- 1 Basen we Wrzeszczu: poznaliśmy projekt (228 opinii)
- 2 Jak powinno się prowadzić gokart? (18 opinii)
- 3 Wiele propozycji na aktywny weekend (10 opinii)
- 4 Sezon na rolki. Sprawdź te trasy i punkty (30 opinii)
Koniec z zostawianiem hulajnóg gdzie popadnie. W Trójmieście powstają parkingi
Sopot, Gdańsk i Gdynia pracują nad wyznaczaniem miejsc do parkowania miejskich hulajnóg elektrycznych "na minuty". Są obszary Trójmiasta, w których takie istnieją już od pewnego czasu. W najbliższych miesiącach ich liczba jeszcze wzrośnie.
Kalendarz imprez sportowych
Na terenie Sopotu powstają specjalne miejsca, które posłużą do parkowania pojazdów. Obecnie jest ich 25, a ponadto hulajnogi można zostawiać również przy ogólnodostępnych stojakach rowerowych.
Na hulajnodze max. 20 km/h
Takie porozumienie miasta z większością operatorów, firmami Quick, Bolt i Lime, zostało wypracowane jesienią. Kolejne dotyczy Tier, operatora rozpoczynającego działalność w Sopocie.
- Każdego nowego operatora, który chce wejść do Sopotu, zapraszamy do zawarcia takiego porozumienia. Widać, że podejście operatorów do tego biznesu się zmienia. Po początkowym oporze teraz chętnie nawiązują współpracę z samorządami, widząc w tym realne korzyści. Bo brak przepisów i zasad regulujących ruch hulajnóg nie jest z korzyścią ani dla firm, ani dla miast. Co ważne, niemal identyczne porozumienia zaczęły podpisywać Gdańsk i Gdynia, dzięki czemu na obszarze całego Trójmiasta obowiązują podobne zasady - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.
Hulajnogi porzucone na ścieżce rowerowej i chodniku.
Operatorzy zobowiązali się do ograniczenia prędkości ruchu pojazdów do 12 km/h w centrum miasta oraz w części nadmorskiej. Ponadto ciąg ul. Bohaterów Monte Cassino jest wyłączony z parkowania hulajnóg, a operatorzy będą przestawiać źle zaparkowane pojazdy w ciągu dwóch godzin od otrzymania zgłoszenia o niewłaściwym parkowaniu.
Nowe przepisy dla hulajnóg
Porozumienie reguluje także mniej istotne dla użytkowników kwestie, jak dzielenie się statystykami podróży, co pozwoli na lepsze planowanie infrastruktury w mieście, oraz informowanie użytkowników o zasadach bezpiecznego poruszania się hulajnogą na drodze.
Na hulajnodze tylko w pojedynkę. Co grozi za jazdę w dwie osoby?
Rozrzucone hulajnogi na ul. Kuśnierskiej w Gdańsku.
Podobne regulacje wprowadzane są w Gdańsku. W wielu miejscach wyznaczone są do tego specjalne obszary, które służą do parkowania. Prace są w toku, a w całości mają zostać dokończone niebawem.
- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówił jakiś czas temu Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim.
Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg
Z kolei w Gdyni podobne rozmowy z operatorami w tej kwestii prowadzone są już od stycznia ubiegłego roku. Udało się stworzyć wiele dobrych rozwiązań, które pozwalają znaleźć porozumienie na zasadach partnerskich.
- Do końca przyszłego tygodnia planujemy podpisanie pierwszego porozumienia dotyczącego kwestii m.in. parkowania hulajnóg na terenie Gdyni. W porozumieniu z operatorami i osobami odpowiedzialnymi za rozwój "hulajnogowej mobilności" z Gdańska i Sopotu jesteśmy w trakcie wyznaczania miejsc do parkowania, które pomogą miastu uporządkować przestrzeń publiczną i uporać się z chaosem powodowanym przez porzucane obecnie w dowolnym miejscu pojazdy. Wyznaczone miejsca zostaną wyrysowane w najbliższych miesiącach, w pierwszej kolejności w Śródmieściu Gdyni i staną się naturalnym miejscem oddawania hulajnóg - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.
Jak korzystać z miejskich hulajnóg?
W tym przypadku specjalne parkingi również mają być wyznaczane możliwie blisko stojaków rowerów, ale nie ingerujących w ich przestrzeń.
- Przestrzeń w centrum jest ograniczona, a naszym celem jest jej efektywne wykorzystywanie, dlatego miejsca do parkowania hulajnóg nie będą wyznaczane kosztem przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów. Docelowo, jako samorząd widzimy konieczność zapewnienia, w strefach płatnego parkowania kilkuprocentowego udziału miejsc dla lokalizacji na nich bezpłatnych parkingów pod hulajnogi i rowery - tłumaczy wiceprezydent Gdyni.
Jak bezpiecznie poruszać się hulajnogą:
- Zgodnie z wciąż obowiązującymi przepisami osoba kierująca hulajnogą elektryczną jest pieszym (trwają prace legislacyjne nad zmianą tej zasady).
- Hulajnoga elektryczna jest pojazdem mało stabilnym - należy zachować ostrożność przy skręcaniu oraz jeździe po nierównym terenie.
- Pamiętaj, że osoba idąca chodnikiem może się Ciebie nie spodziewać.
- Parkuj pojazd tak, by nikomu nie zawadzał, najlepiej przy stojakach rowerowych - a jeśli tych nie ma w pobliżu - na brzegu chodnika. Zachowaj co najmniej 1,5 m przejścia dla pieszych. Pomyśl o niedowidzących.
- Widząc leżącą hulajnogę, podnieś ją - ktoś może się o nią przewrócić.
- Stosuj się do ograniczeń prędkości na alejce nadmorskiej.
Opinie wybrane
-
2021-04-09 12:44
(1)
W końcu
Chciaz jeden normalny pomysł ze strony Gdyni- 14 2
-
2021-04-09 13:54
Bedzie jak z mevo
To sami wlodarze przycz sie do wycofania
A gdzie podzialy sie pieniazki mieszkancow??- 0 0
-
2021-04-09 07:54
W Gdańsku już widać, ze to rozwiązanie nie będzie skuteczne
Miejsca wyznaczone ale użytkownicy mają zbyt mało inteleigencji i empatii by ich używać. Parkowanie to jednen temat a sama jazda po chodnikach - druga. Pogadajcie na ortopedii co myśla o hulajnogach.
- 84 3
-
2021-04-09 07:14
parkowanie hulajnóg
Problem z parkowaniem hulajnóg w wyznaczym miejscu jest takie ze czesto miejsce wyznaczone jest poza zasiegiem mozliwosci parkowania przez operatora . Bolt jest doskonałym przykładem , gdzie np przy duzym parkingu czy ul Czarny Dwór ( deptak na molo) jest wyzanoczona strefa a hulajnóg tam nie mozna oddać .
- 8 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.