• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pętla Żuławska zostanie odcięta od Gdańska

Katarzyna Moritz
23 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Śluza w Przegalinie łączy wody Przekopu i Martwej Wisły, jest też drogą wodną do Gdańska. Śluza w Przegalinie łączy wody Przekopu i Martwej Wisły, jest też drogą wodną do Gdańska.

Żeglarzy, wodniaków i innych armatorów czeka perspektywa zamknięcia w przyszłym roku śluzy w Przegalinie zobacz na mapie Gdańska na cały letni sezon, od marca do listopada. W efekcie oznacza to, że od strony Wisły nie będzie można przepłynąć do Gdańska.



Czy remont śluzy w Przegalinie powinien być prowadzony w sezonie?

Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku ogłosił, że w 2017 roku od marca do listopada śluza w Przegalinie będzie nieczynna.

Śluza, która znajduje się w dzielnicy Wyspa Sobieszewska, to ważny stopień wodny, który umożliwia żeglugę śródlądową między Martwą Wisłą i Przekopem Wisły. Ponadto ma ona też ważne zadanie ochrony terenów Żuław Gdańskich przed wielkimi wodami rzeki Wisły.

Powstała w latach 1975-1981 przeprawa nazywana jest też śluzą południową, gdyż obok niej znajduje się zabytkowa, nieczynna śluza, tzw. śluza północna, która powstała 1895 roku.

Jednak jej zamknięcie może oznaczać spore problemy dla wodniaków i to w sezonie turystycznym. W tym czasie żeglarze, którzy z Wisły i wód Pętli Żuławskiej będą chcieli się dostać do Gdańska, będą zmuszeni płynąć naokoło wodami Zatoki Gdańskiej i Wisłą Śmiałą.

"Będzie to stanowić zagrożenie bezpieczeństwa żeglugi przez wymuszenie wychodzenia na zatokę przez Przekop Wisły, oraz marnotrawstwo funduszy włożonych w Pętlę Żuławską przez jej odcięcie na rok od Gdańska" - alarmują wodniacy na forum żeglarskim.
- RZGW nigdy nie działa dla dobra żeglarzy, w ciągu ostatnich lat mogę podać kilka przykładów ich ignorancji i nieliczenia się z żeglarzami, jak zamkniecie kanału Jagiellońskiego właściwie z dnia na dzień, przedłużenie remontu kanału Elbląskiego, w sezonie remontowano śluzę w Gdańskiej Głowie. W innych krajach Unii Europejskiej też obowiązują przetargi, ale potrafią to zrobić tak, że nikomu to nie przeszkadza. Pływanie natomiast przez Przekop Wisły jest ryzykowne, trzeba mieć duże doświadczenie, ta droga jest jedynie dla ułamka żeglarzy i nie dla wszystkich jednostek. Odcina to zupełnie drogę dla ludzi, którzy nie mają uprawnień - wyjaśnia jeden z pływających po Pętli Żuławskiej.
Nie wszyscy jednak widzą minusy planowanego zamknięcia na prawie rok śluzy w Przegalinie.

- To oczywiste, że każdy z wodniaków skrytykuje informację o zamknięciu szlaku wodnego, bo wszyscy użytkownicy dróg wodnych chcą tymi szlakami wodnymi pływać. Jednak remonty obiektów hydrotechnicznych są niezbędne dla ich bezpiecznego i sprawnego funkcjonowania. Droga wodna do Gdańska nie pozostaje jednak całkowicie zamknięta. Dla wodniaków nie stanowi problemu opłynięcie Martwej Wisły przez Przekop Wisły - ostatnio przeprowadzony remont i wydłużenie falochronów poprawiło warunki nawigacyjne w tym miejscu. Oczywiście, w przypadku zafalowania Zatoki Gdańskiej, mniejsze jednostki będą musiały dzień czy dwa poczekać - ale należy podkreślić - że taka sytuacja zdarza się na wielu szlakach wodnych i teraz. Nawet na Wiśle potrafi pojawić się falowanie, które uniemożliwia żeglugę mniejszym barkom motorowym czy jachtom, a w przypadku tzw "wysokiej wody" śluzy Gdańska Głowa, Przegalina czy Biała Góra są zamykane na kilka dni a zdarzało się że nawet na dłużej - podkreśla Piotr Salecki z portalu pomorskiszlakzeglarski.info.pl
Rozbudowany port w Krynicy Morskiej w ramach Pętli Żuławskiej. Koszt kilkunastu inwestycji w ramach pętli wyniósł 85 mln zł. Rozbudowany port w Krynicy Morskiej w ramach Pętli Żuławskiej. Koszt kilkunastu inwestycji w ramach pętli wyniósł 85 mln zł.
RZGW tym razem ogłosiło swoje plany z dość dużym wyprzedzeniem, by armatorzy zabezpieczyli we własnym zakresie transport pasażerów i towarów. Jednak wiele z nich ma zamiar interweniować, by śluza w sezonie była jednak czynna.

