Kaszubski Park Krajobrazowy na piechotę

15 grudnia 2015 (artykuł sprzed 8 lat)
Korzystając z połączeń Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wybraliśmy się na wycieczkę wędrowną po kaszubskim Karku Krajobrazowym. Korzystając z połączeń Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wybraliśmy się na wycieczkę wędrowną po kaszubskim Karku Krajobrazowym.

Korzystając z uruchomionych niedawno połączeń Pomorskiej Kolei Metropolitalnej postanowiliśmy wyruszyć na wędrówkę po Kaszubskim Parku Krajobrazowym. Okolice Kartuz charakteryzują się dość urozmaiconą i mocno pofałdowaną rzeźbą terenu, dzięki czemu rozpościerają się stąd malownicze widoki. Wśród bujnych lasów skrywa się wiele przepięknych jezior, a wśród nich kompleks jezior raduńskich. Podążając szlakami turystycznymi dojść można też do tajemniczego zamczyska w Łapalicach.

Trasa naszej wędrówki i wrażenia:

Naszą pieszą wycieczkę rozpoczęliśmy i zakończyliśmy w Kartuzach. Leżące w samym sercu Kaszubskiego Parku Krajobrazowego miasto, przyciąga swym urokiem nie tylko pod kątem aktywnego wypoczynku, wszak naszą krajoznawczą przygodę rozpoczęliśmy od dobrej kawy i pysznego ciasta, które skosztowaliśmy w jednej z cukierni na Rynku. Takie kalorie nam jednak niestraszne, zaraz i tak spalimy je podczas naszej 18 km wędrówki.

Chcąc zagłębić się w lesie obieramy kierunek zachodni.
Dla łatwiejszej orientacji w terenie służy nam Kartuska Przyrodnicza Trasa Rowerowa.

Tuż za osiedlem zagłębiamy się w lasach Kaszubskiego Parku Krajobrazowego. Szerokim gruntowym duktem podążamy w kierunku Chmielna. Droga wije się wśród pięknych lasów bukowych odsłaniając co jakiś czas śródleśne bagniska. Choć już dawno opadły liście, w lesie jest nadal bardzo malowniczo, z uwagi na jaskrawe kolory mchów i porostów, które zdobią konary drzew. Wspomnianym powyżej szlakiem rowerowym podążamy aż do rozwidlenia dróg, przy którym stoi kamienny drogowskaz, po czym kierujemy się do zamczyska w Łapalicach. Niejednokrotnie mieliśmy okazję je zwiedzać podczas wcześniejszych naszych wycieczek.

Tym razem wizytę ograniczamy tylko do zobaczenia kilku pomieszczeń, po czym udajemy się w kierunku wschodniej części kompleksu jezior raduńskich. Pierwszym z którym spotykamy się na naszej trasie jest Jezioro Rekowo. Nieco dalej po osiągnięciu liczącej ponad 224 m n.p.m. Góry Tamowej widać także Jezioro Kłodno, które rozciąga się od Chmielna po Zawory. Widoki na rozciągające się na horyzoncie pofałdowane pola, zapierają dech w piersi. Nie bez powodu wybraliśmy się tu właśnie w miesiącu, kiedy to drzewa pozbawione są liści.

Ostatnim punktem naszego programu jest Rezerwat Przyrody Góra Zamkowa, który podejmujemy od strony wschodniej nieco zarośniętą ścieżką dydaktyczną. Zanim jednak zobaczymy 250-letnie buki porastające szczyt wzniesienia morenowego, u stóp rezerwatu mamy okazję zapoznać się z przepięknymi daglezjami, stanowiące pomniki przyrody ożywionej. Od razu przypomina nam się ostatnia wędrówka wśród okazów na terenie trójmiejskich lasów, którą odbyliśmy też tej jesieni.

Ciekawym miejscem na odpoczynek jest także Jezioro Ciche, na rogatkach Kartuz.

Dalsza część naszej wędrówki wiedzie już przez miasto, o którym więcej informacji znajdziecie w niejednym przewodniku.

Statystyki naszej wędrówki:

-Miejsce rozpoczęcia i zakończenia wędrówki: Kartuzy, Dworzec PKP
-Czas wędrówki wraz z postojami: 5 godzin
-Dystans: 18,3 km
-Poziom trudności: łatwy
-Ślad gps i mapa wędrówki

Rozkład jazdy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej

Wędrówkę prowadził: Krzysztof Kochanowicz
Wędrówkę wspierali: Maciej Pochylski & Daria Dziembowska

• Korzystając z połączeń Pomorskiej Kolei Metropolitarnej wybraliśmy się na wycieczkę wędrowną po kaszubskim Parku Krajobrazowym.
  • Korzystając z połączeń Pomorskiej Kolei Metropolitarnej wybraliśmy się na wycieczkę wędrowną po kaszubskim Karku Krajobrazowym.

