• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie łatwiej jechać rowerem przy Morskiej

Patryk Szczerba
11 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Infrastruktura rowerowa na Morskiej jest w coraz lepszym stanie, jednak do zrobienia - jak zauważają rowerzyści - jest jeszcze sporo. Infrastruktura rowerowa na Morskiej jest w coraz lepszym stanie, jednak do zrobienia - jak zauważają rowerzyści - jest jeszcze sporo.

- Banalne, ale dla rowerzystów istotne - tak gdyńscy urzędnicy określają przymiarki do zmiany w ruchu rowerowym w ciągu ul. Morskiej, które pozwolą na jazdę bez konieczności przechodzenia na drugą stronę dwupasmowej arterii. Wiadomo już za to, że tak łatwo nie pójdzie z zapowiadaną budową połączenia dróg w centrum Gdyni.



Na projekt zmian w "dziurawym" rowerowo centrum przyjdzie cyklistom jeszcze poczekać. Na projekt zmian w "dziurawym" rowerowo centrum przyjdzie cyklistom jeszcze poczekać.

Jak podobają ci się pomysły związane z drogami rowerowymi w Gdyni?

W tym roku już żadnych inwestycji budowlanych, związanych z drogami rowerowymi w Gdyni nie będzie. W magistracie ten czas starają się wykorzystywać na poszukiwanie - na razie projektantów - kolejnych dróg. Z różnym skutkiem.

Najbliżej rozwiązania jest kwestia ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie urzędnicy chcą połączyć drogą rowerową odcinek południowy (po stronie Akademii Morskiej) pomiędzy ulicami Grabowo zobacz na mapie GdyniPrzybyszewskiego zobacz na mapie Gdyni. Obecnie przepisy zabraniają na tym odcinku jazdy rowerem, mimo szerokiego chodnika. Sporo miejsca zajmują bowiem zaparkowane samochody. Projekt przewiduje ustawienie nowej sygnalizacji na ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni oraz ogrodzenia trasy, by nie wjeżdżały na nią samochody. Do przetargu zgłosiła się jedna firma, która w listopadzie powinna zaprezentować projekt.

- Teraz, by jechać zgodnie z przepisami, trzeba przejeżdżać przez przejazd. Niewiele osób to robi, więc cieszy ta inicjatywa, choć szkoda, że nie była szerzej konsultowana ze środowiskiem rowerowym - wyjaśnia Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Na początku roku udało się na ul. Morskiej zbudować 200-metrowy fragment ścieżki rowerowej. Dzięki niej cykliści podróżujący ulicą Morską, zbliżając się do Estakady Kwiatkowskiego, mogą jechać cały czas drogą bez narażania na niebezpieczeństwo siebie i pieszych na chodniku.

Dużo trudniej będzie o projekt spójnego połączenia dróg rowerowych w centrum. O tym, że trwają przymiarki do takiego rozwiązania, pisaliśmy kilkanaście dni temu. W budżecie miasta na ten cel znalazło się ok. 120 tys. zł. Po rozstrzygnięciu przetargu okazało się, że obydwie zgłoszone oferty były zbyt drogie - jedna miała opiewać nawet na 200 tys. zł. Celem ma być połączenie ulic: Świętojańskiej i Władysława IV z bulwarem jedną drogą rowerową.

Wiadomo również, że koncepcja zaprezentowana przez wydział inwestycji, który zajmował się procedurą nie była konsultowana szerzej z Zarządem Dróg i Zieleni oraz urzędnikami odpowiedzialnymi za politykę rowerową. Zawierała sporo elementów z... 2008 roku, kiedy powstał projekt rozwiązań drogowych na okoliczność niedoszłej budowy nowego ratusza przy al. Piłsudskiego.

- W koncepcji nie znalazło się m.in. dokładne określenie, jak mają wyglądać pasy rowerowe na al. Piłsudskiego. Jest jedynie o nich wzmianka, że muszą być. W przeszłości były nawet takie pomysły, jak droga rowerowa w istniejącym chodniku, który jest wąski. A wystarczy pomyśleć o stosownych pasach na jezdni, oczywiście o określonych parametrach - wyjaśnia Bosowski.

Swoje uwagi do dokumentu już po rozpoczęciu procedury przetargowej zgłosiła również Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta ds. osób niepełnosprawnych, wskazując na brak odpowiednich rozwiązań w tym zakresie. W efekcie ponowny przetarg nie odbędzie się prawdopodobnie zbyt szybko.

Niewykluczone, że stanie się to dopiero po wyborach, kiedy nieprzebiegająca w dobrej atmosferze - jak mówią nieoficjalnie urzędnicy - współpraca ZDiZ-u z wydziałem inwestycji ma się polepszyć.

