• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Dwie kładki i zwodzone mosty: wizja Motławy przyjaznej wszystkim

Katarzyna Moritz
25 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Za cztery lata ma powstać kładka łącząca Długie Pobrzeże z północnym cyplem Wyspy Spichrzów. Wkrótce miasto ogłosi na nią konkurs. Za cztery lata ma powstać kładka łącząca Długie Pobrzeże z północnym cyplem Wyspy Spichrzów. Wkrótce miasto ogłosi na nią konkurs.

Zwodzona kładka na Ołowiankę nie będzie jedyną taką na Motławie. W ciągu czterech lat powstanie kolejna, łącząca północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, a za pięć lat Most Stągiewny będzie zwodzony tak, jak przed II wojną światową. To jeden z kilku mostów, które planuje się otworzyć w Gdańsku.



O budowie kładki na Ołowiankę między ul. Rycerską a Ołowianką zobacz na mapie Gdańska mówi się od 11 lat. Do konkretów, czyli rozstrzygnięcia konkursu na wygląd kładki, wykonania projektu oraz uzyskania pozwolenia na budowę i uzgodnień konserwatora zabytków doszło niedawno. Zakładano, że kładką, której koszt oszacowano na 13 mln zł, będzie można spacerować w maju przyszłego roku.

Jednak kilka tygodni temu jej przeciwnicy opóźnili ten fakt, bo złożyli odwołanie do minister kultury i Dziedzictwa Narodowego, bo kładka ich zdaniem zaburzy historyczny krajobraz. W przeciwieństwie do Towarzystwa Opieki nad Zabytkami i Naszego Gdańska, członkowie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej popierają jej budowę i również napisali do pani minister.

Kładka na Ołowiankę miała powstać do maja 2016 roku, ale z powodu protestów termin może się przesunąć. Kładka na Ołowiankę miała powstać do maja 2016 roku, ale z powodu protestów termin może się przesunąć.
Jednak to tylko jedna z kilku inwestycji, które powstaną na kanale Motławy

Kilka z nich zrealizuje nowy inwestor, który ma zagospodarować północny cypel Wyspy Spichrzów, konsorcjum firm Multibud W. Ciurzyński SA oraz Immobel Poland. W ramach umowy partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem, które wkłada 1,7 ha terenu, konsorcjum poza zabudową na wyspie ma zrealizować też obiekty publiczne (cała inwestycja ma zostać zrealizowana w okresie 8,5 roku, a jej koszt szacowany jest na 399 mln zł netto). Jednym z tych obiektów będzie zupełnie nowa kładka.

- Będzie łączyć północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem zobacz na mapie Gdańska, powstanie wraz z pierwszą fazą inwestycji [w przeciągu czterech lat - red.]. W najbliższych miesiącach będzie ogłoszony konkurs na projekt. W tej chwili trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji konkursowej. Kładka będzie zwodzona, bo za nią jest przystań, poza tym miasto planuje w przyszłości otworzyć Most Zielony - zapowiada Rafał Stoparczyk, dyrektor projektu z firmy Immobel Poland sp. z o.o.

Kolejnym obiektem publicznym realizowanym przez konsorcjum będzie przebudowa Mostu Stągiewnego zobacz na mapie Gdańska, który jest przewidziany do realizacji w drugim etapie inwestycji, czyli do 2020 roku.

- Może w wyniku analiz okaże się, że ze względu na organizację ruchu, w porozumieniu ze stroną publiczną przyspieszymy ten termin. Projekt będzie wzorowany na przedwojennej zwodzonej konstrukcji (wg stanu na 1937 r.) zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez miasto na etapie konkursu. Trudno w tej chwili mówić o szczegółach, na pewno dołożymy staranności przy projektowaniu: w detalach, w doborze kolorystyki - zapowiada Stoparczyk.

Most Stągiewny ma być ponownie zwodzony, będzie wzorowany na stan z 1937 roku. Most Stągiewny ma być ponownie zwodzony, będzie wzorowany na stan z 1937 roku.
Zwodzony Most Stągiewny ściśle wiąże się rozbudową mariny. Jej nowa część powstanie przy kolejnym odcinku ul. Szafarnia i dalej za mostem Stągiewnym, wzdłuż ul. Szopy zobacz na mapie Gdańska. W nowej części mariny - zgodnie z warunkami konkursu - przewidziano możliwość cumowania 50-60 jednostek o długości kadłuba ok. 6 metrów. Marina powstanie w ostatnim etapie inwestycji, czyli nie później niż do roku 2022.

Inwestor z Wyspy Spichrzów do 2021 roku przebuduje też Długie Pobrzeże zobacz na mapie Gdańska. Zakłada się w związku z tym naprawę i wymianę okładzin i nawierzchni nabrzeża, barierek, pachołów żeliwnych, wymianę odbojnic, ławek i koszy na śmieci, remont oświetlenia i naprawę odwodnienia.

Miasto planuje odtworzenie nieodbudowanego po II wojnie światowej Mostu Szopy. Miasto planuje odtworzenie nieodbudowanego po II wojnie światowej Mostu Szopy.
Ponadto miasto planuje, by nie tylko Most Zielony zobacz na mapie Gdańska był zwodzony, ale też odtworzenie nieodbudowanego po II wojnie światowej Mostu Szopy zobacz na mapie Gdańska. Miałby on być obrotowy, nie zwodzony. Kolejnym z pomysłów jest utworzenie przekopu, który połączyłby Nową i Starą Motławę. Dzięki temu tramwaje wodne i inne jednostki z Żabiego Kruku zyskałyby nową trasę. Planuje się też użeglowienie opływu Motławy, by stworzyć kolejny ciekawy obszar dla miasta, mieszkańców i turystów.

