Rodzinna wędrówka dookoła Jeziora Otomińskiego

13 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat)

Spacery i wędrówki są uzupełnieniem proponowanych przez grupę wypadów rowerowych. Co pewien czas Grupa Rowerowa 3miasto będzie organizować krótki wypad pieszy adresowany do całych rodzin zainteresowanych aktywnym spędzeniem czasu w otoczeniu natury i atrakcji turystycznych.

Trójmiejski Park Krajobrazowy, a także jego najbliższe okolice kryją w sobie ogromny potencjał, szczególnie dla piechurów. Niezliczona kombinacja ciekawych tras, którymi wybrać się można praktycznie o każdej porze roku - czy to za dnia, czy po zmroku. W "zielonych płucach" Trójmiasta znajdziemy również wiele ciekawych rejonów, które w doskonały sposób można wykorzystać do różnego rodzaju aktywności sportowych lub turystycznych. Do zdecydowanej większości tych atrakcyjnych miejsc dostać się można szlakami turystycznymi, ale jest również wiele wariantów duktów leśnych omijających wytyczone szlaki.

Tym razem Grupa Rowerowa 3miasto zaproponowała swoim sympatykom odmienną formę aktywności pt. "Rodzinne wędrówki", skierowane przede wszystkim do rodzin z dziećmi. Jako docelowe miejsce wybraliśmy okolice Jeziora Otomińskiego, leżącego nieopodal Gdańska.

Jezioro położone jest pośród malowniczego, dużego kompleksu leśnego z dominacją buczyn i lasów dębowo-bukowych. Stanowi element, należący do objętego ochroną Otomińskiego Obszaru Chronionego Krajobrazu. Jezioro Otomińskie zalicza się do akwenów polodowcowych, które powstały na skutek wypełnienia się wodą wgłębień po lądolodzie Skandynawskim. Znajdując się w obszarze moreny dennej falistej stanowi typ jeziora wytopiskowego, o urozmaiconej linii brzegowej z licznymi zatoczkami i półwyspem, które mieliśmy okazję zobaczyć podczas naszej "rodzinnej wędrówki".

Trasa naszej wędrówki:

Wędrówkę rozpoczęliśmy na głównym parkingu w Otominie, przy ulicy Słonecznej. Już na początku naszej wycieczki okazało się, że frekwencja znacznie przerosła nasze oczekiwania i tym bardziej upewniła nas w przekonaniu, że zorganizowanie tego typu wycieczki było bardzo dobrym pomysłem - dodajmy - pomysłem na poświąteczne spalenia nadmiaru kalorii i nabranie energii na tydzień wysiłku w pracy. Z miejsca zbiórki utwardzoną drogą gruntową udaliśmy się w kierunku brzegu Jeziora Otomińskiego wokół, którego miała przebiegać trasa naszej wędrówki. Po około kilometrze przemieszczania się wzdłuż cywilizowanego rejonu Otomina zagłębiliśmy się w lesie śledząc zielone oznakowania pieszego Szlaku Skarszewskiego. Szlak ten gościnnie poprowadził nas meandrując pomiędzy drzewostanem ponad połowę dystansu naszej wycieczki. Ponadto pogoda tego dnia również zrobiła nam wspaniałą niespodziankę. Niemalże cały czas trwania wycieczki słońce rozświetlało szarość leśnych ostępów. Pomimo styczniowego czasu aura była niczym nie przypominająca zimy. Tego dnia aura była czymś pośrednim pomiędzy minioną jesienią a z wolna wyczekiwaną wiosną. Pomimo jesienno - wiosennych temperatur każdy z uczestników a w szczególności nasze dobrze bawiące się pociechy wyczekiwał punktu kulminacyjnego wycieczki, czyli ogniska i pieczenia kiełbasek. Specjalnie przygotowane miejsce na ognisko, kije do pieczenia kiełbasek a także drewno zawdzięczamy gościnności Leśnictwa Otomin, któremu przy okazji serdecznie dziękujemy.

Kliknij na mapę i zapoznaj się z detalami trasy Kliknij na mapę i zapoznaj się z detalami trasy

Statystyki wędrówki:

- Całkowity dystans: 5,3 km
- Łączny czas wędrówki: 1h45 min
- Średnia prędkość: 3,23 km/h
- Przewyższenia: 247 m n.p.m.

