- 1 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (87 opinii)
- 2 Kajaki poza Trójmiastem nieznacznie droższe (4 opinie)
- 3 Poligon na stadionie żużlowym (10 opinii)
- 4 O krok od wpisu do Księgi Rekordów Guinnessa (20 opinii)
- 5 Dużo propozycji dla aktywnych w weekend (4 opinie)
- 6 Z Żabiego Kruka do Rawenny? Dziewczyny z Gdańska walczą o wyjazd na zawody smoczych łodzi (13 opinii)
Paralotnie nad Trójmiastem. Uprawnienia nie są tanie. Jak je zdobyć?
- W Trójmieście i okolicach jest około 150 paralotniarzy, którzy latają regularnie, i drugie tyle, którzy latają nieregularnie - mówi nam Przemysław Kamon, pilot instruktor z Gdańska. Aby móc do nich dołączyć, należy posiadać specjalną licencję, którą można uzyskać po przeprowadzeniu kursu, a następnie zdaniu egzaminu. Wyjaśniamy, jak to zrobić oraz ile to kosztuje.
- Paralotniarze nad Trójmiastem
- Kto może latać paralotnią?
- Wymagania dla paralotniarzy
- Ile kosztuje kurs na paralotnię?
Paralotniarze nad Trójmiastem
Coraz cieplejsza pogoda skłania miłośników lotów na paralotniach do wyprowadzania swoich maszyn z garażów. Tylko w ostatnim czasie nad Trójmiastem można było dostrzec co najmniej takich kilku, o czym informowaliście nas w Raporcie, ale okazuje się, że w naszym regionie jest ich o wiele więcej.
- W Trójmieście i okolicach jest około 150 paralotniarzy, którzy latają regularnie, i drugie tyle, którzy latają nieregularnie. W ciągu ostatnich pięciu lat wyszkoliliśmy prawie 700 osób. Oczywiście pochodzą z różnych części Polski, ale jednak większość z nich jest z naszego regionu - mówi nam Przemysław Kamon, pilot instruktor, mieszkaniec Gdańska, który specjalne szkolenia przeprowadza w Borsku położonym ok. 80 km od Trójmiasta.
Kolorowi goście na niebie. Paralotnie i szybowiec nad Trójmiastem
Kto może latać paralotnią?
Jednak aby móc swobodnie latać, należy posiadać specjalne uprawnienia pilota paralotni. Aby takie otrzymać, wcześniej należy przejść przez kurs, a następnie zdać państwowy egzamin. Składają się one z części teoretycznej oraz praktycznej.
- Do przeprowadzania kursu potrzeba spokojnej, dużej przestrzeni. Jeśli pogoda dopisuje, to przez kurs można przebrnąć w pięć dni, wliczając w to poranki i popołudnia. Pod okiem instruktora należy wykonać 30 samodzielnych lotów oraz poprawnie wystartować i wylądować. Następnie można podejść do egzaminu. Jest o tyle dobrze, że egzaminator z urzędu lotnictwa cywilnego przyjeżdża do nas i tutaj przeprowadza taki egzamin. Po otrzymaniu pozytywnego wyniku stajemy się posiadaczem międzynarodowej licencji - wyjaśnia Kamon.
Wymagania dla paralotniarzy
Trzeba mieć na uwadze, że paralotnie nie są dla każdego. Są kryteria, które trzeba spełniać.
- Szkoliliśmy 10- i 11-letnie dzieci, ale one nie mogą zdobyć jeszcze uprawnień. Mogą jedynie latać pod okiem instruktora. Do egzaminu mogą podejść w wieku 15 lat i mogą posiadać uprawienia pod warunkiem, że rodzice wyrażają na to zgodę - wyjaśnia instruktor.
- Innym kryterium jest to, że człowiek musi być sprawny fizycznie na tyle, by mógł podbiec. Są ludzie, którzy mają 60-70 lat, i też latają. Dla wielu osób przeszkodą jest lęk wysokości, ale to nieprawda, bo wszystko da się wytrenować. Zwłaszcza że w paralotniach nie ma żadnej kabiny. Ten lęk pojawia się w momencie, gdy podchodzimy do jakiejś krawędzi - dodaje.
Ile kosztuje kurs na paralotnię?
No i najważniejsza kwestia, czyli cena.
- Kurs swobodnego latania, czyli latania bez silnika, kosztuje ok. 3,5 tys. zł. Latanie silnikowe - od 4,5 do 6 tys. zł
Natomiast jeśli chodzi o paralotnię, to należy się liczyć z wydatkiem przynajmniej kilkunastu tysięcy złotych.
