• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla Żuławska zostanie odcięta od Gdańska

Katarzyna Moritz
23 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Śluza w Przegalinie łączy wody Przekopu i Martwej Wisły, jest też drogą wodną do Gdańska. Śluza w Przegalinie łączy wody Przekopu i Martwej Wisły, jest też drogą wodną do Gdańska.

Żeglarzy, wodniaków i innych armatorów czeka perspektywa zamknięcia w przyszłym roku śluzy w Przegalinie zobacz na mapie Gdańska na cały letni sezon, od marca do listopada. W efekcie oznacza to, że od strony Wisły nie będzie można przepłynąć do Gdańska.



Czy remont śluzy w Przegalinie powinien być prowadzony w sezonie?

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku ogłosił, że w 2017 roku od marca do listopada śluza w Przegalinie będzie nieczynna.

Śluza, która znajduje się w dzielnicy Wyspa Sobieszewska, to ważny stopień wodny, który umożliwia żeglugę śródlądową między Martwą Wisłą i Przekopem Wisły. Ponadto ma ona też ważne zadanie ochrony terenów Żuław Gdańskich przed wielkimi wodami rzeki Wisły.

Powstała w latach 1975-1981 przeprawa nazywana jest też śluzą południową, gdyż obok niej znajduje się zabytkowa, nieczynna śluza, tzw. śluza północna, która powstała 1895 roku.

Jednak jej zamknięcie może oznaczać spore problemy dla wodniaków i to w sezonie turystycznym. W tym czasie żeglarze, którzy z Wisły i wód Pętli Żuławskiej będą chcieli się dostać do Gdańska, będą zmuszeni płynąć naokoło wodami Zatoki Gdańskiej i Wisłą Śmiałą.

"Będzie to stanowić zagrożenie bezpieczeństwa żeglugi przez wymuszenie wychodzenia na zatokę przez Przekop Wisły, oraz marnotrawstwo funduszy włożonych w Pętlę Żuławską przez jej odcięcie na rok od Gdańska" - alarmują wodniacy na forum żeglarskim.
- RZGW nigdy nie działa dla dobra żeglarzy, w ciągu ostatnich lat mogę podać kilka przykładów ich ignorancji i nieliczenia się z żeglarzami, jak zamkniecie kanału Jagiellońskiego właściwie z dnia na dzień, przedłużenie remontu kanału Elbląskiego, w sezonie remontowano śluzę w Gdańskiej Głowie. W innych krajach Unii Europejskiej też obowiązują przetargi, ale potrafią to zrobić tak, że nikomu to nie przeszkadza. Pływanie natomiast przez Przekop Wisły jest ryzykowne, trzeba mieć duże doświadczenie, ta droga jest jedynie dla ułamka żeglarzy i nie dla wszystkich jednostek. Odcina to zupełnie drogę dla ludzi, którzy nie mają uprawnień - wyjaśnia jeden z pływających po Pętli Żuławskiej.
Nie wszyscy jednak widzą minusy planowanego zamknięcia na prawie rok śluzy w Przegalinie.

- To oczywiste, że każdy z wodniaków skrytykuje informację o zamknięciu szlaku wodnego, bo wszyscy użytkownicy dróg wodnych chcą tymi szlakami wodnymi pływać. Jednak remonty obiektów hydrotechnicznych są niezbędne dla ich bezpiecznego i sprawnego funkcjonowania. Droga wodna do Gdańska nie pozostaje jednak całkowicie zamknięta. Dla wodniaków nie stanowi problemu opłynięcie Martwej Wisły przez Przekop Wisły - ostatnio przeprowadzony remont i wydłużenie falochronów poprawiło warunki nawigacyjne w tym miejscu. Oczywiście, w przypadku zafalowania Zatoki Gdańskiej, mniejsze jednostki będą musiały dzień czy dwa poczekać - ale należy podkreślić - że taka sytuacja zdarza się na wielu szlakach wodnych i teraz. Nawet na Wiśle potrafi pojawić się falowanie, które uniemożliwia żeglugę mniejszym barkom motorowym czy jachtom, a w przypadku tzw "wysokiej wody" śluzy Gdańska Głowa, Przegalina czy Biała Góra są zamykane na kilka dni a zdarzało się że nawet na dłużej - podkreśla Piotr Salecki z portalu pomorskiszlakzeglarski.info.pl
Rozbudowany port w Krynicy Morskiej w ramach Pętli Żuławskiej. Koszt kilkunastu inwestycji w ramach pętli wyniósł 85 mln zł. Rozbudowany port w Krynicy Morskiej w ramach Pętli Żuławskiej. Koszt kilkunastu inwestycji w ramach pętli wyniósł 85 mln zł.
RZGW tym razem ogłosiło swoje plany z dość dużym wyprzedzeniem, by armatorzy zabezpieczyli we własnym zakresie transport pasażerów i towarów. Jednak wiele z nich ma zamiar interweniować, by śluza w sezonie była jednak czynna.

