- 1 Nocne imprezy na aktywny weekend (22 opinie)
- 2 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (207 opinii)
- 3 Miejskie pływalnie nie dla każdego? "Z dzieckiem bez szans" (77 opinii)
- 4 Kajaki poza Trójmiastem nieznacznie droższe (11 opinii)
Dwie kładki i zwodzone mosty: wizja Motławy przyjaznej wszystkim
Zwodzona kładka na Ołowiankę nie będzie jedyną taką na Motławie. W ciągu czterech lat powstanie kolejna, łącząca północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem, a za pięć lat Most Stągiewny będzie zwodzony tak, jak przed II wojną światową. To jeden z kilku mostów, które planuje się otworzyć w Gdańsku.
O budowie kładki na Ołowiankę między ul. Rycerską a Ołowianką mówi się od 11 lat. Do konkretów, czyli rozstrzygnięcia konkursu na wygląd kładki, wykonania projektu oraz uzyskania pozwolenia na budowę i uzgodnień konserwatora zabytków doszło niedawno. Zakładano, że kładką, której koszt oszacowano na 13 mln zł, będzie można spacerować w maju przyszłego roku.
Jednak kilka tygodni temu jej przeciwnicy opóźnili ten fakt, bo złożyli odwołanie do minister kultury i Dziedzictwa Narodowego, bo kładka ich zdaniem zaburzy historyczny krajobraz. W przeciwieństwie do Towarzystwa Opieki nad Zabytkami i Naszego Gdańska, członkowie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej popierają jej budowę i również napisali do pani minister.
Jednak to tylko jedna z kilku inwestycji, które powstaną na kanale Motławy
Kilka z nich zrealizuje nowy inwestor, który ma zagospodarować północny cypel Wyspy Spichrzów, konsorcjum firm Multibud W. Ciurzyński SA oraz Immobel Poland. W ramach umowy partnerstwa publiczno-prywatnego z miastem, które wkłada 1,7 ha terenu, konsorcjum poza zabudową na wyspie ma zrealizować też obiekty publiczne (cała inwestycja ma zostać zrealizowana w okresie 8,5 roku, a jej koszt szacowany jest na 399 mln zł netto). Jednym z tych obiektów będzie zupełnie nowa kładka.
- Będzie łączyć północny cypel Wyspy Spichrzów z Długim Pobrzeżem , powstanie wraz z pierwszą fazą inwestycji [w przeciągu czterech lat - red.]. W najbliższych miesiącach będzie ogłoszony konkurs na projekt. W tej chwili trwają prace związane z przygotowaniem dokumentacji konkursowej. Kładka będzie zwodzona, bo za nią jest przystań, poza tym miasto planuje w przyszłości otworzyć Most Zielony - zapowiada Rafał Stoparczyk, dyrektor projektu z firmy Immobel Poland sp. z o.o.
Kolejnym obiektem publicznym realizowanym przez konsorcjum będzie przebudowa Mostu Stągiewnego , który jest przewidziany do realizacji w drugim etapie inwestycji, czyli do 2020 roku.
- Może w wyniku analiz okaże się, że ze względu na organizację ruchu, w porozumieniu ze stroną publiczną przyspieszymy ten termin. Projekt będzie wzorowany na przedwojennej zwodzonej konstrukcji (wg stanu na 1937 r.) zgodnie z wytycznymi przekazanymi przez miasto na etapie konkursu. Trudno w tej chwili mówić o szczegółach, na pewno dołożymy staranności przy projektowaniu: w detalach, w doborze kolorystyki - zapowiada Stoparczyk.
Zwodzony Most Stągiewny ściśle wiąże się rozbudową mariny. Jej nowa część powstanie przy kolejnym odcinku ul. Szafarnia i dalej za mostem Stągiewnym, wzdłuż ul. Szopy . W nowej części mariny - zgodnie z warunkami konkursu - przewidziano możliwość cumowania 50-60 jednostek o długości kadłuba ok. 6 metrów. Marina powstanie w ostatnim etapie inwestycji, czyli nie później niż do roku 2022.