Opinie (55)
-
2024-03-26 10:01
Opinia wyróżniona
Pierdzące latające G (7)
Rozumiem latanie gdzieś nad polami, ale latanie ludziom nad domami, osobami spacerującymi lub odpoczywającymi to przegięcie tym bardziej jak dojdzie do jakiejś awarii, a taki mistrzu awiacji nie ogarnie lądowania awaryjnego.
- 12 15
-
2024-03-26 12:33
Odpoczynekwhalasie (1)
Ten co lata i pierdzi nad glowami tez odpoczywa latajac ..motocykle z glosnym wydechem tez halasuja..i w ten sposob...odpoczywaja ..zabronisz komus? Jedz do sanatorium , tam odpoczniesz..
- 2 4
-
2024-03-26 13:08
Motoparalotnia dla zwiększenia mocy praktycznie nie ma tlumika
Do tego to głośny dwusów no i dźwięk rozchodzi się z góry na wszystko co poniżej, motocykl zwykle jest tłumiony przez drzewa, ogrodzenia i krzaki...
- 4 3
-
2024-03-26 11:56
To sa wlasnie skutki handlu pseudoszkolen zwienczanych "kwitkiem". Ten rodzimy proceder wciaz kwitnie na zatrwazajaca skale. (3)
- 3 2
-
2024-03-27 18:12
(2)
Nie do końca wiadomo, co chcesz przez to powiedzieć. Rozwiń trochę, a nie kilka razy wrzucasz ten sam komentarz. Jestem ciekaw, co za patologia się za tym kryje, co opisujesz.
- 1 0
-
2024-03-27 22:43
Patologia polega na handlowaniu kwitem na podstawie szybkiego pseudoszkolenia. I latanie bez swiadomosci zagrozen. (1)
Geneza tej pozorujacej szkolenia patologii, wywodzi sie z SILPu(stow. inst. paral.).
Jak ktos ciekawski to mozna wygooglowac np. " Program Szkolenia Paralotniowego - Kontynuacja - Page 5 " od wpisu Zbigniewa Gotkiewicza z dn. 19.12.2018- 0 0
-
2024-03-28 02:28
Nieco nizej, pod wspomnianym wpisem, warte zapoznania sa tam wypowiedzi Dariusza Ciska.
Reasumujac - mysle ze wielu obecnych instruktorow, podchodzi do swoich klientow indywidualnie i w miare sumiennie. Niestety Ci uczciwi, zajmujacy sie solidna opieka np. nad 3-4 uczniami, traca byt przez reklamy z zakamuflowanym, masowym przerobem leszczy. Nastepstwa tego bywaja drastyczne.- 0 0
-
2024-03-26 11:26
To sa wlasnie skutki ekspresowych pseudokursow, zwienczanych bezwartosciowym papierem toaletowym. Proceder ten nadal kwitnie na zatrwazajaca skale. Reklama dzwignia handlu pozoranctwem po ktorym ok. 90% "uprawnionych" samozachowawczo nie chce wracac w niezrozumiale dla nich powietrze.
- 3 2
-
2024-03-25 20:41
Opinia wyróżniona
Ej, ale serio, to niby jest drogo? (2)
Większą przeszkodą na wejście jest brak czasu, bo kurs to czasem wysiadywanie w oczekiwaniu na warunki
- 18 0
-
2024-03-26 13:03
Większa przeszkodą jest Brak Zgody z Lotniska na Babich Dołach ja latanie
Po kilku takich nadziejach i zrujnowanych dniach wolnych przez wojsko to nawet najlepszy optymista daje sobie spokój.
Oczywiscie w artykule promocyjnym o zasadach otrzymywania zgody na lot nie ma słowa...- 6 0
-
2024-03-25 20:43
Śmieszna cena
Porzadne koła rowerowe są droższe- 5 3
-
2024-03-25 22:32
Opinia wyróżniona
Skoro na paralotnie nie są tanie, to co powiedzieć o uprawnieniach na samochód (1)
szczególnie ciężarowy, traktor tudzież ciężki sprzęt budowlany?
- 17 0
-
2024-03-26 13:00
Drogo to pojęcie względne
Ale inwestycje w sprzęt są tu nieporównywalnie niższe
Zresztą skoro szkolą dla zysku to lotnisko powinno mieć o komercyjne stawki opodatkowania od nieruchomosci.
Swego czasu szkolono na szybowce poza wpisowym za darmo
Ale nie ma co się oszukiwać, 90% adeptów wykruszy się po roku- dwóch.
Dlatego też potrzebny jest ciągły nabór i podobne artykuly promocyjne- 2 0
Wszystkie opinie
-
2024-03-25 18:03
(10)
Cena to kpina xD zamknieta klika ktora dyktuje abstrakcyjne ceny bo moze. Sam tego nie przeskoczysz, a majac monopol wydoja tyle ile tylko sa w stanie.