Wspólne ognisko i zabawy rekreacyjne:

Nie chcąc narazić naszych uczestników na wymarzniecie, w oczekiwaniu na rozpalenie ogniska, przygotowaliśmy tzw. zabawę terenową, polegającą na odnajdywaniu ukrytych w lesie zagadek. Przygotowane wcześniej jaskrawe "dzwonki", przypominały nieco punkty kontrolne z imprez na orientację. W każdym z nich ukryta była zagadka lub drobne ćwiczenie związane z leśną tematyką, co z pewnością rozgrzało nie tylko ciało, ale i umysł. Dzieciaki były zafascynowane przygotowaną przez nas zabawą. W nagrodę każda z drużyn otrzymała mapę atrakcji turystycznych Pomorza, ufundowaną przez lokalne Wydawnictwo Eko-Kapio.

Z uśmiechów i radości najmłodszych uczestników naszej wycieczki wnioskujemy, że pomysł rozpoczęcia nowego cyklu aktywności był trafiony w dziesiątkę. Ta krótka wyprawa zorganizowana z myślą o młodym pokoleniu pokazała kolejny obszar, w kierunku którego możemy dążyć chcąc aktywnie spędzać czas. Wchodząc więc w drugą dekadę postanowiliśmy poszerzyć naszą działalność o "Rodzinne Wędrówki".

Idea "Rodzinnych Wędrówek z GR3miasto":

Spacery i wędrówki są uzupełnieniem proponowanych przez grupę wypadów rowerowych. Przykładem powyższej relacji, co pewien czas Grupa Rowerowa 3miasto będzie organizować krótki wypad pieszy adresowany do całych rodzin zainteresowanych aktywnym spędzeniem czasu w otoczeniu natury i atrakcji turystycznych. Zorganizowana wycieczka pokazała nam nowy kierunek. Znaczna frekwencja na naszej wycieczce jest dowodem na to, że w naszym społeczeństwie jest zapotrzebowanie na tego typu aktywności. Jesteśmy przekonani, że zapoczątkowana wyprawa będzie cyklem comiesięcznych "Rodzinnych wędrówek z GR3miasto". Celem naszym będzie zaszczepienie w młodym pokoleniu naszych dzieci zamiłowania do aktywnego spędzania czasu i szacunku jaki należy się otaczającej nas przyrodzie. Trasa wycieczek oscylować będzie między 5 a 10 km, a jej czas do 4 godzin. Dodatkową atrakcją dla naszych pociech uczestniczących będą różnego rodzaju zabawy terenowe lub inne atrakcje zlokalizowane w miejscu wędrówki.

• Migawki z rodzinnej wędrówki dookoła Jeziora Otomińskiego zorganizowanej przez GR3miasto

GALERIA ZDJĘĆ; fot. GR3miasto

Rodzinną wędrówkę zorganizował: Piotr Książek
W prowadzeniu pomagali: Krzysztof Kochanowicz, Marek Puchalski ,Tomasz Kmieć

Info:

Mając co chwilę nowe pomysły, które realizujemy w wolnym czasie: czy to po pracy, czy w wolny weekend, nie sposób się z nami nudzić. Jeśli więc masz ochotę bawić się razem z nami, nie zastanawiaj się dłużej. Dołącz do nas, to nic nie kosztuje!

O naszych inicjatywach, wypadach i wycieczkach dowiesz się regularnie odwiedzając naszą stronę internetową. Możesz też napisać maila z prośbą o przyłączenie się do listy sympatyków GR3. Wtedy zawsze będziesz na bieżąco ze wszelkimi newsami. Kontakt e-mail: gr3miasto@gmail.com

Zajrzyj i dowiedz się, gdzie w najbliższym czasie wybiera się Grupa Rowerowa 3miasto

opracował:

• Piękne tereny (2)

Ale już mocno oblegane przez tłumy, szczególnie latem nad jeziorem

• Dlatego warto wybierać się tam poza sezonem (1)

A w sezonie, wyszukiwać mniej oblegane tereny.

