• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk planuje budowę nowego szlaku spacerowego przez tereny leśne

Krzysztof Koprowski
22 września 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Większość szlaków zyska nawierzchnię szutrową lub jedynie dokładne oznakowanie. Większość szlaków zyska nawierzchnię szutrową lub jedynie dokładne oznakowanie.

Gdańsk w najbliższych latach planuje utworzenie ok. 39-kilometrowego szlaku pieszo-rowerowego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy wraz z łącznikami do terenów miejskiej zabudowy. Do końca czerwca 2020 r. ma powstać niezbędna dokumentacja projektowa, która pozwoli na ogłoszenie przetargu na prace budowlane.



Jak często spacerujesz lub jeździsz rowerem po Trójmiejskim Parku Krajobrazowym?

To już drugie podejście Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska do realizacji szlaku turystycznego przez Trójmiejski Park Krajobrazowy.

W październiku ub. r. unieważniono przetarg na zaprojektowanie i budowę nowych połączeń pieszo-rowerowych. Najtańsza wówczas oferta opiewała na kwotę 12,7 mln zł, podczas gdy Gdańsk chciał przeznaczyć na ten cel nie więcej niż 7 mln zł.

Z tego powodu obecny przetarg dotyczy wyłącznie przygotowania dokumentacji, która w kolejnym kroku pozwoli na rozpisanie przetargu na całą inwestycję lub podzielenie jej na etapy.

- Inwestycja znacznie poprawi atrakcyjność Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego przy zachowaniu jego naturalnych walorów i minimalnej ingerencji w ekosystem - zapowiada Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor naczelny Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Projekt ma uwzględniać utwardzenie istniejących i budowę nowych ścieżek. Trasy będą oznakowane, a w miejscach wspólnego przebiegu z istniejącymi drogami pojawią się elementy uspokojenia ruchu lub/i ograniczenie prędkości do 30 km/h. Przewiduje się także przebudowę przejść dla pieszych oraz wydzielenie pasów rowerowych.

W tym miejscu planowane jest utworzenie nowego przejścia przez ul. Chłopską. W tym miejscu planowane jest utworzenie nowego przejścia przez ul. Chłopską.

Pięć łączników do głównego szlaku przez TPK



W ramach jednego z łączników z głównego szlaku przez tereny leśne TPK w kierunku parku Nadmorskiego powstanie nowe przejście dla pieszych przez ul. Chłopską, o którym pisaliśmy już czerwcu 2018 r.

Pozostałe łączniki z Trójmiejskim Parkiem Krajobrazowym to:

Ulica Kościerska, będąca najkrótszym połączeniem pieszo-rowerowym między Osową a Oliwą, zyska nawierzchnię szutrową. Ulica Kościerska, będąca najkrótszym połączeniem pieszo-rowerowym między Osową a Oliwą, zyska nawierzchnię szutrową.
Warto odnotować, że w ramach głównego szlaku przewidziano też zmiany na ul. Kościerskiej. Kilka lat temu planowano tędy poprowadzić asfaltową trasę rowerową między Osową a Oliwą, od czego ostatecznie odstąpiono. Obecnie przewiduje się wykonanie nawierzchni szutrowej wraz z odwodnieniem.

Łącznie cały szlak w granicach Gdańska będzie liczył ok. 39 km, z czego długość głównej trasy to ok. 21 km, zaś łączników - 18 km.

Kolorem czerwonym oznaczono główny szlak turystyczny, niebieskim - łączniki. Kolorem czerwonym oznaczono główny szlak turystyczny, niebieskim - łączniki.

Kontynuacja w pozostałych miastach Trójmiastach



Docelowo szlak będzie kontynuowany także w pozostałych miastach Trójmiasta: na terenie Sopotu ok. 9 km, zaś Gdyni - ok. 30 km.

Tereny rekreacyjne powstaną wokół wejść do lasu TPK


Projekt jest realizowany dzięki wsparciu unijnemu w konkursie Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020, oś Priorytetowa 11: środowisko, działanie 11.4: ochrona różnorodności biologicznej. O jego realizację wspólnie ubiegały się trzy miasta Trójmiasta (Gdańsk został liderem projektu), zaś za realizację odpowiada każde miasto samodzielnie.

Miejsca

Opinie (191) ponad 20 zablokowanych

  • Bzdura!!! Las to las, wystarczą leśne ścieżki (1)

    aby delektować się spacerem w lesie. Skończy się utwardzanie szutrem asfaltowym zdartym gdzieś z drogi. Myślenie boli!

    • 24 5

    • to prosze posciagac asfalt ze słowackiego czy spacerowej

      niby masz racje. problem polega na tym ze dojscia czy dojazdu (rowerem) cywilizowanego do np. Osowy czy Matarni nie ma.

