• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będzie łatwiej jechać rowerem przy Morskiej

Patryk Szczerba
11 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Infrastruktura rowerowa na Morskiej jest w coraz lepszym stanie, jednak do zrobienia - jak zauważają rowerzyści - jest jeszcze sporo. Infrastruktura rowerowa na Morskiej jest w coraz lepszym stanie, jednak do zrobienia - jak zauważają rowerzyści - jest jeszcze sporo.

- Banalne, ale dla rowerzystów istotne - tak gdyńscy urzędnicy określają przymiarki do zmiany w ruchu rowerowym w ciągu ul. Morskiej, które pozwolą na jazdę bez konieczności przechodzenia na drugą stronę dwupasmowej arterii. Wiadomo już za to, że tak łatwo nie pójdzie z zapowiadaną budową połączenia dróg w centrum Gdyni.



Na projekt zmian w "dziurawym" rowerowo centrum przyjdzie cyklistom jeszcze poczekać. Na projekt zmian w "dziurawym" rowerowo centrum przyjdzie cyklistom jeszcze poczekać.

Jak podobają ci się pomysły związane z drogami rowerowymi w Gdyni?

W tym roku już żadnych inwestycji budowlanych, związanych z drogami rowerowymi w Gdyni nie będzie. W magistracie ten czas starają się wykorzystywać na poszukiwanie - na razie projektantów - kolejnych dróg. Z różnym skutkiem.

Najbliżej rozwiązania jest kwestia ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni, gdzie urzędnicy chcą połączyć drogą rowerową odcinek południowy (po stronie Akademii Morskiej) pomiędzy ulicami Grabowo zobacz na mapie GdyniPrzybyszewskiego zobacz na mapie Gdyni. Obecnie przepisy zabraniają na tym odcinku jazdy rowerem, mimo szerokiego chodnika. Sporo miejsca zajmują bowiem zaparkowane samochody. Projekt przewiduje ustawienie nowej sygnalizacji na ul. Mireckiego zobacz na mapie Gdyni oraz ogrodzenia trasy, by nie wjeżdżały na nią samochody. Do przetargu zgłosiła się jedna firma, która w listopadzie powinna zaprezentować projekt.

- Teraz, by jechać zgodnie z przepisami, trzeba przejeżdżać przez przejazd. Niewiele osób to robi, więc cieszy ta inicjatywa, choć szkoda, że nie była szerzej konsultowana ze środowiskiem rowerowym - wyjaśnia Łukasz Bosowski z Rowerowej Gdyni.

Na początku roku udało się na ul. Morskiej zbudować 200-metrowy fragment ścieżki rowerowej. Dzięki niej cykliści podróżujący ulicą Morską, zbliżając się do Estakady Kwiatkowskiego, mogą jechać cały czas drogą bez narażania na niebezpieczeństwo siebie i pieszych na chodniku.

Dużo trudniej będzie o projekt spójnego połączenia dróg rowerowych w centrum. O tym, że trwają przymiarki do takiego rozwiązania, pisaliśmy kilkanaście dni temu. W budżecie miasta na ten cel znalazło się ok. 120 tys. zł. Po rozstrzygnięciu przetargu okazało się, że obydwie zgłoszone oferty były zbyt drogie - jedna miała opiewać nawet na 200 tys. zł. Celem ma być połączenie ulic: Świętojańskiej i Władysława IV z bulwarem jedną drogą rowerową.

Wiadomo również, że koncepcja zaprezentowana przez wydział inwestycji, który zajmował się procedurą nie była konsultowana szerzej z Zarządem Dróg i Zieleni oraz urzędnikami odpowiedzialnymi za politykę rowerową. Zawierała sporo elementów z... 2008 roku, kiedy powstał projekt rozwiązań drogowych na okoliczność niedoszłej budowy nowego ratusza przy al. Piłsudskiego.

- W koncepcji nie znalazło się m.in. dokładne określenie, jak mają wyglądać pasy rowerowe na al. Piłsudskiego. Jest jedynie o nich wzmianka, że muszą być. W przeszłości były nawet takie pomysły, jak droga rowerowa w istniejącym chodniku, który jest wąski. A wystarczy pomyśleć o stosownych pasach na jezdni, oczywiście o określonych parametrach - wyjaśnia Bosowski.

Swoje uwagi do dokumentu już po rozpoczęciu procedury przetargowej zgłosiła również Beata Wachowiak-Zwara, pełnomocnik prezydenta ds. osób niepełnosprawnych, wskazując na brak odpowiednich rozwiązań w tym zakresie. W efekcie ponowny przetarg nie odbędzie się prawdopodobnie zbyt szybko.

Niewykluczone, że stanie się to dopiero po wyborach, kiedy nieprzebiegająca w dobrej atmosferze - jak mówią nieoficjalnie urzędnicy - współpraca ZDiZ-u z wydziałem inwestycji ma się polepszyć.

Zmienia się także koncepcja rozwiązań dla rowerzystów na alei 17 Grudnia. Coraz bardziej prawdopodobne jest zastosowanie specjalnych, niewielkich konstrukcji mostowych, dzięki którym będzie możliwy przejazd na całej długości trasy kosztem jej modernizacji i upiększania.

