• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec z zostawianiem hulajnóg gdzie popadnie. W Trójmieście powstają parkingi

Damian Konwent
9 kwietnia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Sopot, Gdańsk i Gdynia pracują nad wyznaczaniem miejsc do parkowania miejskich hulajnóg elektrycznych "na minuty". Są obszary Trójmiasta, w których takie istnieją już od pewnego czasu. W najbliższych miesiącach ich liczba jeszcze wzrośnie.



Kalendarz imprez sportowych



Gdzie parkujesz hulajnogi "na minuty"?

Elektryczne hulajnogi "na minuty" parkowane gdzie popadnie to obrazek, który dziś już nikogo w Trójmieście nie dziwi. W tym roku wprowadzone mają zostać regulacje, które uporządkują tę kwestię.

Na terenie Sopotu powstają specjalne miejsca, które posłużą do parkowania pojazdów. Obecnie jest ich 25, a ponadto hulajnogi można zostawiać również przy ogólnodostępnych stojakach rowerowych.

Na hulajnodze max. 20 km/h



Takie porozumienie miasta z większością operatorów, firmami Quick, Bolt i Lime, zostało wypracowane jesienią. Kolejne dotyczy Tier, operatora rozpoczynającego działalność w Sopocie.

- Każdego nowego operatora, który chce wejść do Sopotu, zapraszamy do zawarcia takiego porozumienia. Widać, że podejście operatorów do tego biznesu się zmienia. Po początkowym oporze teraz chętnie nawiązują współpracę z samorządami, widząc w tym realne korzyści. Bo brak przepisów i zasad regulujących ruch hulajnóg nie jest z korzyścią ani dla firm, ani dla miast. Co ważne, niemal identyczne porozumienia zaczęły podpisywać Gdańsk i Gdynia, dzięki czemu na obszarze całego Trójmiasta obowiązują podobne zasady - mówi Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu.

Hulajnogi porzucone na ścieżce rowerowej i chodniku.



Operatorzy zobowiązali się do ograniczenia prędkości ruchu pojazdów do 12 km/h w centrum miasta oraz w części nadmorskiej. Ponadto ciąg ul. Bohaterów Monte Cassino jest wyłączony z parkowania hulajnóg, a operatorzy będą przestawiać źle zaparkowane pojazdy w ciągu dwóch godzin od otrzymania zgłoszenia o niewłaściwym parkowaniu.

Nowe przepisy dla hulajnóg



Porozumienie reguluje także mniej istotne dla użytkowników kwestie, jak dzielenie się statystykami podróży, co pozwoli na lepsze planowanie infrastruktury w mieście, oraz informowanie użytkowników o zasadach bezpiecznego poruszania się hulajnogą na drodze.

Na hulajnodze tylko w pojedynkę. Co grozi za jazdę w dwie osoby?



Rozrzucone hulajnogi na ul. Kuśnierskiej w Gdańsku.



Podobne regulacje wprowadzane są w Gdańsku. W wielu miejscach wyznaczone są do tego specjalne obszary, które służą do parkowania. Prace są w toku, a w całości mają zostać dokończone niebawem.

- Udało się nam zaprojektować 200 parkingów dla hulajnóg. Są one umieszczone z reguły przy stacjach Mevo, więc to miejsca gdańszczanom dobrze znane - mówił jakiś czas temu Łukasz Kłos, zastępca dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej w Urzędzie Miejskim.

Gdańsk reguluje zasady parkowania współdzielonych hulajnóg



Z kolei w Gdyni podobne rozmowy z operatorami w tej kwestii prowadzone są już od stycznia ubiegłego roku. Udało się stworzyć wiele dobrych rozwiązań, które pozwalają znaleźć porozumienie na zasadach partnerskich.

- Do końca przyszłego tygodnia planujemy podpisanie pierwszego porozumienia dotyczącego kwestii m.in. parkowania hulajnóg na terenie Gdyni. W porozumieniu z operatorami i osobami odpowiedzialnymi za rozwój "hulajnogowej mobilności" z Gdańska i Sopotu jesteśmy w trakcie wyznaczania miejsc do parkowania, które pomogą miastu uporządkować przestrzeń publiczną i uporać się z chaosem powodowanym przez porzucane obecnie w dowolnym miejscu pojazdy. Wyznaczone miejsca zostaną wyrysowane w najbliższych miesiącach, w pierwszej kolejności w Śródmieściu Gdyni i staną się naturalnym miejscem oddawania hulajnóg - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Jak korzystać z miejskich hulajnóg?