- 20 17
-
2024-03-25 18:44
Skoro widzisz w tym opłacalny biznes (4)
To czemu nie zrobisz uprawnień i własnych, tańszych szkoleń?
- 9 2
-
2024-03-25 18:59
(3)
No przez tych monopolistów nie może się przebić :)
- 6 0
-
2024-03-25 19:27
(2)
Jak Ci to uniemożliwiają?
- 0 0
-
2024-03-25 19:39
Przecież to ironia.
- 1 1
-
2024-03-26 00:32
Tematem wymuszeniowej kliki handlujacej kwitami, moglaby sie zajac, chyba jedynie Pani Red. Jaworowicz(jestes tym zaciekawiony to zagadaj z kilkoma paralotniarzami, a oczy Ci z orbity wyskocza..). Najskuteczniejszym sposobem uzdrowienia dotychczasowego syfilisu, byloby przyjecie wzorca francuskiego. Aby w poczatkowych etapach nauczania nie zmuszac Polakow do przechodzenia przez papierowo wymuszeniowe "burdele panslowianskich wlatcuf pieczeci"...
- 5 1
-
2024-03-25 20:23
(1)
3, 4 koła to abstrakcja.
Niezbyt rozgarnięty dzieciak tyle w wakacje zarobi.
Strach pomyśleć co ty musisz mieć w głowie, albo raczej czego nie masz.- 8 4
-
2024-03-28 12:05
Nie lekaj sie.
Byc moze ten Kolega, doskonale wie na czym to "szkolenie" polega. A Ty pewnie sobie tylko domniemywasz, ze po czyms takim, bedziesz potrafil samodzielnie latac...?
- 0 0
-
2024-03-26 09:52
Masz chyba problem
pozdrawiam
- 0 1
-
2024-03-27 08:52
A można zdawać jak ekstern? (1)
- 2 0
-
2024-03-27 11:44
Nie. Bo ta polska sitwa, pragnie nas dy...ac wg. swoich cen.
I nie ma znaczenia ze np. 10 razy solidniej, zostales legalnie wyszkolony w FR.
- 2 0
-
2024-03-25 20:41
Opinia wyróżniona
Ej, ale serio, to niby jest drogo? (2)
Większą przeszkodą na wejście jest brak czasu, bo kurs to czasem wysiadywanie w oczekiwaniu na warunki
- 18 0
-
2024-03-25 20:43
Śmieszna cena
Porzadne koła rowerowe są droższe- 5 3
-
2024-03-26 13:03
Większa przeszkodą jest Brak Zgody z Lotniska na Babich Dołach ja latanie
Po kilku takich nadziejach i zrujnowanych dniach wolnych przez wojsko to nawet najlepszy optymista daje sobie spokój.
Oczywiscie w artykule promocyjnym o zasadach otrzymywania zgody na lot nie ma słowa...- 6 0
-
2024-03-25 21:56
(3)
Ciekawe, kto to kontroluje?:-))) Dzielnicowy?
- 6 7
-
2024-03-25 22:04
Ubezpieczyciel po wypadku.
- 6 1
-
2024-03-25 22:35
Zależy, co masz na myśli. Żaden paralotniarz nie chce wypadku, chyba logiczne. Po to robisz kurs, żeby mieć świadomość, jakie są reguły i zagrożenia, umiejętności się nabywa jak przy każdym sporcie, wraz z upływem czasu. Więc co chcesz kontrolować, czy ktoś ci specjalnie na łeb nie spadnie? Litości.
- 5 1
-
2024-03-26 09:26
Potem takie ancymony
biorą paralotnie idą na najbliższe pole i startują tak, że lecą 2 metry nad dachami domów i robią kółka nad zabudowaniami. NIe wiem po co te uprawnienia jak mało, który paralotniarz się do nich stosuje.
- 3 2
-
2024-03-25 22:08
(5)
Kompresyjne złamanie kręgosłupa.
Nie ma pytania: czy.
Jest pytanie: kiedy.- 2 11
-
2024-03-26 08:57
(3)
Daj jakieś statystyki, proszę. Dowody anegdotyczne się nie liczą.
- 6 1
-
2024-03-26 15:52
(1)
Zbigniew Gotkiewicz (instr. paralotniowy) na swoim kanale youtube robil porownania statystyczne wypadkow i mu wyszlo ze ryzyko ulegania wypadkom przez paralotniarza jest 100 czy 200 razy wieksze niz kierujacego samochodem.
- 4 0
-
2024-03-26 16:07
Dzięki, zapoznam się.
