Sport po mocno zakrapianej imprezie. Czy można trenować na kacu?

Czy na pewno uprawianie sportu po mocno zakrapianej imprezie to dobry sposób na przezwyciężenie kaca?
Czy na pewno uprawianie sportu po mocno zakrapianej imprezie to dobry sposób na przezwyciężenie kaca? fot. 123rf.com/Olena Yakobchuk

Trening na kacu dla wielu z nas stanowi sposób na przełamywanie własnych barier, udowadnianie sobie, że potrafimy przezwyciężyć własne słabości. Dla innych to recepta na dolegliwości będące następstwem mocno zakrapianej imprezy. Zbyt intensywna aktywność fizyczna w tym stanie może jednak stanowić większe zagrożenie dla naszego zdrowia, niż nam się wydaje.



Czy zdarza ci się trenować na kacu?

tak, dzięki temu czuję się lepiej 26%
tak, ale z różnym skutkiem 20%
może kilka razy, ale żałowałe(a)m tej decyzji 11%
nie, to absurdalny pomysł 43%
zakończona Łącznie głosów: 541
"Na kaca najlepsza jest praca" czy "kaca trzeba wypocić" - to popularne powiedzenia związane z nieprzyjemnym następstwem po imprezie alkoholowej. Z ręką na sercu - ilu z was zdarzyło się pójść na siłownię, zagrać w piłkę nożną czy wyjść pobiegać, będąc jeszcze "wczorajszym"?

Skutki są różne. Czasem rzeczywiście, aktywność fizyczna pozwala poczuć nam się lepiej, a innym razem szybko dochodzimy do wniosku, że nie był to najlepszy pomysł.

Mam kolegów, którym zdarzyło się otrzeć o życiowe rekordy w półmaratonie, gdy zabalowali dzień przed zawodami, ale widziałem też przypadki, gdy bladzi jak ściana schodzili z boiska podczas osiedlowej gierki w piłkę, aby zwymiotować.

- Objawy tak zwanego "kaca" wynikają w dużej mierze z odwodnienia i utraty elektrolitów - sodu i potasu. Forsowne ćwiczenia w takim stanie nie są dobrym pomysłem, gdyż mogą nasilać te nieprawidłowości. Zwłaszcza jeżeli trenujemy w wysokich temperaturach lub trening jest długotrwały - przestrzega dr Piotr NiedoszytkoKardiosport Gdańsk, specjalista chorób wewnętrznych, hipertenscjolog i orzecznik sportowy certyfikowany przez Polskie Towarzystwo Medycyny Sportowej.

Zmienna pogoda to problem dla aktywnych. Jak unikać kontuzji i przeziębienia?



Intensywny wysiłek w takim stanie stanowi szczególne zagrożenie dla osób, które zmagają się z chorobami przewlekłymi. Wielu z nas żyje z nimi zupełnie nieświadomie i kompletnie nie zdaje sobie sprawy z ryzyka.

- Kombinacja odwodnienia i dyselektrolitemii może doprowadzić do pierwszej manifestacji chorób przewlekłych. Zawodnicy-amatorzy często nie są świadomi takich schorzeń. Nie zapominajmy, że w Polsce 30 procent dorosłych cierpi na nadciśnienie tętnicze, a drugie tyle ma "stan przednadciśnieniowy". Około 3 mln osób nie jest tego świadoma. Podobnie jest z innymi schorzeniami mogącymi prowadzić do poważnych powikłań, takich jak zawał serca. Kac to stan, który sprzyja manifestacji symptomów takich chorób. Niestety nie zawsze będą to objawy łagodne. W tej sytuacji stanowczo odradzam wzmożony wysiłek fizyczny - mówi dr Niedoszytko.

Aktywności, które nie łamią obostrzeń. Jak trenować?



Nie będzie niczym odkrywczym stwierdzenie, że u młodych, zdrowych ludzi, kac przebiega łagodniej, a ich organizmy regenerują się znacznie szybciej. Nie oznacza to bynajmniej, że mogą bagatelizować sprawę. Siła woli nie jest jedyną barierą do pokonania, aby wybrać się na trening dzień po imprezie z alkoholem. Czasem nie warto "strugać kozaka" i lepiej dać organizmowi po prostu odpocząć. Dla niego "melanż" to często wysiłek nie mniejszy niż solidny trening.

- W przypadku zdrowego człowieka, załóżmy przed 30. rokiem życia, kluczowe jest ile spożył alkoholu, czy o której skończył imprezę. Ważne też co jadł. Za kaca są odpowiedzialne też metabolity alkoholu. Zdarza się, że picie alkoholu połączone jest ze spożywaniem posiłków białkowo-tłuszczowych. Opóźniają one opróżnianie żołądka. Wówczas alkohol dłużej w nim zalega i jego działanie jest opóźnione. Często szczytowy moment upojenia jest przesunięty w czasie. To, jak "intensywna" była impreza, wprost wpływa na stopień odwodnienia i poziom utraty elektrolitów. Zazwyczaj, ale nie zawsze, po własnym samopoczuciu potrafimy ocenić, czy odzyskaliśmy odpowiednie nawodnienie i poziom elektrolitów. Wszelkie teorie o "wypoceniu" kaca są lekko mówiąc ryzykowne. Trening w stanie, w którym czujemy się jak wyciągnięci z pralki, może w skrajnych przypadkach doprowadzić nawet do zaburzeń rytmu serca - wyjaśnia dr Niedoszytko.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (94)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Wydarzenia

Biegowe GP Dzielnic Gdańska - etap 3
Biegowe GP Dzielnic Gdańska - etap 3
festyn, zajęcia rekreacyjne
wrz 19
niedziela, g. 8:00
Gdańsk
Bieg Drogą Dobra
Bieg Drogą Dobra
imprezy i akcje charytatywne, bieg
wrz 19
niedziela, g. 8:00 - 13:30
Bąkowo
#73 Samodzielny Harpuś Wrzeszcz Podleśna Polana
#73 Samodzielny Harpuś Wrzeszcz...
impreza na orientację, trening
wrz 19-26
g. 11:00
Gdańsk

Forum