Dlaczego śluza będzie tak długo zamknięta?

Śluza i jej otoczenie ma być kompletnie przebudowana. W ramach prac nastąpi budowa budynku socjalnego, warsztatowo-magazynowego, oraz budynku magazynowego do obsługi lodołamaczy RZGW.

Nastąpi też remont i przebudowa budynku maszynowni śluzy południowej i północnej, przebudowa stanowisk postojowych dla jednostek pływających RZGW i wybudowanie ciągłego pomostu cumowniczego.

Do tego przewidziano remont umocnień brzegowych awanportów śluz północnej i południowej, remont urządzeń i mechanizmów śluzy północnej, przebudowa układu sieci elektroenergetycznych, wodociągowych, gazowej i sanitarnej, przebudowa automatyki śluzy południowej oraz przebudowa układu dróg wewnętrznych.

Szacunkowy koszt przebudowy i remontu śluzy w Przegalinie wynosi ok. 22 mln zł.

Finansowanie ma pochodzić z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres dofinansowania 85 proc. Jest to element drugiego etapu projektu: Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław.

Pętla Żuławska

Zamknięcie śluzy w Przegalinie znacznie utrudni wodniakom - i nie tylko - dostęp do atrakcji turystycznej, jaką jest Pętla Żuławska, która powstała w latach 2010-14 za blisko 85 mln zł z unijnych funduszy.

W jej ramach można pokonać kajakiem, jachtem, łodzią motorową lub hausbotem 303 km połączonych szlaków wodnych Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej - Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego.

W ramach projektu zbudowano 4 porty żeglarskie (Elbląg, Krynica Morska, Tolkmicko, Kąty Rybackie), 7 przystani żeglarskich (Biała Góra, Braniewo, Nowa Pasłęka, Błotnik, Osłonka, Malbork "Park Północny", Rybina), 2 pomosty cumownicze (Tczew oraz Drewnica), 2 mosty zwodzone (Gdańsk-Przegalina, Nowa Pasłęka) i i elektryfikację śluzy Gdańska Głowa.

Opinie (92) 6 zablokowanych

  • wyjście przekopem Wisły jest naprawdę nie bezpieczne bo podczas kiedy są fale na zatoce to przy tak płytkim wyjściu i sieciach zastawionych w poprzek wiem bo nasz jacht ważąc 3 tony miał problemy a pływamy już długo nie wiem czy odważylibyśmy się to powtórzyć :)

    • 0 0

  • ekstremalne kajakarstwo przy sporej fali (32)

    Żadne utrudnienie jak ktoś płynie od strony Tczewa to płynie zwyczajnie dalej do morza wpływa na Bałtyk i kieruje się w stronę Gòrek ! Po kilku milach morskich dopływa do Wisły śmiałej miedzy Górkami wschodnimi i zachodnimi!Proste ?Zero utrudnień!
    PS.Odnośnie Wisły mam plan aby ruszyć kajakiem dwójką z Serowa przekopem Wisły wpłynąć do morza i wpłynąć na Wisłę śmiałą między gorkamia stamtąd na Motławę i żabi kruk.Jest chętny aby trochę powiosłować?serio?

