- 1 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (203 opinie)
- 2 Nocne imprezy na aktywny weekend (18 opinii)
- 3 Kajaki poza Trójmiastem nieznacznie droższe (10 opinii)
- 4 Miejskie pływalnie nie dla każdego? "Z dzieckiem bez szans" (76 opinii)
- 5 Najlepsze ćwiczenia po przebudzeniu (24 opinie)
- 6 Od beczki rumu po zdobywców pucharów (18 opinii)
Rowerem przez tunel. Raz zupełnie legalnie
W tunelu pod Martwą Wisłą będą znowu rządzili rowerzyści. 23 kwietnia mija druga rocznica otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku. Z tej okazji w sobotę 28 kwietnia odbędzie się uroczysty przejazd rowerowy na dystansie około 4500 metrów.
Przejazd rowerowy
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, każdy może wziąć w nim udział. Należy jednak pamiętać, że rowerzyści poniżej 15 roku życia będą mogli przejechać tunel tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Na uczestników czekać będą liczne atrakcje w postaci prezentacji rowerów nietypowych, pokazów akrobatycznych i ćwiczeń ratowniczych oraz konkursów z nagrodami. Będzie można nieodpłatnie skorzystać z plenerowego serwisu rowerowego, żeby przygotować się na sezon, podziwiać pokazy rowerowe Flying Bikes, przejechać się rowerami nietypowymi TROP i oswoić z hulajnogami Hulaj Urban Squad. Odbędzie się również pokaz ćwiczeń ratowniczych oraz konkursy z nagrodami. Organizatorzy przygotowali także ciepły poczęstunek.
Wizytówka Gdańska
Z tunelu pod Martwą Wisłą bardzo zadowolony jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
- To jedna z najważniejszych wizytówek infrastrukturalnych Gdańska. Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około 25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce, podkreśla Paweł Adamowicz.
Tunel znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Mieszkańcom i turystom pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście. Tunel, który nosi obecnie im. abp. Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.
Budowa tunelu pochłonęła 885 mln złotych, a 3,4 mln zł kosztuje co roku jego utrzymanie wraz z ubezpieczeniem.
Drogo i nie dla pieszych oraz rowerzystów
Tunel pod Martwą Wisłą to duża i bardzo kosztowna budowla drogowa, która została zaprojektowana i wykonana w taki sposób, że swobodne przejście piesze i przejazd rowerem zostały wykluczone. Pomimo tak dużych kwot na wykonanie tunelu, mieszkańcy przez ponad rok walczyli o możliwość przewozu rowerów i krytykowali brak możliwości przejazdu:
Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na przejazdy w tunelu
Potem przez ponad rok zakupiona przez miasto przyczepka do przewozu rowerów stała nieużywana:
Rok opóźnienia przyczepki na rowery w tunelu pod Martwą Wisłą
Rowerzyści, aby przedostać się na drugą stronę, nie tylko muszą czekać na autobus, ale również, w przeciwieństwie do kierowców, zapłacić za przejazd. Przewóz rowerów w tunelu był niejednokrotnie źródłem problemów dla mieszkańców. W październiku niespodziewanie dla pasażerów zniknął całoroczny wcześniej autobus przystosowany do przewozu rowerów. Relacjonowaliśmy:
Autobus zniknął, pasażerowie zostali na przystanku
28 kwietnia dobrą okazję do zabawy i świętowania możemy wykorzystać również do refleksji, czy możliwość równouprawnionego użycia tak kosztownej inwestycji, jak tunel, powinna być czymś normalnym i powszednim, a niekoniecznie tylko odświętnym? Czy drogi i ulice Trójmiasta mają być demokratyczną przestrzenią wspólną wszystkich gdańszczan i gdańszczanek, czy mają, tak jak tu, być budowane z myślą tylko o części z nich? A może infrastrukturę warto projektować tak, by nie wykluczała przyjaznych zdrowiu trybów mobilności, ale wręcz je preferowała?
Tunele, mosty i wiadukty to wyjątkowo kosztowne projekty. Przez 10 ostatnich lat nie wydano na budowę wszystkich dróg rowerowych w Gdańsku tyle, co na 1300 metrów tego jednego tunelu. Czy to właściwa proporcja? Rodzą się uzasadnione obawy, że w wypadku zbudowania już teraz mocno kontrowersyjnego wśród mieszkańców Gdańska tunelu pod Pachołkiem będzie podobnie.
Co stoi zatem na przeszkodzie, aby w tunelu dopuścić ruch rowerowy?
Zapytaliśmy, czy jest możliwe dopuszczenie w tunelu możliwości przejazdu rowerem i jeśli tak, to na jakich warunkach, a jeśli nie, to z jakich powodów?
- W tunelu obowiązuje zakaz chodzenia i jazdy rowerem ze względów bezpieczeństwa. Za naruszenie tych zasad można zostać ukaranym mandatem - odpowiada nam lakonicznie Alicja Bittner z Referatu Prasowego kancelarii Prezydenta.
Przypominamy również, że od soboty, 21 kwietnia
wraca autobus dla rowerzystów jadący przez tunel pod Martwą Wisłą
1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 ton - waga maszyny TBM,
91 metrów - długość maszyny TBM,
12,56 metrów - średnica tarczy maszyny TBM,
11 metrów - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 metrów - odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 - tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 000 ton - tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
226 - liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stali i 25000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.