      • 0 1

  • Po co utwardzać leśne szlaki? Przecież to komletne zaprzeczenie idei wędrówki po lesie.

    Po to się chodzi do lasu, aby wędrować szlakami i duktami leśnymi, poczuć trochę przyrody. Utwardzone szlaki mamy na co dzień w mieście. Błagam, nie psujmy lasu i tego, co jest jego największą wartością!

    • 29 4

  • Maly Kack, Karwiny (1)

    To ja powiem coś odnośnie nowych szlaków pieszo rowerowych . Zrobili takowy w zeszłym roku na końcu ulicy Strzelców, wycięto przy tym mnóstwo drzew, ponoć dla lepszej widoczności...

    • 15 2

    • Kolejny przykład to droga matemblewska

      niby trasa zrobiona pod rowery, a tak naprawde to jest nieprzejezdna dla przecietnego rowerzysty. no ale kase ktos wział i z drogi korzysta. jest jak wywozic hurtowo drzewo z lasu. pewnie tylko o to chodzilo

      • 4 0

  • Przestrzeń

    W TPK jest coraz więcej przestrzeni do wykorzystania, ponieważ z roku na rok ubywa drzew. Teraz można robić nie tylko nowe ścieżki i drogi ale również place czy boiska - wszystko pod pozorem uatrakcyjnienia tego wyjątkowego miejsca i wychodzenia naprzeciw "potrzebom społecznym". Jeśli o mnie chodzi, to uważam, że im mniej uszczęśliwiania na siłę, tym lepiej.

    • 23 1

  • budowa - tego najbardziej w lesie potrzeba

    może cisza i spokój są ważniejsze niż to by jakiś palant mógł pojeździć quadem

    • 16 1

  • Zostawcie Lasy Oliwskie w spokoju. (1)

    Prawdziwy turysta i tak tam trafia bez kłopotu. A czy KTOŚ zrobił badania nad wykorzystaniem istniejących szlaków? Moim zdaniem nie. Nie są one zupełnie wykorzystywane tak jak dawniej, mało turystów z nich korzysta. Na dodatek szlaki są dewastowane przez leśników - często drogi nie są zdatne do użytku z powodu powstałych kolein i błota. To następstwo zrywki drewna i jego transportu. Tak więc pomysł z nowym szlakiem jest marny, chyba ze KTOŚ chce "trzepać kasiorę" , jak mówi Ferdynand Kiepski.

    • 18 0

    • Tak to tylko pretekst i gra pozorów.

      • 2 0

  • Żenada

    Zenada. Kolejne drogi przecinajace las. dajcie sobie spokoj, Macie kase z Unii to przeznaczcie na cos innego.

    • 14 0

  • (3)

    Dlaczego nie ma legalnych tras dla samochodow terenowych? Na całym świecie green laning istnieje, tylko nie w Polsce

    • 2 21

    • a weź ty się .

      Jeszcze cie brakowało w lesie z tą twoją terenówką .

      • 5 2

    • ano dlatego nie ma że takie terenówki to za mocno by hałasowały. dziwie sie natomiast że motory w miastach są dozwolone bo one jeszcze bardziej hałasują niż terenówki

      • 4 0

    • Jeden plus od redakcji, komuś nie podobają się komentarze nie pochlebne dla niszczenia lasu terenówkami to usuwają.

      • 1 0

  • Moim zdaniem najlepsze co mozna zrobić z lasem to zostawić go w spokoju.Sciezki sa, kto chce moze po nich spacerowac.Plus ogarnac ta wycinke bo gdzie sie nie rusze to wycinaja.Kto jezdzi rowerem ten wie.

    • 12 0

  • Ale po co? Przecież utwardzone szlaki to mamy w centrum miasta. (1)

    Nie po to idę do lasu, aby spacerować, czy jeźdzć utwardzonymi szlakami. Co za bezsensowny pomysł? Dla kogo? Spacerowiczów? Czy może po to, aby łatwiej wywozić drewno z TPK?

    • 14 0

    • żeby urzędniczki mogły pójść w szpilkach na spacer do lasu ;)

      Potem jeszcze ławeczki, latarnie, kosze, woreczki na kupy dla psów... i pare kolejnych baniek wypalone. No i jaki piękny i atrakcyjny las...

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gry Parkowe na Orientację Zabawa z Mapą Osowa - Owczarnia

20 - 27 zł
impreza na orientację

metoda butejki spokojny oddech, spokojny umysł, 28 kwietnia (niedziela), godz. 15:00-18:00

150 zł
warsztaty, spotkanie

Festiwal NERF - Blaster Games

79,99 zł
imprezy i akcje charytatywne, gry, zajęcia rekreacyjne

Forum

Najczęściej czytane