- 1 0
-
2024-03-26 22:10
Nie znam statystyk.
Swoje twierdzenie opieram na praktyce.
Kiedyś się w to bawiłem. Na szczęście - wiedziałem kiedy przerwać...
Z grupy 11 ludzi, którzy wraz ze mną się wylaszowali, w s z y s c y już doznali tego urazu.
Kto chce czytać statystyki, niech czyta...- 4 0
-
2024-03-26 12:10
Tak, to bardzo rozpowszechnione
Ale taki np kolega Adam startuje i ląduje bez podwozia
Więc da się z pomocą kolegów- 0 0
-
2024-03-25 22:32
Opinia wyróżniona
Skoro na paralotnie nie są tanie, to co powiedzieć o uprawnieniach na samochód (1)
szczególnie ciężarowy, traktor tudzież ciężki sprzęt budowlany?
- 17 0
-
2024-03-26 13:00
Drogo to pojęcie względne
Ale inwestycje w sprzęt są tu nieporównywalnie niższe
Zresztą skoro szkolą dla zysku to lotnisko powinno mieć o komercyjne stawki opodatkowania od nieruchomosci.
Swego czasu szkolono na szybowce poza wpisowym za darmo
Ale nie ma co się oszukiwać, 90% adeptów wykruszy się po roku- dwóch.
Dlatego też potrzebny jest ciągły nabór i podobne artykuly promocyjne- 2 0
-
2024-03-25 23:09
Kwity bez zdobycia umiejetnosci sa g...o warte. (2)
Cena szkolenia, powinna byc adekwatna do przekazanego zasobu wiedzy i umiejetnosci. Dlatego np. we Francji nie ma procederu handlu kwitami. Tam licza sie umiejetnosci, a nie wiara w zafalszowany papier toaletowy.
- 4 1
-
2024-03-26 08:58
(1)
No ale możesz robić te kwity (tfu, umiejętności) we Francji, co ci szkodzi.
- 2 0
-
2024-03-26 13:03
Oczywiscie ze dobrowolnie moge nauczyc sie latania i w FR. Szkodzi rodzime, ustawkowe prawo Urzedu Lotnictwa Cywilnego(ok. 70%
- 2 0
-
2024-03-25 23:20
"Coraz cieplejsza pogoda skłania miłośników lotów na paralotniach do wyprowadzania swoich maszyn z garażów."
Paralotnie ... z garażów. Dalej przestałem czytać.
- 8 0
-
2024-03-25 23:53
Po pierwsze ziemia i powietrze. Chcesz latać? To lataj, ale pretensje i koszty bierz na siebie. Proste ja drut.
- 4 1
-
2024-03-26 09:26
Bardzo konkretne farmazony (4)
Mamy ue i trzeba korzystac z przywilejow. Inni robia taniej. Mozna olac ta wasza 'licencje'. Naciagajcie leszczy. Podajecie zyczeniowe stawki. Niby czemy 20h szkolenia ma kosztowac kilkanascie tysia? Kilkanascie to 11 czy 19?
- 6 0
-
2024-03-26 16:08
(3)
Licencję wydaje ULC, a nie szkoła latania, więc raczej nie możesz sobie olac, jeśli chcesz latać z papierami. A czy nauczysz się w tej, czy innej szkole, to już inna bajka.
- 0 0
-
2024-03-26 16:30
A jaki jest ulc w Finlandii? Albo na Łotwie? (1)
Wymien
- 2 0
-
2024-03-26 22:51
Jesli znasz atrakcyjniejsze, poza ulcowe alternatywy.
Skoro nad rodzimym wybrzezem "..uprawnienia nie sa tanie". To moze organizowac sie w grupy i sciagac innych, konkurencyjnych szkoleniowcow np. z tej Lotwy?
- 1 0
-
2024-03-26 20:44
ulc to tylko wymuszeniowa, platna drukarka, nie kontrolujaca falszowanych poswiadczen z ekspresowych psedoszkol, powiazanych ze swoimi ustawionymi egzaminatorami.
- 2 0
-
2024-03-26 09:31
Jak masz sprzęt to idziesz na jakąś łąkę i startujesz. (2)
Polatesz sobie , lądujesz , ładujesz sprzęt do samochodu i jedziesz do domu. Kto cię złapie,powietrzna policja?
- 7 0
-
2024-03-26 09:36
(1)
Mogę mieć sprzęt, pewnie. Ale po co mi on bez wiedzy, co z nim robić? Mimo wszystko, wolę się jednak doszkolić.
- 1 1
-
2024-03-26 14:17
Problem w tym, ze takie slono platne, masowkowe "doszkolenie", moze byc tylko Twoim naiwnym domniemaniem.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.