• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdańsk planuje rowerową autostradę na Wyspie Sobieszewskiej

Maciej Naskręt
22 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Wykonana przed kilkoma latami ścieżka rowerowa w Sobieszewie. Wykonana przed kilkoma latami ścieżka rowerowa w Sobieszewie.

Gdańsk planuje budowę prawie 4,5-kilometrowej ścieżki rowerowej, która ułatwi przejazd przez Wyspę Sobieszewską. Nowa, rekordowo długa droga powstanie przy ul. Turystycznej zobacz na mapie Gdańska. To krok w stronę poprawy turystyki rowerowej w tej części miasta i połączenia centrum miasta z wyspą.



Kolorem czerwonym oznaczono główną drogę dla rowerów na Wyspie Sobieszewskiej wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego. Kolorem czerwonym oznaczono główną drogę dla rowerów na Wyspie Sobieszewskiej wzdłuż ul. Turystycznej i ul. Boguckiego.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla budowy prawie 4,5-kilometrowej ścieżki rowerowej na Wyspie Sobieszewskiej - przy ul. Turystycznej i ul. Boguckiego - odcinek od ul. Przegalińskiej zobacz na mapie Gdańska do ul. Pohoreckiego zobacz na mapie Gdańska. Jedna z najdłuższych tras rowerowych (projektowana na tak długim odcinku) miała powstać już kilka lat temu. Nie udało jej się wykonać ze względu na nieuregulowany stan prawny terenów, po których miała przechodzić.

- Projekt ma być gotowy do maja przyszłego roku, wtedy będzie można rozpocząć prace nad jego wykonaniem - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Planowana ścieżka rowerowa ma połączyć istniejące odcinki dróg dla rowerów wzdłuż ul. Boguckiego i w Sobieszewie. W efekcie powstanie prawie 7-kilometrowa droga - rowerowa autostrada, która odseparowana będzie od ruchu samochodów.

Czy byłeś kiedykolwiek rowerem na Wyspie Sobieszewskiej?

Planowana inwestycja to nie tylko droga, ale też montaż oświetlenia i ustawienie obiektów małej architektury - m.in. ławek. Przedsięwzięcie przewiduje także wykonanie ronda u zbiegu ul. Turystycznej i ul. Przegalińskiej. zobacz na mapie Gdańska Projekt ma być opracowany tak, by można było go realizować etapami.

Szacowany koszt inwestycji to ok. 4-6 mln zł.

Z inwestycji cieszą się osoby żyjące z turystyki. - Budowa ścieżki to wręcz rewolucja. Z pewnością przyciągnie to ogromną liczbę rowerzystów. Rowerzysta będzie mógł swobodnie przejechać ul. Turystyczną. Aktualnie musi uważać na rozpędzone samochody. Z tego powodu wiele rodzin rezygnowało z wycieczek - opowiada Bartosz Gast, hotelarz.

Jednak zdaniem osób żyjących z turystyki w tej części miasta, budowa nowej drogi to wciąż kropla w morzu potrzeb. Brakuje dogodnego połączenia wyspy z centrum miasta. Można pomarzyć o komfortowym przejeździe ul. Benzynową, która już teraz - pomimo braku ścieżki i złego stanu technicznego - uczęszczana jest przez amatorów jednodniowych rowerowych wycieczek tylko dlatego, że nie ma wielu samochodów.

Jazda ul. Sobieszewską jest natomiast bardzo niebezpieczna.

- Tam rowerzysta może zostać zdmuchnięty z pojazdu, bowiem często samochody jeżdżą tam więcej, niż dopuszczalne 90 km/h. Niewiele osób pamięta, że obok tej ulicy kiedyś rozciągnięto dywan z nawierzchni asfaltowej, którym można było jeździć rowerem, ale z upływem lat po prostu zarósł - mówi Gast.

Są też plany, by powstała ścieżka rowerowa wzdłuż brzegu Martwej Wisły, na odcinku od mostu pontonowego w kierunku Górek Wschodnich. Ta lokalizacja może jednak budzić kontrowersje. Ta część nabrzeża jest bowiem niemal nienaruszona, rosną tam trzciny i znajdują się tzw. ostrogi kierujące nurt rzeki.

Tym samym jest to atrakcyjne siedlisko dla gniazdujących tam ptaków z pobliskiego rezerwatu Ptasi Raj, a nawet bobrów. Budowanie tam ścieżki rowerowej wiązałoby się z kosztowną budową stałego nabrzeża, co skutkowałoby likwidacją miejsc lęgowych dla bytującej tam zwierzyny.

