- 1 Pieszo przez wybrzeże. Grozi amputacja (51 opinii)
- 2 Kajaki. Wystartował sezon. Ceny bez zmian (37 opinii)
- 3 Gdzie i za ile pojeździmy konno? (61 opinii)
- 4 Blisko 28 mln zł za 4 kluby fitness (61 opinii)
- 5 Biegali i jeździli rowerami po lotnisku (97 opinii)
- 6 Wyjątkowy spacer - szlakiem murali (16 opinii)
Kto w końcu zajmie się unijnymi marinami?
Wybudowane kosztem 37 mln zł dziesięć przystanków tramwajów wodnych i trzy mariny, to najwyraźniej kamień u nogi dla Gdańska. Obiekty, które powstały za pieniądze z UE i muszą działać co najmniej przez pięć lat, od trzech nie mają operatora z prawdziwego zdarzenia. MOSiR po raz kolejny szuka dla nich zarządcy i jest gotów zapłacić mu 2,7 mln zł w ciągu ponad 2 lat.
Ich budowa pochłonęła w sumie 37 mln zł, z czego wysokość dofinansowania z UE wyniosła 17 mln zł. Gdy jednak sięga się po fundusze unijne, należy pamiętać, że projekt trzeba nie tylko zrealizować, rozliczyć, ale też utrzymać jego trwałość przez 5 lat.
Z tym jednak jest problem od samego początku. Mimo, że przy przystankach i marinach mogłyby funkcjonować punkty gastronomiczne czy miejsca noclegowe, to nawet w sezonie często świecą one pustkami i prawie nie przynoszą zysków.
Czytaj też: Mariny za unijne pieniądze bez zysków i bez operatora
W 2012 roku zarządzania obiektami podjęła się Żegluga Gdańska, ale po kilku miesiącach zrezygnowała z tego, bo biznes się nie opłacał i firma musiała do niego dokładać.
MOSiR więc znów ogłosił przetarg na zarządzanie tymi obiektami. Jest to już trzecie z kolei postępowanie w tej sprawie.
- Poprzednie dwa nie zostały rozstrzygnięte, ponieważ złożone oferty opiewały na kwoty przewyższające środki finansowe, jakie mieliśmy przewidziane na realizację usługi - tłumaczy Grzegorz Pawelec, rzecznik MOSiR-u.
A skoro nie było chętnych, to przystaniami musiał zarządzać sam MOSiR. W zeszłym roku wydał na to ok. 883 tys. zł.
Do 14 kwietnia czeka on na oferty od zarządcy lub zarządców, bo mogą się podzielić obiektami.
Ile MOSiR planuje wydać na zarządzanie tymi obiektami?
- Wartość szacunkowa zamówienia wynosi 1 829 245,490 zł. Dodatkowo 50 proc. tej kwoty stanowią zamówienia uzupełniające. Łącznie daje to wartość szacunkową zamówienia w kwocie 2 739 368,28 zł - tłumaczy Pawelec.
Zwycięski operator (lub operatorzy) mogą liczyć na umowę od 1 maja 2015 roku do 30 września 2017 roku, czyli do pozostałego okresu trwałości projektu. Nowy operator będzie musiał utrzymać pełną sprawność techniczno-użytkową obiektów, udostępniać je zgodnie z przeznaczeniem, na zasadach przejrzystości, niedyskryminacji i równego traktowania. W przystaniach żeglarskich obsługa musi znać język angielski.
Pomiędzy przystankami tramwaju wodnego zbudowanymi za pieniądze UE, kursują linie tramwaju wodnego F5 i F6.
Miejsca
Opinie (70) 3 zablokowane
-
2015-03-30 15:56
Unia taka kochana... (10)
I jaki to ma sens? Niby coś powstaje, a potem trzeba do tego dopłacać i to z naszej kieszeni. I ktoś mi jeszcze powie, że Unia robi dla nas dobrze? Tylko tracimy i dokładamy do interesu, ale tak to jest, gdy jesteśmy uzależnieni od Unii.
- 50 51
-
2015-03-30 15:59
Ty tak na powaznie? (8)
Gdybym ci kupil samochod to bedziesz mial do mnie pretensje ze musisz za swoje tankowac?