Czy wszystkie te inwestycje spowodują, że kanał Motławy zacznie bardziej tętnić życiem, czy wręcz przeciwnie?

W zeszłym roku w sezonie turystycznym w przystani jachtowej Marina Gdańsk przy ul. Szafarnia gościło łącznie 1320 jednostek z 17 krajów (bandery: Polska, Australia, Kanada, USA, Szwecja, Finlandia, Norwegia, Rosja, Dania, Holandia, Wielka Brytania, St. Vincent, Litwa, Łotwa, Estonia, Szwajcaria).

Ponadto po drugiej stronie kanału, od Zielonego Mostu do nabrzeża wzdłuż ul. Wartkiej, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji wynajmuje 10 odcinków nabrzeża o łącznej długości 370 m. Cumują tam statki świadczące przewozy pasażerskie czy usługi gastronomiczne. MOSiR obecnie nie ma informacji lub wytycznych, czy po przeprowadzonych inwestycjach statki będą nadal cumować przy tych odcinkach nabrzeża. Niemniej nie obawiają się kładek i ewentualnych utrudnień żeglugowych, gdy powstaną. Tym bardziej, iż wiadomo, że w przypadku kładki na Ołowiankę, czas jej otwierania i zamykania nie wyniesie więcej niż 2 min.

Kładka nad Motławą zaprojektowana przez słoweńską pracownię Ponting

Opinie (85) 3 zablokowane

  • Błagam przywróćcie też linię tramwajową na Długiej, to będzie Gdańska PEREŁKA!!!

    Zainwestujcie w trasę Zajezdnia Łąkowa - Łąkowa - (skrzyżowanie z Podwalem Przedmiejskim) - Łąkowa - Długie Ogrody - Stągiewna - Długi Targ - Długa - Targ Węglowy - Targ Drzewny i wyjazd torowiska z rozjazdem tylko w kier. Siedlec (aby tramwaj mógł sobie obrócić w stronę Chełmu/Stogów/Siedlce i w prawo na Dworzec.

    To było by coś pięknego, lepsze niż autobus linii 100 w tym rejonie!

    • 10 16

  • Most "Szopy" był po wojnie odbudowany. Wprawdzie w siermiężnej drewnianej wersji, ale jeździły po nim nawet samochody ciężarowe. Rozbiórki dokonano na przełomie lat 50-60.

    • 9 0

  • Z racji troski o historyczny krajobraz postuluję usunięcie wszystkich knajp z Pobrzeża i zastąpienie ich historycznie wiernymi składami dziegciu i śledzi.

    • 5 6

  • kładka na Ołowiankę ma sens - jej funkcjonalność się zwiększy (3)

    jeśli zbuduje się atrakcyjny ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż Kanału Raduni od jego ujścia do Motławy aż do okolic dworca PKP Gdańsk Główny. Będzie to znakomity skrót dla mieszkańców ulicy Siennickiej i okolic. Kładka na północnym cyplu Wyspy Spichrzów nie jest tak potrzebna, a może zepsuć historyczny widok na Żuraw z Zielonego Mostu.

    • 16 7

    • Kładka ma swoich zwolenników,

      ale jest tak prostacka w designie jakby ją zamówiono w warsztatach pionierów moskiewskich w 50-tych latach.

      • 7 2

    • Już widzę tych mieszkańców Siennickiej jak zasuwają piechotą na dworzec PKP! (1)

      Kurczę ale masz fantazję, Lem by tego nie wymyślił.
      Nie dla kładki!

      • 5 2

      • nie piechotą, ale rowerem

        niekiedy nawet rowerem wspomaganym elektrycznie

        • 2 0

  • "cuda cuda ogłaszają..."

    co pali się koło tyłka przed wyborami :D

    • 9 1

  • ...mosty zwodzone to kit-czyt. hasło wyborcze budynia z przed lat...

    ...i tyle, choć TO właśnie powinno być dawno odtworzone/odbudowane, natomiast tzw. kładki to sobie pod Grójcem na Kaczym strumyku budujcie cholerni ignoranci...

    • 9 3

  • NIE chcemy kładki blokującej swobodny przepływ wodny statków do żurawia- atrakcja Gdańska!!!!!

    • 13 11

  • Brak myślenia perspektywicznego

    Dla "dewelopera" zbuduje się wszystko. Szkoda, że kosztem niepowtarzalnego na świecie widoku z Zielonego Mostu. Łączyć ludzi ze sklepami tak, a prom na Wiśle łączący ludzi z Wielką historią, przez duże W, zlikwidują.

    • 13 3

  • most szopy?? (1)

    po co komu ten most??
    kto i dokąd będzie tam chodził?? tam nie ma żadnego ciągu pieszego
    a goście hotelowi chodzą w drugą stronę...

    • 6 8

    • tam będzie ciąg pieszo - rowerowy

      • 0 0

  • Tylko po co..

    Nie neguje planów budowy kładki nad Motława ale uważam ze lepiej można by wykorzystać te środki. Co np. z budowa mostu na Wyspe Sobieszewską..

    • 10 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Liga Kartingowa (SWS) - Sezon II - Runda 5

219 zł
zawody / wyścigi, turniej, sporty ekstremalne

Rowerowy Maj (1 opinia)

(1 opinia)
zajęcia rekreacyjne

Poniedziałkowa wędrówka po regionie: wieża widokowa na Górze Markowca

25-40 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Forum

Najczęściej czytane