• Tych jest coraz mniej

Kaszuby betonieją w postępie geometrycznym

• Jestem dumny ze pochodze z trojmiasta, jestem dumny ze z trojmiasta pochodzi GR3miasto:)

• bardzo często jeździmy tam z żoną i pieskiem na spacer (wiosan,jesień, zima) (6)

i...właśnie ostatnio mijaliśmy się z tą grupą. Nas również zaskoczyła liczebność...szczerze mówiąc jeszcze tak licznej wycieczki nie spotkaliśmy

• to w waszą kupę wdepłem? (1)

• To patrz następnym razem pod nogi

Co byś nie wlazł w jakąś dziurę lub nie potknął się o jakiś konar i nie złamał nogi ;)

• Z psem do lasu nie wolno wchodzić (3)

Proponuje najpierw zapoznać się z przepisami i sznaowac las oraz zwierzęta w nim żyjące.

• Zakaz wchodzenia z psem do lasu (1)

Nie popieram łamania przepisów, ale zakaz wchodzenia z psem do lasu w sytuacji gdy zabudowuje się co się da i wycina lasy pod drogi, a quady rozjeżdżają przyrodę bezkarnie brzmi trochę schizofrenicznie.

Ja nie wyrzuciłem opakowania po chipsach w lasach chylońskich, ale po 2 miesiącach przyszli pilarze, przyjechały buldożery, drzewa powycinali, teren zrównali i zrobili Trasę Kwiatkowskiego. Pytanie: Co jest gorsze dla przyrody?

• ale przymykanie oczu na przepisy...gdzie jest granica przymykania

dla każdego gdzie indziej,
          i tu jest niebezpiecznie

• poprosze o podanie stosownego przepisu.

• W zielonych płucach Trójmiasta moście panujący włodzarze Gdańska umieścili wysypisko śmieci... (3)

...

• es (2)

Z tym wysypiskiem nie jest najgorzej. Uważam, że większym zagrożeniem dla lasów trójmiejskich i okołotrójmiejskich jest antropopresja w postaci rosnącej w postępie geometrycznym masowej zabudowy i infrastruktury drogowej, a nie wysypisko. Jakie znaczenie dla lasów ma to, że w pobliżu jest wysypisko czy, że sie wciska gdzie się da osiedla czy przecina te lasy drogami?

• co to jest to antroporopresja? (1)

• Antropopresja - ogół działań człowieka mający negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze. Od greckiego antropos - człowiek, presja - no to wiadomo.

• Grodzisko Otomin (1)

Idąc wokół jeziora Otominskiego warto zajść na koniec półwyspu, gdzie znajduje się dobrze zachowane grodzisko słowiańskie:

• słowiańskie ?

a może pogezańskie, pomezańskie lub prusowskie (a nie pruskie lub prusackie).

• łoSSod (1)

Samemu d*py nie ruszy; ktoś mu musi to zorganizować. (i poprowadzić)

• Każda motywacja jest dobra

• Super!

Wow! Super filmik :) bardzo optymistyczny i w pełni oddający atmosferę wycieczki! Brawo za profesjonalizm!
    wojtek z dwoma "kijkami" wymiata :p
    ps.Szczególne podziękowania za extra zabawę i pomysłowe nagrody. Mapka jest rewelacyjna , już samo przejrzenie jej motywuje ;)
    jeszcze raz dziękuję organizatorom! :) było mega!

• REWELACJA

Czekam na następny wypad:))))

• To niesamowite ! (2)

Szukając na portalu Trojmiasto.pl aktywności dla dzieci na weekend, znaleźliśmy z mężem informację o organizowanej wędrówce. Zaskoczył nas także fakt, że cała inicjatywa została zorganizowana za darmo. Podziwiamy grupę za świetnie zorganizowany spacer, zadania terenowe a także ognisko. Nie możemy doczekać się kolejnych inicjatyw.
    ps. Chętnie też wspomożemy finansowo.

• Przyłączam się do oklasków! (1)

Grupa zasługuje na brawa!
      Świetna organizacja i pomysł na wspólną zabawę z dziećmi!
      Rewelacja!

• Trzeba przyznać, że w ostatnim czasie Grupa Rowerowa 3miasto

Organizuje wiele ciekawych wypadów i to nie tylko rowerowych!
        Podziwiam grupę, że chce im się to robić totalnie za darmo!
        Jestem pod wrażeniem ... i tak już przez 10 lat!