Zmienia się także koncepcja rozwiązań dla rowerzystów na alei 17 Grudnia. Coraz bardziej prawdopodobne jest zastosowanie specjalnych, niewielkich konstrukcji mostowych, dzięki którym będzie możliwy przejazd na całej długości trasy kosztem jej modernizacji i upiększania.

- Liczę, że uda się zastosować takie rozwiązanie, będziemy o tym rozmawiali, ale najlepiej będzie połączyć je w pakiecie z coraz bardziej prawdopodobną przebudową skrzyżowania ulic Dworcowej i Podjazd jako jedną inwestycję - wyjaśnia Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta ds. polityki rowerowej w Gdyni.

Miejsca

Opinie (211) ponad 20 zablokowanych

  • A kiedy będzie się jechać łatwiej AUTEM ? (6)

    Centrum Gdyni z wyjątkiem kilku naprawionych awaryjnie odcinków to jakaś masakra. Morska przy dworcu aż do Szkoły Morskiej to koszmar. Koleiny, slalom między studzienkami.. To samo przy estakadzie albo 10 Lutego czy Zwycięstwa.
    To powinni najpierw wyremontować zamiast robić ścieżki dla cyklistów amatorów !

    • 9 12

    • (3)

      tak samo jadę rowerem do pracy jak Ty samochodem

      • 3 5

      • Nieprawda .. (2)

        Ja płącę za dorgi podatki, akcyzy ukryte w benzynie itp - więc mogę wymagać. Ty zać nic nie płacisz - nawet OC - a rościsz sobie pęlnie praw jako uczestnik drogi.
        Cś nie tak, prawda ??

        • 6 5

        • Płacimy podatki gruntowe (od nieruchomości). Idąc twoim głupim tokiem

          myślenia to w pierwszym rzędzie trzeba byłoby opodatkować i ubezpieczyć (OC) pieszych, przecież chodników nikt za darmo nie układał i nie będzie układać. OC dla rowerów - jesteś podobny do naszych urzędników "produkujących" absurdy ? I twój głos brzmi tak, aby był obowiązek jeżdżenia autem przez wszystkich - naprawdę tego chcesz ? To będzie jak na Orłowskiej latem 2009 przy okazji parady żaglowców - gdzie w ślepy, bo zamknięty układ ulic wjechało setki aut powodując totalny paraliż ruchu, albo jak w Fashion House ogłosili pierwszą znaczną wyprzedaż co spowodowało taką sytuację że ludzie z rozpaczy porzucali swoje auta, bo stali w okolicach FH całe godziny w jednym miejscu. Więc ciesz się iż jest komunikacja publiczna, a część ludzi przesiada się na rowery. Moi niektórzy znajomi donieśli mi, że teraz łatwiej znajdują niekiedy miejsca parkingowe, wtedy kiedy wokół jest pełno rowerzystów. Ja jest deszczowo i w ogóle mało rowerzystów, to jeździ im się gorzej.

          • 0 1

        • to z OC buduje się drogi?

          jesteś z TU czy co? do funduszu drogowego trafia akcyza paliwowa, a że jest jej za mało - także akcyza od alkoholu, fajek oraz część kasy z VAT. Co ciekawe, na drogi trafia też kasa z paliw użytkowanych przez PKP i żeglugę.

          • 0 0

    • Autem już się łatwiej jechało (1)

      teraz będzie tylko gorzej, i drożej.
      Miasto ma ograniczoną pojemność i przepustowość, jeśli chodzi o ten środek transportu. Dalej to już można tylko burzyć i orać, żeby poszerzać drogi/budować parkingi, a to droga donikąd.

      • 3 3

      • Większość ulic wygląda tak samo od 40 lat, a ty może pojedź gdzieś zagranicę i zobacz, jak świat się zmienił.

        • 2 3

  • (4)

    a rowerzyści i tak będą jeżdzić ulicami jak to robią na Wielkopolskiej mimo ścieżki

    • 7 2

    • (2)

      karać dziadów, postawić kilka patroli i po 500 zł kasować.

      • 5 3

      • 500 za co za niejechanie po krzywym dziadostwie? Z góry jechałem Wielkopolską szybciej niż ograniczenie na tej jezdni więc o co chodzi?

        • 3 2

      • Jeśli w dół, to nie ma obowiązku jazdy DR znajdującą się po ich lewej stronie.