    • 26 45

    • eee, stary tekst
      a pojawił się jako nowy...

      to jak Szpilku, przepłynąłeś to? w zeszłym roku?....

      • 0 0

    • eeee

      do Szwecji nie dajesz?

      • 1 0

    • kajakiem moze i sieci sforsujesz ale ostrej fali na ujsciu juz nie przy stanie powyzej 2stop. B. (11)

      • 5 0

      • (10)

        Ale kajak wypływa z przekopu Wisły w Świbnie ,start jest w Serowie od Przegaliny kajak trzeba starać się utrzymać blisko (max 15 m od brzegu).Po dopłynieciu do ujścia Wisły w Świbnie kajak trzeba wyprowdzić około 0,5 mili morskiej po łuku na zachòd i starać się utrzymać kajak w lini prostej płynąc w do Gòrek wschodnich .Wisła śmiała ma o wiele mniejszy nurt od przekopu Wisły. Dlatego start jest zaplanowany w Serowie aby najgorszy etap spływu pokonać z nurtem na odcinku Serowo-Świbno ,no i aby były siły fizyczne pokonać nurt Wisły Śmiałej wpływjąc w koryto rzeki miedzy gorkami wschodnimi a zachodnimi! Wiadomo trzwba sprawdzić prognozy pogody i siłe ,kierunek wiatru.Najgorszy odcinek to płyniecie po zatoce .Od Stogow to już na spokojnie się dopłynie na Żabi Kruk!

        • 1 7

        • a kogo k... wa obchodzi jakiś kajak?

          To jest artykuł o zamknięciu publicznego szlaku żeglugowego na skutek debilnych działań biurokratów zarządzających publiczną infrastrukturą.
          To nie jest artykuł o tym, jak bardzo się rajcujesz w swojej "jedynce" (hę, nawet kumpla na kajak zabrakło?)
          Dociera?

          • 5 0

        • (5)

          "max 15 m od brzegu?"
          Czyli cały czas na załamujących się przy brzegu falach.

          Ty masz pojęcie o kajakach mniejsze niż ja o balecie.

          A moja znajomość baletu jest zerowa.

          • 14 1

          • (4)

            Przy brzegu Wisły! Naucz sie czytać ze zrozunieniem!

            • 1 7

            • (1)

              Najpierw ty naucz się pisać.
              Cytuję:
              "Ale kajak wypływa z przekopu Wisły w Świbnie ,start jest w Serowie od Przegaliny kajak trzeba starać się utrzymać blisko (max 15 m od brzegu)."

              • 3 1

              • No właśnie kajak trzeb utrzymać od przegaliny max 15 od brzegu.Zgadza sie bo od Przegaliny do morza jest około 5 km! Wiec jeśli nie utrzymasz kajaka to nutr może cie ściągnąć na środek lub na strone Mikoszewa co może spowodować wpłynięcie w prąd ktòry skieruje kajak na wschòd ! Celem jest Żabi Kruk a nie obwòd kaliningradzki i Baltijsk.Płynąc z tobą trzeba było by zabrać paszport ibo do Rosji byśmy dopłyneli!!!sic.

                • 2 5

            • przy brzegu Wisky na ujsciu nurt ze wiosla wyrywa...

              Na Przekopie Wisly nie ma zartow...

              Nurt bardzo silny, full sieci, fala wysoka i wiatr...

              "Kapok" nie pomoze...

              • 7 0

            • szpilek - w razie czego nadaj SOS
              przypłynę "Batorym" i holowanie masz zapewnione

              • 13 0

        • przejscie kajakiem trasy przez zatoke przy polnocnym wietrze i stanie morza 2 Buoforta, to czyste szalenstwo (2)

          • 12 0

          • (1)

            Mało kiedy wieje wiatr w lecie lub wczesną jesienią z północy.Jest to trochę szaleństwo ale jaka adrenalina ! Nie mam info czy ktoś kiedyś tak płynął .Najlepszy kajak dwójka ,w czwórce niby większa siła wiosłowania ale zgranie teamu i opanowanie równego tempa to o wiele dni dłużej niż we dwóch!Oczywiście w kapokach wyprawa ,bo kto by chciał na kilometr do brzegu płynąć morzem a wiadomo skrocze itd. Adrenalina 100000000%

            • 2 12

            • adrenaline to ty masz w mozgu. Wiatry w lecie glownie N i NW...