Inwestor z Wyspy Spichrzów do 2021 roku przebuduje też Długie Pobrzeże . Zakłada się w związku z tym naprawę i wymianę okładzin i nawierzchni nabrzeża, barierek, pachołów żeliwnych, wymianę odbojnic, ławek i koszy na śmieci, remont oświetlenia i naprawę odwodnienia.
Ponadto miasto planuje, by nie tylko Most Zielony był zwodzony, ale też odtworzenie nieodbudowanego po II wojnie światowej Mostu Szopy . Miałby on być obrotowy, nie zwodzony. Kolejnym z pomysłów jest utworzenie przekopu, który połączyłby Nową i Starą Motławę. Dzięki temu tramwaje wodne i inne jednostki z Żabiego Kruku zyskałyby nową trasę. Planuje się też użeglowienie opływu Motławy, by stworzyć kolejny ciekawy obszar dla miasta, mieszkańców i turystów.
Czy wszystkie te inwestycje spowodują, że kanał Motławy zacznie bardziej tętnić życiem, czy wręcz przeciwnie?
W zeszłym roku w sezonie turystycznym w przystani jachtowej Marina Gdańsk przy ul. Szafarnia gościło łącznie 1320 jednostek z 17 krajów (bandery: Polska, Australia, Kanada, USA, Szwecja, Finlandia, Norwegia, Rosja, Dania, Holandia, Wielka Brytania, St. Vincent, Litwa, Łotwa, Estonia, Szwajcaria).
Ponadto po drugiej stronie kanału, od Zielonego Mostu do nabrzeża wzdłuż ul. Wartkiej, Miejski Ośrodek Sportu i Rekreacji wynajmuje 10 odcinków nabrzeża o łącznej długości 370 m. Cumują tam statki świadczące przewozy pasażerskie czy usługi gastronomiczne. MOSiR obecnie nie ma informacji lub wytycznych, czy po przeprowadzonych inwestycjach statki będą nadal cumować przy tych odcinkach nabrzeża. Niemniej nie obawiają się kładek i ewentualnych utrudnień żeglugowych, gdy powstaną. Tym bardziej, iż wiadomo, że w przypadku kładki na Ołowiankę, czas jej otwierania i zamykania nie wyniesie więcej niż 2 min.
Kładka nad Motławą zaprojektowana przez słoweńską pracownię Ponting
Opinie (85) 3 zablokowane
-
2015-05-26 11:52
W końcu miasto zauważyło. Gdańskie mosty to jedna wielka masakra i najwyższy czas to zmienić . Szkoda ,że nic nie ma mowy o Moście Zielonym ! To betonowe monstrum tuż przed Zieloną Bramą powinno być wizytówką jak Most Karola w Pradze !!!!!!!!
- 3 0
-
2015-05-26 11:45
podyskutujmy
Podobno Francuzi z Anglikami pozazdrościli nam ambitnych planów i chcą budować tunel pod Kanałem La Manche. Pomyłka, sorry, kolega mówi, że już zbudowali. Dziwne, tak bez głębszych dyskusji i narad?
- 1 0
-
2015-05-25 12:07
Piękne plany, a tu PiS w natarciu i strumyk pieniążków nagle po wyborach wyschnie. (9)
- 110 52
-
2015-05-26 11:20
...przetarg kontrolowany...
No i koledzy nie zarobią. Straszne.
Trzeba zmienić plany, można na początek uwolnić rynek od 380 zawodów regulowanych. To będzie pierwszy krok na przód, na zachód. Upiększanie pójdzie za tym, no może z czasem nie tylko dla partyjnych kolegów.- 1 0
-
2015-05-25 12:11
ale za to zbudują 4 kościoły , 2 bazyliki i 8 kapliczek (3)
oraz nowy pomnik świętego Jarosławawolskiezbawa
- 49 19
-
2015-05-25 12:38
Komorobus STOP (2)
Komorobus jedzie do zajezdni zwanej śmietnikiem historii.
- 32 28
-
2015-05-25 13:08
A wy w kierunku ciemnogrodu. (1)
- 24 17
-
2015-05-26 10:59
Na Komorowskiego głosowali ludzie starzy i więźniowie. Taki elektorat ze ho ho
- 2 2
-
2015-05-25 21:38
...................