        Więc skoro nie wiesz to się nie wypowiadaj samochodowy hipokryto. Poznaj wpierw przepisy dla rowerzystów, a później się wypowiadaj. A hipokryto dlatego, że się ośmieszasz z tymi karami, jak sam jesteś przedstawicielem kasty która ma za nic przestrzeganie prędkości. Chcesz jeździć szybciej ? Proszę bardzo, ale wtedy nie pouczaj innych.

        • 2 1

    • Jeśli w dół, to nie ma obowiązku jazdy DR znajdującą się po ich lewej stronie.

      Zanim się wypowiesz poznaj przepisy dla rowerzystów, kolejny mądralo.

      • 1 0

  • Majstersztyk.. (9)

    Trasa tej ścieżki na zdjęciu to majstersztyk projektanta. Jak mają tak chodzić piesi??? Czy naprawdę nie da się zaprojektować tak przebiegu trasy , by przynajmniej na odcinku kilkunastu metrów nie było wzajemnego przeplatania się chodnika i ścieżki??
    Dlaczego, jako pieszy muszę ciagle rozglądać się, czy nie wpadnę pod rower??

    • 15 1

    • (4)

      Pieszy idący prosto nie ma możliwości przejścia przez drogę rowerową po pasach, musiałby skręcić w stronę ulicy i zaraz z powrotem po raz drugi przejść przez pasy. Cały ten zakręt powinien być oznaczony jako przejście dla pieszych, powinna być też nawierzchnia wymuszająca na rowerzystach wolniejszą jazdę. Nie można robić infrastruktury wyłącznie pod kątem wygody rowerzystów, a pieszych traktować w sposób skandaliczny.

      • 7 2

      • (2)

        po ch. takie pierdy, przejazd rowerowy powinien być tam gdzie stoi ten pachołek w paski wtedy droga rowerowa idący bliżej ulicy w ogóle nie krzyżowałaby się z chodnikiem no ale po co lepiej postawić milion dwieście znaków drogowych itp g..wien na kawałku 2X2 metry

        • 1 3

        • dodatkowo (1)

          skręcający z estakady na strzałce będą mogli swobodnie pieprznąć takiego rowerzystę bo ścieżka stanie się buforem między jezdnią a zebrą:) A dlaczego pieprzną? bo rowerzysta porusza się szybciej niż pieszy i nie zwalnia przed przejazdem, dlatego obserwacja przez kierowcę najbliższego otoczenia na nic się zda, bo w momencie dojeżdżania nikogo nie będzie, a w momencie wjazdu na pasy pojawi się cyklista. BO ON MOŻE SE PRZEJECHAĆ.

          • 3 2

          • Skręcający na strzałce ma obowiązek stanąć przed nią, zapomniałeś o tym ?

            A pieprznąć to owszem pieprzną ale najgorsze safanduły za kierownicą - ty też się do nich zaliczasz ? Bo ja jako kierowca nie mam z tym najmniejszego problemu, a tym bardziej w miejscu o którym piszesz - przy zjeździe z estakady widać tu doskonale przejazd.

            • 0 1

      • Wolniejszą jazdę wymusza zakręt, więc nie wiem po co dodatkowy spowalniacz.

        • 1 1

    • A kogo pieszy obchodzi? (1)

      Ważne, żeby pedalarstwu zrobić dobrze...

      • 4 3

      • Pedalarz to ty i to potrójny jeśli jesteś kierowcą !!! Codziennie wtedy pieścisz

        ich stopami w swoim aucie.

        • 2 1

    • Czego Ty wymagasz od tych tęgich głów. Oni nawet nie wiedza co projektują, gdzie to ma być.

      Malują jak popadnie. Byleby zapłacili.

      Pojedź na Cisową, na wyremontowany odcinek Morskiej. Dziecko by to lepiej zaprojektowało.

      A droga rowerowa tak zaprojektowana że wszyscy, piesi, i auta musza bacznie rozglądać się na boki, bo rowerzysta najważniejszy.

      • 4 2

    • Tak to jest, jak się panu inżynierowi nie chce ruszyć tyłka zza biurka

      żeby zrobić wizję lokalną, może kilka zdjęć, przed projektowaniem.

      • 2 0

  • niepotrzebnie wydane pieniądze. Poszerzyć drogi i rowerzystów wpuścić na ulice., tyle w temacie. Bedzie dużo taniej i bezpieczniej zarówno dla rowerzystów jak i kierowcom.

    • 4 1

  • a gdzie w tym wszystkim piesi ??? (2)

    rowerzyści jadąc nie zwracają uwagi na pieszych bo przecież mają ścieżkę rowerową i to my musimy uważać

    • 11 4

    • To po co po niej chodzisz lub stajesz na niej czekając na autobus / trolejbus ! (1)

      • 0 3

      • Bo sa tak umiejscowione że nie da sie inaczej Wojciechu.