              • 7 0

    • (4)

      Kajak sr*jak. A co mają powiedzieć motorowodniacy i żeglarze?

      • 13 3

      • (3)

        Droga jest ta sama !O tych co piszesz to mają napęd motorowy w swoich jachtach ,motoròwkach itd .Czyli nawet sie nie zmeczą dalszą trasą!

        • 4 9

        • to nie "ta sama" droga...

          Przejście przez Przekop Wisły jest dla zdecydowanej większości jednostek turystycznych możliwe tylko w idealnej, bezwietrznej pogodzie. A artykuł nie jest o przeżyciach jednego nawiedzonego kajakarza, tylko o biurokratycznej decyzji zamykającej bez istotnego powodu publicznej drogi wodnej - na cały sezon.

          BTW - przejście "Przekopem" dla jednostek żeglugi śródlądowej, które obecnie pływają, a w przyszłym roku nie będą mogły pływać przez Przegalinę - nie będzie możliwe w ogóle. Bo nie znajdziesz ubezpieczyciela, który za rozsądną stawkę obejmie ochroną ubezpieczeniową zanurzoną na blisko 2m barkę na morskim akwenie, dostępnym przez wejście opisane na mapie słowami "głębokości stale zmienne"...
          Aby przekonać się, że to słowa prawdziwe - wystarczy się tam przepłynąć czymkolwiek co ma więcej niż metr zanurzenia.....

          • 5 1

        • To tak jakby powiedzieć rowerzyście że jak wpakuje rower na samochód to nawet lepiej się jedzie bo się nie męczy. (1)

          • 9 2

          • Czyli sama prawda

            Co pokazują prośby rowerzystów o wydłużenie trasy autobusu który jeździ tunelem pod martwą

            • 0 1

    • Szpilek ty impertynencie (6)

      Nie masz pojęcia o temacie to się nie odzywaj.Przepłynięcie przekopu Wisły to loteria.Każdego dnia tor wodny na wyjściu jest w innym miejscu i nawet najaktualniejsze mapy tego nie przewidzą.Także zamilcz dyletancie.

      • 8 1

      • (1)

        proszę nie tak ostro o szpilku. facet jest mgr sztuki pływania w nieoznakowanych akwenach szuwarowo-błotnych i jak każdy obywatel ma prawo dzielić się wiedzą ze współbraćmi w dziedzinie posiadanej wiedzy.

        • 2 1

        • Mam hausboota, a nie jakiś tam kajak...

          Ale zauważyłeś, że oprócz kajaków istnieją inne jednostki - i to o przeszkodzie, jaką będzie bzdura z wielomiesięcznym zamknięciem ruchu przez śluzę jest komentowany artykuł?
          I zauważyłeś może, że prze Przegalinę, oprócz bardzo nielicznych kajaków i znacznie bardziej licznych jachtów żaglowych oraz motorówek, pływają obecnie zawodowe jednostki żeglugi śródlądowej - barki, pchacze, lodołamacze, pogłębiarki, jednostki hydrotechniczne, stateczki idące na remont do i ze stoczni, etc, etc... ?

          • 4 0

      • (3)

        I to jest piekne ryzyko i adrenalina !

        • 0 10

        • wg4 (2)

          nie wyplywaj kajakiem na Wisłę, wiry, poza tym nie wiem czy cię straż wodna nie odholuje zaraz do brzegu. Pomysł fajny ale niebezpieczny.

