• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie łatwiej jechać rowerem przy Morskiej

Patryk Szczerba
11 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Infrastruktura rowerowa na Morskiej jest w coraz lepszym stanie, jednak do zrobienia - jak zauważają rowerzyści - jest jeszcze sporo. Infrastruktura rowerowa na Morskiej jest w coraz lepszym stanie, jednak do zrobienia - jak zauważają rowerzyści - jest jeszcze sporo.

- Banalne, ale dla rowerzystów istotne - tak gdyńscy urzędnicy określają przymiarki do zmiany w ruchu rowerowym w ciągu ul. Morskiej, które pozwolą na jazdę bez konieczności przechodzenia na drugą stronę dwupasmowej arterii. Wiadomo już za to, że tak łatwo nie pójdzie z zapowiadaną budową połączenia dróg w centrum Gdyni.



Na projekt zmian w "dziurawym" rowerowo centrum przyjdzie cyklistom jeszcze poczekać. Na projekt zmian w "dziurawym" rowerowo centrum przyjdzie cyklistom jeszcze poczekać.

Jak podobają ci się pomysły związane z drogami rowerowymi w Gdyni?

W tym roku już żadnych inwestycji budowlanych, związanych z drogami rowerowymi w Gdyni nie będzie. W magistracie ten czas starają się wykorzystywać na poszukiwanie - na razie projektantów - kolejnych dróg. Z różnym skutkiem.

Najbliżej rozwiązania jest kwestia ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie urzędnicy chcą połączyć drogą rowerową odcinek południowy (po stronie Akademii Morskiej) pomiędzy ulicami Grabowo zobacz na mapie GdyniPrzybyszewskiego zobacz na mapie Gdyni. Obecnie przepisy zabraniają na tym odcinku jazdy rowerem, mimo szerokiego chodnika. Sporo miejsca zajmują bowiem zaparkowane samochody. Projekt przewiduje ustawienie nowej sygnalizacji na ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni oraz ogrodzenia trasy, by nie wjeżdżały na nią samochody. Do przetargu zgłosiła się jedna firma, która w listopadzie powinna zaprezentować projekt.

- Teraz, by jechać zgodnie z przepisami, trzeba przejeżdżać przez przejazd. Niewiele osób to robi, więc cieszy ta inicjatywa, choć szkoda, że nie była szerzej konsultowana ze środowiskiem rowerowym - wyjaśnia Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Na początku roku udało się na ul. Morskiej zbudować 200-metrowy fragment ścieżki rowerowej. Dzięki niej cykliści podróżujący ulicą Morską, zbliżając się do Estakady Kwiatkowskiego, mogą jechać cały czas drogą bez narażania na niebezpieczeństwo siebie i pieszych na chodniku.

Dużo trudniej będzie o projekt spójnego połączenia dróg rowerowych w centrum. O tym, że trwają przymiarki do takiego rozwiązania, pisaliśmy kilkanaście dni temu. W budżecie miasta na ten cel znalazło się ok. 120 tys. zł. Po rozstrzygnięciu przetargu okazało się, że obydwie zgłoszone oferty były zbyt drogie - jedna miała opiewać nawet na 200 tys. zł. Celem ma być połączenie ulic: Świętojańskiej i Władysława IV z bulwarem jedną drogą rowerową.

Wiadomo również, że koncepcja zaprezentowana przez wydział inwestycji, który zajmował się procedurą nie była konsultowana szerzej z Zarządem Dróg i Zieleni oraz urzędnikami odpowiedzialnymi za politykę rowerową. Zawierała sporo elementów z... 2008 roku, kiedy powstał projekt rozwiązań drogowych na okoliczność niedoszłej budowy nowego ratusza przy al. Piłsudskiego.

- W koncepcji nie znalazło się m.in. dokładne określenie, jak mają wyglądać pasy rowerowe na al. Piłsudskiego. Jest jedynie o nich wzmianka, że muszą być. W przeszłości były nawet takie pomysły, jak droga rowerowa w istniejącym chodniku, który jest wąski. A wystarczy pomyśleć o stosownych pasach na jezdni, oczywiście o określonych parametrach - wyjaśnia Bosowski.

Swoje uwagi do dokumentu już po rozpoczęciu procedury przetargowej zgłosiła również Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta ds. osób niepełnosprawnych, wskazując na brak odpowiednich rozwiązań w tym zakresie. W efekcie ponowny przetarg nie odbędzie się prawdopodobnie zbyt szybko.

Niewykluczone, że stanie się to dopiero po wyborach, kiedy nieprzebiegająca w dobrej atmosferze - jak mówią nieoficjalnie urzędnicy - współpraca ZDiZ-u z wydziałem inwestycji ma się polepszyć.

Zmienia się także koncepcja rozwiązań dla rowerzystów na alei 17 Grudnia. Coraz bardziej prawdopodobne jest zastosowanie specjalnych, niewielkich konstrukcji mostowych, dzięki którym będzie możliwy przejazd na całej długości trasy kosztem jej modernizacji i upiększania.