885 mln. zł - koszt wykonania tunelu
3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami
Opinie (123) 3 zablokowane
-
2018-04-24 14:26
(1)
Kolejny powód dla którego Adamowicz musi odejść. Pedałujcie sobie gdzie chcecie i z kim chcecie ale nie po drodze, która miała ułatwić komunikację a jest zabawką w ręku władzy...
- 11 4
-
2018-04-24 15:12
i co, nie ułatwiła?
chyba odstawiłeś tabletki
- 0 3
-
2018-04-24 06:43
(4)
Szkoda, że w sobotę, w niedziele byłaby większa frekwencja
- 6 17
-
2018-04-24 15:12
Niedziela teraz jest handlowa wiec nie
- 1 0
-
2018-04-24 14:35
Cieszcie się, zróbcie sobie selfie i wypad
- 4 1
-
2018-04-24 08:05
Czytamy dokładnie i oglądamy plakaty.... (1)
przejazd jest 28 kwietnia - to właśnie sobota:)
- 1 1
-
2018-04-24 13:30
Proszę, przeczytaj uważnie komentarz
- 3 0
-
2018-04-24 14:05
rowerowe lewactwo w lajkrach i orzeszkach na łbie już dostaje orgazmu na samą myśl o tym spędzie (3)
tylko jak oni będą się widzieć w ciemnym tunelu mając modne wyczynowe aerodynamiczne gogle przeciwsłoneczne na twarzy?
- 20 5
-
2018-04-24 15:11
ironia czy odstawione tabletki?
a może kompleks wynikający z braku umiejętności utrzymania równowagi na dwóch kołach?
- 1 3
-
2018-04-24 14:23
dobrze że nie puszczają pisowskiego prostactwa furmankami z obornikiem
- 2 3
-
2018-04-24 14:09
kilku będzie miało chińskie lampki bez jakichkolwiek atestów
- 2 6
-
2018-04-24 11:20
a kiedy przejazd Obwodnicą? (2)
Tam jest dużo miejsca i bez problemu zmieszczą się rowerzyści. Obwodnica leży na terenie Trójmiasta a nie gdzieś w polu.
- 11 5
-
2018-04-24 15:10
zorganizuj i załatw pozwolenie na policji
to nie jest marzenie wykraczające poza standardy cywilizowanego kraju.
- 0 0
-
2018-04-24 12:21
obwodnica nie należy do żadnego miasta. Zarządcą jest GDDKiA
- 3 0
-
2018-04-24 10:49
Rower to przyszłość, dziś na rowerach (3)
dojeżdża coraz więcej osób. Jest szybciej tanio i zdrowiej. Dlatego należy przeznaczać coraz więcej pieniędzy na infrastrukturę rowerową. W Gdańsku codziennie jeździ rowerem 35-40 tysięcy ludzi. Pierwsze miejsce w kraju.
- 8 6
-
2018-04-24 15:09
na rozwój infrastruktury rowerowej nie potrzeba wielkich nakładów
wystarczy równowartość 10 euro rocznie na mieszkańca a da się za to zbudować pełną sieć wydzielonych dróg dla rowerów w krótszym czasie niż trwała budowa tego tunelu.
- 0 1
-
2018-04-24 11:40
tu masz racje rower wygrywa nawet z pociągiem. Ilość rozbieranych linii kolejowych i budowa na nich dróg dla rowerów potwierdza smutną rzeczywistość.
- 0 2
-
2018-04-24 11:02
Najwięcej w kraju ?? jakieś źródło? Z tego co mi wiadomo wyprzedza nas większość miast powyżej 300tys ;)
- 1 1
-
2018-04-24 07:58
jedna nitka powinna być dla szrotów a druga dla pieszych i rowerów. (2)
- 18 21
-
2018-04-24 10:50
(1)
I jedna dla tirówek oraz kierowców. Może jeszcze jedna dla tęczowych i feministek na pochody w obronie macicy i demokracji .
- 6 3
-
2018-04-24 15:01
do siebie piszesz?
- 0 0
-
2018-04-24 07:34
(6)
i co w tym takiego fajnego?
- 25 6
-
2018-04-24 10:59
Wielkie Rzeczy.... (1)
I co w tym nadzwyczajnego?Chmara rowerzystow i jeden tunel .
- 2 2
-
2018-04-24 15:01
od kiedy jesteś taki zblazowany?
chyba nigdy nie jechałeś tunelem przy muzyce z chmarą innych cykllistek i cyklistów
- 1 1
-
2018-04-24 07:38
(3)
Pojedziesz sobie ten jedyny raz na stogi czy westerplate skrótem
- 1 4
-
2018-04-24 07:47
(2)
Jeśli tak, to faktycznie warto skorzystać :)
- 1 2
-
2018-04-24 08:11
(1)
Ale tam wyjedziesz i wrócisz po radzę spowrotem nigdzie sobie dalej nie pojedziesz :)
- 2 1
-
2018-04-24 11:11
pojadę. kto mi zabroni. zaraz za tunelem jest już ddr
- 3 3
-
2018-04-24 14:50
mój szczyt marzeń...
RECE OPADAJĄ
- 2 1
-
2018-04-24 14:39
Niech sobie po lesie jeżdżą a nie blokować całe miasto w obcisłych gaciach.
Żartowałem ;-)- 7 2
-
2018-04-24 14:26
Warto nieco potrenować
Wjazd z powrotem, pod górke w tunelu daje ładnie po nogach
- 2 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.