          • 1 0

          • (1)

            robiłem ujście kilkakrotnie
            dawniej często opalałem się na łachach nim tam był rezerwat

            kilka razy jedynką z włokna szklanego i raz dmuchaczem

            to może być ewent. groźne dla cienkich żeglarzy
            przez zanurzenie i te mityczne wiry
            ale nie na lodce z zanurzeniem 5cm i gładkim dnem,
            oczywoście trzeba czytać wodę i mieć OK prognozę pogody
            jak to na rzece i na zatoce

            pikuś.
            szpilku, dasz radę

            • 3 1

            • Szpilku zapomniałeś dodać ,że masz kajak rakietowy.

              • 1 1

    • Wal prosto do Szwecji,

      Weź ze sobą trochę sera na drogę prosto z Serowa.

      • 3 0

    • (2)

      kończę replikę "Batorego" i nią popłynę Wisłą,
      jest tak skonstruowana że sama dokona przekopu z Wisły przez Żuławy do Gdańska
      nie straszne jej nieczynne śluzy, mielizny, blizny i klamerki do bielizny
      jest miejsca dla odważnych - wachty całodobowe ze skrzynką browara

      • 10 1

      • Nemo był kapitanem :) (1)

        • 7 0

        • a ja jestem porucznikiem i robię przyspieszony kurs na admirała

          • 9 1

    • (1)

      Jak jest ktoś chetny to warto tak popłynąć! Z tydzień terningu na motławie aby złapać kondycje .Piwa bezalkoholowe w plecak ,batony i hałwa i można popłynąć zawsze jakaś adrenalina jest.Samemu to trochę słabo można zasłabnąć nurt może wyrzucić daleko w morze .Koszta nie są duże z teeningami z 1,5 tyś na dwie osoby czyli po 750 na osobe w tym wynajęcie kajaka na treningi i misje ,transport kajaka do serowa. Prowiant na droge i gotowe!

      • 1 10

      • Tydzien ze szpilkiem na jednym kajaku

        To powinna byc kara tylko za najciezsze przestepstwa...

        • 30 2

  • Takie numery - tylko z polskimi biurokratami... (1)

    Remont ośmiu śluz na mozelI przeprowadzono w... 10 dni !!!!
    A był to remont o większym nawet zakresie, niż w Przegalinie... (obejmował naprawy wrót, ich napędów, nową automatykę, naprawy betonowych ścian śluz,etc.). Więcej:
    zegluga.wroclaw.pl
    Ale w Polsce, gdzie szlakami żeglugowymi "zarządza" skrajnie zbiurokratyzowana, obsadzana na zasadzie negatywnej selekcji instytucja, jaką jest RZGW - remont śluz "planuje się" w sposób wygodny... wyłącznie dla biurokratów. Zamiast skoncentrować się takim prowadzeniu prac, by spowodowane nimi zamkniecie ruchu było możliwie najkrótsze, biurokraci zamkną całość, na cały okres przebudowy.
    Bo wedle urzędniczej "logiki" - aby budować na terenie śluzy budynek socjalny, albo by remontować nabrzeże w szerokim na kilkadziesiąt metrów awanporcie, albo aby położyć nowe przewody gazowe do budynku na terenie śluzy - trzeba koniecznie zamknąć ruch statków przez śluzę...

    • 7 0

    • Prepraszam, na Mozeli nie było remontu ośmiu śluz w dziesieć dni...

      To był remont dziesięciu śluz w osiem dni...

      U nas będzie remont jednej śluzy w osiem miesięcy... (znaczy - będzie w osiem miesięcy, jeżeli urzędasy z RZGW zdążą w terminie - a przez ostatnich kilkanaście lat nie zdążyli chyba ani razu...)

      • 4 0

  • (2)

    Nawet konieczny remont mojej sławojki mnie denerwuje, więc się nie dziwię żeglarzom. Przecież mogli by robić remont śluzy, gdy wszystko zamarznie, będzie łatwiejsze dojscie. To zart, oczywiście że kiedyś remont trzeba przeprowadzić.