        Gro ścieżek jest poprowadzona tak, że pieszy wychodząc spod wiaty wkracza na ścieżkę, a nie ma szans nas zauważyć bo boki są zareklamione.

        Debil zbudował tak ścieżki że są one niebezpieczne dla pieszych i rowerzystów

        • 1 1

  • Wyrzucanie pieniędzy w błoto!!! (7)

    Cykliści nawet jak mają dostępną ścieżkę to jadą ulicą!!! Szczególnie Ci, którzy się uważają za super doświadczonych i szybkich kolarzy! Pewnie myślą, że ścieżka to dla turystów i starszych pań z koszyczkami. Do tego jakieś dziwne manewry z wjeżdżaniem z chodnika przez przejścia dla pieszych na jezdnię, jazda środkiem pasa, przejeżdżanie na czerwonym świetle itp, itd. Do tego kompletny brak znajomości takich pojęć jak "zachowanie szczególnej ostrożności"np. w obrębie skrzyżowań i przejazdów/przejść, i "zasada ogrniaczonego zaufania" - po prostu mam rower i jazda. No i właśnie przejeżdżanie na PRZEJŚCIACH! jeśli nie ma znaku, że jest też przejazd to z roweru trzeba zejść i przeprowadzić, a nie wpier&^lać się prosto pod koła.

    • 10 4

    • (5)

      no a co ośle mają z prędkością 50 km/h potrącić dzieciaka na chodniku?Czy ty w ogóle myślisz gościu?Tak barani łbie rowerzysta jadący 40-tką nie powinien w ogóle jechać po tej samej drodze co pani ledwo jadąca prosto i trzymająca równowagę na zasadzie jazdy wężykiem i taki kolarz nie ma żadnego obowiązku dostosowywać swojej jazdy do tempa jakiś nieudaczników jadących sobie od lewej do prawej 5 km/h dzieci puszczanych samopas psów biegających sobie a jakże przecież to tylko ścieżka rowerowa więc można sobie po niech chodzić stawać na papieroska wyprowadzić pieska iść z kijkami itd.Wszędzie kolarze jeżdżą ulicami a że mają dobre tempo jazdy to nikomu nie przeszkadzają.Tylko tu mieszkają tacy debile którzy nie widzą subtelnej różnicy między kolarzem a dzieckiem które uczy się jazdy na rowerze

      • 3 7

      • (2)

        Gościu, trykocik,kask, czy opływowe okularki nie robią z człowieka kolarza,ale wg. niektórych to wystarczy zeby uznac się za pro i gardzić infrstrukturą dla rowerzystów. A rozwija taki prędkość nie więcej jak 20. Nie mowie o profesjonalistach, którzy faktycznie zapierdzielają, chociaż i Ci mogliby stosować się do zasad ruchu, a nie,że on ma trening, musi wykręcić czasówke, i przemyka na czerwonym na zasadzie "jakoś to będzie", a jak go ktoś pieprznie to lament, że rowerzystów nie szanują.
        Też jeżdżę okazjonalnie na rowerze i gdzie się da to jadę wydeptaną ścieżką, chodnikiem jeśli nie ma ludzi, byle nie jechać ulicą. Dlaczego? Bo z punktu widzenia kierowcy wiem, że taki rowerzysta to namnożenie potencjalnie niebezpiecznych sytuacji dla innych uczestników ruchu

        • 6 1

        • Bzdury gadasz idioto na temat prędkości ! Moja przeciętna na góralu to ...

          25-30 km/h, a gdzie nachylenie drogi w dół i wiatr w plecy ? Zakres amatora też jest zróżnicowany - od 7 do 75 km/h. Kiedyś z 10 lat temu tu na tym portalu w dziale "rowery" wielu chwaliło się zjazdami Rakoczego / Potokową z Moreny w stronę Słowackiego w Gdańsku rekordami powyżej 70 km/h. O to gadka kogoś kto nie jeździ ulicami a chodnikami powolutku. I chyba nie rozumiesz tu wypowiedzi wielu oburzonych pieszych, co robią na chodnikach rowerzyści. Ja cię nie ganię za to, że nie jeździsz po ulicach, bo faktycznie wielu boi się. Więc jeździj sobie po chodniku, ale wtedy nie pouczaj innych rowerzystów, w tym trenujących z Mają Włoszczowską na czele, bo DR to nie dla nich, a trudno żeby wszyscy musieli z tego kraju wyjeżdżać trenować gdzie indziej. Włoscy kierowcy aniołami też nie są, ale wiem iż dla kolarzy są mocno wyrozumiali w przeciwieństwie tu do tych nad Wisłą.