Dlaczego śluza będzie tak długo zamknięta?

Śluza i jej otoczenie ma być kompletnie przebudowana. W ramach prac nastąpi budowa budynku socjalnego, warsztatowo-magazynowego, oraz budynku magazynowego do obsługi lodołamaczy RZGW.

Nastąpi też remont i przebudowa budynku maszynowni śluzy południowej i północnej, przebudowa stanowisk postojowych dla jednostek pływających RZGW i wybudowanie ciągłego pomostu cumowniczego.

Do tego przewidziano remont umocnień brzegowych awanportów śluz północnej i południowej, remont urządzeń i mechanizmów śluzy północnej, przebudowa układu sieci elektroenergetycznych, wodociągowych, gazowej i sanitarnej, przebudowa automatyki śluzy południowej oraz przebudowa układu dróg wewnętrznych.

Szacunkowy koszt przebudowy i remontu śluzy w Przegalinie wynosi ok. 22 mln zł.

Finansowanie ma pochodzić z funduszy unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Zakres dofinansowania 85 proc. Jest to element drugiego etapu projektu: Kompleksowe Zabezpieczenie Przeciwpowodziowe Żuław.

Pętla Żuławska

Zamknięcie śluzy w Przegalinie znacznie utrudni wodniakom - i nie tylko - dostęp do atrakcji turystycznej, jaką jest Pętla Żuławska, która powstała w latach 2010-14 za blisko 85 mln zł z unijnych funduszy.

W jej ramach można pokonać kajakiem, jachtem, łodzią motorową lub hausbotem 303 km połączonych szlaków wodnych Wisły, Martwej Wisły, Szkarpawy, Wisły Królewieckiej, Nogatu, Wisły Śmiałej, Wielkiej Świętej - Tugi, Motławy, Kanału Jagiellońskiego, rzeki Elbląg i Pasłęki, a także wody Zalewu Wiślanego.

W ramach projektu zbudowano 4 porty żeglarskie (Elbląg, Krynica Morska, Tolkmicko, Kąty Rybackie), 7 przystani żeglarskich (Biała Góra, Braniewo, Nowa Pasłęka, Błotnik, Osłonka, Malbork "Park Północny", Rybina), 2 pomosty cumownicze (Tczew oraz Drewnica), 2 mosty zwodzone (Gdańsk-Przegalina, Nowa Pasłęka) i i elektryfikację śluzy Gdańska Głowa.

Opinie (92) 6 zablokowanych

  • Pulapka Przekopu Wisly... (1)

    Niedoswiadczeni wodniacy kiedy w silnym nurcie mina port w Swibnie, to nie ma dla nich odwrotu...

    Prad wislany wyniesie ich na Zatoke niezaleznie od zafalowaniabi wiateu, a tam przy kierownicy ani jak zacumowac ani wrocic...

    Wypadki gwarantowane...

    Ujscie Wisly na Przekopie to obecnie smiertelna pulapka i szkoda, ze urzednicy opowiadaja glupoty o "alternatywnej" drodze po zamknieciu sluzy...

    • 18 1

    • Dokładnie.
      Ale urzędniczyna zza biurka popatrzy na mapę i widzi że "alternatywna droga" jest.

      • 8 0

  • Sieci i brak obojkotowania podjęcia. (1)

    21-07-2016 próbowałem wyjść. Sieci przy ujściu były od brzegu po stronie czerwonej główki na środek rzeki blokując wyjście na boje bezpiecznej wody. Wyszedłem po staremu między wyspą a zieloną ale bardzo płytko do 1,6m czyli stare się zamula.

    • 12 3

    • Dobrze, że nie próbowałeś ze środka wejścia na boję "bezpiecznej wody".

      Ja tam przytarłem z zanurzeniem 1.2m, wczoraj.
      A [pierdoły z GUM-u piszą o głebokości bezpiecznej 2m...

      • 1 0

  • Powinni wprowadzic oplaty dla zeglarzy za przeplyniecie danej sluzy itp (3)

    np 50 czy 100 zl od kazdego przeplyniecia. Zbieralaby sie kasa na kolejne remonty. Proste

    • 1 10

    • chłopku, turystyczny , przez lipiec , sierpień, no może wrzesień. potem w domciu.

      co ty masz za pojęcie, o ujściu , przekopu, Wisły ?.
      Poczytaj historię, daty i opracowania. Zagłębij się w konieczność.
      Śluza Przegalina, jest wyremontowana, łącznie z układem drogi Świdwińskiej
      w Przegalinie. Na waszych Mazurach nie ma takich budowli.