- 37 14
-
2015-03-30 17:06
(1)
Zupełnie nietrafione porównanie w przypadku tego co się dzieje w Polsce. W Polsce to najpierw trzeba wpłacić składkę większą niż bogatsze kraje, następnie UE łaskawie z wpłaconej składki daje poniżej 50% ceny a na resztę "samochodu" trzeba wziąć kredyt, następnie z powodu przekrętów kogoś z PO lub PSL lub SLD Komisja Europejska żąda zwrotu całości dołożonych pieniędzy, a na koniec okazuje się że samochód jest elektryczny i nie ma go gdzie ładować a koszty utrzymania są niebotyczne i do tego trzeba spłacać całość kredytu. Tak to już jest w Donaldowym Tuskolandzie i też chciałbym mieć tak zawężone postrzeganie rzeczywistości co do tego jak jest w Polsce bo tak odrealnionym się łatwiej i bezstresowo żyje.
- 16 8
-
2018-07-18 09:55
nietrafiony to jest ten post, NIC zgodnego z prawdą, mądrala-fachowiec od siedmiu boleści, populistyczny propagandzista, który robi wodę z mózgu
- 0 0
-
2015-03-30 16:08
odp. (4)
Dlatego ja bym tego samochodu nie przyjął. Podziękowałbym, wiedząc, że mnie nie stać na utrzymanie. Trzeba pomyslec, a nie działać na zasadzie - brać co dają, nie licząc sie z konsekwencjami. Tymczasem my zgadzamy sie na współfinansowanie z Unii różnych projektów, a potem nikt z tego nie korzysta, nie mamy kasy, żeby sztucznie przez 5 lat np. taką marine podtrzymywac, wydatkujemy kolejne środki, zeby sztucznie utrzymywac zycie w takiej marinie (by nie zwracac unijnych srodkow) i jest coraz większa nędza, bo teraz MOSiRowi zabraknie srodkow na inne potrzeby, albo po prostu miasto podwyzszy podatki i zaplacisz Ty w cenie oplat za mieszkanie, albo parkowania auta. To takie trudne? Zaluje, ze Polska nie moze sie wybic na niezaleznosc, wtedy bysmy budowali mariny wówczas, gdy bylyby potrzebne, bez zadnych warunkow z zewnatrz.
- 37 9
-
2015-03-30 16:25
... (3)
No to nie zwalaj winy na Unię. Unia daje możliwości i to jest OK.
Od Ciebie zależy czy i jak to wykorzystasz.- 21 15
-
2015-03-30 17:31
taaa (1)
Mozliwosci na zasadzie - kupimy ci kożuch, ale warunek jest taki, ze bedziesz codziennie kupowal do niego świezy kwiatek, bo jak nie, to kozuch zabieramy, i jeszcze placisz kare. I tak oto po roku cena wszystkich kwiatkow przekracza cene samego kozucha, ktory i tak nie byl potrzebny, tak jak niepotrzebna jest pusta marina nad wodą.
- 28 4
-
2015-03-30 22:08
Ale przecież kożuch kupujesz z własnej woli.
- 6 3
-
2015-03-30 16:49
Możliwość zaciągnięcia długu na nierentowne
przedsięwzięcia to nie okazja, to oszustwo !
Taką samą okazją były lokaty - produkty oferowane przez Amber Gold.- 21 11
-
2015-03-30 18:35
jakby ci kupili samochód do którego możesz lać tylko 98, każdy przegląd kosztuje 10x więcej niż normalnego i do tego możesz go zrobić tylko u niemca to zaczniesz się zastanawiać czy to taki super biznes
- 12 3
-
2015-03-30 23:50
Unia kazała budować te mariny?
To wina miasta, że wymyśla jakieś projekty, które są bezsensowne i jeszcze wyłudza na to pieniądze z Unii!
- 18 0
-
2015-03-30 16:36
Do Świbna i zacznie się zwracać... (2)
Z tak karykaturalną trasą, ten tramwaj nigdy się nie zwróci. Trasa powinna obejmować trzy dodatkowe przystanki, Sobieszewo (Ptasi Raj), Przegalinę (śluzowanie) i Świbno (Mewia Łacha, przesiadka na prom i wąskotorówkę). Taka trasa daje szansę, że statki będą miały bardzo duże obłożenie. Obecna bowiem nie jest żadną alternatywą czy atrakcją, jeśli kończy się w Górkach Zachodnich.