          • 1 2

        • chłopie ja na kolarce nie jeżdżę ale mam w mtb wąskie opony i dla mnie jazda 35 i więcej po prostej to normalne tempo jazdy.Radzę sobie spróbować jazdy powyżej 25 km/h tymi ścieżkami tą twoją infrastrukturą Jest masa miejsc gdzie trochę szybsza jazda to niemal pewny wypadek nie dalej jak wczoraj widziałem jakiś młotów jak stali sobie na drodze rowerowej przy PPNT z walizami a co tam przecież im się należy miejsce do stania byle gdzie.Ty sobie nie jeździsz ulicą bo się boisz bo nie umiesz po prostu jeździć sprawnie na rowerze a są tacy co się nie boją i są na ulicy sprawniejsi mają o lata świetlne lepszy refleks i umiejętność oceniania sytuacji niż masa tych pierdół co to robią samochodem 500 km rocznie a udają wielkich mistrzów kierownicy.Dla kierowcy łajzy wszystko inne na drodze niż on sam to namnożenie niebezpiecznych sytuacji

          • 1 1

      • Jak zwykle

        Na tym portalu każdy cyklista zapiergala szybciej niż peleton w Giro...

        • 5 1

      • Ale to miłe

        że sam potwierdzasz, że pedalarze mają głeboko w .... przepisy Kodeksu Drogowego

        • 4 2

    • Co za dyrdymały !!! Kończy się DR przejazdem to co mam wjechać na chodnik

      zamiast na jezdnię ? Kompletnie nie masz zielonego pojęcia o jeździe na rowerze i przepisach dla rowerzystów to dlaczego się wypowiadasz. Jazda środkiem pasa, na co nowe przepisy pozwalają - gdzie, przy skrzyżowaniu czy daleko od niego ? Przejazdy przez czerwone światło - gdzie, konkretnie proszę, czy było pusto czy tuż przed maską jakiegoś auta ? Na Zachodzie z poziomu DR jest to powszechne przejeżdżanie na czerwonym jak ustaje mający zielone ruch poprzeczny (to samo piesi) i jest dobra widoczność (nie zasłania drogi budynek, wzniesienie, zakręt) - piesi i rowerzyści nie muszą wtedy czekać na zielone. I wara z tym przeprowadzaniem !!! Dość tego !!! Prowadzić to mogę kobietę a nie rower, który jest do jeżdżenia a nie chodzenia !!! Kończ ten terror z przechodzeniem z tą durną policją !!! Jak ci się to nie podoba i policji, to macie postulować malowanie przejazdów a nie przeprowadzanie rowerów !!! Jasno się wyraziłem ? To wbij sobie to do łba.

      • 1 1

  • A piesi mają latać,

    bo dla nich jak widać na zdjęciu głównym brakuje już miejsca na chodniku.

    • 14 2

  • Jak można pieszym zrobić coś takiego, jak to co widzimy na zdjęciu ??

    • 11 1

  • (4)

    2.bp.blogspot.com/-6dkQR2OVngE/UuwNfj_piXI/AAAAAAAAEwo/XlL-i4ZOYaQ/s1600/zebra-traffic-separator.jpg

    To tańsze i bezpieczniejsze rozwiązanie, niż te "wynalazki" w części chodników.

    • 4 2

    • Barcelona? :) (3)

      • 0 1

      • (1)

        Odśnieżanie ?

        • 0 0

        • Nie widzę problemu, widziałem we Włoszech na takiej ulicy maszyny sobie świetnie radziły.

          • 0 0

      • Nie, Manchester.

        • 0 0

  • zdjęcie mnie rozbawiło (2)

    to zdjęcie mnie rozbawiło jaki slalom dla pieszego, który chce przejść prosto po chodniku hahaah

    • 6 2

    • (1)

      Nikt oczywiście slalomem nie pójdzie, a rowerzyści będą mieli pretensję

      • 5 1

      • Ja pretensji mieć do pieszych nie będę miał w tym miejscu na zdjęciu.

        • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Spacer z Przewodnikiem: Gdańsk - Droga Królewska i ciekawe zakamarki Głównego Miasta

47 zł
spacer

Bajkowy Festiwal Dmuchańców

69 zł
Kup bilet
festyn, gry, zajęcia rekreacyjne

VI Rajd Pieszy Kulturalna Rybka Pierwoszyno-Mechelinki-Rewa

gra miejska, spacer, rajd / wędrówka

Forum

Najczęściej czytane