      • 2 1

    • Przecież opłaty zawsze były.

      Może nie w takich kwotach jak proponujesz ale z 10zł się płaci za śluzowanie.

      • 2 0

    • Drogi Ignorancie - kwestię opłat za korzystanie ze śluz reguluje Obwieszczenie Ministra Środowiska z dnia 30 listopada 2015 r. w sprawie wysokości stawek należności za korzystanie ze śródlądowych dróg wodnych oraz śluz i pochylni na rok 2016.
      A żeglarze (kajakarze, motorowodniacy, etc...) płacą za każde przejście śluzy - dokładnie połowę stawki, jaką płacą wiozące setki ton towarów barki, czy zestawy pchane..

      • 3 0

  • Trzeba było nie niszczyć śluzy północnej.

    Ma ona unikatową konstrukcję. Gdyby zachowano ją w stanie czynnym, byłby to zabytek techniki na skalę europejską. Szkoda.

    • 13 1

  • Nie jest zniszczona (1)

    tak, jest unikatową konstrukcją, dbaną i konserwowaną.
    Nienaruszone urządzenia hydrotechniczne.
    do, jkc ; byłeś tam, kiedyś, ostatnio ? wiesz jak to działa ?
    Proponuję zobaczyć, i zejść nawet do poziomu lustra wody

    • 5 0

    • Byłem....wiem w jakim jest stanie.

      Pamiętam też czasy kiedy była to główna śluza, a południowa była przed przebudową. Zauważ, że usypano groblę odcinającą śluzę północną od przekopu i zlikwidowano most. Most zlikwidowano bo przyczółki były w katastrofalnym stanie. Zresztą był to prowizoryczny most. Poprzedni był zwadzany i rozebrano go jeszcze w 60-tych latach. Uruchomienie północnej śluzy jest nierealne z powodu potężnych kosztów.

      • 4 0

  • Polecam urzędnikom przepłynięcie tej "alternatywnej drogi" przy tylko 2, 3 stopniach B. Najlepiej kajakiem.
    Szybko by się oduczyli pieprzenia głupot.

    Czy naprawdę nie można zrobić remontu poza sezonem? Zimy u nas są słabe.

    • 14 1

  • To może trzeba było odpalić śluzę północną

    i dopiero wtedy zabrać się za południową. Taki dubel to przecież genialna sytuacja - nie trzeba wszystkiego haltować na raz. Trochę chęci i myślenia?

    • 7 2

  • A wody ujścia Przekopu Wisły to nie jest przypadkiem obszar w granicach rezerwatu przyrody "Mewia Łacha"? (2)

    I czy nie powinno sie tam mieć zezwolenia od RDOŚ na pływanie?

    • 2 6

    • Minusować potrafią, ale odpowiedzieć na proste pytanie (1)

      nie potrafią

      • 0 1

      • A Ty zadawać durne pytanie z rezą i oczekiwać odpowiedzi - potrafisz za to najlepiej...

        Odpowiadam - obszar rezerwatu nie obejmuje wejścia w Przekop Wisły a reguły obowiązujące na obejmującym częściowo ten akwen obszarze N2000 nie stawiają przeszkód uprawianiu tam normalnej żeglugi.
        Gdzie dokładnie siega rezerwat i jakie dokładnie obowiązują tam regulacje odpowie ci wujek Gugiel - i to w ułamku sekundy....

        • 2 1

  • Jakiś odlot umysłowy

    Po to aby wyremontować kilka obiektów na lądzie zamykają śluzę.
    To tylko możliwe jest w Polsce. I tacy idioci chcą wybudować przekop przez Mierzeję Wiślaną. Może ktoś porówna ile lat służyła stara śluza a ile lat nowa??
    Soja drogą tzw. rybacy ze Świbna mają w d .. zasady rozstawiania sieci i dobrze by było gdyby parę barek i holowników zrobiło z tym kłusownictwem porządek bo straż rybacka i GUM też udają że nic się nie dzieje. Jak przeprowadzą kilka akcji ratowniczych to może ktoś zacznie tych kłusowników wyłapywać.