Miejsca

  • DRMG Gdańsk, Piekarnicza 16

Opinie (224) 9 zablokowanych

  • Po co? Rowerzyści i tak nie jeżdżą po ścieżkach. (12)

    Jak w temacie. Notorycznie towarzystwo fanów obcisłych ubranek zasuwa na rowerach obok ścieżki rowerowej (nie zależnie od tego po której stronie ulicy biegnie).
    Rowero-terroryści terroryzują pieszych i kierowców, dasz im palec (ścieżkę), to chcą całej ręki - autostrady rowerowej - NIE!!

    Co z mostem na Wyspę??

    • 53 97

    • Wiesz dlaczego? (4)

      Stan większości starych ścieżek rowerowych jest fatalny. Nie da się policzyć ile razy uszkodziłem dętkę. Nie da się po nich bezpiecznie jeździć na rowerze szosowym. Dodatkowo ścieżki są projektowane tak, że co chwilę trzeba zmieniać stronę jezdni. Nie powinieneś mieć pretensji do rowerzystów, tylko do osób odpowiedzialnych za projektowanie i utrzymanie tras rowerowych. Dodatkowo na ścieżkach pieszo-rowerowych co chwile wychodzą Ci pod koła piesi. Ścieżki urywają się nagle i możesz kontynuować jazdę tylko po piachu, co na szosowym może się skończyć upadkiem. Wiesz mi nikt nie jeździłby po ulicy jak miałby obok ścieżkę, która gwarantowałaby sprawne i bezpieczne poruszanie się na rowerze.

      • 6 8

      • stan nie jest fatalny (1)

        ...tylko trzeba jeździć normalnym rowerem a nie wynalazkiem na gumie od gaci zamiast opony z dętką.

        • 1 1

        • Skoro twierdzisz że trzeba jeżdzić czyms co ma wytrzymałe opony i dętki, to jednak coś jest na rzeczy z tym stanem nawierzchni.

          A szosa to rower jak każdy inny, ja sie robi scieżki to dla wszystkich użytkowników - równie dobrze można by szutrem wysypać, w koncu też da sie przejechać.

          • 3 0

      • a pan Artur zastanowił się nad tym co napisał ? (1)

        ....Dodatkowo ścieżki są projektowane tak, że co chwilę trzeba zmieniać stronę jezdni- napisał pan Artur. A szanowny pani Arturze czy to znaczy, że należy wyburzać dziesiątki budynków mieszkalnych i następnie zapewnić ich mieszkańcom nowe mieszkania, żeby ścieżki biegły cały czas prosto ? Pojedź pan np. do Bremen, miasta dość zamożnego i tam też nie biegną cały czas prosto.

        • 7 4

        • Przykład dla Pana anonima

          Aleja Grunwaldzka od Derdowskiego do Obrońców Westerplatte? Nie ma miejsca?

          • 4 5

    • "Rowerzyści i tak nie jeżdżą po ścieżkach." (1)

      Oczywiście, jeżdżą po drogach, ścieżki do masz w lesie.

      • 16 9

      • albo na szkle.... białe ;)

        • 3 1

    • weź się wyluzuj i wybierz się na rower lub pojeździj na rolkach po chodniku (1)

      uważaj na samochody parkujące na chodnikach i trawnikach - jak ci otworzą drzwi przed nosem, możesz mieć kłopoty.

      • 12 8

      • On w życiu roweru nie widział, mamuśka go z procy karmiła, a ojciec łopatę do tornistra wkładał...

        • 15 4

    • W jaki sposób ta "ścieżka" poprawi połączenie centrum miasta z wyspą??? (1)

      • 11 2

      • A w taki że łatwiej bedzie dojechać do Świbna

        bo teraz trzeba jechać drogą z samochodami.

        • 5 4

    • Most

      Wlasnie. Co z mostem? Bo to temat najbardziej pilny dla Sobieszewa! Mostu nie będzie możecie pojeździć pojeździć

      • 8 4

  • a MOST też planuje???
    czy tylko toi toie za 300 tyś sztuka i rowery?

    • 1 2

  • chodniki

    A kiedy w Gdansku zostana wyremontowane chodniki dla pieszych? Pieszych jest kilkadziesiat razy wiecej ,niz rowerzystow. Po dopuszczeniu jazdy po chodnikach dochodzi do wypadkow,o ktorych na razie nikt nie pisze.W tym kraju nic nie moze rozwijac sie ewolucyjnie, harmonijnie stale sa jakies priorytety,a opotrzebach zwyklych ludzi nikt nie pamieta.Zachecam dziennikarzy do obejrzenia np. ulicy Wejhera, sfotografujcie ten syf ,dziury w jezdni, chodnikizastawione autami,lacznie z przejsciem dla pieszych.A to przeciez eksponowana czesc miasta,blisko Ergo Areny.