W tym przypadku specjalne parkingi również mają być wyznaczane możliwie blisko stojaków rowerów, ale nie ingerujących w ich przestrzeń.

- Przestrzeń w centrum jest ograniczona, a naszym celem jest jej efektywne wykorzystywanie, dlatego miejsca do parkowania hulajnóg nie będą wyznaczane kosztem przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów. Docelowo, jako samorząd widzimy konieczność zapewnienia, w strefach płatnego parkowania kilkuprocentowego udziału miejsc dla lokalizacji na nich bezpłatnych parkingów pod hulajnogi i rowery - tłumaczy wiceprezydent Gdyni.
Jak bezpiecznie poruszać się hulajnogą:

  • Zgodnie z wciąż obowiązującymi przepisami osoba kierująca hulajnogą elektryczną jest pieszym (trwają prace legislacyjne nad zmianą tej zasady).
  • Hulajnoga elektryczna jest pojazdem mało stabilnym - należy zachować ostrożność przy skręcaniu oraz jeździe po nierównym terenie.
  • Pamiętaj, że osoba idąca chodnikiem może się Ciebie nie spodziewać.
  • Parkuj pojazd tak, by nikomu nie zawadzał, najlepiej przy stojakach rowerowych - a jeśli tych nie ma w pobliżu - na brzegu chodnika. Zachowaj co najmniej 1,5 m przejścia dla pieszych. Pomyśl o niedowidzących.
  • Widząc leżącą hulajnogę, podnieś ją - ktoś może się o nią przewrócić.
  • Stosuj się do ograniczeń prędkości na alejce nadmorskiej.

Opinie (87) 2 zablokowane

  • Ciekawe, jakoś na samochody nie pomogło.

    • 3 1

  • Prosty sposób. Nie zalogujesz ani wylogujesz się w innym miejscu a kasa leci i po klopocie

    • 7 0

  • Parking i kultura

    Jeszcze jest potrzeba nauczyć kultury ludzi którzy korzystają, jak należy się poruszać i gdzie parkować, albo kary za złe zaparkowanie naliczane przez administratora

    • 7 0

  • Eureka !!!

    No nie wierzę . Myślą !!!

    • 2 0

  • Czy parkingi zostaną sfinansowane przez firmy które porzucają swoje pojazdy na chodnikach? (1)

    • 13 2

    • dotyczy to także samochodów?

      • 2 2

  • wystarczy zgarniać ten złom stojący gdzie popadnie, ładować na jakiś plac i jak operator zapłaci to oddać.

    • 14 0

  • Mam nadzieje że te parkingi będą płatne! (1)

    Skoro za samochody trzeba płacić to i za te pojazdy też, przecież zajmują miejsce. Jest chyba równość w gospodarce.

    • 37 6

    • Popieram

      • 9 1

  • indoktrynacja samochodowa (2)

    To niesamowite jak bardzo rzucają nam się w oczy hulajnogi, a stojące obok kilkadziesiąt aut zajmujących 10m^2 to jest przecież normalne.

    • 14 14

    • Dokładnie (1)

      korki powodują naziemne przejścia dla pieszych np. na obwodnicy (na pewno nie nadmiar samochodów)
      a zagrożeniem są rowerzyści w przeciwieństwie do kierowców którzy zabijają średnio 8 osób dziennie w Polsce....

      • 3 11

      • Swaiat jeat pelen niebezpieczenstw

        Ucieknijmy rowerem cargo do lasu

        • 4 2

  • Wszystko chcą regulowac. Porządkowac..

    Więcej urzędników więcej więcej..

    • 6 4

  • Kłos czy kwiatostan może najwyżej chodnik malowac. Ale aby karać to już jest za krótki.

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Skywayrun Gdańsk Airport 2024 (8 opinii)

(8 opinii)
109 zł
bieg

Biegowe Grand Prix Dzielnic Gdańska 2024

30 - 50 zł
festyn, bieg

Harpuś - z mapą do Koleczkowa!

25 zł
zajęcia rekreacyjne, rajd / wędrówka, impreza na orientację

Forum

Najczęściej czytane