    • 42 5

    • Ale kiedy planujesz remont swojej sławojki to nie ogłaszasz zamknięcia dla ruchu drogi publicznej przed twoim domem, prawda?
      To wyobraź sobie teraz, że remont budynków, sieci gazowej, wodociagowej, energetycznej, wszelkie prace w zabytkowej, kompletnie nie powiązanej z czynną obecnie śluzą śluzie północnej, budowa pomostu, budowa budynku socjalnego, etc - to taka twoja sławojka.
      A oficjalna droga wodna przez śluzę - to droga publiczna...

      • 2 0

    • ...

      Może nie jak zamarznie, ale od końca września do końca grudnia lodu nie ma, a jest po sezonie. Prace wodne i ze sterownią można by wykonywać wtedy.

      • 10 3

  • Sieci i brak obojkotowania podjęcia. (1)

    21-07-2016 próbowałem wyjść. Sieci przy ujściu były od brzegu po stronie czerwonej główki na środek rzeki blokując wyjście na boje bezpiecznej wody. Wyszedłem po staremu między wyspą a zieloną ale bardzo płytko do 1,6m czyli stare się zamula.

    • 12 3

    • Dobrze, że nie próbowałeś ze środka wejścia na boję "bezpiecznej wody".

      Ja tam przytarłem z zanurzeniem 1.2m, wczoraj.
      A [pierdoły z GUM-u piszą o głebokości bezpiecznej 2m...

      • 1 0

  • A wody ujścia Przekopu Wisły to nie jest przypadkiem obszar w granicach rezerwatu przyrody "Mewia Łacha"? (2)

    I czy nie powinno sie tam mieć zezwolenia od RDOŚ na pływanie?

    • 2 6

    • Minusować potrafią, ale odpowiedzieć na proste pytanie (1)

      nie potrafią

      • 0 1

      • A Ty zadawać durne pytanie z rezą i oczekiwać odpowiedzi - potrafisz za to najlepiej...

        Odpowiadam - obszar rezerwatu nie obejmuje wejścia w Przekop Wisły a reguły obowiązujące na obejmującym częściowo ten akwen obszarze N2000 nie stawiają przeszkód uprawianiu tam normalnej żeglugi.
        Gdzie dokładnie siega rezerwat i jakie dokładnie obowiązują tam regulacje odpowie ci wujek Gugiel - i to w ułamku sekundy....

        • 2 1

  • Powinni wprowadzic oplaty dla zeglarzy za przeplyniecie danej sluzy itp (3)

    np 50 czy 100 zl od kazdego przeplyniecia. Zbieralaby sie kasa na kolejne remonty. Proste

    • 1 10

    • Drogi Ignorancie - kwestię opłat za korzystanie ze śluz reguluje Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie wysokości stawek należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych oraz śluz i pochylni na rok 2016.
      A żeglarze (kajakarze, motorowodniacy, etc...) płacą za każde przejście śluzy - dokładnie połowę stawki, jaką płacą wiozące setki ton towarów barki, czy zestawy pchane..

      • 3 0

    • Przecież opłaty zawsze były.

      Może nie w takich kwotach jak proponujesz ale z 10zł się płaci za śluzowanie.

      • 2 0

    • chłopku, turystyczny , przez lipiec , sierpień, no może wrzesień. potem w domciu.

      co ty masz za pojęcie, o ujściu , przekopu, Wisły ?.
      Poczytaj historię, daty i opracowania. Zagłębij się w konieczność.
      Śluza Przegalina, jest wyremontowana, łącznie z układem drogi Świdwińskiej
      w Przegalinie. Na waszych Mazurach nie ma takich budowli.

      • 2 1

  • Czytam i nie dowierzam własnym oczom !!! (4)

    "Ach , co za problem , tylko trzeba kilka kilometrów przez Przekop i Zatokę nadłożyć i już się jest w Gdańsku". Boże , Ty widzisz i nie grzmisz!!! Wyjście przez Przekop to jedna z najniebezpieczniejszych i najbardziej zdradliwych tras żeglarskich w Polsce. Nawet mapy nawigacyjne tego akwenu mają wydrukowane napisy : "Głębokości stale zmienne" !!! Do tego dochodzą zmieniające się prądy,wiry,często cofka,brak znaków nawigacyjnych,brak miejsc cumowniczych,nieoznakowane sieci rybackie,wielkie przedmioty płynące Wisłą z dużymi prędkościami, nagle pojawiające się zamglenia i kompletny brak punktów odniesienia na lądzie po wyjściu na Zatokę !!!Przy niefrasobliwości naszych wodnych turystów nieszczęście aż się prosi...