    • 3 2

  • zapora

    Na Sobieszewskiej zarwała się droga ( pękł przepust pod ulicą), ale to jakby jedna sprawa a to ,że z tym pier.... się już od miesiąca to druga.

    • 0 1

  • Budować ścieżki, tam gdzie jest miejsce (1)

    zawsze popierałem ideę, żeby budować ścieżki rowerowe, place zabaw i temu podobną infrastrukturę, tam gdzie jest wolne miejsce.
    Po co zaraz ścieżka w mieście, tam gdzie jest powszednia potrzeba komunikacyjna? Lepiej na uboczu, albo tylko kawałek, na skrajnym, mało uczęszczanym osiedlu...
    Męczące i niebezpieczne są drogi rowerowe 3-miasta. Pozdrawiam parkujących na nich automobilistów.

    • 2 2

    • tam, gdzie nie ma miejsca, a jest powszednia potrzeba komunikacyjna

      trzeba redukować skalę ruchu samochodów i uspokajać ten ruch wprowadzając strefy pierwszeństwa ruchu pieszego i rowerowego (strefy zamieszkania, woonerfy).
      Jak na razie najbardziej męczące są połamane chodniki zastawione parkującymi samochodami.

      • 3 0

  • Drogi rowerowe precz od spalinowych!!! (1)

    Jednym z największych błędów w projektowaniu dróg rowerowych, jest kurczowe trzymanie się dróg spalinowych. Drogi rowerowe powinny być budowane w większych odległościach od dróg spalinowych! Wybitnym przykładem spartolonej roboty, jest fatalna droga rowerowa wzdłuż Alei Zwycięstwa od Bramy Oliwskiej do politechniki. Przecież jadąc tamtędy w godzinach szczytu, rowerzyści wdychają istny smog ze spalin. A przecież jest tam piękny park, przez którego wnętrze można by poprowadzić drogę!

    • 8 6

    • spaliny to wdychają kierowcy i pasażerowie samochodów

      powietrze na zewnątrz samochodu jest mniej zanieczyszczone spalinami niż wewnątrz, rowerzyści jadący ca.metr od jezdni już mają dużo lepiej. Jak ktoś chce jechać dalej od jezdni, to na odcinku od Bramy Oliwskiej do czołgu i dalej do Opery może sobie jechać - warto może udrożnić dla ruchu rowerowego okolice między czołgiem a linią kolei.

      • 2 0

  • Inna trasa

    A dlaczego nie wzdłuż Martwej Wisły?

    • 2 1

  • MOST by zrobili w końcu porządny a nie ta prowizorka.

    wstyd, ale oni wolą ścieżki dla obcisłogacich, czy estakady dla jeży budować...

    • 1 4

  • statek do Sobieszewa

    Wielka szkoda, że zlikwidowano tramwaj wodny do Sobieszewa., którym bez kłopotu dowoziło się rower. Było to znakomite rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcieli pojeździć pięknymi ścieżkami po Wyspie, a nie chcieli narażać życia i zdrowia na koszmarnej trasie w okolicy rafinerii. Za parę złotych, w ciągu godziny , podziwiając widoki dopływało się rano do przystani koło Renusza i po fajnych jazdach wracało pod wieczór w sympatycznym towarzystwie do centrum Gdańska. Likwidacja tej trasy to paskudne świństwo ze strony miasta!

    • 4 1

  • Na wyspie (1)

    -jest asfalt od Sobieszewa do Przegaliny z małym natężeniem ruchu samochodów
    -jest szlak w lesie w pełni przejezdny rowerem trekkingowym, na kolektorze nawet asfalt
    -jest wystarczająco szeroko na Turystycznej, potem od Wieńca ciąg pieszo-rowerowy

    Po co budować więcej zamiast mostu na wyspę i porządnej drogi z Gdańska?

    • 9 6

    • A mostu to nie ma?

      Są i to nawet dwa.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Spacer tematyczny po mieście: gdańskie fontanny i zdroje

30 - 50 zł
wykład / prezentacja, spacer, zajęcia rekreacyjne

Trefl Kids zajęcia sportowe

zajęcia rekreacyjne

Podróż do siebie - warsztat mindfulness

1300 zł
warsztaty, spotkanie, zajęcia rekreacyjne, joga

Forum

Najczęściej czytane