    • 12 0

  • Czytam i nie dowierzam własnym oczom !!! (4)

    "Ach , co za problem , tylko trzeba kilka kilometrów przez Przekop i Zatokę nadłożyć i już się jest w Gdańsku". Boże , Ty widzisz i nie grzmisz!!! Wyjście przez Przekop to jedna z najniebezpieczniejszych i najbardziej zdradliwych tras żeglarskich w Polsce. Nawet mapy nawigacyjne tego akwenu mają wydrukowane napisy : "Głębokości stale zmienne" !!! Do tego dochodzą zmieniające się prądy,wiry,często cofka,brak znaków nawigacyjnych,brak miejsc cumowniczych,nieoznakowane sieci rybackie,wielkie przedmioty płynące Wisłą z dużymi prędkościami, nagle pojawiające się zamglenia i kompletny brak punktów odniesienia na lądzie po wyjściu na Zatokę !!!Przy niefrasobliwości naszych wodnych turystów nieszczęście aż się prosi...

    • 14 2

    • Madrego to milo poczytac...

      Po tragedii na kierownicy z czerwca i smierci dwojga ludzi mamy pewnosc...po wywrotce kajaka w tym miejscu, zapomnij o ratunku i z brzegu i z wody, kajakarz czy zeglarz w wodzie nie ma szans...

      • 9 0

    • (2)

      Oczywiście masz rację.
      Dodatkowo remont w rejonie ujścia Wisły nie uwzględnił drabinek lub zejściówek pomocnych przy wyjściu po wypadnięciu do wody. Dodam że takowe zejściówki zbudowane są nawet na Strzyży.
      Jedno co mogę dodać to są dostępne mapy podejściowe i instrukcje żeglugi dla tego rejonu.
      Trzeba tylko uzbroić się w kompas. Oczywiście jachty kilowe z większym zanurzeniem będą miały kłopot lub nie wpłyną.

      • 3 0

      • Oczywiście ,że istnieją mapy podejściowe , ale

        kto by tam zawracał sobie głowę mapami lub locją , Magdo !!! U nas wszystko idzie na żywioł , a TEN żywioł nie żartuje. Dopiero gdy kajakarze rodem z Lublina lub Kielc zaczną wypływać brzuchami do góry w rejonie Przebrna lub Piasków , to się zrobi krzyk . Niestety za póżno...

        • 3 1

      • Mapy w Przekopie - wolne żarty...

        Magdo - dokładnego planu podejściowego Przekopu w Świbnie nie ma i nigdy nie było. Są oparte na sondażach sprzed wielu lat mapy morskie, w niedostatecznej skali (np. arkusz 8N polskiej mapy 3022). Pominąwszy nawet fakt, że jachty śródlądowe pływające po "Pętli" map morskich nie posiadają, to mapy te, poza możliwością przeczytania napisu "głębokości stale zmienne", są w Przekopie zupełnie nieprzydatne...

        Aktualną w 2016 tzw. "instrukcję nawigacyjną" dla przejścia Przekopem w Świbnie Urząd Morski upublicznił... dopiero 22 czerwca. Ale już wczoraj była to instrukcja zupełnie nieaktualna - mimo dość wysokiej wody przytarłem dwukrotnie z zanurzeniem 1.2m (a to żadne "większe zanurzenie" przecież...). Przytarłem dokładnie w zalecanej "instrukcją" linii podejścia, dokładnie tam, gdzie instrukcja mówi "głębokość bezpieczna wynosi 2.0m"...

        "Zalecanie" przez oficjeli z RZGW wejścia na Wisłę przez Przekop w Świbnie to jedynie prymitywna ściema biurokratów, którzy nie potrafią wyremontować kibelków w budynku śluzy bez zamykania ruchu statków na wiele miesięcy. Nawet przy wczorajszej, lajtowej pogodzie (stan morza 1-2) w samym wejściu w Wisłę był przybój - i to taki że zastanawiałbym się mocno nad przepływaniem go typowym śródlądowym jachcikiem. Co tam się dzieje przy wyższym stanie morza - lepiej oglądać z brzegu... Do tego nurtem waliły pnie całe drzewa, niewidoczne do ostatniej chwili. O pływaniu tam wyposażonym jedynie w napęd motorowy "hausbootem", takim jakich sporo ostatnimi czasy wędruje po Pętli Żuławskiej - lepiej od razu zapomnieć. ..

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Poniedziałkowa wędrówka po regionie: Dolina Zagórskiej Strugi

25-40 zł
spacer, zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Długi weekend majowy w Zawiatach na Kaszubach

w plenerze, spacer, zajęcia rekreacyjne

Spacer Tropem Przyrody: bobry Ujścia Wisły (1 opinia)

(1 opinia)
spacer, zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Forum

Najczęściej czytane