- Liczę, że uda się zastosować takie rozwiązanie, będziemy o tym rozmawiali, ale najlepiej będzie połączyć je w pakiecie z coraz bardziej prawdopodobną przebudową skrzyżowania ulic Dworcowej i Podjazd jako jedną inwestycję - wyjaśnia Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta ds. polityki rowerowej w Gdyni.

Miejsca

Opinie (211) ponad 20 zablokowanych

  • wydział inwestycji

    jak czytam o wszystkich gdyńskich inwestycjach to dochodzę do wniosku , że Szczurek zwariował.

    • 7 5

  • moje zdanie

    Widzę sporo pozytywnych zmian w Gdyni w ostatnich latach jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową. Jeszcze sporo jest do zrobienia, ale po nitce do kłębka :) Oby tak dalej.

    • 7 7

  • trasa rowerowa na morskiej to jakaś kpina, czy namalowanie rowerów na szerokim chodniku to już ścieżka rowerowa? Gdyńskie standardy.

    • 7 8

  • jesteśmy w tyle z budową infrastruktury rowerowej o pięć dekad! (6)

    za pięć/dziesięć lat to wszystko na co wydaje się pieniądze teraz, będzie za małe, za ciasne, nieprzemyślane i do poprawki. coraz więcej ludzi korzysta z rowerów jako ze środków komunikacji. wystarczy drugie tyle rowerzystów i wszystko będzie do kitu. najgorszą rzeczą z możliwych jest wytyczanie ścieżek rowerowych kosztem chodników lub jezdni. taką infrastrukturę należy budować zupełnie osobno - bezpieczną dla wszystkich użytkowników - dla pieszych, dla rowerzystów i dla kierowców aut.

    • 10 10

    • (1)

      zabawne, że głównie na tym forum zbiera się tylko frustratów od rana.

      • 4 4

      • Zabawne, że druga część to osoby pozbawione jakiejkolwiek zdolności planowania, zupełnie jak urzędnicy. Dziwne.

        • 3 2

    • (3)

      Czyli co proponujesz ? Burzymy kamienice, robimy ścieżko rowerowe.

      • 2 2

      • Nie ograniczamy możliwości jazdy po ulicy (2)

        i wydzielamy na niej pas, np. seledynowy, fluo dla rowerów. Tylko taka farba kosztuje więcej niż biała.

        Przez najbliższe 5 lat nie robimy ani jednego knota, zatrudniamy do konsultacji doświadczonych fachowców, którzy projektowali takie rozwiązania, a nie wizjonerów jak na Kongresie Mobilności czy w UM.

        Proste, tylko trzeba klapy z oczu zdjąć.

        • 2 2

        • na kongres mobilności są zapraszani stratedzy miejscy (1)

          a nie inżynierowie od ustalania promieni skrętu czy wysokości krawężników

          • 0 1

          • Och, ach, a cóż to za nowy zawód ten strateg miejski? Czy to nie aby pożeracz podatków? Za taką strategię jaką widać dookoła to ja dziękuję.

            • 0 0

  • Drogi rowerowe w Gdyni to jakaś parodia

    Bierzcie przykład z Gdańska, tam jest zupełnie dobrze, chociaż nie wszędzie jest styk. Ale widać przemyślaną koncepcję na miarę możliwości.

    • 10 7

  • ja proponuje aby pieszym w ogole zakazać chodzić chodnikami (1)

    i oddać je tylko rowerzystom,wtedy problem na pewno się rozwiąże....po co piesi i kierowcy mają przeszkadzać rowerzystom...????

    • 18 13

    • chyba jednak tabletki odstawiłeś

      nawet ironia bywa nudna, zwłaszcza jeśli jest w ukryciu "prosamochodowa"

      • 4 3

  • inwestycje w infrastrukturę (3)

    jak "potrzeba" zbudować drogę dla aut, to można nawet pół dzielnicy wykości. Jak POTRZEBA zbudować praktyczną, bezpieczną drogę dla rowerów, to jest wieeeelki problem. A budowa i utrzymanie DDR byłoby tańsze, nawet, gdyby każdemu mieszkańcowi kupić rower.

    • 9 9

    • zgadzam się z tobą w całej rozciągłości tego tematu

      • 3 4

    • (1)

      to wyobraź sobie jak by trollowali ci wszyscy frustraci, którzy są przyspawani do swojego samochodu i nawet nie uznają komunikacji miejskiej (a co dopiero roweru).
      Są takie oszołomy, które wolałyby budowy parkingów zamiast dróg rowerowych - to jest dopiero zacofanie!