    • 14 2

    • (2)

      Oczywiście masz rację.
      Dodatkowo remont w rejonie ujścia Wisły nie uwzględnił drabinek lub zejściówek pomocnych przy wyjściu po wypadnięciu do wody. Dodam że takowe zejściówki zbudowane są nawet na Strzyży.
      Jedno co mogę dodać to są dostępne mapy podejściowe i instrukcje żeglugi dla tego rejonu.
      Trzeba tylko uzbroić się w kompas. Oczywiście jachty kilowe z większym zanurzeniem będą miały kłopot lub nie wpłyną.

      • 3 0

      • Mapy w Przekopie - wolne żarty...

        Magdo - dokładnego planu podejściowego Przekopu w Świbnie nie ma i nigdy nie było. Są oparte na sondażach sprzed wielu lat mapy morskie, w niedostatecznej skali (np. arkusz 8N polskiej mapy 3022). Pominąwszy nawet fakt, że jachty śródlądowe pływające po "Pętli" map morskich nie posiadają, to mapy te, poza możliwością przeczytania napisu "głębokości stale zmienne", są w Przekopie zupełnie nieprzydatne...

        Aktualną w 2016 tzw. "instrukcję nawigacyjną" dla przejścia Przekopem w Świbnie Urząd Morski upublicznił... dopiero 22 czerwca. Ale już wczoraj była to instrukcja zupełnie nieaktualna - mimo dość wysokiej wody przytarłem dwukrotnie z zanurzeniem 1.2m (a to żadne "większe zanurzenie" przecież...). Przytarłem dokładnie w zalecanej "instrukcją" linii podejścia, dokładnie tam, gdzie instrukcja mówi "głębokość bezpieczna wynosi 2.0m"...

        "Zalecanie" przez oficjeli z RZGW wejścia na Wisłę przez Przekop w Świbnie to jedynie prymitywna ściema biurokratów, którzy nie potrafią wyremontować kibelków w budynku śluzy bez zamykania ruchu statków na wiele miesięcy. Nawet przy wczorajszej, lajtowej pogodzie (stan morza 1-2) w samym wejściu w Wisłę był przybój - i to taki że zastanawiałbym się mocno nad przepływaniem go typowym śródlądowym jachcikiem. Co tam się dzieje przy wyższym stanie morza - lepiej oglądać z brzegu... Do tego nurtem waliły pnie całe drzewa, niewidoczne do ostatniej chwili. O pływaniu tam wyposażonym jedynie w napęd motorowy "hausbootem", takim jakich sporo ostatnimi czasy wędruje po Pętli Żuławskiej - lepiej od razu zapomnieć. ..

        • 3 0

      • Oczywiście ,że istnieją mapy podejściowe , ale

        kto by tam zawracał sobie głowę mapami lub locją , Magdo !!! U nas wszystko idzie na żywioł , a TEN żywioł nie żartuje. Dopiero gdy kajakarze rodem z Lublina lub Kielc zaczną wypływać brzuchami do góry w rejonie Przebrna lub Piasków , to się zrobi krzyk . Niestety za póżno...

        • 3 1

    • Madrego to milo poczytac...

      Po tragedii na kierownicy z czerwca i smierci dwojga ludzi mamy pewnosc...po wywrotce kajaka w tym miejscu, zapomnij o ratunku i z brzegu i z wody, kajakarz czy zeglarz w wodzie nie ma szans...

      • 9 0

  • (2)

    Skandal, w sezonie zamykać tak ważny odcinek.