- Liczę, że uda się zastosować takie rozwiązanie, będziemy o tym rozmawiali, ale najlepiej będzie połączyć je w pakiecie z coraz bardziej prawdopodobną przebudową skrzyżowania ulic Dworcowej i Podjazd jako jedną inwestycję - wyjaśnia Zygmunt Zmuda-Trzebiatowski, pełnomocnik prezydenta ds. polityki rowerowej w Gdyni.

Miejsca

Opinie (211) ponad 20 zablokowanych

  • nie wiem ale ja dalej nie rozumiem rozwiązań rowerowych

    "stosowanych" przez gdyńskich urzędników. Przykład marnowania pieniedzy jest w parku w Kolibkach. Wcześniej była droga gruntowa łącząca plaże z Dworem w Kolibkach. Przez kilka miesięcy trwała budowa drogi, która wygląda .... tak samo jak ta poprzednia - pomijając kwestię znaków i "schodów" po drodze.
    Pytanie po co ktoś zatwierdził (z urzedników) taki totalny bezsens??? Jak tam można? Po deszczu ta droga była zmaskarkowana.
    Inny przykład (już mniej rowerowy) - geniuszu gdyńskich urzędników - skrzyżowanie na Wz. Maksymilina. Kto takie kretyństwo zatwierdził?
    Wcześniej nie było tam źle. A teraz?
    Niech jakiś urzędnik mi powie jak bezpiecznie mam skręcić samochodem z Drogi Gdyńskiej na Władysława IV (przy zapalonym zielonym świetle!) podczas gdy na dwóch pasach pod mostem stoją samochody i blokują wjazd??
    Więcej jeżeli ja chce skręcic z Drogi Gdyńskiej na Władysława IV to koliduje to z tym którzy stojąc pod mostem próbują się wbić w lewo (tj w strone Al. Zwyciestwa). Jak można było dopuścić do tego kretyństwa?
    Po drugie któs kto wymyślił "ślimak" dla rowerzystów (zamiast prostej drogi) - też musiał się strasznie "wysilić umysłowo" żeby zrobić taka durnote :(

    Gdyńscy urzędnicy niech sobie jadą do Gdańska i popatrzą jak można lepiej zrobić pewne rzeczy.
    Na miejscu Szczurka to był wywali z roboty takich urzędników i zatrudnił takich którzy chociaż odrobinę pomyślunku.

    • 12 6

  • inwestycje w infrastrukturę (3)

    jak "potrzeba" zbudować drogę dla aut, to można nawet pół dzielnicy wykości. Jak POTRZEBA zbudować praktyczną, bezpieczną drogę dla rowerów, to jest wieeeelki problem. A budowa i utrzymanie DDR byłoby tańsze, nawet, gdyby każdemu mieszkańcowi kupić rower.

    • 9 9

    • (1)

      to wyobraź sobie jak by trollowali ci wszyscy frustraci, którzy są przyspawani do swojego samochodu i nawet nie uznają komunikacji miejskiej (a co dopiero roweru).
      Są takie oszołomy, które wolałyby budowy parkingów zamiast dróg rowerowych - to jest dopiero zacofanie!

      • 8 5

      • juz trollują ;P

        • 9 2

    • zgadzam się z tobą w całej rozciągłości tego tematu

      • 3 4

  • planowanie, konsultacje, a i tak robią co chcą (2)

    znowu walną jakąś estakadę do nikąd, albo łuczek, jak ma zdjęciu zamiast przenieść, zrobić ścieżkę po jednej stronie ulicy i nie przy skrajni ale za chodnikiem...

    • 31 13

    • przesadzasz.

      • 6 2

    • Smutny człowiek od rana - to niezdrowe....

      • 8 11

  • Drogi rowerowe w Gdyni to jakaś parodia

    Bierzcie przykład z Gdańska, tam jest zupełnie dobrze, chociaż nie wszędzie jest styk. Ale widać przemyślaną koncepcję na miarę możliwości.

    • 10 7

  • trasa rowerowa na morskiej to jakaś kpina, czy namalowanie rowerów na szerokim chodniku to już ścieżka rowerowa? Gdyńskie standardy.

    • 7 8

  • moje zdanie

    Widzę sporo pozytywnych zmian w Gdyni w ostatnich latach jeśli chodzi o infrastrukturę rowerową. Jeszcze sporo jest do zrobienia, ale po nitce do kłębka :) Oby tak dalej.

    • 7 7

  • wydział inwestycji

    jak czytam o wszystkich gdyńskich inwestycjach to dochodzę do wniosku , że Szczurek zwariował.

    • 7 5

  • Łaaaał, foldery, redbule

    boxy i prestige strefy- Las Vegas pomyśleć można. A ta drużyna wzajemnego poparcia jeszcze badania robi czy ścieżką rowerową można dojechać lub nie.

    • 19 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Warzywnik dla początkujących | ekologia w teorii i praktyce

60 zł
warsztaty

Zajęcia rolowania na Chełmie

180 zł
sylwester, zajęcia rekreacyjne, joga

Spacer Tropem Przyrody: gatunki drzew i typy lasów

30-40 zł
spacer, zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka

Forum

Najczęściej czytane