      • 8 5

      • juz trollują ;P

        • 9 2

  • nie wiem ale ja dalej nie rozumiem rozwiązań rowerowych

    "stosowanych" przez gdyńskich urzędników. Przykład marnowania pieniedzy jest w parku w Kolibkach. Wcześniej była droga gruntowa łącząca plaże z Dworem w Kolibkach. Przez kilka miesięcy trwała budowa drogi, która wygląda .... tak samo jak ta poprzednia - pomijając kwestię znaków i "schodów" po drodze.
    Pytanie po co ktoś zatwierdził (z urzedników) taki totalny bezsens??? Jak tam można? Po deszczu ta droga była zmaskarkowana.
    Inny przykład (już mniej rowerowy) - geniuszu gdyńskich urzędników - skrzyżowanie na Wz. Maksymilina. Kto takie kretyństwo zatwierdził?
    Wcześniej nie było tam źle. A teraz?
    Niech jakiś urzędnik mi powie jak bezpiecznie mam skręcić samochodem z Drogi Gdyńskiej na Władysława IV (przy zapalonym zielonym świetle!) podczas gdy na dwóch pasach pod mostem stoją samochody i blokują wjazd??
    Więcej jeżeli ja chce skręcic z Drogi Gdyńskiej na Władysława IV to koliduje to z tym którzy stojąc pod mostem próbują się wbić w lewo (tj w strone Al. Zwyciestwa). Jak można było dopuścić do tego kretyństwa?
    Po drugie któs kto wymyślił "ślimak" dla rowerzystów (zamiast prostej drogi) - też musiał się strasznie "wysilić umysłowo" żeby zrobić taka durnote :(

    Gdyńscy urzędnicy niech sobie jadą do Gdańska i popatrzą jak można lepiej zrobić pewne rzeczy.
    Na miejscu Szczurka to był wywali z roboty takich urzędników i zatrudnił takich którzy chociaż odrobinę pomyślunku.

    • 12 6

  • zdjęcie...

    zdjęcie dołączone do artykułu obrazuje w 100% to co dzieje się w głowach urzędasów naszego miasta. Pieszy idący prosto pokazanym odcinkiem musi dwukrotnie przeciąć drogę rowerową, za każdym razem lukając lewo-prawo. Rowerzysta ma przed sobą szykanę na 5 metrach. Zamiast łuk drogi rowerowej poprowadzić "bliżej" osi jezdni a pasy dla pieszych przesunąć bliżej skrzyżowania - byłoby prościej ale nie - u nas muszą być kombinacje alpejskie. Brak jakiejkolwiek koncepcji tego czy drogi rowerowe mają być prowadzone bliżej osi jezdni (między jezdnią a chodnikiem), czy wyniesione dalej poza chodnik dla pieszych - skutek: Cisowa, nowe chodniki, zatoki autobusowe i "miliony" szykan przy przystankach, pasy dla pieszych co kilka metrów - projektował to jakiś "wizjoner". Podsumowanie: statkiem do centrum Gdy da rade, samochodem da rade, kolejką na pagórek 40 niedługo da rade, rowerem: nie nie nie i jeszcze długo nie :)

    • 17 5

  • Ile osób to srodowisko rowerowe (5)

    P.Stępa przegina z tymi udogodnieniami dla rowerzystów, robi się z nich święte krowy, wjeżdżają pędem na przejścia to chore, ze zmieniono przepisy, powinni zsiadać z rowerów i przechodzić teraz stwarzają zagrożenie dla kierowców i pieszych. Na wąskiej krętej drodze Gdynia Koleczkowo często jeżdżą pod dwóch a nawet trzech obok siebie. Poza tym sa jeszcze inni uzytkowniy dróg prócz rowerzystów, dlaczego tylko w to się inwestuje zamiast np. w parkingi, miasto się dusi.

    • 11 14

    • miasto się dusi od nadmiaru samochodów (1)

      najbardziej przestrzeniożernych środków transportu. Celem polityki miasta powinno być tworzenie atrakcyjnych alternatyw dla krótkich podróży samochodem, których - na odległość do 5 km jest ponad 50 procent. Poprawa warunków korzystania z roweru ma większy sens niż inwestowanie w darmowe parkingi: popyt na parkowanie samochodów nigdy nie zostanie nasycony o ile się nie zakwestionuje prawa do parkowania samochodem za darmo w przestrzeni publicznej.

      • 7 4

      • amen!

        jeden mądry!

        • 0 3

    • buduj parkingi w nieskończoność (1)

      ciekawe którędy dojadą tam samochody? jak zapchają się drogi, to wykosisz kolejne pierzeje budynków i dobudujesz dodatkowe pasy? i tak w nieskończoność? ruch aut trzeba ograniczać, a nie zachęcać, do korzystania z nich. inaczej w mieście będą tylko parkingi i drogi.

      • 2 4

      • Proszę przestań teoretyzować

        Czym zachęcać do jeżdżenia rowerem? Takimi knotami? Ludzie, którzy by może chcieli jeździć rowerami boją się, widząc takie cuda, jak na zdjęciach.

        • 2 2

    • Dość tego gadania o prowadzeniu roweru !!! Wara !!! Co ty sobie wyobrażasz,

      że kupuję rower aby z nim chodzić ? Chodzić to mogę z kobietą !!!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Spacer z Przewodnikiem: Gdańsk - Droga Królewska i ciekawe zakamarki Głównego Miasta

47 zł
spacer

Bajkowy Festiwal Dmuchańców

69 zł
Kup bilet
festyn, gry, zajęcia rekreacyjne

VI Rajd Pieszy Kulturalna Rybka Pierwoszyno-Mechelinki-Rewa

gra miejska, spacer, rajd / wędrówka

Forum

Najczęściej czytane