    • 20 9

    • warszawski słoiku (1)

      tu chodzi o budowę przystani, napewno nie dla ciebie, dla lodołamaczy, dla swobodnego, bez zatorów, spływu Wisły. Nie masz żadnego pojęcia o hydrologii i nawet nie wiesz co to są żuławy.

      • 3 5

      • Juniorze - "expercie"...

        Drogi Juniorze, "expercie" od...khem... "hydrologii"...
        Jako prosty inżynier-hydrotechnik zaręczam Ci - ponad 90% planowanych prac w Przegalinie (których skrócony wykaz znajdziesz w artykule) można wykonywać bez zamykania ruchu na szlaku żeglownym!
        Nie wymaga bowiem zamykania ruchu statków przez śluzę w Przegalinie ani budowa przystani lodołamaczy, ani budowa budynku socjalnego, ani remont skarpowych nabrzeży awanportów śluzy, ani budowa pomostu cumowniczego (wreszcie!). Nie wymaga też zamknięcia ruchu przez śluzę wymiana instalacji gazowej, wodnej czy elektrycznej na jej terenie. I na pewno nie wymagają zamykania ruchu statków przez śluzę żadne prace planowane w nieczynnej "śluzie północnej", która jest od dziesięcioleci odcięta od Wisły wałem p-powodziowym...
        Jedyna część planowanego w przyszłym roku remontu śluzy Przegalina, która mogłaby wymagać zamknięcia ruchu, to remont maszynowni (ale już nie budynku maszynowni!) i wymiana automatyki. Jednak takie prace dobry inżynier z pomocą logistyka jest w stanie zaplanować tak, by przerwa w ruchu nie była dłuższa niż 2-3 tygodnie. To, że powinny to być tygodnie w "martwym" sezonie - jest przy tym oczywiste....
        I wyobraź sobie, Juniorze - "expercie", że tam, gdzie biurokraci służą obywatelom, a nie sami sobie - tak właśnie planuje się remonty śluz!
        Np. w Niemczech - remont ośmiu śluz na mozeli przeprowadzono w... 10 dni!!!! A był to remont o większym nawet zakresie, niż w Przegalinie... (obejmował naprawy wrót, ich napędów, nową automatykę, naprawy betonowych ścian śluz,etc.). Zobacz sam, że jeśli chcieć - to można:
        zegluga.wroclaw.pl
        Ale w Polsce, gdzie szlakami żeglugowymi "zarządza" skrajnie zbiurokratyzowana, obsadzana na zasadzie negatywnej selekcji instytucja, jaką jest RZGW - "zaplanowano" remont w sposób wygodny... wyłącznie dla biurokratów. Zamiast skoncentrować się takim planowaniu prac, by spowodowane nimi zamkniecie ruchu było możliwie najkrótsze, biurokraci zamkną całość, na cały okres przebudowy. Bo wedle urzędniczej "logiki" - aby budować na terenie śluzy budynek socjalny albo położyć nowe przewody gazowe - trzeba zamykać ruch statków przez śluzę...

        Cóż - taka gmina...

        • 4 0

  • Przeciez Heniek musi postawic rusztowanie za ktore kolega skasuje setki tysiecy za ten sezon..Tak sie robi biznes.

    a ze bedzie zamkniete..No coz...po sezonie sie znowu otworzy..ale po sezonie.a pro po ..Kto i z czyjej kasy placil za rusztowanie na moscie kolejowym nad Motlawa i ile to bezproduktywne rusztowa\nie kosztowalo podatnika?Ktos wie?..Stalo i stalo ale robotnikow zadnych nie bylo na nim dluuugo widac.Czy to prawda ,ze do Marszalkowskiego wchodzi CBA?

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Poniedziałkowa wędrówka po regionie: Dolina Zagórskiej Strugi

25-40 zł
spacer, zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Długi weekend majowy w Zawiatach na Kaszubach

w plenerze, spacer, zajęcia rekreacyjne

Spacer Tropem Przyrody: bobry Ujścia Wisły (1 opinia)

(1 opinia)
spacer, zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Forum

Najczęściej czytane