GALERIA ZDJĘĆ; fot. Krzysztof Kochanowicz

Idea wędrówek w tygodniu po pracy oraz w weekendy:

Spacery i wędrówki są uzupełnieniem proponowanych przez grupę wypadów rowerowych. Zwykle w czwartki, Grupa Rowerowa 3miasto wybiera się na krótki, ale dość intensywny - wieczorny wypad pieszy po pracy. Trasa zwykle oscyluje między 15 a 20 km, niekiedy także mniej, wszystko zależy od pomysłu trasy i chęci odwiedzenia jakiegoś miejsca. Dłuższe wypady piesze organizacja proponuje w weekendy, jednak poza głównym sezonem rowerowym. Wszystko zależy od chęci i możliwości prowadzących. Jesienią i zimą częściej organizowane są spacery i wędrówki, zaś przez wiosnę i lato sielankowe wypady rowerowe.

Info:

Co chwilę mamy nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, dlatego też nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas!

O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Zajrzyj i dowiedz się, gdzie w najbliższym czasie wybiera się Grupa Rowerowa 3miasto

• Brawo za aktywność! (1)

Najgorsze to zasiedzenie się w domu, brak ruchu a potem kondycji.

• Zawsze cieplej

Temu co chodzi zawsze cieplej. Temu co siedzi zawsze zimniej. Z tego wniosek, że powinno się chodzić więcej w zimie niż w lecie. A ludzie akurat robią odwrotnie.

• Proszę podawać punkty dystrybucji browaru (2)

to też potupam.

• Zawsze możesz wziąć w termos, albo do bukłaka, nikt nie broni ;)

Bo w środku lasu, na wędrówce, trochę z tym ciężko.
      Poza tym przy tak intensywnym spacerze / wędrówce, zapewniam, że lepiej smakuje po niż w trakcie.

• W sklepie ogrodniczym możesz sobie zakupić naplecny dystrybutor browaru z pompką.

• opinia (2)

Ciekawa trasa ale ja mimo wszystko wolę podróże samochodem (zdrowiej, cieplej, przyjemniej).

• Ja też na miejsce zbiórki dojechałem samochodem

ale dalsza nim jazda wcale nie była by zdrowsza, ani przyjemniejsza.
      Jak się ruszasz i jesteś adekwatnie ubrany do pogody, to zawsze będzie Ci ciepło, a w samochodzie niekoniecznie, chyba że podkręcisz sobie ogrzewanie ;)
      ps. Samochód ułatwia wiele spraw, ale nie dajmy się zwariować

• też wolę

też wolę samochodem. Gdzieś dojechać, piwko, grilik, kiełbaska, muzyczka :). Spacer zawsze można zrobić do sklepu po browary :). Pozdrawiam kochających plener

• czemu znowu artykul juz po fakcie? Czemu wczesniej nie daja znac? (4)

te trojmiasto.pl zawsze tak ....

• Zapowiedź tej wędrówki była, jak zawsze... (3)

...proponuję częściej przeglądać kalendarz imprez a w szczególności tych pod hasłem wędrówki / spacery. Dla chcącego nic trudnego. Powyższą propozycję wędrówki znalazłem właśnie w taki sposób, odpowiednio filtrując to co mnie interesuje. Zawsze też możesz dołączyć do listy sympatyków, a wtedy o wszelkich wypadach pieszych, rowerowych i innych będziesz dowiadywać się z kilkudniowym wyprzedzeniem na własnego maila.
      ps. zawsze tak masz, że jak coś przegapisz, to zwalasz na innych?

• Co widać chociażby w zakładce "wydarzenia" ;) (2)

Zakładka wydarzenia pokazuje zapowiedź danej imprezy nawet jeśli ta przeszła do archiwum. Edek, proponuję więc częściej interesować się takimi tematami, bo w innym przypadku życie prześpisz ;)

• No nie zawsze (1)

bo często po przebiciu numerów pojawia się jako nowa i nieużywana

• Widzę, że wiesz lepiej ;)

Jak zwykle najwięcej do powiedzenia mają Ci, którzy ani nie wprowadzają tych zapowiedzi, ani nie prowadzą, ani tez nie relacjonują ;) A jak się coś przegapi, to winę mają wszyscy wokół, tylko nie jaśnie Pan(i).

• Język jak zwykle (4)

Język, sprawność pisarska Pana Krzysztofa jest mierna, tzn. właściwie jej nie ma. Mnie osobiście boli czytanie Pana Krzysztofa. Choć tematy ciekawe i robione z pasją.

• Andrzej jak cie meczy czytanie Kochanowicza to zmien portal i nie krytykuj innych skoro sam nic nie robisz.

• typowy Andrzej (1)

ja pier..., zawsze znajdzie się jakaś maruda

• prawda

Stajesz się tym co czytasz. Jeśli Wam to odpowiada. ..

• To prawda, ale przecież nie można być dobrym we wszystkim. Te opisy to tylko dodatek do wycieczek. Nie sądzę, żeby autor planował wydanie ich w formie książki ;)

Główne Miasto Gdańsk - spacer z Walkative

w plenerze, spacer

Harpuś - z mapą na Zbiornik Stary Sobieski!