

Główne Miasto Gdańsk - spacer z Walkative

w plenerze, spacer

Harpuś - z mapą na Zbiornik Stary Sobieski!

30 zł
impreza na orientację

Forum

Najczęściej czytane