Jak zwykle ciemnota lewacka pisze bzdety do potęgi entej. Kupa śmiech z wami
- 4 2
-
2015-05-25 13:07
To wtedy wybudujemy na wzór statuły wolności
na wyspie spichrzów statuę wielkiego prezydenta Lecha.
- 13 4
-
2015-05-25 13:02
ten strumyk jest już dawno suchy
przecież wszystkie inwestycje finansowane są długiem, tylko kto to spłaci ...
- 17 5
-
2015-05-25 12:59
No pewnie bo dobrobyt sie buduje na dotacjach z UE
- 14 5
-
2015-05-26 11:09
Prima aprilis już był ...
podobno ...
bo kupy się to nie trzyma, zwłaszcza jak pomyśli się o kosztach.- 0 1
-
2015-05-25 12:10
Jeżeli Wyspa Spichrzów będzie wyglądać jak na wizualizacji to jestem za! (2)
Tak dla odbudowy w przedwojennym kształcie!
- 76 11
-
2015-05-26 10:36
ale to nijak nie przypomina Wyspy Spichrzow sprzed wojny
wiec chyba jednak nie jestes za...
Wyspa Spichrzow to byly w duzej mierze - uwaga - magazyny.
To, co zostalo wydaje sie byc jakies takie bardzo surowe i nie trzyma poziomu Dlugiej i Dlugiego Pobrzeza? No nie ma sie co dziwic, bo to byly Spichlerze = magazyny.
Odbudowa w duchu najlepszej architektury jaka byla w tym miejscu, ale moze niekoniecznie 1:1 jak bylo przez przyjazdem ruskich wyspowobodzicieli.- 3 0
-
2015-05-25 15:39
Teraz to nie potrafią tak budować jak przed wojną , teraz tylko "szklarnie "stawiają
- 7 2
-
2015-05-26 09:52
hmm
"... Ponadto miasto planuje, by nie tylko Most Zielony był zwodzony, ale też odtworzenie..."
Wcześniej nic nie było o Moście Zielonym tylko Stągiewnym i dwóch kładach.
Proszę trochę więc informacji o Zielonym. Może też o Krowim?- 2 0
-
2015-05-25 15:28
most szopy?? (1)
po co komu ten most??
kto i dokąd będzie tam chodził?? tam nie ma żadnego ciągu pieszego
a goście hotelowi chodzą w drugą stronę...- 6 8
-
2015-05-26 09:49
tam będzie ciąg pieszo - rowerowy
- 0 0
-
2015-05-25 14:35
kładka na Ołowiankę ma sens - jej funkcjonalność się zwiększy (3)
jeśli zbuduje się atrakcyjny ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż Kanału Raduni od jego ujścia do Motławy aż do okolic dworca PKP Gdańsk Główny. Będzie to znakomity skrót dla mieszkańców ulicy Siennickiej i okolic. Kładka na północnym cyplu Wyspy Spichrzów nie jest tak potrzebna, a może zepsuć historyczny widok na Żuraw z Zielonego Mostu.
- 16 7
-
2015-05-25 20:22
Już widzę tych mieszkańców Siennickiej jak zasuwają piechotą na dworzec PKP! (1)
Kurczę ale masz fantazję, Lem by tego nie wymyślił.
Nie dla kładki!- 5 2
-
2015-05-26 09:48
nie piechotą, ale rowerem
niekiedy nawet rowerem wspomaganym elektrycznie
- 2 0
-
2015-05-25 20:08
Kładka ma swoich zwolenników,
ale jest tak prostacka w designie jakby ją zamówiono w warsztatach pionierów moskiewskich w 50-tych latach.
- 7 2
-
2015-05-26 09:47
jaki zwodzony?
"Most Stągiewny ma być ponownie zwodzony" - most był raczej uchylny lub obrotowy, a jeśli ma być zwodzony lub most typu holenderskiego to noe "ponownie"...
- 1 0
-
2015-05-26 07:51
Primaaprilis już był.
Kampania wyborcza jak widać ruszyła.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.