- 57 3
-
2015-04-14 08:51
Do Świbna raczej nie
Teraz są straszne korki do Sobieszewa w sezonia a co by było jak by był otwierany most częściej?Teraz są korki od Bogatki lub Przejazdowa a pużniej chyba by był od Rudnik.
- 0 0
-
2015-03-30 18:03
gdyby tramwaj wodny był obsługiwany przez vaporetta, to byłby całkiem ciekawą alternatywą dla reszty komunikacji miejskiej w rejonie Motławy i Martwej Wisły.
- 2 0
-
2015-04-13 13:47
lekką ręką wydają pieniądze dla swoich rodzin i znajomych....
- 0 0
-
2015-04-13 13:46
Tu chodziło urzędnikom o wydanie pieniędzy UE I naszych dla rodzinnych firm!!! On mieli zyski i się podzielili nimi. Przecie widać że im chodzi tylko by to coś utrzymać a później spalić i zniszczyć!!!! Tak powstaje wiele projektów za unijną kasę!!!!! Niestety..... czas by wprowadzić personalne kary dla urzędników którzy lekka
- 1 0
-
2015-04-10 21:20
Nic dziwnego
Mariny nie powstały na potrzeby żeglarzy, lecz na potrzeby załatwienia prywaty. Każda ma wady funkcjonalne. Ceny cumowania z kosmosu wzięte , a luksus cumowania jak w podrzędnej knajpie. Wszystkie mariny Pętli żuławskiej to po prostu buble, i rozlecą się najdalej za 10 lat. Pomysł marszałkowskich pseudo żeglarzy za biurka. Wkurza człowieka to dyletanctwo urzędasów!
- 4 0
-
2015-03-31 20:01
Ruszyć głową
Przecież te przystanki tramwaju wodnego / na Wiosny Ludów, Górkach Zachodnich/ są mobilne. Skoro jakaś lokalizacja kompletnie się nie sprawdza to można chyba pogłówkować i przeholować platformę w inne miejsce. Tak, wiem, uzgodnienia, pozwolenia zajmą miesiące, ale chyba warto zapytać przewodników, zajrzeć na forum dyskusyjne i zamiast biadolić, że miliony idą w błoto próbować to uatrakcyjnić. Może rejsy "Gdańsk by night" tak jak Sekwaną w Paryżu by chwyciły. Z lampką wina na pokładzie, nastrojową muzyką. No i w dzień do Sobieszewa. Na razie to wygląda jak urzędnicze odp... sprawy. Przeżyć jeszcze trzy lata i zamknąć po cichu.
- 4 1
-
2015-03-31 15:03
Wystarczy popatrzeć na drugi brzeg, albo na lewo oraz prawo. Można też przejechać się na twierdze. Tam jakoś nie ma pustek. Mało
tego dopchać sie nie można. Zeby znaleźć miejsce dla swojej jednostki trzeba było się trochę nabiegać.
Wg mnie ci , którzy robili te mariny są zwykłymi nieudacznikami i potrafią jedynie wydawać nie swoje pieniądze. Tyle potrafią. bahahaha :) banda osłów- 2 0
-
2015-03-31 14:11
a rejsy na Hel
przestano dotować , w zamian utrzymują tramwaj wodny z nikąd do nikąd , o którym mało kto wie i prawie nikt nie korzysta bo nie po drodze
- 1 0
-
2015-03-31 12:45
no cóż
raz płynąłem i wystarczy. Trzeba stawiać nie na mieszkańców tylko rozreklamować turystycznie. Skoro z ankiety wynika, że 1/4 mieszkańców nawet o tym nie wie, to co dopiero turyści.
- 1 0
-
2015-03-31 10:10
Ptasi raj
Grobla oddzielająca staw Ptasiego Raju od Wisły jest już przystanią zbrylonego g..... pochodzącego z kompaktowych kibelków, którego pozbywają się jachty cumujące w marinie Narodowego Centrum Żeglarstwa w Górkach Zachodnich.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.