Żeglarzy, wodniaków i innych armatorów czeka perspektywa zamknięcia w przyszłym roku śluzy w Przegalinie na cały letni sezon, od marca do listopada. W efekcie oznacza to, że od strony Wisły nie będzie można przepłynąć do Gdańska.
tak, jedynie wtedy są dogodne warunki atmosferyczne
29%
nie ma to znaczenia, jest przecież alternatywne przejście przez Przekop Wisły
17%
nie, prace można by podzielić na etapy w różnych terminach
54%
Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku ogłosił, że w 2017 roku od marca do listopada śluza w Przegalinie będzie nieczynna.
Śluza, która znajduje się w dzielnicy Wyspa Sobieszewska, to ważny stopień wodny, który umożliwia żeglugę śródlądową między Martwą Wisłą i Przekopem Wisły. Ponadto ma ona też ważne zadanie ochrony terenów Żuław Gdańskich przed wielkimi wodami rzeki Wisły.
Powstała w latach 1975-1981 przeprawa nazywana jest też śluzą południową, gdyż obok niej znajduje się zabytkowa, nieczynna śluza, tzw. śluza północna, która powstała 1895 roku.
Jednak jej zamknięcie może oznaczać spore problemy dla wodniaków i to w sezonie turystycznym. W tym czasie żeglarze, którzy z Wisły i wód
Pętli Żuławskiej będą chcieli się dostać do Gdańska, będą zmuszeni płynąć naokoło wodami Zatoki Gdańskiej i Wisłą Śmiałą.
"Będzie to stanowić zagrożenie bezpieczeństwa żeglugi przez wymuszenie wychodzenia na zatokę przez Przekop Wisły, oraz marnotrawstwo funduszy włożonych w Pętlę Żuławską przez jej odcięcie na rok od Gdańska" - alarmują wodniacy na forum żeglarskim.- RZGW nigdy nie działa dla dobra żeglarzy, w ciągu ostatnich lat mogę podać kilka przykładów ich ignorancji i nieliczenia się z żeglarzami, jak zamkniecie kanału Jagiellońskiego właściwie z dnia na dzień, przedłużenie remontu kanału Elbląskiego, w sezonie remontowano śluzę w Gdańskiej Głowie. W innych krajach Unii Europejskiej też obowiązują przetargi, ale potrafią to zrobić tak, że nikomu to nie przeszkadza. Pływanie natomiast przez Przekop Wisły jest ryzykowne, trzeba mieć duże doświadczenie, ta droga jest jedynie dla ułamka żeglarzy i nie dla wszystkich jednostek. Odcina to zupełnie drogę dla ludzi, którzy nie mają uprawnień - wyjaśnia jeden z pływających po Pętli Żuławskiej. Nie wszyscy jednak widzą minusy planowanego zamknięcia na prawie rok śluzy w Przegalinie.
- To oczywiste, że każdy z wodniaków skrytykuje informację o zamknięciu szlaku wodnego, bo wszyscy użytkownicy dróg wodnych chcą tymi szlakami wodnymi pływać. Jednak remonty obiektów hydrotechnicznych są niezbędne dla ich bezpiecznego i sprawnego funkcjonowania. Droga wodna do Gdańska nie pozostaje jednak całkowicie zamknięta. Dla wodniaków nie stanowi problemu opłynięcie Martwej Wisły przez Przekop Wisły - ostatnio przeprowadzony remont i wydłużenie falochronów poprawiło warunki nawigacyjne w tym miejscu. Oczywiście, w przypadku zafalowania Zatoki Gdańskiej, mniejsze jednostki będą musiały dzień czy dwa poczekać - ale należy podkreślić - że taka sytuacja zdarza się na wielu szlakach wodnych i teraz. Nawet na Wiśle potrafi pojawić się falowanie, które uniemożliwia żeglugę mniejszym barkom motorowym czy jachtom, a w przypadku tzw "wysokiej wody" śluzy Gdańska Głowa, Przegalina czy Biała Góra są zamykane na kilka dni a zdarzało się że nawet na dłużej - podkreśla Piotr Salecki z portalu pomorskiszlakzeglarski.info.pl
RZGW tym razem ogłosiło swoje plany z dość dużym wyprzedzeniem, by armatorzy zabezpieczyli we własnym zakresie transport pasażerów i towarów. Jednak wiele z nich ma zamiar interweniować, by śluza w sezonie była jednak czynna.
Dlaczego śluza będzie tak długo zamknięta? Śluza i jej otoczenie ma być kompletnie przebudowana. W ramach prac nastąpi budowa budynku socjalnego, warsztatowo-magazynowego, oraz budynku magazynowego do obsługi lodołamaczy RZGW.
Nastąpi też remont i przebudowa budynku maszynowni śluzy południowej i północnej, przebudowa stanowisk postojowych dla jednostek pływających RZGW i wybudowanie ciągłego pomostu cumowniczego.
Do tego przewidziano remont umocnień brzegowych
awanportów śluz północnej i południowej, remont urządzeń i mechanizmów śluzy północnej, przebudowa układu sieci elektroenergetycznych, wodociągowych, gazowej i sanitarnej, przebudowa automatyki śluzy południowej oraz przebudowa układu dróg wewnętrznych.
Szacunkowy koszt przebudowy i remontu śluzy w Przegalinie wynosi ok. 22 mln zł. Finansowanie ma pochodzić z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres dofinansowania 85 proc. Jest to element drugiego etapu projektu: Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław.
Pętla Żuławska
Zamknięcie śluzy w Przegalinie znacznie utrudni wodniakom - i nie tylko - dostęp do atrakcji turystycznej, jaką jest
Pętla Żuławska, która
powstała w latach 2010-14 za blisko 85 mln zł z unijnych funduszy. W jej ramach można pokonać kajakiem, jachtem, łodzią motorową lub hausbotem 303 km połączonych szlaków wodnych Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej - Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego.
W ramach projektu zbudowano 4 porty żeglarskie (Elbląg, Krynica Morska, Tolkmicko, Kąty Rybackie), 7 przystani żeglarskich (Biała Góra, Braniewo, Nowa Pasłęka, Błotnik, Osłonka, Malbork "Park Północny", Rybina), 2 pomosty cumownicze (Tczew oraz Drewnica), 2 mosty zwodzone (Gdańsk-Przegalina, Nowa Pasłęka) i i elektryfikację śluzy Gdańska Głowa.